Nytt hus... Nytt kinorom! :) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  3
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 38 av 38
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Fossace Vis post
    Godt Nyttår

Har samme problem som deg , lyst på bredt lerret ,kanskje opp mot 280-300cm

Men har mange musikk dvd som er i 16:9
    Tror det blir en DIY løsning med ett bilde bredde på 265cm ,
    får da en høyde på ca 150cm i 16:9

Så får jeg heller lage meg en maskerings løsning på 2.35:1
    Blir sittende ca 3,5 meter fra lerret .

Liker forøvrig løsningen din med bare 1 sitterad , tenker litt på det selv.
    bruke en stor buet kino soffa/stressless med god plass , istede for 2 rader ,
    der den siste raden står tom 355 av 365 dager i året.

Finnest mange fine klappseter å få kjøpt
    Hei og godt nytt år til deg også Fossace!
    Ja, eg får nett sjå kva størrelse det blir på lerretet når eg har fått opp rommet, men eg kommer nok til å prioritera 2.35:1.
    Når det gjelder 2 rader, kom eg fram til det samme eg også: Bedre å få best mulig opplevelse og nytte av rommet sjølv enn å lage det til for at det kanskje kommer til å sitte noken der ein gong i blant.
    Ser du også tenker på ventilasjon, noke som er spesielt viktig i eit kinorom. Eg kommer til å knytta dette rommet til Villavent ventilasjonsanlegget i huset med lydfeller. Venter på svar om dei har lydfeller som er godt egna til dette formålet...

Elles har det skjedd litt…
    Kinorommet har fått litt meir plass, så eg kjører heller på med "rom i rommet" eg også.
    Her er nye måla på rommet, tegna med to lag fibergips (men kansje det holder med ett?): Kinorom tegning

Ytterveggane til rommet har også nett komt opp med fuger mellom bunnsvillene og betong:
    IMG_1986
    IMG_1975

Ellers har eg også laga skisser for strøm og signal i rommet (utenom belysning og prosjektor):
    Høyttalere tak
    Framvegg
    Bakvegg
    Venstre vegg
    Høgre vegg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Nytt hus... Nytt kinorom! :)-kinorom-tegning-jpg   Nytt hus... Nytt kinorom! :)-img_1986-jpg   Nytt hus... Nytt kinorom! :)-img_1974-jpg   Nytt hus... Nytt kinorom! :)-yttalere-tak-jpg   Nytt hus... Nytt kinorom! :)-veggbokser-framvegg-jpg  

Nytt hus... Nytt kinorom! :)-veggbokser-bakvegg-jpg   Nytt hus... Nytt kinorom! :)-veggbokser-venstre-vegg-jpg   Nytt hus... Nytt kinorom! :)-veggbokser-gre-vegg-jpg  

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig du tar høyde for dette men skal ikke Atmos tak-høyttalerne være på samme linje som L-R front sett ovenfra? Enig med Fossace at klappseter passer fint for de få gangene du fyller rommet til randen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, dei blir så godt som på linje. Gulvhøyttalerane på skissa har eg ikkje tatt særlig hensyn til når eg har tegna i SketchUp då dei er frittståande og kan fløttast på og plasserast som eg vil seinare. Ellers har eg trekt takhøyttalerane så langt inn mot sideveggane for å få dei litt spredt i forhold til 3-seteren.
    Har brukt denne som mal for plasseringane på dei integrerte høyttalerane:

Atmos 9.1.4
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Nytt hus... Nytt kinorom! :)-atmos-9-1-4-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har eit viktig spørsmål som eg trenger svar på ganske kjapt! (Håper noken kan svara meg)
    I og med at eg som sagt sitter i rullestol, så ønsker eg minst mulig gulvterskel inn til kinorommet. I staden for å bygge opp gulvet på Auralex U-Boat Floor Floater (som vil gjer at gulvet blir ganske oppbygd frå gulvet), så har eg tenkt å berre legge ei trinnlydplate ol. på gulvet. Eg har derfor nett kjøpt Auralex ShetBlok til å ha mellom betonggulvet og bunnsvillen for veggane, slik at vegger og tak ellers er koblet fra gulvet. Altså, vegger og tak blir bygget i ein del og gulvet for seg. Då har eg også mulighet for å bygge opp gulvet seinere om det skulle bli aktuelt. Denne "gummirullen" er på 1x5 meter, så eg har nok til å legge 3 lag med dette under heile ramma om det har noko for seg (jo fleire lag, jo bedre?).

Så kommer det store spørsmålet... Korleis skal eg feste bunnsvillen uten at eg lager kontakt med betonggulvet eller ytterveggane? Ramma blir jo ganske tung då den er bygget i med 3 toms stenderverk og 2x6" på toppen. Både tak og vegger vert også kledde med fibergips, men er det ikkje likevell mulig at ramma kan forskyva seg om ein ikkje fester den? På denne artikkelen fra dinside.no borte dei berre bolter igjennom med større hol en bolten og hadde ei gummiskive på toppen. Er det greit?

Håper å få eit raskt svar på dette som vanligt då snikrane har lyst å få opp ramma

Newcomer Vessel56 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2015
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Prosjektet ser knall ut det.
    Er betonggulvet skilt fra resten av sålen? mye lyd som vil kunne gå gjennom sålen

Du kan feste bunnsvilla slik (som DinSide anbefaler ser jeg):
    Bor opp for skruer hver 1200mm i svill
    Legg svill på plass, marker i såle med murbor
    Bor hull i såle
    Bor opp hull i svill slik at du har fod klaring til festeskrue
    Monter skrue/bolt i såle gjennom svill
    Bruk overdimensjonert stoppskive, gummiskive (holder med ei som er ca 15mm tykk), overdimensjonert stoppskive og så mutter -
    Siden du likevel går for "rom i romløsning" kan du jo bruke lydbøyler for å feste "innervegger" til "yttervegger" - da slipper du gjerne unna litt enklere

Hvorfor ikke bruke Hunton Fermacel fibergips i stedet for vanlig gips? Har bedre egenskaper enn dobbel gipsplate hevdes det, du slipper gurkemeie mellom platene og styrke omtrent som sponplate

Fermacell® fibergips 10 - Hunton Norge

Ser du legger strømledninger langsmed høyttalerledninger (i rør) - har du vurdert mulig støy pga dette?
    Sist endret av Vessel56; 03-10-2015 kl 11:54

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Som nevnt tidligare har eg ikkje delt fra betongplata då eg har sjølvbærande hus og ønsker å stå fritt med å flytte alle veggar som eg vil i framtida. Eg vil derfor heller gjere så godt som eg kan med å frakoble rommet fra betongen.

Masse takk for godt utfyllande svar på festing av bunnsville! Var noko slikt eg også tenkte, men tenker no å gå vekk i fra mekanisk feste i gulvet og heller lime fast bunnsvillen... Det finnes mykje god elastisk lim på markedet, så om eg legger lim på betongen, mellom kvart lag med Auralex og under svillen, så sku eg tru det vil vær vel så godt. Ferdig rom vil vel vege rundt 1000kg, så skal vel noko til for å flytte det når ein i tilleg har limt heile ramma fast

Eg har valgt Hunton Fermacell fibergips i heile huset, så veggane rundt rommet er også fibergips.
    Legger ved nokre bilder fra i dag. No er platene komt på ytterveggane. I desse ytterveggane vert det også Rockwool lydplater og eg skal legga eit lag med isolasjon og fibergips i eksisterande tak før rommet i rommet vert byggd. Her blir også både veggar og tak kledde med fibergips og Rockwool lydplater. Tenker det får vær godt nok...
    Det vert også montert opp 2stk lydfeller på tilluft og avsug og eg har allerede fått opp avsug over racket. Var plutselig ein som kom på i siste liten at det kunne vær lurt å ha over racket

Røyra for strøm er tegna svarte og signal er tegna med rødt på skissene. Eg har tegna at strømførande går i høgre side av rommet og signal i venstre side. Røyra holder ellers god avstand der eg har strømpunkt i nærheten av signal. Eg sku tru det var godt nok (får eg håpe)...

Har fått god hjelp i dag med å laga gipsbokser til alle veggboksene i ytterveggane, som snart er ferdige. Utrulig greit å bygge disse boksene i fibergips då ein kan skru dei sammen med vinkler i motsetning til vanlig gips. Legger ved eit bilde av påbegynt boks.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Nytt hus... Nytt kinorom! :)-rack-jpg   Nytt hus... Nytt kinorom! :)-img_2774-jpg   Nytt hus... Nytt kinorom! :)-img_2782-jpg   Nytt hus... Nytt kinorom! :)-img_2801-jpg  

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir heftig gitt :-)
    På tegningen har du en sub. Jeg ville vurdert flere subber. Det gjør det gjerne enklere å få god bass og jevnere fordeling av bassen i rommet.
    Har selv 3, og når jeg har målt bassen har kurven blitt bedre og bedre for hver ny sub. Mindre stående bølger og færre "hull".
    Kan være en ide å legge opp rør for å muliggjøre det. For eks en pr. side foran og tilsvarende bak i rommet.

8. Liker Johnnygrandis har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det! Visst du ser litt lenge opp på denne sida, så har eg tegna to sub uttak framme og ett bak. Men kan godt vær at eg burde lagt opp mulighet for to stk bak også... Er jo no ein har muligheten.

Ellers er det eksisterande taket ferdig isolert og plata, og reisverket til rommet i rommet har kommet opp. Det blei 3 lag med Auralex ShetBlok under som utgjor ca 1cm oppbygging.

Har også laga meg ei facebookside for kinorommet som eg kan spamma med bilder i stadenfor å gjer det her. Då kan folk bestemme kor masse dei vil sjå
    Kinoen på Nes
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Nytt hus... Nytt kinorom! :)-img_2946-jpg   Nytt hus... Nytt kinorom! :)-img_2974-jpg  

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dr Doofenshmirtz Vis post
    Har også laga meg ei facebookside for kinorommet som eg kan spamma med bilder i stadenfor å gjer det her. Då kan folk bestemme kor masse dei vil sjå
    Kinoen på Nes
    Blir bra dette. Vi vil ha masse bilder her i denne tråden..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM Vis post
    Blir bra dette. Vi vil ha masse bilder her i denne tråden..
    Hehe, det er greit

Her er nokre fleire bilder av det som har blitt gjort:

2stk lydfeller på avtrekk/tilluft:
    - Tilluft
    - Avtrekk

Gipskasser klare for fuging og montering:
    Gipskasser for veggbokser

Legging av Auralex ShetBlok Xtra:
    Auralex ShetBlok Xtra under bunnsville
    3 lag Auralex ShetBlok Xtra
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Nytt hus... Nytt kinorom! :)-img_2821-jpg   Nytt hus... Nytt kinorom! :)-img_2823-jpg   Nytt hus... Nytt kinorom! :)-img_2866-jpg   Nytt hus... Nytt kinorom! :)-img_2921-jpg   Nytt hus... Nytt kinorom! :)-img_2963-jpg  

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan fester du bunnsvillen når du legger Auralex sheetblock under? For du kan vel ikke bare skru en skrue gjennom og ned i betongen? For da har du vel en direkte kobling mellom bunnsvillen og betongen like fullt?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sliter virkelig med å legge ut bilder her... Har vert slik fleire ganger. Det skjer ingenting når eg prøver å laste opp vedlegg, sjølv om eg prøver å lasta opp gang på gang. einaste som hjelper er å vente til ein anna dag... Som i dag. Jaia, det ordner seg jo til slutt

Eg valgte å lime fast bunnsvillen. Dei to øverste laga med Auralex ShetBlok blei stifta til bunnsvillen og limt til det nederste laget, som igjen er limt til gulvet. Då har verken bunnsvillen eller stiftene kontakt med gulvet.
    Oppe valgte eg også å bruke nokre strimler med Auralex ShetBlok mellom innervegger og yttervegger for å vær heilt sikker på at ikkje tak eller veggar i rommet skal kunna komma i kontakt med reisverket rundt.
    Slik: Auralex ShetBlok mellom vegger

Ellers har eg vert innom Nille og kjøpt meg eingangsduk... Var virkelig nyttig å få kledd veggane med noko for å føle på korleis rommet vil bli. Blei litt endringar på kor eg vil plassera vegg og takhøyttalere ut i frå der eg skal sitta.
    Maskering av rom mot framvegg
    Maskering av rom mot bakvegg

Har også endelig fått på plass alle kassane til veggboksane rundt rommet.
    Ferdig montert kasse med GreenGlue
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Nytt hus... Nytt kinorom! :)-img_2984-jpg   Nytt hus... Nytt kinorom! :)-g0330134-jpg   Nytt hus... Nytt kinorom! :)-g0350141-jpg   Nytt hus... Nytt kinorom! :)-img_3067-jpg  

14. Liker saar har likt denne posten
    Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut, spennende å følge med
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ser veldig bra ut @Dr Doofenshmirtz!

Når det gjelder bilder foreslår jeg at du velger å bytte til avansert modus og dernest velge å legge til vedlegg. Her får du tilgang til et bedre verktøy for opplastning og valg av bilder... Forutsetter at http://avforum.no/forum/profile.php?do=editoptions har Enhanced Attachment Uploading satt til "on", hvilket skal være default, men skulle du ha noen problemer er det greit å sjekke denne innstillingen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    Ser veldig bra ut, spennende å følge med
    Takk for det! Der er godt å høyre c',)

Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    Ser veldig bra ut @Dr Doofenshmirtz!
    Når det gjelder bilder foreslår jeg at du velger å bytte til avansert modus og dernest velge å legge til vedlegg. Her får du tilgang til et bedre verktøy for opplastning og valg av bilder... Forutsetter at http://avforum.no/forum/profile.php?do=editoptions har Enhanced Attachment Uploading satt til "on", hvilket skal være default, men skulle du ha noen problemer er det greit å sjekke denne innstillingen.
    Masse takk for tipset lygren! Har alltid brukt avansert modus, men såg no at Enhanced Attachment Uploading var "off". Satser på at det vil bli enklere framover no

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dr Doofenshmirtz Vis post
    Eg valgte å lime fast bunnsvillen. Dei to øverste laga med Auralex ShetBlok blei stifta til bunnsvillen og limt til det nederste laget, som igjen er limt til gulvet. Då har verken bunnsvillen eller stiftene kontakt med gulvet.
    Oppe valgte eg også å bruke nokre strimler med Auralex ShetBlok mellom innervegger og yttervegger for å vær heilt sikker på at ikkje tak eller veggar i rommet skal kunna komma i kontakt med reisverket rundt.
    Slik: Auralex ShetBlok mellom vegger
    Høres ut som en veldig god løsning. Hva slags stifter og hva slags lim er det du bruker?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM Vis post
    Høres ut som en veldig god løsning. Hva slags stifter og hva slags lim er det du bruker?
    Bruker berre vanlig stiftepistol. Veit ikkje kva lim som vert brukt, det er noke snekkeren hadde.

Litt oppdatering sida sist:

El-installasjonen har kommet i veggane i rommet og lydplater og fibergips har også kommet på.
    El-installasjon bakvegg
    El-installasjon framvegg
    El-installasjon sidevegg
    El-installasjon

For at ikkje vibrasjoner skal forplanta seg i ventilasjonsrøyrane har eg fått kappet røyra og delt dei frå kvarandre med gummiduk imellom som er tetta med sikaflex.
    Ventilasjonsrøyr
    Ventilasjonsrøyr avtrekk og tilluft

Har også prøvd meg på eit prosjekt for å leda vekk varmen frå projektoren då den er den einaste komponenten som avgir varme i rommet.
    Har då fått 3D printa 2stk 2" røyrkoblinger til å montera på avtrekksrøyret:
    3D print koblinger
    Hol for 2" koblinger
    Fekk tak i ein veldig fleksibel 2" "gummiaktig" industristøvsugerslange på Tess som var korrugert utvendig og slett innvendig.
    2" Industristøvsugerslange
    Slik blei det ferdige resultatet:
    Avsug for projektor
    Avsug for projektor
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Nytt hus... Nytt kinorom! :)-bakvegg-jpg   Nytt hus... Nytt kinorom! :)-framvegg-jpg   Nytt hus... Nytt kinorom! :)-sidevegg-jpg   Nytt hus... Nytt kinorom! :)-img_3131-jpg   Nytt hus... Nytt kinorom! :)-img_3073-jpg  

Nytt hus... Nytt kinorom! :)-img_3185-jpg   Nytt hus... Nytt kinorom! :)-img_3187-jpg   Nytt hus... Nytt kinorom! :)-img_3190-jpg   Nytt hus... Nytt kinorom! :)-img_3189-jpg   Nytt hus... Nytt kinorom! :)-img_3243-jpg  

Nytt hus... Nytt kinorom! :)-img_3239-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Då var stjerehimmel på plass og rommet ferdig plata...
    Godt eg fekk med ein kompis som heller aldri hadde montert stjernehimmel før, for dette var MASSE arbeid!
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Nytt hus... Nytt kinorom! :)-img_3206-jpg   Nytt hus... Nytt kinorom! :)-g0060170-jpg   Nytt hus... Nytt kinorom! :)-img_3264-jpg   Nytt hus... Nytt kinorom! :)-g0220258-jpg   Nytt hus... Nytt kinorom! :)-img_3421-jpg  

Nytt hus... Nytt kinorom! :)-img_3428-jpg  

21. Liker Gunnar har likt denne posten
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Lignende tråder

1. Nytt hus og kinorom
    By doinkster in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 2
    Siste melding: 08-07-2013, 23:16
  2. Nytt kinorom under terrassen
    By Flay in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 18
    Siste melding: 06-05-2013, 09:02