Dybde på bakveggens duffusjon vs. romlengde

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dybde på bakveggens duffusjon vs. romlengde

I hjemmekinoen jeg holder på å planlegge (som blir 360 cm bred, og 485 cm lang mellom falsk vegg og ubehandlet bakvegg) tenker jeg å plassere skyline diffusjon på bakveggen. Jeg vurderer nå frem og tilbake hvilken dybde jeg skal ha på diffusjonen; f.eks. 30cm eller 35cm. Fristende med diffusjon som tar så dype frekvenser som mulig, samtidig er det minst like fristende å ha så god lengde på rommet som mulig.

Noen som har noen tanker rundt et slikt dillemma? Hvor stor dybde bør jeg ha på diffusjonen på bakveggen?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av MicroHT Vis post
    I hjemmekinoen jeg holder på å planlegge (som blir 360 cm bred, og 485 cm lang mellom falsk vegg og ubehandlet bakvegg) tenker jeg å plassere skyline diffusjon på bakveggen. Jeg vurderer nå frem og tilbake hvilken dybde jeg skal ha på diffusjonen; f.eks. 30cm eller 35cm. Fristende med diffusjon som tar så dype frekvenser som mulig, samtidig er det minst like fristende å ha så god lengde på rommet som mulig.

Noen som har noen tanker rundt et slikt dillemma? Hvor stor dybde bør jeg ha på diffusjonen på bakveggen?
    Jeg har selv en 35cm dyp 1D QRD diffusor bak i rommet mitt, samt masse skyline 15cm i taket (8kvm). Mitt rom er 360x550cm, så ikke langt unna ditt... Ettersom jeg først installerte diffusorene i taket fikk jeg "observert" effekten av disse først. Mitt inntrykk er uten tvil at takdiffusorene på 15cm er LANGT viktigere for gjengivelse av spesielt dialog enn denne store saken bak. Diffusoren bak åpner riktignok rommet litt mer, så den er ikke uten effekt, men altså; taket hadde overraskende stor effekt selv med "kun" 15cm skyline...

Nå har ikke jeg foretatt meg målinger, og kinorommet er heller ikke ferdig, så noen endelige konklusjoner utover det jeg så langt har observert har jeg ikke...

3. Takk MicroHT takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje jeg da skal gå ned til 15-20cm dype diffusorer på bakveggen, så får jeg litt større rom :-)

Er det noen flere som har erfaring med diffusorer på bakvegg vs. tak eller sidevegger?

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En fin tommelfinger regel å forholde seg til er at man bør sitte 3x unna som lenge på laveste frekvens man diffuserer. Man bør også aller helst diffusere helt ned til Schroeder frekvens. Dette er frekvensen der rommet går fra å være en reflektor til en resonator. Ut i fra dette kan man konkludere med at det generelt kreves store avstander for at diffusjon skal virke optimalt. Jeg har en 180x120 stor diffusor på bakveggen med 60cm som dypeste stav. Denne tar ned til rundt 250hz. Jeg merker at effekten av denne blir betydelig dårligere når jeg kommer nærmere enn 3m unna tuppen av stavene. I små rom vil absorpsjon være å foretrekke. Men man må selvsagt bruke tykk nok absorpsjon. 20cm dybde pleier å fungere tilstrekkelig i førsterefleksjon. Bassfeller begynner på 30+cm
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Min 1D-diffusor har jeg fått custom laget etter QRD-prinsippene med tuning på 500Hz (250Hz scatter). Ihht QRD-modelleringen som er benyttet for dette panelet har den - i teorien - effekt på 2,06m.

Du kan bruke samme program for å modellere 2D "Skyline" diffusorer for øvrig, QRDude.exe (søk på Google).

-diffusor-jpg

Lignende tråder

1. Stereobenk med 60cm dybde
    By eekeroth in forum AV møbler
    Svar: 6
    Siste melding: 01-10-2011, 21:56
  2. Inn-Wall med dybde på max 60mm
    By Scorpioen84 in forum Høyttalere
    Svar: 21
    Siste melding: 02-23-2010, 20:47
  3. Dybde på Onkyo 875?
    By Vågen in forum Receivere/forsterkere