Nytt hus... Nytt kinorom! :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  3
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt hus... Nytt kinorom! :)

Etter å ha lest mykje rundt på nettet og kikka på mange inspirerande tråder her på forumet er det vel på tide å starta min egen tråd…
    Eg holder no på å bygga eit nytt tilrettelagt hus med alt på eitt plan då eg har kome i rullestol etter ei bilulykke. Det blir altså kun 1.etg med betonggolv og ingen loft.
    Eg har sett av plass til kinorom med følgjande mål:
    5,64m langt
    3,34m bredt
    2,40m takhøgd.

Eg har ikkje noko erfaringar innanfor dette med kinorom frå før, verken når det gjelder lydisolasjon, akustikk eller resonans. Eg setter derfor stor pris på alle tips og hjelp eg kan få.

I og med at rommet er smalt i utgangspuntet, blir det ikkje noko rom i rom løysning då eg treng bredda. Foreløpig er eg aleine i huset og har heller ingen andre hus i nærheten å ta hensyn til, men eg ønsker jo å bygga eit så lydisolert rom som mulig likevell.

Det eg har tenkt av grunnleggande konstruksjon av rommet er følgjande:
    Vegger: Rockwool isolasjon og to lag med gipsplater. Gipsplatene vil bli dekka med stoff og akustikkplater frå Rockwool eller tilsvarande.
    Tak: Rockwool isolasjon, dobbelt lag med gips som festes på lekter montert på lydbøyler. Desse platene vil også bli trekt med stoff.

Så er spørsmålet… Bør eg montera gipsplatene for veggane på lydbøyler også, sjølv om det tar litt til av bredda på rommet? Skal eg i såfall først montera ei gipsplate direkte på stenderane, så lydbøyler og deretter ei gipsplate på dei (Triple Leaf) eller skal eg berre montera lydbøyler direkte på stenderane og to lag med gipsplater på dei (Double Leaf)?
    Alle veggane er forresten lettveggar med 10 cm tykkelse.

Kom gjerne med andre forslag!

Gulv: Når det gjelder gulvet så er det støypt i ett med resten av huset då det er vannbåren varme over alt og huset er sjølvbærande, så eg har muligheten til å fløtta på alle innervegger i framtida.
    Kva blir beste løysninga på gulvet? Noko som ikkje bygger så masse og noko som toler at ein køyrer rullestol på det (tenk også el.rullestol)…

Elles lurer eg litt på best plassering av projektor og høyttalerar i forhold til kor ein bør trekka opp røyrar og boksar. Eg har jo lysst på eit stort bilde, men må jo ha plass til høyttalerane på sida også.
    Eg vil legga skjult installasjon fram til høyttalerane slik at eg har tilkoblingspunkt til dei i veggane. Då kan det vær kjekt å trekka opp for framtidig også. Eg tenker derfor å legga opp til (Dolby Atmos) 9.2.4. Då har eg mange muligheter seinare.
    Elles hadde eg tenkt meg ein 3 seter kinosofa som også treng plassering med tanke på kor eg skal laga uttaka for høyttalerane. Er det noken som har fasiten på det?

Vedlagt ligger ei skisse av rommet. Eg skal ha alt det tekniske utstyret i eit rack på naborommet med ei skapdør til gangen der alt skal kunna betenast.
    Det siste bildet er eit bilde av slik det ser ut der rommet skal vær i dag.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Nytt hus... Nytt kinorom! :)-kino-1-jpg   Nytt hus... Nytt kinorom! :)-rack-jpg   Nytt hus... Nytt kinorom! :)-img_1487-jpg  

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her må jeg følge med!

jeg har ikke så mye peiling på det med lydisolasjon, Men når det gjelder plasering av projektor, så må du velge denne plaseringen etter lerretsstørelse, og hva som vil gi best resultat når det gjelder avstand på den projektoren du skal kjøpe. Som regel så har alle projektorer en avstandskalkulator på hjemmesiden sin. Så det er verdt å ta en titt på dette.

Ang gulv, finnes det ikke SLITESTERKE teppegulv? (tenker også litt akustikk nå) Det kan man vell legge rett oppå betongen siden du har varme i gulvet?

Det er godt å se att du lever livet videre, å ikke gir opp pga din situasjon. STÅ PÅ!
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Newcomer Fossace sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei dette blir bra , denne skal jeg følge med.

Kanskje Gyproc- AP profil skinner er noe for deg , ta en titt på linken.

Gyproc
    KISS in 1975. “What they need is a gimmick,” Alice Cooper quipped.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Masse takk for det! Eg har tegna 106" lerret på skissa mi. Mulig det er stort (bør eg heller gå for 92")? Eg har ikkje bestemt meg for projektor endo, men har begynt å tenka på om eg muligens skal ha kurva lerret. Har ikkje sett det i bruk med egne auger endo, så foreløpig er det berre ein tanke...

Det er jo teppegulv i gangane på dei fleste hotell bl.a. og dei er jo sterke, så det bør eg klara å få tak i. Eg trenger ikkje å ha noke meir mellom teppet og gulvet?

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir spennende prosjekt dette her, veldig godt utgangspunkt. Jeg hadde ikke gått for mindre enn 106, heller litt større med tanke på lengden på rommet.
    kan anbefale tykke teppefliser på gulvet som enkelt lar deg skifte ut partier som blir stygge eller slitte.
    plasser høyttalerne med i henhold til atmos så er du forberedt for dette. Er egen tråd som beskriver plasseringer for dette
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dr Doofenshmirtz Vis post
    Masse takk for det! Eg har tegna 106" lerret på skissa mi. Mulig det er stort (bør eg heller gå for 92")? Eg har ikkje bestemt meg for projektor endo, men har begynt å tenka på om eg muligens skal ha kurva lerret. Har ikkje sett det i bruk med egne auger endo, så foreløpig er det berre ein tanke...

Det er jo teppegulv i gangane på dei fleste hotell bl.a. og dei er jo sterke, så det bør eg klara å få tak i. Eg trenger ikkje å ha noke meir mellom teppet og gulvet?
    Enig med saar ang teppefliser, ikke dumt om du trenger å bytte ett parti.

Hva med å se på en lydtransparent løsning? Du har jo god lengde, vil tro att du fint kan sette høytalere bakom lerret å få ett større bilde.
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fossace Vis post
    Hei dette blir bra , denne skal jeg følge med.

Kanskje Gyproc- AP profil skinner er noe for deg , ta en titt på linken.
    Takk for det! Desse AP-profilane ser veldig greie ut. Ser ut som det er mest normalt å berre montera to lag med gips utanpå dei. (Det er det eg også har trudd at vil bli best).

Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    Blir spennende prosjekt dette her, veldig godt utgangspunkt. Jeg hadde ikke gått for mindre enn 106, heller litt større med tanke på lengden på rommet.
    kan anbefale tykke teppefliser på gulvet som enkelt lar deg skifte ut partier som blir stygge eller slitte.
    plasser høyttalerne med i henhold til atmos så er du forberedt for dette. Er egen tråd som beskriver plasseringer for dette
    Så kjekt å høyra. Då holder eg meg til 106 i utgangspunktet. Blir det større vil eg komma i konflikt med høyttalerane.
    Teppefliser er ikkje dumt nei. Veldig godt poeng!
    Har lest ein del om Atmos og det er god installeringsguide på dolby.com også. Men for å få dette perfekt må eg først vær sikker på kor i rommet sofaen bør stå.

Sitat Opprinnelig postet av HK_Xclio Vis post
    Hva med å se på en lydtransparent løsning? Du har jo god lengde, vil tro att du fint kan sette høytalere bakom lerret å få ett større bilde.
    Har tenkt litt på det, men så har eg tenkt litt på muligheten for ei ekstra rad med sitteplasser om det skulle bli populært. Men det trenger jo ikkje å ta så stor plass, høyttalerane er der jo likevel og det vil jo sjå meir ryddig ut. Å dersom det blir ein til rad med seter er det jo positivt at skjermen vert større.
    Så dersom dåke ikkje synst det blir for stort med enda større lerret, så må eg nesten søka opp kva som vil bli den beste løysninga for lydtransparent løysning i dette rommet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har no tegna ei ny skisse av korleis rommet kan bli med lydtransparent løysning og 120" lerret. Eg har då berre plassert lerretet 80cm ut frå bakveggen for å vær sikker på at høyttalerane også får god avstand.
    Etter THX sine anbefalinger vil avtanden til der ein sitter bli: 120" / 0,84 = 143" = 3,6m. (Dette er tatt med i skissa).
    Ser nesten ut som eg må utvida rommet litt om eg gjer det på denne måten. Veggane er jo ikkje sett opp endo, men det går jo på bekostning av andre ting. Prioritering...
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Nytt hus... Nytt kinorom! :)-lydtransparent-sning-jpg  

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde uten tvil gått for denne løsningen, du vil ikke gå for 2.40 akustisk lerret? Jeg hadde isåfall gått for 300cm
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dr Doofenshmirtz Vis post
    Har no tegna ei ny skisse av korleis rommet kan bli med lydtransparent løysning og 120" lerret. Eg har då berre plassert lerretet 80cm ut frå bakveggen for å vær sikker på at høyttalerane også får god avstand.
    Etter THX sine anbefalinger vil avtanden til der ein sitter bli: 120" / 0,84 = 143" = 3,6m. (Dette er tatt med i skissa).
    Ser nesten ut som eg må utvida rommet litt om eg gjer det på denne måten. Veggane er jo ikkje sett opp endo, men det går jo på bekostning av andre ting. Prioritering...

Ser ut som du må utivde om du evt MÅ ha 2 rader, blir vell mere mikkmakk enn nødvendig. Med den løsningen der så blir vell det beste å ha bare en rad, og det er uten tvil den løsningen jeg ville gått for. Og om du evt skulle velge å ha enda en rad, så bør vell den egentlig løftes opp fra gulvet slik att di sitter litt høyere enn di forran.

Mvh
    Svein S

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter bildet og dømme så har du kun fått opp stav til veggen per dags dato? Vil det da være noen mulighet for å øke bredden i rommet eller er du låst til bredden du har nå?

Jeg hadde gode resultater med 4 meter bredde og samme lengde som du har i min forrige stue. Så jeg vil anbefale å vurdere om du skal øke bredden nå før du bygger videre. Tro meg, du vil ikke angre på det i ettertid

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt rom er nøyaktig like bredt som ditt og jeg har 106" lerret.
    Med 2 rader sitter jeg ikke kjempelangt unna så i 16:9 synes jeg det er stort nok.
    I 2.35:1 skulle det vært større.

Min anbefaling, bredere rom hvis mulig, eller så bredt som mulig 2.35:1 lydtransparent lerret og projektor med motorisert zoom og lens-shift slik at det er det formatet som er størst. Veldig store 16:9 lerret synes i hvert fall jeg er slitsomt for de blir så jævla stor høyde.
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig kjekt at dåke engasjerer dåke så masse! Som sagt er eg fersk på dette, så har vel berre tenkt god gammeldags 16:9. Har tidligare notert meg ned denne linken om valg av lerret.

2.40:1 132" (309,5x129cm) du tenker på då? Er jo kjekt å kunna nytta mest mulig av veggen. Men i forhold til 16:9 kan ein ikkje oppnå 120" (265x149cm) på ein 2.40:1 132" lerret då det er 20cm lavare. Ser at mangen velger 2.35:1. Mulig det er fordi det er litt høgare og smalare enn 2.40:1, men eg skjønner egentlig ikkje korfor dei har kommet fram til desse to filformata då det nesten ikkje er forskjell på dei(?)...
    Hadde eg valgt 16:9 140" (309,7x174,6cm) lerret f.eks. hadde eg jo fått størst mulig bilde uansett… Kansje multiformat lerret hadde vert tingen(?)

Eg hadde tenkt å heva den bakerste raden om det skulle bli noko av, slik som dette:
    Kino 2 rader.

Men eg er enig med at det ser finast ut med denne lydtransparente løysninga og at eg nok kommer til å få ein mykje bedre opplevelse med den. Det viktigaste er vel at ein lager det best for seg sjøv. Ser vel egentlig ikkje for meg at den bakerste raden blir så mykje brukt heller, så kan vel lika greit kjøpa inn nokre sakkosekker i stadenfor.

Angåande bredden kan eg muligens ta litt av gangen... Må sjå litt på det! Ingenting er låst endo nei Hadde egentlig lysst på AMERICAN 3-SETER KINOSOFA, men det må eg nok berre innsjå at eg ikkje har plass til.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Nytt hus... Nytt kinorom! :)-kino-2-rader-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vebbis Vis post
    Mitt rom er nøyaktig like bredt som ditt og jeg har 106" lerret.
    Med 2 rader sitter jeg ikke kjempelangt unna så i 16:9 synes jeg det er stort nok.
    I 2.35:1 skulle det vært større.

Min anbefaling, bredere rom hvis mulig, eller så bredt som mulig 2.35:1 lydtransparent lerret og projektor med motorisert zoom og lens-shift slik at det er det formatet som er størst. Veldig store 16:9 lerret synes i hvert fall jeg er slitsomt for de blir så jævla stor høyde.
    Kjekt å høyra erfaringer du har gjort deg. Er ikkje lika enkelt å sjå alt på tegning...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme bredde på rommet som deg, men ca 4,5m dybde fra bakvegg til lerret. Har to rader og sitter knappe 3m fra lerret på 2,8m bredde i 2,35:1 format. Synes dette fungerer greit, og angrer ikke på at jeg gikk for konstant høyde-format. Jeg liker at film har større bilde enn f eks tv-bilder i 16:9. Du vil nok kunne få litt bedre bilde på en tett duk, men jeg synes helheten blir bra, og lyden henger bedre sammen med bildet når alle fronthøyttalerne står på linje i riktig høyde.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med at det er bedre å sjå film med større bredde. Men eg tenker berre at det finnes mange eldre filmer (og tv spill) som ikkje finnes i 2.35:1 format, og kansje ikkje ein gong i 16:9. Då blir bildet fort litt lite... Men det blir vel stortsett å sjå filmer som har 2.35:1 format.
    Kommer vel til å bli slik som med diskettstasjonen på sikt... Er vel også andre enn meg som lurte på korleis ein sku klara seg uten den.

Har laga ei god gammeldags skisse over kinorommet med 9.2.4 oppsettet. Har tatt senter i sofaen som utgangspunkt, men har også tatt hensyn til at ein ikkje sitter rett opp og ned midt i sofaen når ein ser film. Trur dette kan bli bra:
    9.2.4 Skisse.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Nytt hus... Nytt kinorom! :)-9-2-4-skisse-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen,

Skjønner at du har lyst på størst mulig i alle formater, har vært inne på tanken selv. :-)

Men 1.78 i høyde (som du skrev over) med 3-4 meters avstand er MYE.
    Du kan jo lage ei papplate, eller tegne på veggen for å teste, men jeg synes for store 16:9 lerret blir slitsomt å se på, nettopp på grunn av høyden.

Det virker som stor bredde er mye mer komfortabelt for øya.
    Er vel en grunn til at formatet endret seg fra 4:3 til 16:9 og :-)
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan står det til på denne fronten da?

Mvh
    Svein S

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og godt nytt år!

Det har ikkje skjedd så mykje på denne fronten då eg har vert på julaferie, men er straks i gang igjen no!
    Men eg kan for ordensskyld nevna at eg har endra avstanden på sidehøyttalerane fra 125cm til 100cm fra bakvegg på 9.2.4 Skissa i forrige innlegg. Dette for å få litt større avstand til dei når ein ligger bakover i stolen.
    Har også laga ei skisse over høyttalerpunkta i SketchUp (ikkje heng dåke opp i gulvhøyttalerane ): 9.2.4 Sketchup2

Ellers sitter eg å funderer på ein løysning på denne falske veggen slik at eg muligens kan ta den vekk sjølv uten å vær avhengig av andre. Kjekt med alt ein klarer å gjer sjølv...

Sitat Opprinnelig postet av Vebbis Vis post
    Hei igjen,

Skjønner at du har lyst på størst mulig i alle formater, har vært inne på tanken selv. :-)

Men 1.78 i høyde (som du skrev over) med 3-4 meters avstand er MYE.
    Du kan jo lage ei papplate, eller tegne på veggen for å teste, men jeg synes for store 16:9 lerret blir slitsomt å se på, nettopp på grunn av høyden.

Det virker som stor bredde er mye mer komfortabelt for øya.
    Er vel en grunn til at formatet endret seg fra 4:3 til 16:9 og :-)
    Du har heilt sikkert rett! Eg får merka opp lerret på veggen som du seier når veggane har kommet opp
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Nytt hus... Nytt kinorom! :)-9-2-4-sketchup2-jpg  

Newcomer Fossace sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt Nyttår

Har samme problem som deg , lyst på bredt lerret ,kanskje opp mot 280-300cm

Men har mange musikk dvd som er i 16:9
    Tror det blir en DIY løsning med ett bilde bredde på 265cm ,
    får da en høyde på ca 150cm i 16:9

Så får jeg heller lage meg en maskerings løsning på 2.35:1
    Blir sittende ca 3,5 meter fra lerret .

Liker forøvrig løsningen din med bare 1 sitterad , tenker litt på det selv.
    bruke en stor buet kino soffa/stressless med god plass , istede for 2 rader ,
    der den siste raden står tom 355 av 365 dager i året.

Finnest mange fine klappseter å få kjøpt
    KISS in 1975. “What they need is a gimmick,” Alice Cooper quipped.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Nytt hus og kinorom
    By doinkster in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 2
    Siste melding: 08-07-2013, 23:16
  2. Nytt kinorom under terrassen
    By Flay in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 18
    Siste melding: 06-05-2013, 09:02
  3. Gulv i nytt Kinorom
    By Spacefrog in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering