Noen som har testet miniDSP Dirac romkorrigering?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen som har testet miniDSP Dirac romkorrigering?

Er det noen her som har testet romkorrigeringen fra Dirac? miniDSP lager nå stereoprosessor som virker som den gir betydelig bedre kontroll over hva man gjør i forhold til Audyssey.

Dirac Series
    og
    nanoAVR DL | MiniDSP
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

2. Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det lille jeg har lest om dette virker veldig interessant. Kunne ha vært morro å ha vært en prøvekanin her, og sett hvordan noe slikt kunne ha fungert hos meg. Leste litt om nanoAVR Dl, dette ser spennende ut. Jeg har jo UMIK-1 mikrofonen fra før, og har prøvd litt målinger selv i REW. Man må nødvendigvis sette seg rimelig godt inn i REW for å kunne bruke det som verktøy. Er disse nye produktene litt mer "plug and play" i så fall, slik at de er lettere å bruke?
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg sitter å vekter for og i mot å kjøpe inn en for å teste.

Ingen automatiske romkorrigeringsprogrammer kan noen gang erstatte ørene, men det virker som dette er et verktøy som gir deg et de justeringsmulighetene man trenger for å finne og tune inn gromlyden.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Ja, jeg sitter å vekter for og i mot å kjøpe inn en for å teste.

Ingen automatiske romkorrigeringsprogrammer kan noen gang erstatte ørene, men det virker som dette er et verktøy som gir deg et de justeringsmulighetene man trenger for å finne og tune inn gromlyden.
    Hvilken av dem kunne du ha tenkt deg å teste? Jeg sitter og tripper litt nå, kunne gjerne ha kjøpt meg en nanoAVR DL. Ser den ligger på ca 550 USD, det blir vel rundt 5500 NOK med frakt og mva...
    Kan man lagre forskjellige housecurves, for eks en for BD 7.1 (7.2), og en for stereo fra for eks PC (Flac)? Ser at den har to innganger. Jeg fant ut om det da jeg leste PDFen, men så er jeg jo på jobb også nå, så...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er denne jeg tenker på.

Det jeg klarer å lese fra brukermanualen, så har den mulighet for såkalte prosjekter, hvor man har ulik house curves osv. Om hvorvidt man får den til å trigge ulike konfigurasjoner baset på formatet inn, sier manualen ingenting om.

Dette produktet virker til å være ypperlig og jeg er meget spent på ytelsen i lydbildet, men jeg får ikke helt roen på hvor den må settes inn i lydkjeden. Den må inn mellom kilde (BD-player) og AVR, og den fordrer at dekodingen gjøres i avspiller og ikke i AVR. Jeg forstår hvorfor det er slik, men det setter noen begresninger som jeg ikke helt klarer å slå meg ro med.

Punkt 1 er at den støtter kun opp til to kilder, hvor man nå må velge kilde med en annen fjernkontroll enn den fra AVR. Det gjør også at alle kilder som kjøres utenom denne boksen vil være ukorrigerte.

Punkt 2 er at dekodingen må kjøres i kilden. Det betyr at med HDMI 1.4. er begrenset til 8 kanaler (7.1). Det utelukker mao bruk av nyere formater som har flere kanaler (f.eks. høyde, bredde, tak, etc.). Derfor vil denne løsningen være no-go dersom man har planer om Atmos.

Sånn sett vil en slik: DDRC-88A | MiniDSP være en bedre løsning, hvor signalet prosesserers etter prepro, men før ampene. Men igjen, begrenset til 8 kanaler og den er en del dyrere fordi den inneholder mye analog elektronikk.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er synd at man ikke har tatt høyde for flere kanaler/Atmos. Prosessoren min kan jo kjøre 11.2. Litt dumt også at den kommer med "bare en" subbutgang, da jeg deler opp mine 4 subber i lav/høy sub (15-60Hz og 40-100Hz).

DDRC-88A er jo for meg egentlig et bedre valg, klart. Men som du sier, den har jo også for få kanaler til å støtte opp om mer moderne flerkanalsprosessorer. Ble nok litt mere tvilende nå, må kanskje sitte på gjerdet en stund til.
    MEN, det hadde vært utolig spennende å se hvor bra den kan gjøre lyden. Det ser jo veldig lovende ut...

Lignende tråder

1. miniDSP-Offisiell tråd. Flere nyheter, bla Dirac-Series
    By teddytusen in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 238
    Siste melding: 02-25-2014, 20:58
  2. Technisat, noen som har testet ??
    By Yahaman in forum Satellitt
    Svar: 2
    Siste melding: 03-31-2011, 18:43
  3. Noen som har testet dette?
    By Jensen84 in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 1
    Siste melding: 09-06-2006, 06:59
  4. Xscreen - har noen testet?
    By feroks in forum Lerret