Tv-Stue/Hjemmekino i gammelt rekkehus - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  3
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 65
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av TEK Vis post
    Heisann
    ser kjempemessig ut dette. Ut fra den vurderingen du listet opp virker det absolutt lurt å flytte døra.
    Hei og takk for innspill. Å flytta døra kommer jeg ikke til å angre et sekund på Det er allerede ingang, rørlegger river ned førskommende fredag.

Jeg ville tenkt litt over om sofaen kan flyttes 1/2m fram. Det vil kunne ha betydning for plassering av sidehøyttalerene.
    I min kjellerstue har jeg kun prosjektor - funker fint det. Nå etter ca. 2 år har vi investert i tv på,stua i tillegg, men der er det kun vanlig tv.typisk for å ha når man for eks vil følge med på skirenn eller lign.
    Om du dropper tv kan du bruke rammelerret (eller baffelvegg, men rommet ditt er kanskje vel lite for det?). Ville tenkt over om det egentlig er noe poeng å ha tv i tillegg til projektor.
    Sofen kan flyttes nærmere. Siden jeg ikke får plass til så stort lerret blir det nok "øynene" sikkert dradd fram til ca 2.8 meter. Dette er dog noe jeg må teste litt tror jeg.
    Rammelerret og baffelvegg er ikke aktuellt for meg desverre. For det første har jeg for liten plass, for det andre vil jeg også ha rommet som en vanlig oppholdsstue som blir både lys og trivelig med litt justeringer av lysforhold. Skulle selvsagt gjerne bygd en dedikert kino også, men da må jeg først investere i et større hus. Det ligger noe fram i tid enda. Dessuten er det, om jeg plutselig finner drømmehuset lettere å selge eksiterende hus med en "hjemmekino" som lett kan oppfattes som et vanlig oppholdsrom.

Tv i tillegg til projektor er noe jeg vil ha. Projektor skal kun brukes til filmtitting tenker jeg. Det skal være litt "wow" følelse når man senker lyset, kjører ned lerret og snurrer film. Til vanlig tv titting blir det brukt et helt greit panel i størrelse 60" av noe slag. Skal ikke bruke så mye penger her.

Regner med at du skal ha skjultannlegg fram til prosjektoren? Strøm og hdmi kabel?
    Da må du huske at gitte prosjektorer fungerer på forskjellig avstand, så det bør du sjekke ut før du bestemmer hvor den skal stå.
    Her blir det selvsagt skjult over hele fjøla. Har noen hundre meter med korrigert liggende av diverse størrelser Prosjektor plassering er viktig, men jeg ser for meg at det blir rett foran bakre nedsenking et sted. Eventuellt bakvegg. Dette er noe jeg må finne ut av i kalkulator selvsagt.

hvor i landet bor du? Teknisk utstyr og prosjektorer lager varme, en varm kino er kjip. Har du tenkt over om du bør ha kjøling
    ?
    Bor på nordvestlandet. Hvor sola skjeldent skinner Kinoen er i baksol-land der det aldri blir varmt. Men, selvsagt kan det blir varme på et så lite rom med diverse elektronikk stående. Jeg kommer i første omgang ikke til å kjøpe noe varmepumpe med kjøledel. Men det vil bli lagt opp jordet stikk på yttervegg hvor det kan tenkes at en slik pumpe vil bli innstallert i senere tid.

Også en siste sak, skal du ha 3D? Min erfaring er at LED-spotter og 3D briller (aktive) ikke fungerer sammen.
    Vær også obs på at LED spotter ikke nødvendigvis lar seg dimme helt ned.
    3D er ikke viktig. Men min tiltenkt innkjøpte projektor har 3D "BENQ W1300"

At LED ikke dimmer ned er et lite problem ja, men jeg tror det ble litt bedre etter å ha satt in en motstand i en av boksene. Flimmer ble fraværende.

Skulle jeg valgt på nytt nå så kan det hende at jeg heller hadde valgt 12-volts gløde-spotter (men da øker også kjølekravet pga. at de genererer en del varme).
    Har dårlig erfaring med 12 volt desverre. Kjølekravet er alene grunn til å ikke ha det for min del egentlig

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut fra kommentaren din kunne det se ut som om du tolket meg dithen at baffelvegg og rammelerret hengte sammen, men du kan fint ha rammelerret uten baffelvegg.
    Da monteres det rett på veggen og fungerer ypperlig på liten plass. Men selvsagt ikke med TV foran ;-)

Personlig ser jeg at du kunne spart deg kostnader både på lerret og ekstra tv med å kun ha en av delene, men det innfelte lerrete ditt blir jo kjempemessig det.
    Lurt å legge opp kontakt ute ja.

Lykke til videre!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare detaljene igjen nå så er kinoen klar til bruk....! Ikke helt...

Hadde vel såvidt starta med å lime gipsplater på eksisterende vegger til vaskerom før jeg kom på at jeg like gjerne skulle rive hele vaskerommet..

Ny inngang til vaskerom blir gjennom denne up-to-date-retro-dassen(kinorommet er inn til høyre)

So far so good, venter nå på at rørlegger skal legge opp div nye vannrør. VV-tanken er midlertidig flyttet, den sto før rett foran der hvor ny inngang til vaskerom blir.

Til lørdag skjer det noe litt mer trivelig, reiser til Tr.heim for å hente Mantraene pluss div utstyr Det var kanskje ikke det lureste å kjøpe utstyr før rommet står klart, men det setter jaggu fart i byggeprosessen. (Får man håpe)
    Sist endret av St_Thomas; 01-29-2015 kl 21:06

Newcomer Fossace sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vill jeg si , ikke arbeidssky denne karen

Likte det du gjorde med døren ,og att du fikk snu litt på rettingen,
    dette blir veldig bra.

Er selv på utkikk etter dimmer , og fant denne ,har ikke bestilt enda , skal snakke med min elektriker først.

http://www.micro-matic.no/admin/comm...p?Fileid=23082
    KISS in 1975. “What they need is a gimmick,” Alice Cooper quipped.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fossace Vis post
    Det vill jeg si , ikke arbeidssky denne karen

Likte det du gjorde med døren ,og att du fikk snu litt på rettingen,
    dette blir veldig bra.

Er selv på utkikk etter dimmer , og fant denne ,har ikke bestilt enda , skal snakke med min elektriker først.

http://www.micro-matic.no/admin/comm...p?Fileid=23082
    Takker for tips angående dimmer. Denne har jeg dog på barnerommet til dattra, vil ikke si at den dimmer helt ned akkurat Men den har jeg ikke last på, mulig det hjelper en del.

Arbeidslysten er totalt fraværende grunnet en lei skade etter trening (føles som nakken er knekt!)

Men jeg fikk henta Mantraene og litt utstyr, koblet det opp i full fart på stuen (beklager rotet)

Man kan trygt si at mine gamle trofaste CM7 hadde god grunn til å føle seg truet. Selv om dem heldigvis ikke skal stå i samme rom.

Denne lille tassen ga virkelig mye lyd ut av seg. Velodyne SPL-1000 Ultra;

Min referanse CD - "Brothers In Arms SACD" spillte allerede meget bra, så dette ga mersmak.
    Nå har jeg jo hørt en del på Mantra fra før av, så jeg vet hva dem er god for. Men førsteinntrykket i egen stue er meget bra, og hvordan det kommer til å låte etter 100-200 timer innspilling kombinert med enda en SPL Ultra og Arcam A32 som effekt (den var ikke koblet på her) og et riktig dempet rom med akustiske tiltak, kan ikke vente...!

En ting jeg virkelig må slutte med er å bruke telefon som kilde til kamera, det er dem fortsatt ubrukelig til. Beklager det.

Da er det bare å pakke bort ustyret, sette det i opplag til våren, forhåpentligvis ferdig til da.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av St_Thomas Vis post
    Bare detaljene igjen nå så er kinoen klar til bruk....! Ikke helt...

Hadde vel såvidt starta med å lime gipsplater på eksisterende vegger til vaskerom før jeg kom på at jeg like gjerne skulle rive hele vaskerommet..

Ny inngang til vaskerom blir gjennom denne up-to-date-retro-dassen(kinorommet er inn til høyre)

So far so good, venter nå på at rørlegger skal legge opp div nye vannrør. VV-tanken er midlertidig flyttet, den sto før rett foran der hvor ny inngang til vaskerom blir.

Til lørdag skjer det noe litt mer trivelig, reiser til Tr.heim for å hente Mantraene pluss div utstyr Det var kanskje ikke det lureste å kjøpe utstyr før rommet står klart, men det setter jaggu fart i byggeprosessen. (Får man håpe)
    på det siste bildet, ned til høyre, ser det ut til at du har en dobbel vegg. Lydvegg antar jeg.

Stenderen på disse skal helst være forskjøvet i forhold til hverandre. På bildene ser det ut til at de står på samme sted...

Ellers, gratulerer med nytt utstyr :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den må jeg se litt på når jeg kommer hjem, men de er forskjøvet på andre siden av døra. Ikke noe stress for meg å flytte den stenderen som er på vaskeromsiden her. Takker for tips

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, tenkte jeg skulle begrunne påstanden min før du begynte å rive ned. VET jeg har hørt det. Vet også at snekkerene gjorde det her hos meg. Men etter å ha lett er konklusjonen at jeg ikke finner dokumentasjon som begrunner utsagnet mitt.
    Fant dog en del annet som du kanskje kan finne nyttig, så jeg legger ved noen linker. Se for eks. side 65,66 og 67 her: http://www.glava.no/sitefiles/1/doku...Dok_1141_1.pdf
    De siste sidene i denne er også nyttig lesning (men heller ikke dette underbygger påstanden min):
    http://www.treteknisk.no/Fokus_36_IroGS.pdf.file
    Og denne hadde mye fine detaljer om hvordan hjørner m.m. bør løses:
    http://www.norgips.no/viewres/index2...4aa8ec238e.pdf

Redigert:
    Fant noe om det allikevel, ref. denne: Forskjøvet trest.verk med dobbel platekledning
    Men... det ser ut til at jeg har misforstått. Man forskyver når man ønsker å redusere tykkelsen i forhold til en vanlig dobbeltvegg, og altså tydeligvis ikke noe som trengs å brukes når man har plass til normal dobbeltvegg.
    Sist endret av TEK; 02-01-2015 kl 22:19 Begrunnelse: fant det...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På tide med en liten update i byggeloggen her inne også. Skjer vel ikke så stort med selve hjemmekinoen, men ombygging av vaskerom nærmer seg noe.

Her er den nye inngangen til vaskerom. Det gjenstår en god del arbeid på toalettdelen, her må det støpes varmekabel og monteres vegghengt toalett osv.

Godt å ha ny inngang til vaskerom klart, det har kosta en del sub'er og høyttalere denne ombyggingen, men vel verdt det.
    Ny flis ble også lagt på gulv, samt ny MDF på vegger/tak med spotter.

Ny utgangsdør er også ankommet. Furu utgår noe så inni granskogen i 2015!! Den gamle er også fuktskadet, trolig (helt sikkert) grunnet en ubrukelig montert katteluke.

Her var gammel inngang til vaskerom, gjennom kino. Helt uaktuelt

Selve kinoen ser ut som en sprengt verktøybod. Med diverse vaskeromsartikler. Her vises dog den gamle inngangen til vaskerom.

Men noe fornuftig er blitt gjort, satt inn et nytt 3 lags "noise proof" vindu fra Natre. Meget pent om jeg må si det selv

Har også i løpet av påsken gjort et innkjøp på enda en Sub (Velodyne SPL-1000 Ultra), slik at jeg er ett skritt nærmere 7.2. Mangler nå bare 2 stk. System Audio Talent til sidesurround.

Neste på planen er;

-Liste vaskerom
    -utgangsdør vaskerom
    -rørlegger vaskerom
    -rydde ut av kinoen

Når dette er gjort, skal jeg ta en ny vurdering på hva jeg skal gjøre med kinoen. Har skumle planer om å rive alt og begynne på nytt igjen

-Rive gulv og lydvegger/lydbøyler
    -Bygge nytt gulv frikoblet fra plate vha gummi. Finnes vel ferdigprodukt til dette.
    -Bygge rom-i-rom på det nye gulvet med eget bjelkelag for himling.

Ha en fortsatt trivelig påske folkens

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott kino du bygger deg. Har gått glipp av denne bloggen men skal følge nøye med fremover. Vi har laget en facebookside for kinointeresserte på nordmøre og Kristiansund spesielt. Håper du kan joine siden og bli med å skape et miljø her i nærheten hvor vi kan dele erfaringer og kansje hjelpe hverandre samt ha noen demoer.

https://www.facebook.com/groups/1419583848334879/

mvh
    Ronny Rødahl
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Newcomer Vessel56 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2015
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Har fulgt med siden første innlegg, dette blir meget bra og ekstra kjekt når jeg ser: "Mangler nå bare 2 stk. System Audio Talent til sidesurround."

Mye god lyd fra de småtassene, bruker de samme selv - har fire stykk som skal på sideveggene i kinoen. Sverger nemlig til SA rund baut selv

Ser fram til å følge med i videre framdrift, du kommer helt sikkert i mål. Om det butter i mot så kan du ta deg en tur ned på Mellomværftet og se på den skuta som bygges der. Få litt inspirasjon og for eventuelle WAF-poeng så ta med madammen på Smia for en god middag.
    Sist endret av Vessel56; 04-04-2015 kl 14:57 Begrunnelse: Baillbyen er en toppfavoritt

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg faktisk enda til gode å høre på disse såkalte talentene

Men om lydsignaturen er noenlunde lik Mantraene så må jeg si meg fornøyd. System Audio må det selvsagt være rundt om, gjennomført skal det bli. For meg er det vel så viktig at det spiller bra i stereo som i kino, derfor valget av SA Mantra. Designet på SA er også godt innenfor.

Tipset ang. Mellomværftet skal jeg ta med meg! Det kommer garantert til å butte i mot en eller annen dag. Så langt har det derimot gått relativt på skinner.

13. Liker Vessel56 har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vært veldig lite (mer som ingen) med aktivitet på dette prosjektet før nå, endelig sommerferie!

Vaskerommet og toalettdel drar ut, men jeg har nå fått på litt avrettingsmasse så det er klart for v-kabel.
    Litt utfordringer har det vært på veien. Jeg får en litt lei kant fra toalett til v-romsdel pga vannrør som ligger støpt i betongen, disse rørene var til den gamle vasken som sto i denne åpningen. Dem gjorde jaggu mye rart på det glade 80-tall. Skulle jeg fått fjernet disse rørene med trykk i så måtte jeg rivd badet som ligger på andre siden av veggen. Lite aktuell akkurat nå.

Toalett klar for legging av v-kabel (venter på trikkeren) Så her er det stillstans noe som gir meg anledning til å starte på kinoen

Har også fått på plass den massive mdf døra til kinoen (igjen) . Denne må jeg bestille en ny karm til, som tetter litt bedre enn ingenting.
    Må også fjerne et spikerslag for å få bedre høyde til karmen, jeg har nå ingen plass til dørterskel, som selvfølgelig skal ligge oppå parketten, trenger ikke å se ut som det er renovert i fylla heller.

Over spikerslaget ligger det en bærende bjelke, regner ikke med at huset faller i grus om jeg fjerner spikerslaget. Isåfall håper jeg forsikringen dekker sånt!

Som skrevet før har jeg en branndør (40db) liggende, men den kommer til å være på innerdelen, det var først planlagt å ha den på ytterdel.

Det igjen, gjør at jeg må endre på mindre konstruksjoner i rom-i-rommet. Det hadde blitt veldig stusselig å henge en 60-70kgs dør i en stakkarslig 2x3" som er skrudd opp "feil vei" i forhold til styrke.

Så jeg velger da å rive ned hele denne stenderveggen som er satt opp i 2x2" utførelse. Jeg går opp til 2x3" og legger dem dobbelt i døråpning.
    Vips så blir rommet 2.5cm smalere...

Er også i tenkeboksen hva gjelder gulvet, om jeg skal rive det opp og legge noe dempende fra bunn av (Spon ligger på betong, med lekt)
    Hva ville de gærne folka som søker absolutt stillhet utenfor kinoen gjort?

Uansett, jeg får gjøre noe fornuftig i mellomtiden, noe jeg VET kommer til å stå OG gjøre nytte for seg. Gipsing av ytterskallet.

Dette er den kritiske veggen inn mot gang, velger da å fjerne spikerslag (som var til de gamle panelene i gangen)

Litt smånervøs for å ikke skjære gjennom og rasere tapet på andre siden, men Fein utførte jobben glimrende med å gjerne spiker;

Noen få timer senere, og første lag med gips er pålimt og fuget med akryl;

Kommer også til å "kubbe" mellom bjelkelaget med gips, og legge 2 lag gips i tak før jeg starter med det nye reisverket.

Har gått bort fra lydbøyler, legger 2x4 som eget bjelkelag til himling er planen. Så om noen fra området Kr.sund er ute etter billige lydbøyler så skrik ut!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer om jeg skal legge nytt flytende gulv som jeg så bygger veggene på. Noe som vist på bildet under;

Taper jo fort 50mm høyde på dette, men jeg har foreløpig veldig god høyde på rommet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt kinorelatert arbeid utført idag

Først; bestillt ny karm til Swedoor compakt døra. Det blir MED tettelist på denne karmen og prisen så ut til å være rundt 800NOK
    Man tror hele tiden man har kontroll på hva utgifter man har på et slikt prosjekt, men det er alle disse småtingene som drar opp.

Har også fått ryddet og klargjort til gipsing av ytterskall.

Litt rydding gjorde seg. Det blir fort trangt på 12.5 kvm når man skal bruke rommet til lagring av div. materialer.

Fra nå av er det kun lov til å ta med seg det absolutt nødvendige inn i rommet, mer som dagsbehovet. Og minimalt med verktøy!

Nok om det. Har revet ut isolasjon i tak (for en møkkajobb), skulle vært gjort for et halvt år siden!
    Har såvidt starta på den sinnsykt kjedelige jobben med å gipse ytterskallet. Minimum 2 lag med gips pluss fugemasse på begge lag.

Velger å gipse mellom bjelkelagene, både i tak og ned mot vegg.

Er dette helt på trynet? Å gipse mellom bjelkelagene ned mot vegg. Vil det kanskje bare skape et større luftlydstrykk mot soverom/oppholdsrom rett over istedet for at trykket sprer seg utover mot de andre rommene? Ikke greit å vite/forstå alt.

Uansett, jeg er godt i gang. Smeller på noe 36x48, bruker 40mm kramper til å feste dem med.

Skjærer til gipsplate og smør med Hey'di KZ

Noe sånt...

Greit å lage 2 stk av samme dimensjon når man først er i gang (denne er dessuten formet som et trapes)

Jeg er ikke kommet særlig lengre med denne prosessen, så om noen der ute med litt mere peiling på dette enn meg så fyr løs.

En annen ting jeg har tenkt mye på i det siste er hvordan jeg skal bygge opp lydveggene, eller rom-i-rom løsningen.

Byggforsk har jo skrevet litt om dette. Jeg velger da å følge det som står skrevet der;
    "Dersom himlingen skal belaste lette vegger som står oppå flytende golv, bør man velge en stiv type mineralull, for eksempel 200 kg/m3, eller spesielt dimensjonerte fjærer e.l. under veggens bunnsvill"

Da blir det noe slikt som bildet over, uten kantunderstøttelse.

Dette fører meg på Hunton Silencio sine trinnlydsplater som har en desitet på : Densitet p(kg/m3) 240-280

Oppbyggingen av gulv vil da bli:
    24mm Silencio
    12mm hard-gips
    22mm gulvspon
    8mm Silencio med gulvvarme (har kjøpt inn)
    14mm parkett / teppeflis (ikke bestemt)

Og himlingen kommer til å bygge (målt fra eksisterende bjelkelag)
    15mm Luft
    36mm lekt(festet i eget bjelkelag på egne vegger)
    2xgips 24mm

=155mm

Med 2400mm til rådighet, så sitter jeg igjen med et kinorom som er 2245mm fra gulv til tak. Det er vel til å leve med.
    Spotkassene vil bli senket 70-80mm

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder fortsatt på med gipsing av ytterskallet. Det er så utrolig kjedelig at jeg holder på å gi opp, men det er stort sett bare tak igjen nå.

Skal få ta i en db-måler ila uken som kommer for å ta noen målinger, det er betydelig bedre lydisolering nå enn før jeg startet med dette, så det er verdt slitet.

Får kjede dere med noen bilder..

Starter med å sette inn ny dørkarm med dempelist.
    Velger å kutte parketten og sette dør oppå en 1" som blir skrudd og limt til underlag.

Måtte fjerne spikerslag under bærebjelke for å få plass til dør med luft over.

Karm med dør på plass.

Dempelist;

Dørkarm blir tettet med Glava dytteiso, 10/16mm bunnfyllingslist på begge sider, og Motek Akryltetting til slutt.

Bærebjelke får seg også et lag med gips +fug

Er veldig fornøyd med hvor mye dette hjalp på lyden. Største lydlekkasjen er nå dørblad/nøkkelhull.
    Vurderer å lime på et lag gips på innsiden av denne døra, det vil uansett ikke vises veldig godt siden det skal en ny branndør på innsiden av kinoen.

Er også ferdig med å tette veggene på ytterskal, alle vegger har fått 2 lag med gips pålimt/skrudd +akryl. Dette hjalp betraktelig, veggene virker mye mere solid og kompakt.

Byggstrømmen har jeg stjålet fra vv-tank på vaskerom, dette er det siste som blir tettet skikkelig i ytterskall.
    Skal ned med 3 egne kurser til kinoen etterhvert. 1 til varme/kjøling/ventilasjon og 2 stk. til lyd/bilde
    Jeg vet det holder med 16A for lyd/bilde, men jeg tenker på framtiden her.

Har litt utfordring med tetting av dette, mulig jeg bare lar det være, dette er inn mot vaskerom. Jeg ser egentlig ikke noe ulempe med å la det meste av lydtrykket gå den veien.

Er godt i gang med taket også, her blir det minimum 2 lag med gips mellom bjelkelag. Disse blir skrudd +akryl for å tette.

Ser fram til å bli ferdig med dette nå. Noe av det mest kjedeligste jeg har gjort i hele mitt liv. Føler at jeg aldri blir ferdig!

Så fort jeg blir ferdig så står gulvet for tur med lydtrinn/gips/spon

Intermediate Sub-Lock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra arbeid, stå på! Når jeg ser alt "pirket" du må til med er jeg fryktelig glad jeg hadde utgangspunktet jeg faktisk hadde.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut dette. Hvordan har du festet gipsen i mellom takbjelkene? Har du skrudd dem opp i undergulvet?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De blir skrudd med 30mm gipsskruer, det mest optimale hadde vel vært å limt dem pluss lekter på sidene. Men det får være grenser

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten oppdatering i byggeloggen.

Har fått startet på kinoen igjen, etter 3 mnd uten aktivitet, i hovedsak grunnet oppussing av hovedsoverom. Kjerringa ble sånn halvveis fornøyd, så da kan jeg endelig konsentrere all tid og penger på kinoen.

Teipa opp størrelse på lerret på veggen, satte ned en Mantra 50 for å se hvordan det ble.

Konklusjon, det går hårfint med 100" lerret.
    Var så utrolig heldig, en søndagsmorgen - å oppdage en annonse på facebook avforum.
    En 6mnd gammel Sony HW55 og 100" Dreamscreen V5 er på plass

Har også oppgradert min Mantra AV10 Center til System Audio Exact. Har fått testa den og den spiller fletta av AV10!

Kjøpte også SA Comet til å ha som bakre surround. Eneste jeg mangler nå er 4 stk. Atmos høyttalere

Marantz SR5009 er også oppgradert til Onkyo TX-NR1030
    Gjorde et kupp på denne på Black Friday til 9990,-
    Fantastisk flott er den også, i sølv. Sort ble dessverre utsolgt så altfor fort.

Så, driver jeg bare å oppgraderer utstyr uten å bygge kino? Det føles nesten sånn..

Men er igang med gulvet nå, skal legge følgende helt fra grunn;

EPS 50mm
    SIlencio 24mm
    Fibergips 12mm
    Gulvgips 22mm

Så rom-i-rom oppå der.

Litt bilder av rivingen;

Det er nå strippet helt ned til betongen og ryddet ut av. Venter på at en snekker skal hjelpe meg å flyte gulvet siden det ikke er helt rett. Dette skjer om 2 uker, målet er å komme igang med reisverk i løpet av romjul. Da begynner det å skje ting.

Litt oppdaterte bilder av hvordan kino kommer til å bli:
    (bakht stemmer ikke, her skal det være Comet. Sofaen skal være 3 seter (Fnky eller Ekornes kino)

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Lignende tråder

1. Hjemmekino i kjeller, gammelt hus - problem med takhøyde..
    By danibjor in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 5
    Siste melding: 08-05-2014, 18:19
  2. Tips til hjemmekino i rekkehus.
    By Simkin in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 13
    Siste melding: 11-23-2013, 10:31
  3. Sub-Lock's stuekino - Rekkehus
    By Sub-Lock in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 20
    Siste melding: 04-10-2012, 22:52
  4. TAL's Hjemmekino - Forvandlingsprosessen fra gammelt til nytt rom
    By TAL in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 1
    Siste melding: 11-20-2006, 22:39
  5. sub i rekkehus
    By solo2001 in forum Høyttalere
    Svar: 4
    Siste melding: 04-18-2005, 12:18

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg