Eirik's kino i rekkehus - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 41
    Newcomer eirikask sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av regnep Vis post
    Flott fremgang. Viktigste er at du blir fornøyd med akustikken. Forstår jeg deg riktig at spilene kun er vertikale? Har selv ikke erfaring med diffusor men ser for meg (eller hører for meg) at lyden kun spres i horisontalt plan og ikke vertikalt.

Ellers er det bare å fortsette og fyre på med bilder.
    Spilene blir kun vertikale, det er riktig. Så kan bli spennende å se hvordan rommet "føles" etter første lytterunde. Jeg tror imidlertid at det flate taket, samt at gulvet er betong, riktignok med 5mm teppe på, vil hjelpe.

Har ikke skjedd så mye denne uka grunnet sykdom og litt uforutsett, men har fått levert 290 spiler fra et snekkerverksted i nærheten. Har bestemt meg for lilla (!) farge, da jeg tror det blir kult med svart stoff mellom spilene, samt grått teppe. Her er bilder av fremgang.

Eirik's kino i rekkehus-img_4636-jpg
    Godt i gang med første støm av sidene på spilene. Maler de nå før vi henger opp da det blir vanskelig å komme til der i etterkant.

Eirik's kino i rekkehus-img_4637-jpg
    Her er nærbilde av spilene sett fra siden. De er ikke helt rette, har fått frest ned hjørnene slik at de ikke blir så skarpe. Denne løsningen ble bra, og ikke minst billig i forhold til hva lister ville kostet. Totalt ca 5000kr for hele kjelleren, det er da med arbeidstimer, maskinleie og ikke minst materialer. De er også kuttet til lengde som betyr at de bare spikres rett opp, trenger ikke tilpasse annet enn rundt dører. Spilene males i Jotun Pure Color 05, som blir ganske matt. Og da lilla :=)

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eirikask Vis post
    Nei, det skal jeg ikke, men jammen ser det slik ut på bildene! Det er rett og slett lys som kaster skygge som gjør at du får det inntrykket.
    Har lagt med to bilder av gangen sett nedenfra slik at det blir lettere å danne seg et inntrykk.

Vedlegg 116252
    Her er trappen sett fra bunn, med avsats og videre trapp opp til 1 etg.

Vedlegg 116253
    Her er hele gangen, så ikke spesielt stor. Døren i bakgrunnen under trappen er inngangen til kino/kjellerstue. Her har inspektøren sneket seg med på bildet også

aha,jeg trodde man kom rett ned i kinorommet. Jeg har noe lignende planløsning som deg,men jeg må gå igjennom kinorommet for å komme til boden og vaskerommet bak. For å dempe mest mulig opp til stuen samt trappen opp har jeg dør både oppe og nede.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig. Blir på en måte det samme her. To dører mellom. Kun den ene blir tung, så får vi heller se.

Newcomer Fossace sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spilene blir kun vertikale, det er riktig. Så kan bli spennende å se hvordan rommet "føles" etter første lytterunde. Jeg tror imidlertid at det flate taket, samt at gulvet er betong, riktignok med 5mm teppe på, vil hjelpe.

Har ikke skjedd så mye denne uka grunnet sykdom og litt uforutsett, men har fått levert 290 spiler fra et snekkerverksted i nærheten. Har bestemt meg for lilla (!) farge, da jeg tror det blir kult med svart stoff mellom spilene, samt grått teppe. Her er bilder av fremgang.

Eirik's kino i rekkehus-img_4636-jpg
    Godt i gang med første støm av sidene på spilene. Maler de nå før vi henger opp da det blir vanskelig å komme til der i etterkant.

Eirik's kino i rekkehus-img_4637-jpg
    Her er nærbilde av spilene sett fra siden. De er ikke helt rette, har fått frest ned hjørnene slik at de ikke blir så skarpe. Denne løsningen ble bra, og ikke minst billig i forhold til hva lister ville kostet. Totalt ca 5000kr for hele kjelleren, det er da med arbeidstimer, maskinleie og ikke minst materialer. De er også kuttet til lengde som betyr at de bare spikres rett opp, trenger ikke tilpasse annet enn rundt dører. Spilene males i Jotun Pure Color 05, som blir ganske matt. Og da lilla :=)

Spennende prosjekt.

Du skriver att du skal bruke svart stoff mellom spilene , hvordan gjør du det?
    Klipper opp remser , og limer mellom , eller legger på stoff på veggene først?

Svart og lilla blir kult ja.
    KISS in 1975. “What they need is a gimmick,” Alice Cooper quipped.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fossace Vis post
    Spennende prosjekt.

Du skriver att du skal bruke svart stoff mellom spilene , hvordan gjør du det?
    Klipper opp remser , og limer mellom , eller legger på stoff på veggene først?

Svart og lilla blir kult ja.
    Vi kommer til å legge stoffet over hele rommet, så spilene. Dette vil gå hurtigst. Svart stoff er ganske dyrt, men vi skal bruke underlag til blomsterbedd som man får kjøpt på plantasjen. Det blir faktisk ganske bra og mye billigere.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skillevegg kommet opp

Da har skilleveggen som deler kjelleren i kjellerstue og kontor begynt å ta form. Begge rommene deler tak i lydbøyler, og denne veggen er ikke konstruert for å være helt lydtett. Den er imidlertid flytende og det blir gipsvegg på kinosiden og sponplate på kontorsiden. Det vi har gjort for å minimere at lyd kommer igjennom uten å bruke noe særlig mer penger er at gipsveggen og sponveggen ikke henger i samme stendere. Dermed vil ikke lyden bære like godt gjennom treverket. Så fyller vi på med masse rockwool. Det blir en helt vanlig innedør mellom og stikkontakter i veggen så veggen vil nok ikke dempe mer enn 20db.

Eirik's kino i rekkehus-img_4661-jpg
    Stendere rett ved siden av hverandre. En til hver side av veggen.

Eirik's kino i rekkehus-img_4663-jpg
    Sett litt nærmere så vil veggen til venstre være festet i stender i midten mens vegg til høyre er festet i stender nærmest på bildet.

7. Liker fikse har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Vest for Bergen
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig prosjekt, som jeg vil følge med på. Takk for at du legger ut bilder og beskrivelser!<br><br>Holder selv på å oppgradere en kjeller, og har et lignende utgangspunkt. Interessant måte å feste lydbøylene på, det har jeg ikke tenkt på. Jeg har og begrenset med høyde, og hadde egentlig tenkt å legge et separat lag med bjelker (2/4 elns), hvilende på veggene (mine vegger er av betong, så de er død nok i seg selv), som himlingen kunne bli skrudd i. Slik kan jeg lage taket bare 10mm lavere enn dagens. Med dette som du lager til kan jeg spare sperrene, og heller bruke lydbøyler. <br>Må ta på meg tenkehatten skjønner jeg

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink Samleoppdatering

Har vært veldig travel i det siste samtidig som det har skjedd mye i kino. Så her kommer en samleoppdatering av bilder.

Eirik's kino i rekkehus-img_4665-jpg
    Skilleveggen mellom kontor og kino er platet og fuget. Utenpå her kommer det reisverk som hvor det skal isoleres, kles i mørk stoff og deretter spiler.

Eirik's kino i rekkehus-img_4677-jpg Eirik's kino i rekkehus-img_4684-jpg
    Elektriker har vært på besøk. Dette er veggen hvor TV og unnu tv-benk skal festes. Da jeg skal bruke eksisterende vegghøyttalere er det laget feste for høyttalere på hver side av TV. Det er laget en en bred kanal for kabeltrekk fra bak TV til inn i stereobenken. Ca 2 cm dyp, og 10 cm bred. Denne har åpning midt på veggen der rør til høyttalerkabler går og rett ned til åpningen over stikk-kontakter. Nederst til høyre er det lagt ekstra tykt rør til subwoofer-kabel samt strømuttak til denne. Det vil gå rør fra inni stereobenk til 4 bakhøyttalere og sub, mens senter og venstre/høyre front trekkes i kabelsjakten bak TV.

Eirik's kino i rekkehus-img_4680-jpg Eirik's kino i rekkehus-img_4681-jpg
    Det går fire stendere rundt hele rommet. Her vil det legges isolasjon, så mørk stoff og deretter vil spiler festes i disse. Vi legger isolasjon rett på murveggen i kjelleren. Dette kan vi gjøre siden veggen ikke lukkes, det vil være 2 cm lufting, så 3 cm spil over hele. Dermed er det godt med utlufting.På bildene er det lagt skjult rør til lys, mens skult rør til høyttalere kommer. Det legges opp til 7.1 løsning (som dere kan se har jeg tegnet høyttalere inn på veggene så det ikke var tvil om hvor det skulle). La også opp en utgang til romperister rett bak sofa da dette er noe jeg kaaaaskje vurderer på sikt.

Eirik's kino i rekkehus-img_4694-jpg Eirik's kino i rekkehus-img_4690-jpg
    Dette er hobbyrommet til madammen som jeg har tapetsert på kveldstid og fått malt 1 strøk denne uken. Skal ta siste strøk i kveld så mangler bare gulv, strøm, lys, hyller, pulter og hva enn annet hun ønsker å ha der inne.

Eirik's kino i rekkehus-img_4696-jpg
    Til slutt: Her er kino isolert, kledd i sort stoff og spilene begynner å komme på plass. Det har gått så fort at jeg ikke har bilder av isoleringa, men den er gul og fra rockwool.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fikse Vis post
    Artig prosjekt, som jeg vil følge med på. Takk for at du legger ut bilder og beskrivelser!<br><br>Holder selv på å oppgradere en kjeller, og har et lignende utgangspunkt. Interessant måte å feste lydbøylene på, det har jeg ikke tenkt på. Jeg har og begrenset med høyde, og hadde egentlig tenkt å legge et separat lag med bjelker (2/4 elns), hvilende på veggene (mine vegger er av betong, så de er død nok i seg selv), som himlingen kunne bli skrudd i. Slik kan jeg lage taket bare 10mm lavere enn dagens. Med dette som du lager til kan jeg spare sperrene, og heller bruke lydbøyler. <br>Må ta på meg tenkehatten skjønner jeg
    Jeg kan ikke ta kred for denne, inspirasjonen er fra hjemmekino til hjalmarjalla. Den bør du titte på. Der ble det gjort mye smart for å utnytte kjelleren til det fulle. Her er link. http://avforum.no/forum/av-rom-konst...-lerret-4.html

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Vest for Bergen
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke ta kred for denne, inspirasjonen er fra hjemmekino til hjalmarjalla. Den bør du titte på. Der ble det gjort mye smart for å utnytte kjelleren til det fulle. Her er link. http://avforum.no/forum/av-rom-konst...-lerret-4.html
    Nice. Takk Fortsett å legge ut bilder etterhvert som det skrider fram. Bilder er braaaa

Newcomer Fossace sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir bra.

Litt vanskelig å se men er det 2/4 du har som liggende lekter ? regner med att du da har 10 cm med isolasjon , blir dette nok til å dempe 1 refleksjonen , eller kommer du til å bruke ekstra dempe plater?

Eller letter sagt(spurt) , ser du deg ferdig med akustikk behandlingen med denne konstruksjonen , eller kommer det mere?

Ingen ting å si på tempoet ihvertfall
    KISS in 1975. “What they need is a gimmick,” Alice Cooper quipped.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fossace Vis post
    Dette blir bra.

Litt vanskelig å se men er det 2/4 du har som liggende lekter ? regner med att du da har 10 cm med isolasjon , blir dette nok til å dempe 1 refleksjonen , eller kommer du til å bruke ekstra dempe plater?

Eller letter sagt(spurt) , ser du deg ferdig med akustikk behandlingen med denne konstruksjonen , eller kommer det mere?

Ingen ting å si på tempoet ihvertfall
    Det er 5 cm isolasjon, dette for å ikke ta for mye av rommet. Jeg anser meg som ferdig med akustikken etter dette, men det fryktelig vanskelig å si før høyttalere er på plass og man får lyttet skikkelig.

regnep her på forumet hadde et poeng at man ikke ønsker et helt dødt rom da man mister romfølelsen som surroundlyden skal lage. Da blir det veldig tydelig at lyden kommer fra den og den høyttaler. Etter å ha lest meg opp på saken endret vi litt på bredden på spilene slik at vi har 3cm spil og 2 cm stoff/isolasjon som gir oss en dempegrad på 40%. Dette er nok noe lavere ettersom både TV, to dører, tak og gulv reflekterer.

Så for å svare på spørsmålet er det mulig vi må gjøre noe med dører, men det får jeg ta stilling til når jeg sitter godt i sofa med en kald pils i hånda.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ferdig!

Da begynner det å nærme seg slutten på prosjektet. Har ikke fått tatt bilder ennå, har bare et jeg knipset i går.

TV er montert på vegg, men tror nok den er montert for høyt. Trenger litt hjelp her, for i utgangspunktet er center under TV, og vil ha TV såpass høyt opp at jeg får plass til en større center senere. TV henger 30 cm fra tak og 30 cm fra toppen av tv-benken. Det blir ca 60-70 cm over bakken.

Er det problematisk om jeg flytter senter til å henge over TV. Blir ikke denne da for høyt på veggen mtp lyttehøyde? Eller spiller det liten rolle? Har ikke mulighet til å vinkle denne ned.

Eirik's kino i rekkehus-img_4718-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja, bra det går unna med noen! Ferdig før vi andre får begynnt. Grattis med ferdig rom Blir konge dette.

Ang. tv så er ikke jeg noe fan av å henge den høyt, det der så litt overkill ut. Er kommende center virkelig så stor?
    Fint panel forresten, hva for et er det? Vurderer selv tv i tilegg til lerret så jeg er ute etter noe passe stort og billibilli.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke TV'n nødvendigvis henger for høyt. Jeg tror det er mest en vanesak. Hvis du har reclinerstol/sofa som du legger deg bakover i når du ser på TV'n, passer det også bedre at den henger litt høyere.

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så flott ut
    Min TV henger ca 69 cm over gulv nivå(nederste kant). Det er ikke noe problem syns jeg. Som OleM sier det er en vanesak og med recliner og legge seg bakover med pute i nakken så er det bare en fordel.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha venta en uke for å se om jeg blir vant til å ha TV høyt er den flyttet ned med ganske mye. Stor forskjell i opplevelse, mye bedre nå syns vi. Ble sliten i øynene av å ha TV så høyt. Øynene var i høyde med teksten på TV og selv med recliner og pute var det ikke noe særlig. For oss passet det bedre med TV lavere. Venstre og høyre høyttaler flyttet ned, center er nå over TV. Det funker fint. Høyttaler-pakka jeg hadde (Harman Kardon HKTS 20) med Onkyo reciever leverte fin lyd, så beholder dette inntil vi finner rom i budsjettet til en oppgradering som merkes. Har bestilt 2 ekstra bakhøyttalere av samme type slik at 7.1 oppsettet blir ferdig.

Skal få tatt nye bilder, med nå er det klint sparket der hvor veggfestet til TV hang opprinnelig.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av St_Thomas Vis post
    Jaja, bra det går unna med noen! Ferdig før vi andre får begynnt. Grattis med ferdig rom Blir konge dette.

Ang. tv så er ikke jeg noe fan av å henge den høyt, det der så litt overkill ut. Er kommende center virkelig så stor?
    Fint panel forresten, hva for et er det? Vurderer selv tv i tilegg til lerret så jeg er ute etter noe passe stort og billibilli.
    Dette er Sony KDx658505B. Den plukket jeg opp for 19.995 på tilbud. Veldig fornøyd med den. Skulle egentlig ha samsung 65 til samme pris, men tok Sony da det var den jeg egentlig ville ha. Har ikke sett de to hjemme ved siden av hverandre, men kompisen har Samsung og er dritfornøyd. SmartTV funksjonene på samsung er milevis foran Sonyen, men det var ikke så viktig for meg da jeg kun ville ha Netflix i 4k noe Sonyen støtter. Ellers har jeg dedikert HTPC som er mye bedre syns nå jeg da.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Problemer med bass

Hei igjen

Sliter litt med å få den bass-opplevelsen jeg vil ha. Den varierer mye fra film til film. Av og til stram og fin, så bløsete og upresis. Er det noen som har tips til forbedring. Har Harman HKTS 20. Her har satelittene et frekvensområde på 45Hz - 20kHz. Hva bør crossoverfrekvens være på bassen da?

Er det viktig at bass og satelitt er av samme merke, eller vil en oppgradering til ny subwoofer være uproblematisk?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har skilleveggen som deler kjelleren i kjellerstue og kontor begynt å ta form. Begge rommene deler tak i lydbøyler, og denne veggen er ikke konstruert for å være helt lydtett. Den er imidlertid flytende og det blir gipsvegg på kinosiden og sponplate på kontorsiden. Det vi har gjort for å minimere at lyd kommer igjennom uten å bruke noe særlig mer penger er at gipsveggen og sponveggen ikke henger i samme stendere. Dermed vil ikke lyden bære like godt gjennom treverket. Så fyller vi på med masse rockwool. Det blir en helt vanlig innedør mellom og stikkontakter i veggen så veggen vil nok ikke dempe mer enn 20db.

Eirik's kino i rekkehus-img_4661-jpg
    Stendere rett ved siden av hverandre. En til hver side av veggen.

Eirik's kino i rekkehus-img_4663-jpg
    Sett litt nærmere så vil veggen til venstre være festet i stender i midten mens vegg til høyre er festet i stender nærmest på bildet.
    Vil dette egentlig ha noen særlig effekt? Du har jo fortsatt direkte kobling via bunnsvill og toppsvill. Men på den annen side så blir det jo i hvertfall ikke dårligere på denne måten..

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

1. Tv-Stue/Hjemmekino i gammelt rekkehus
    By St_Thomas in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 64
    Siste melding: 05-04-2016, 11:56
  2. Tips til hjemmekino i rekkehus.
    By Simkin in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 13
    Siste melding: 11-23-2013, 10:31
  3. Kjøpt nytt rekkehus. Ny bygg
    By Mania in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 2
    Siste melding: 11-21-2012, 15:41
  4. Sub-Lock's stuekino - Rekkehus
    By Sub-Lock in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 20
    Siste melding: 04-10-2012, 22:52
  5. sub i rekkehus
    By solo2001 in forum Høyttalere
    Svar: 4
    Siste melding: 04-18-2005, 12:18

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine