Tv-Stue/Hjemmekino i gammelt rekkehus

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  3
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 65
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tv-Stue/Hjemmekino i gammelt rekkehus

Starter i disse hektiske juletider med å pusse opp et par rom i vårt eksisterende rekkehus. Da i hovedsak et disponibelt rom til lytterom/hjemmekino og vårt hovedsoverom.

Huset
    Kjøpte et rekkehus (ende av rekke på 4) sommeren 2011 med byggeår 1981, ca 135kvm brutto.

Rommet
    I 1 etg. er det et disponibelt rom på ca 12.6 kvm (2.77 x 4.55) . Det er et veldig lite rom og egner seg lite til en dedikert hjemmekino.
    Hadde først en plan om å flytte en dør som går til vaskerom via denne "kinoen", men det vil koste uendelig summer med penger (må bygge om vaskerom), og helt sikkert ikke verdt det da rommet i seg selv er så lite uansett.

En liten skisse av rom:

Planen
    Som dere ser av tegning over så blir det en mikro "hjemmekino". Dette skal ikke være noen burkakino, men et trivelig oppholdsrom hvor man kan nyte Tv, Audio, PS4,Fotballkamper og en del BluRay

Er helt i planleggingfasen og har ikke kommet lengre enn at rommet snart er ryddet ut av;

Noe rom-i-rom er bare å glemme her, da ender jeg opp med å sitte inni tv'en. Men jeg skal senke himling med lydbøyer (2 lag gips) Ellers blir vegger kledd med 2 lag gips på eksisterende stenderverk. Har også kjøpt inn ei SWEdoor lyddør som demper 40dB.

Disse tiltakene vil ikke gjøre at jeg får et lydtett rom, ikke i nærheten. Men det vil vel hjelpe noe skulle man tro.

Lys
    Spotter, tenkte å lage spottkasser rundt om hele rommet, så jeg ikke bryter lydhimling, dette skal tegnes inn i løpet av dagen så får jeg se hvordan det blir.

Varme
    Varmekabler er bestillt, i 8mm plater. Oppå der blir det 14mm parkett av noe slag, samt et tykt teppe foran Ht og tv for litt akustikk.

Ventialsjon
    Siden jeg skal prøve å gjøre rommet lydtett så tar jeg knekken på dette rommets ventilasjon. Så her er jeg åpnen for forslag.
    Har funnet ei ventilasjonsvifte jeg har lyst til å prøve;
    Dører, eksempel - FORIS.NO

Tar gjerne i mot tips og erfaringer på hva jeg bør gjøre her for å hindre kebablukt etter 15 min med kino.

Fasadeskifer
    Siden dette også skal være et oppholdsrom vil vi prøve å gjøre det litt hyggelig. Jeg tenker å fylle den ene kortveggen med fasadiskifer.
    Dette er ikke helt 100% spikret enda. Men samboer vil gjerne ha det....

Det blir evnt. av denne typen:

Komponenter
    - Ny Receiver i prisklasse 8-10k
    - Bruke eksisterende Arcam forsterker til Front
    - Samsung 55" 4k LED (har)
    - Marantz Cd-Spiller (har)
    - PS 4 (har)
    - System Audio Aura 50 Front (kjøpe)
    - System Audio Aura 10AV Senter (kjøpe)
    - System Aduio Talent Bak (kjøpe)
    - Sub (Kjøpe)
    Dette er noe jeg godt kan forandre på, har tenkt tanken på innebygd bak pga dårlig plass. Men siden det er yttervegg så har jeg slått det fra meg foreløpig.

3D-Views
    Her har jeg skisset ned rommet, disse bil bli oppdatert etterhvert som jeg river og finner ut hva som er bak eksisterende vegger.
    Planlegging er mer en halve jobben på en slik jobb slik at jeg slipper å rive ned alt og begynne på nytt.

Eksisterende rom med nøyaktige mål:

Her blir det trangt..

Rack blir plassert på siden for utnyttelse av plass. Dessuten blir det et mye ryddigere rom vil jeg tro.

Her ser vi hvordan bak-HT blir plassert, ikke helt opptimalt i en HK.

Med senket himling (gipsplater på vegger går for langt opp her)

Her ser vi hvordan 2 lag med gips blir i et hjørne, om det skal gjøres slik vet jeg ikke. Fasadeskiver på kortvegg

Kommer sterkere tilbake med mer info, nå starter riving av vegger/himling...
    Sist endret av St_Thomas; 12-15-2014 kl 23:39

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt riving er utført idag. Godt å få ut litt gammal drit

Himling og noe plater gjenstår før jeg kan starte planlegging av kabelstrekk. Både strøm og signal må legges ut.

Regner med å få installert en ny kurs ned til kinoen, 16AMP. Heldigvis er sikringsskap rett over, så jeg trenger bare å rive en plate på kjøkken (som står for tur) så har jeg tilgang til skap og alle gjennomføringer ned i kjeller.

Bilder

Yttervegg til venstre, med LECA og 2"x2" stendere. Alt ser tørt og fint ut foreløpig. Bortsett fra litt hvit gugge under vinduspost.

2"x4" bærevegg ut mot gang.

Kinorom sett fra gang. Denne fikk rehab for ca 1-2 år siden.

En skog av stendere mot vaskerom, her er tenkt plassering av komponenter:

Bærevegg. Den slipper vel ut en del lyd over døra siden det er lite plass til isolasjon:

Litt hvit gugge under vindusposten. Her var det så trangt at det ikke var satt inn noe isolasjon mellom foring og LECA.

Fortsettelse følger...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Inn mot naboen er det LECA. Med 2"x2" stendere og et lag spon. Spon er revet selvsagt. Regner med at det er likens på naboens side.

Lurer på å rive stendere for å sette opp 2x3 kanskje 2x4 for å få litt mere isolasjon. Har det noe hensikt? Kanskje med luftespalte mot LECA.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir spennende!
    Fine skisser.
    Hvor mye betalte du for lyddøra og hvor kjøpte du den?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bestillt den på Malia i Kristiansund. Levering uke 5; grunnet ikke standard størrelse (80/210), må produseres.

Prisen ble da også litt drøy 6600,- NOK.

Men det er verdt det for min del, har barnerom uti gangen der

Må lage meg en liste over hva jeg trenger og på hva som er bestillt;

Bestillt/Kjøpt
    - Varmekabler med 8 mm plater
    - Lydisolert dør

Må Kjøpe/bestille

-Et billass med gipsplater
    -Div lekter/plater/bord til tak og evnt vegger som skal forsterkes der hvor ting skal henges
    -GreenGlue til Gips
    -Gipsskruer
    -Elektromatriell (Elko-bokser, k-rør, stikk, spotter, spottkasser)
    -Parkett (Har funnet en fin type på Malia, henter muligens denne uke)
    -Høyttaler-terminaler til vegger (I hovedsak front)
    -Nytt vindu til kjeller (*)
    -Ventilasjon (*)
    -Skiferstein
    -Listverk til dører/vindu/gulv
    -Høyttaler-kabler
    -System Audio Fronter/bak og center
    *=PRI

Har også fundert litt på tv, tenker at den 55" jeg hadde planlagt å sette nedi kjeller blir sånn passe. Men i et sånt rom er det vel lov å ha noe som er litt større enn passe. 65" på 2.4 meter øyeavstand er drøyt? Neppe. Trenger kanskje litt input her fra andre med et slikt mikro "hjemmekino" rom.

Ting jeg helst vil ha inn av AV utsyr før rommet ferdigstilles bygningsmessig er nettopp tv og bakhøytalere, siden dette skal kables og henges opp. Resten kan fint vente, i frykt for å bruke rommet før det er ferdig. Har nok av rom med manglende listverk osv.

Newcomer Rovik sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei St_Thomas! Velkommen til forumet. Alltid hyggelig med nye byggetråder. Ser du nevner malia i Kristiansund, bor du der? Bor selv på Frei. Har også en byggetråd her på forumet, men har ikke fått kommet i gang skikkelig enda. Her er link til min tråd:

http://avforum.no/forum/av-rom-konst...-rev-01-a.html
    * Dynabel SuperExact * SVS SB12-Plus * EAD (Theatre Master Ovation) * EAD (Theatre Vision P) * Monster Power HTS5100
    * Vincent SAV-P200 * Hitachi PJ-TX300 * Dreamscreen V1 Dynagrey alumotor 92"

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Rovik Har brukt uendelig mange timer på å lese byggetråder her inne, man blir fort hekta for å si det sånn, utrolig mye kunnskap ute å går.

Er fra Kr.Sund ja og har et rekkehus på Røssern. Fikk tatt en titt i tråden din og, du har rikelig med plass for å si det sånn, stå på! Kommer til å følge med....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går sakte, veldig sakte framover. Holdt på i snart 2 uker, og jeg er vel akkurat ferdig med å rive ut ting jeg ikke har brukt for i denne kinoen.
    Ja, sånn går det når man i snitt får jobbet en time per dag!

Jaggu meg mye rart som skjuler seg bak platene. Ser for meg at det hadde vært lett å byttet ut denne kabelen Godt det er gjort av fagfolk!

I utgangspunktet så var den siste planen min å lage 2 nye frittstående innervegger (mot gang og vaskerom) i 2x2 stenderverk, bunnsvill skrudd i gulv med 15mm distanse fra eksisterende bærevegg. Toppsvill skrudd med lydbøyler til bjelkelag. Jeg taper 65mm med plass med denne løsningen, noe jeg IKKE liker da jeg allerede har det trangt den veien på rommet.

Har forhørt meg litt med min lokale snekker, og ha kunne anbefale meg disse gipsplatene her:

http://www.hunton.no/product/fermacell-fibergips-vegg/

Dem koster skjorta og vel så det (3x vanlig gips), men skal visst være en del bedre på lyd, som jo er poenget med all denne jobben som legges ned i dette rommet.
    Da kan det være aktuelt å droppe frittstående stenderverk. Og heller legge 1 lag med fibergips rundt om, og 1 lag med vanlig gips (som jeg hadde tenkt å male) GreenGlue mellom lagene. Lydbøyler i himling selvsagt.

Setter pris på om noen kan komme med innspill her! Det er mange veier til ROM, noen litt lengre og dyrere enn andre.

Active AVsmurfen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint å se at det rører seg litt i hjemmekinomiljøet også her i byen, skal følge med her!

Setter så smått i gang med loftskino selv utpå nyåret.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det bare å følge med, selv om det ikke skjer stort enda

Har forsåvidt kjøpt inn en del utstyr, og etter et meget hyggelig møte med Kristian Skauge på Soundgarden endte jeg opp med følgende;

Fikk oppgradert fra Aura til Mantra, kommer vel ikke til å angre på det.

SurroundReceiver - Marantz SR5009SG
    Front - SA Mantra 50 Hvit
    Center - SA Mantra10AV Hvit
    Bak - SA Talent MK2 Hvit
    Sub - Velodyne SPL ULTRA 1000

Fra før har jeg Arcam A32 som skal drive front, og en brukbar Cd spiller fra Marantz

Tenker også å flytte om på rommet, slik at det blir litt mere kinovennlig. Dog fortsatt ikke god plass.
    Tenker å lage en ny frittstående vegg mot gang i 2x2.

Her har jeg også satt inn for 7.1, men siden jeg har så dårlig med plass blir vel dette bare overkill. Setter stor pris på om noen kommer med tilbakemelding på dette.

Ellers ønsker jeg alle LYD og BILDE entusiaster der ute en riktig så god jul :-)
    Sist endret av St_Thomas; 12-24-2014 kl 01:02

11. Liker AVsmurfen har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Åsane utenfor Bergen
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser spennende ut dette. Veldig likt kjellerstuen min i størrelse. Ikke veldig god plass, men en fin plass å kose seg på. Jeg ville vurdert å tilrettelegge for Dolby Atmos om du har mulighet for det.
    SA Mantra 60 - Arenda Sound 1723 Center - Canton GLE 416 - Arendal sound 1723 Subwoofer 1- Yamaha RX-A3010 - XTZ Class AP-100 - Sherbourn PA 2-250 - Apple TV - PS4 - Panasonic DMP-BDT500

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Ahilmen, legg gjerne ved link til byggetråd om du har det. Morro, og ikke minst lærerikt å se hvordan andre har gjort det, med tilsvarende eller nesten likt rom.

Ser ikke for meg at 11.2 blir bra på et rom på 12kvm. Men det er mulig jeg legger opp et 30mm K-rør opp til de senkede spottkassene jeg skal ha rundt om i taket, da har jeg i så fall muligheter til å sprette spottkassene og bygge lyd innover i taket, uten å ødelegge lydhimling.

Har vel også lagt fra meg 7.1, så dette blir nok bare 5.1 foreløpig. Dette skulle tross alt egentlig bare være en tv-stue med muligheter for 5.1. Men jeg kommer også til å trekke 20mm k-rør til 7.1. Man vet aldri, men når det blir så trangt (spesielt på sidene) så ser jeg ikke noe hensikt med en hel drøss av høyttalere.

Planen nå er å få tak i litt materiale så jeg kan starte byggingen (bare butikkene åpner snart!)
    Kommer til å legge opp 3 stk lydvegger i 2x2. Skru fast bunnsvill med Glava Svillunderlagunder. Feste toppsvill med lydbøyler, evnt svillunderlag til bjelkelag. Fylle opp med Rockwoll, 1 lag med fibergips, og 1 lag med vanlig gips til slutt. Ingen bruk av Green Glue. At det sikkert blir målbart bedre m.t.p lydisolering ja, men i praksis?

Litt utstyr er kommet i hus
    SA Talent bakhøyttalere:

Viktig med høyttalere som ikke bygger allverden når man har ekstremt dårlig plass. Gjør nok nytten sin som bakhøyttalere helt greit vil jeg tro.

En del el.materiell er også kjøpt inn, så her er det vel egentlig bare å sette i gang....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det går sakte men sikkert framover med denne kinoen

Finner på noe nytt hver dag omtrent. Sitter vel mer der nede og grubler over hva og hvordan mer enn jeg bruker verktøyet jeg har fått utdelt.

Har kommet fram til at jeg setter opp 4 nye vegger, som er rimelig frittstående, kun koblet til gulv med isolasjon mellom gulvspon og bunnsvill.
    Toppsvill blir etter beste evne festet med lydbøyler, litt skeptisk til akkurat dette, men tror det kan funke greit.

Her er toppsvill (2x3) lagt opp og klargjort for innfesting med lydbøyler

Festet først 2 stk. lydbøyer i bjelkelaget (en i hver ende av toppsvill) Og skrur toppsvill fast.

Fester så resten av lydbøylene til toppsvill, for deretter å skru den ned med lydbøylene. Dette for å kunne skru dem fast på baksiden av toppsvill

Bunnsvill blir skrudd fast med iso under. Håper det gir litt mindre lydgjennomgang. Det som er bra med dette rommet er at gulvspon ikke går gjennom til tilstøtende rom. (Murkanten kan sees under bunnsvill på eksisterende vegg)

En stk. "lydvegg" ferdig satt opp. staver er i 2x2 siden jeg ikke vil stjele mer plass enn nødvendig. Dette blir ikke noe problem siden jeg skal ha 1 lag fibergips og 1 lag med gips. Veggen blir stiv nok.

Gips mot gang vil bli dobblet i form av pålimt gips på baksiden, starter vel med dette etter at alt reisverk er kommet opp. Også i etasjeskille vurderer jeg å lime oppi gips.

Den "svarte" østveggen, som er LECAmur mot nabo vil det bli fjernet eksisterende 2x2 og satt opp fritstående 2x4. Hvilket betyr 100mm isolasjon og en sterkere vegg for oppheng av den største tv'en jeg har råd til. (pr nå ikke stort større enn 42", men det kommer sikkert bedre tider....)

Setter pris på ris, før det er for sent

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Åsane utenfor Bergen
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har desverre ingen byggetråd da jeg ikke har gjort noe med rommet pga. at jeg ønsket å beholde bredden. Mitt rom er bare 2.4m
    Med Atmos blir det høyttalere i tak, men da må du igjen ha receiver som er klar for det. Om rommet er lite tror og håper jeg ikke gjør noe med tanke på Atmos. Planen min er ihvertfall å oppgradere til Atmos reciever og fire høyttalere i tak med tiden.
    dyr basill å være bitt av dette.
    SA Mantra 60 - Arenda Sound 1723 Center - Canton GLE 416 - Arendal sound 1723 Subwoofer 1- Yamaha RX-A3010 - XTZ Class AP-100 - Sherbourn PA 2-250 - Apple TV - PS4 - Panasonic DMP-BDT500

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen (les:mine lyster) har overbevist meg om at dette rommet fortjener et lerret og en prosjektor. Det er jeg forsåvidt enig i (Det er lett å bli enig med seg selv)
    Tanken er da at det ikke skal erstatte en tv (tv-stue som det skal være tross alt), men heller være en fordyrende tilleggsfunksjon som skaper den lille ekstra kinofølelsen. Også greit å få blåst opp Premier League!

Her har jeg gjort et forsøk på å henge opp et lerret på 84"

Det blir fort litt lite. Så etter litt mere research (på sånn ca 15 min) så fant jeg et tab-tension 90" på av-shop
    AVshop.no / DreamScreen V3 Tab Basic DynaGrey D65 Black 16:9 200cm/92"

Dette er da en motorisert utgave som skal felles inn i spottkassene jeg har tenkt å bygge rundt om i rommet. Lage noe så den blir passe skjult når den er oppe.

I en kombinasjon med denne BenqW1300 projektoren;
    AVshop.no / BENQ W1300 DLP-projektor Full-HD 3D

Nå er ikke jeg vant til hverken lerret eller projektor, så noe referanse har jeg (heldigvis? ikke)
    Så for meg blir dette helt sikkert en "wow" opplevelse uansett vil jeg tro. Skal jeg få gjennomført dette må det bli på lavbudsjett.

Hadde egentlig sett for meg et stort panel der nede, men foreløpig så blir jeg ikke videre imponert over kvaliteten på LED skjermene, og det blir meg i mot å bruke 30-40k på en stor skjerm.

Lyskontroll? Ikke helt, har jo et lite vindu der nede. Tenkte å sote det innvendig, i tillegg til persienner og en mørk gardin. Det bør bli mørkt nok.
    Vegger blir i en mørkere gråfarge, og taket var i utgangspunktet tenkt hvitt, men det kan jeg gi en gråtone også.

Fyr gjerne løs om noen der ute har erfaring med utstyret som sådan.

Så det som i utgangspunktet bare skulle bli en gipskledd tv-stue har nå blitt til en 50% rom-i-rom løsning med lerret og projektor. Lurer på hva jeg finner på neste uke...

Uansett, her er litt framdrift;

Nord-veggen som også er yttervegg av LECA blir kledd med diffusjonsåpen vindsperre.

Stenderverk i 2x2 festet med lydbøyler i topp, og isolajson under bunnsvill

Øst-veggen mot nabo får samme duk

Men her blir veggen satt opp med 2x4" for å gi litt bedre lydisolason mot nabo. Litt greit å henge et stort panel i 2x4 også.

Vegg ferdig satt opp. Endestendere er snudd for å gi mere spikerslag til evnt flere gipsplatelag.

Også denne er festet med lydbøyler mot bjelkelag

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe byggmessig framgang her for tiden grunnet jobb/familie.

Har dog tenkt litt og funnet ut at jeg vil fjerne tilkomst til vaskerom, flytte den til et toalett som er vegg i vegg.

Døråpning vises her på kortside bak sofaen:

Med de fordeler og ulemper det fører med seg selvsagt.

Ulemper:
    - Jeg må "rasere" et vaskerom som fikk rehab i 2008 (flis på gulv, MDF vegger)
    - Jeg blir "aldri" ferdig?
    - Jeg har behov for rørlegger/trikker. Må flytte en VV-tank og muligens en vask. (=$$$$$$$$$]

Fordeler:
    - Jeg slipper trafikk til vaskerom når jeg ser film/tv/fotball/musikk etc.
    - Jeg slipper KATTEtrafikk (Katteluke i ytterdør på vaskerom)
    - Jeg kan snu rommet, få sofaen i andre enden av rommet, hvilket åpner for bedre plassering av både bakHT og evnt. surrHT
    - Bedre lydisolering til vaskerom, bare å kjøre på med 2 lag gips på ny lydvegg.
    - Bedre lydisolering mot gang, kan nå ha lyddør innover mot gang, pluss en vanlig innerdør som vender inn mot kino. Dette gir, etter jeg har forstått betydelig bedre lydisolering enn kun en stk. lyddør

En annen fordel er at jeg slipper å ta hensyn til trafikk inn til vaskerom mens jeg bygger kinorom. Planen er å åpne for vaskerom og tette vegg til vaskerom først.

Estimert ekstrakostnad, ca 30k++. Dette er finger i været beregnet.

Sure penger kun for å fjerne en dør. Dog blir det en bonus at vaskerom blir slått sammen med et 1.2kvm toalett slik at vaskerom nå blir et fullverdig bad med eksisterende dusj, vask og nå toalett.

*tenketenketenke.....*

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er rørlegger bestillt for befaring slik at jeg kan konsentrere meg om å bygge rommet med tanke på at det IKKE blir gjennomgang til vaskerom.
    DET er en god følelse, for kinoen kommer til å bli mye bedre

Her er noen oppdaterte skisser som jeg kommer til å jobbe ut i fra.

Innfelt 92" lerret er tegnet inn
    DreamScreen V3 Tab Basic DynaGrey D65 Black 16:9 200cm/92"

Litt målsetting av rommet. Det er ikke mye bredde, så 92" er i grenseland. Hva tror folket?

Det blir en TV på veggen til vanlig bruk

Her med lerret oppe.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut dette. Tror ikke det var dumt å snu kinoen og sette inn ny vegg. Blir også fint med innkassing av spotter. Hvis du skal bruke LEDspotter bygger disse så lite at du også kan få til luftekanaler i nedboksingene. Du bør absolutt tenke på lufting i et såpass lite rom, gjerne da med ei vifte som trekker ut brukt luft og samtidig inn ny luft fra utsiden.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann
    ser kjempemessig ut dette. Ut fra den vurderingen du listet opp virker det absolutt lurt å flytte døra.

Jeg ville tenkt litt over om sofaen kan flyttes 1/2m fram. Det vil kunne ha betydning for plassering av sidehøyttalerene.
    I min kjellerstue har jeg kun prosjektor - funker fint det. Nå etter ca. 2 år har vi investert i tv på,stua i tillegg, men der er det kun vanlig tv.typisk for å ha når man for eks vil følge med på skirenn eller lign.
    Om du dropper tv kan du bruke rammelerret (eller baffelvegg, men rommet ditt er kanskje vel lite for det?). Ville tenkt over om det egentlig er noe poeng å ha tv i tillegg til projektor.

Regner med at du skal ha skjultannlegg fram til prosjektoren? Strøm og hdmi kabel?
    Da må du huske at gitte prosjektorer fungerer på forskjellig avstand, så det bør du sjekke ut før du bestemmer hvor den skal stå.

hvor i landet bor du? Teknisk utstyr og prosjektorer lager varme, en varm kino er kjip. Har du tenkt over om du bør ha kjøling
    ?

Også en siste sak, skal du ha 3D? Min erfaring er at LED-spotter og 3D briller (aktive) ikke fungerer sammen.
    Vær også obs på at LED spotter ikke nødvendigvis lar seg dimme helt ned.

Skulle jeg valgt på nytt nå så kan det hende at jeg heller hadde valgt 12-volts gløde-spotter (men da øker også kjølekravet pga. at de genererer en del varme).

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Ser veldig bra ut dette. Tror ikke det var dumt å snu kinoen og sette inn ny vegg. Blir også fint med innkassing av spotter. Hvis du skal bruke LEDspotter bygger disse så lite at du også kan få til luftekanaler i nedboksingene. Du bør absolutt tenke på lufting i et såpass lite rom, gjerne da med ei vifte som trekker ut brukt luft og samtidig inn ny luft fra utsiden.
    Hei og takk for innspill. Det blir mest sannsynlig LED spotter ja, siden jeg har det i resten av huset.

Angående ventilasjon så hadde jeg først tenkt noe enkelt som en vifte fra AVShop, TwinFresh RA1-50. Men det tror jeg for det første ikke blir noe pent eller noe særlig bra for min lydisolasjon.

Et slikt lite rom uten ventilasjon er selvsagt helt utenkelig. Men når man er helt grønn (tross alt bare en hobbysnekker/tekniker) så tar det gjerne litt ekstra tid å finne ut hva og hvordan. Men skjult ventilasjon oppi nedsenking bør så absolutt være gjennomførbart Og heller ikke så veldig kostbart.

Har også lest gjennom hjemmekinotråden din for en stund siden. Sammen med RuneW sin blant annet, og det er vel slike veldokumenterte og inspirerende tråder som har fått meg i gang med å bygge noe slikt selv. (Dog kun med 10% av utførelse, budsjett, kunnskap,evner og ikke minst romstørrelse) Men uansett takk for at dere gidder å bruke så mye tid på dokumentasjon. Det er til stor hjelp for oss andre. Men økonomisk er dere ikke mye til hjelp akkurat Det opprinnelige budsjettet kan jeg vel egentlig bare sette *2 bak.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Lignende tråder

1. Hjemmekino i kjeller, gammelt hus - problem med takhøyde..
    By danibjor in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 5
    Siste melding: 08-05-2014, 18:19
  2. Tips til hjemmekino i rekkehus.
    By Simkin in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 13
    Siste melding: 11-23-2013, 10:31
  3. Sub-Lock's stuekino - Rekkehus
    By Sub-Lock in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 20
    Siste melding: 04-10-2012, 22:52
  4. TAL's Hjemmekino - Forvandlingsprosessen fra gammelt til nytt rom
    By TAL in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 1
    Siste melding: 11-20-2006, 22:39
  5. sub i rekkehus
    By solo2001 in forum Høyttalere
    Svar: 4
    Siste melding: 04-18-2005, 12:18

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg