Tips til kino på loft

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til kino på loft

Er i innspurten om å kjøpe nytt hus, og det eneste rommet hvor det er mulig å lage kino er loftet. Legger ved et bilder fra prospektet, som viser rommet. Rommet er omtrent dobbelt så bredt som det er langt, men med skråvegger nesten helt til gulvet. Tanken min er å bygge knevegger et stykke inn, og ha kinoen på langs, fra dør til vinduer. Bildet er tatt fra døra, så den står midt imot det ene vinduet (det til høyre på bildet). Ved siden av døra, midt på veggen, er det en stolpe som støtter opp takbjelken.

Rommet er ikke langt, rett over fire meter (var så urutinert at jeg ikke hadde med målebånd på visning, så bare skrittet opp), fra dør til vinduer. Det betyr at jeg må skifte ut min nåværende projektor, da den vil gi for lite bilde. Jeg vil være nødt til å ha sitteplassene ved vinduene, og nedtrekkbart lerret over døra, da rommet er for kort til å ha det på noen annen måte. Jeg ønsker også å bygge opp gulvet (mtp lydisolasjon), og vil sannsynligvis også lydisolere vegger. Sannsynligvis ikke tak, men kanskje jeg skrur opp et lag gips og et lag mdf i platene som allerede henger der. Usikker på om det vil ha spesielt mye å si...

Andre muligheter er å ha lerretet foran vinduene, men da må jeg ha stoler som er enkle å flytte, da minst en vil stå rett foran døra... Og det vet jeg ikke om jeg vil ha... Siden det ikke blir en 100% dedikert kino kan det godt hende det blir en sovesofa i stedet for stoler, siden det også er det eneste mulige gjesterommet i huset. I så fall hadde det vært fint å kunne ha projektoren på utsiden av rommet, men pga stolpen nevnt over vil linsen ligge 10-15 cm til siden for midten. Hvor stort problem vil dette være?

Tar gjerne imot tanker rundt mulige løsninger her...
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -loft-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange som har lest, ingen som har noen tanker?? Er det i det hele tatt gjørbart å få en ok kino ut av et såpass lite rom med de begrensningene?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av addey Vis post
    Mange som har lest, ingen som har noen tanker?? Er det i det hele tatt gjørbart å få en ok kino ut av et såpass lite rom med de begrensningene?
    ...tror det kan være lurt å legge ut noen skisser, så er det lettere for folk å få et overblikk og dermed komme med innspill...

Noen innspill mht lydisolasjon;

1. Lyddør er svært viktig mht lydisolasjon. 35 eller 40dB.
    2. Ventilasjon er i så fall også nødvendig, da du må "hermetisk" tette rommet om du skal unngå at støy forplanter seg i bygget. Finnes etterhvert flere aktive vifteløsninger som både skifter og varmeveksler lufta. Husk da at denne viften må sende lufta ut av huset og dermed bør stå mot yttervegg.
    3. Du kan få behov for kjøling selv ved installasjon av ventilasjon, i så fall må du vurdere en varmepumpe... Dette kan du gjerne vurdere etter alt er på plass, men tenk gjerne mulig plassering av en pumpe når du tegner den opp.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, jeg tenkte at bildet var godt nok jeg... Rommet er jo ikke så komplisert, rundt 4x8 meter, med skråvegger helt ned på lengste veggen. To vinduer, som man ser, og dør på veggen rett imot vinduene. Det største spørsmålet mitt er vel om rundt fire meter blir vel kort...

Lignende tråder

1. Garasje loft Kino, Hjelp
    By masimo in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 0
    Siste melding: 06-13-2012, 17:33
  2. Kino på loft vs Kjellerkino?
    By zafir in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 16
    Siste melding: 08-13-2011, 16:35
  3. Tips til nybygg, Garasje loft kino
    By dwdbard in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 21