Hjemmekino/kjellestue - mye romklang

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino/kjellestue - mye romklang

Hei

Jeg har kjøpt meg nytt hus, og det første jeg oppdager er at lyden i stereoen har fått alt for mye romklang. Jeg er ganske fersk på dette området, og lurer på om det finnes noen "enkle" relativt billige løsninger for å fjerne romklang, som ødelegger lydkvaliteten/lytteopplevelsen i den nye kjellerstua.

Har laget en (elendig) skisse av rommet (etter beste evne), samt at jeg har en plantegning fra prospektet som kanskje kan være med å belyse problemet.

Veggene består av liggende panel, og takess plater i taket og parkettgulv.
    Det er dessverre en ganske stor åpning ca midt i rommet som jeg antar er med på å ødelegge / lage endel ekstra romklang og har ikke tenkt til å sette opp noen vegg her med det første, samt det står en vedovn like ved der det evt. hadde vært mulig å sette opp en vegg.

Rommet er ca 35 kvm

Focal Chorus 836V er høyttalerene i bruk.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjemmekino/kjellestue - mye romklang-kjellerstue-skisse-jpg   Hjemmekino/kjellestue - mye romklang-10751717_10154820522465192_367594875_n-jpg  
    Sist endret av Omnislash; 11-30-2014 kl 00:49 Begrunnelse: Rettet opp størrelse på rommet

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absorbenter og diffusorer strategisk plassert løser dette.
    Egentlig er ikke problemet ditt "romklang". Problemet er flutterekko og utstikkende (spesielt tidlige) refleksjoner. Flutterekko forsvinner når du behandler de utstikkende frekvensene.

Skal man ha bra resultat trenger både absorbentene og diffusorene å bygge ganske mye ut. Mye som selges blir for tynt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey, takk for info. Har du noen eksempler / nettsider jeg kan titte på som du anbefaler?

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teppe på store deler av parketten hjelper også mye. Gjerne ett som har tykk bunn.
    Hvis du går inn på sidene min hjemme kino så kan du se noen løsninger du lett kan lage selv når det gjelder diffusor og demping.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestill rockwool sine akkustikkplater. Trekk disse med sort høytalertrekk fra biltema eller bestill filmplakat trekk i stoff.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av carisma Vis post
    Teppe på store deler av parketten hjelper også mye. Gjerne ett som har tykk bunn.
    Hvis du går inn på sidene min hjemme kino så kan du se noen løsninger du lett kan lage selv når det gjelder diffusor og demping.
    I og med at teppet er såpass båndbegrenset i sin demping (kun aller øverste diskantområdet) så mener jeg det er et veldig dårlig valg å dekke store deler av gulvet. Det vil være som å bruke EQ å trekke diskanten ned uten det berører resten av frekvensområdet. Resultatet er det fort blir dødt og i alle fall ikke i nærheten av hvor bra det kan bli med riktige tiltak.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, flott med masse tilbakemeldinger.
    Jeg skal sjekke ut alt sammen, det eneste jeg er skeptisk til er at jeg har jo litt utfordringer: kjellerstua er hvit, så da blir det ikke akkurat lekkert med sånn DIY akustikkplater her og der, samt at jeg ikke har symmetrisk kjellerstue og 3 vinduer, som gjør det noe utfordrende med å plassere evt. dette likt.

Men før jeg evt. går til innkjøp av slikt. Har innventaret i seg selv endel å si? feks jeg har ingen tepper i kjellerstuen nå. Det er kun tomme reoler og ellers ingenting på veggene. Og hvor mye krøll lager en åpen gang ut av rommet slik som vist på skissen?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har planer om å legge minst 1 teppe der. Må vel være såpass stort at det dekker det feltet hvor førsterefleksjonen treffer da ?
    Langt unna bør det være? Jeg sitter ca 4m unna høyttalerne. Jeg kan flytte meg både nærmere og lengre unna med sitteplassen i tillegg, må kun ta hensyn til lerret (som jeg ikke har rekket å henge opp ennå)

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God møblering med bokreoler o.l. (og optimalisert plassert) hjelper mye i forhold til nakne flater, men er ikke like bra som dedikerte akustiske tiltak.
    Akustiske tiltak kan bli pene. Et tyke ullteppe mellom høyttalerne og sitteplassen er helt klart bedre enn ingenting.

Åpent til annet rom er bare en fordel.

10. Takk Omnislash takket for denne posten
    Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare å prøve seg fram med teppe. Og det hjelper bedre enn ingenting annet.
    Har til overs å høre ett slikt rom som du har som låter bra uten minimum ett teppe mellom lytter og høytaler. Dette er selv om man gjør riktige tiltak med annen demping og diffusorer.
    Det er riktig som det blir sagt over at det tar diskant. Og kanskje ikke så mye mere. Men det ER ønskelig å roe diskanten i et slikt rom.
    Og mitt inntrykk er at ett riktig teppe med tykk bunn også får bassen til å virke mer kontrollert. Da må teppet dekke inntil høytaler og mellom lytter.
    Det er også "kone vennlig" og lett å få på plass.
    Når det gjelder disse svarte dukene til Biltema kan jo farges hvite med stoff farge. Bare å bruke fantasien her.

Lydmessig vil det nok ikke bli mindre bass med teppe,men også bass kan "bevege"seg rundt i rommet. Og man får en følelse at ting er mer i "ro"med teppe.

12. Takk Omnislash takket for denne posten
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso Vis post
    Jeg trodde det var uheldig akustisk sett.

Det koblede rommet kan og vil gjerne ha en helt annen akustisk profil, ofte med mer romklang fordi hovedrommet er bedre akutisk behandlet. "bakrommet" er gjerne ikke det, f.eks. en gang, en foajé eller lignende. Da får man et fenomen hvor romklangen i hovedrommet faller jevnt og fint (A i figuren), mens etter en stund taes den igjen av lyden som henger ute i det koblede rommet. Fordi rommet er mindre dempet vil lyden falle mye senere (B i figuren). Dette er noe vi mennesker opplever som meget sjenerende for lydbildet. Man hører tydelig at lyden henger der ute.

Hjemmekino/kjellestue - mye romklang-doubleslope-png
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitte avstand er litt avhengig av rom og avstand til høyttalerne.
    Som regel låter ting mest riktig i en likesidet trekant.
    Jeg har også opplevd at avstand mellom høytalere ganger 1.3 kan fungere.
    Men det kan variere litt fra rom til rom og personlige referanser.

15. Takk Omnislash takket for denne posten
    Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Jeg trodde det var uheldig akustisk sett.

Det koblede rommet kan og vil gjerne ha en helt annen akustisk profil, ofte med mer romklang fordi hovedrommet er bedre akutisk behandlet. "bakrommet" er gjerne ikke det, f.eks. en gang, en foajé eller lignende. Da får man et fenomen hvor romklangen i hovedrommet faller jevnt og fint (A i figuren), mens etter en stund taes den igjen av lyden som henger ute i det koblede rommet. Fordi rommet er mindre dempet vil lyden falle mye senere (B i figuren). Dette er noe vi mennesker opplever som meget sjenerende for lydbildet. Man hører tydelig at lyden henger der ute.

Hjemmekino/kjellestue - mye romklang-doubleslope-png

Dette er jeg veldig enig i. Det gjør det vanskeligere akustisk.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt avhengig av hvor høye HiFi-lytteroms-ambisjoner du har, så er det mange som har hatt gode (nok) erfaringer med generell møblering. Det å lage rommet mer komplisert med møblement (sofa -- hvor stoff er best, tyngre gardiner, ulne tepper, reolsystemer, hyller, bilder) hjelper veldig for mange både med diffusjon (spredning) og dempning. Ingen av disse tiltakene er ideelle akustisk sett, men sett i sammenheng med dagligstue og konefaktor, kan det være et godt kompromiss.

Som osro påpeker, så gjør disse relativt lite for den lavere enden av frekvensregisteret. Man kan forstatt problemer med stående bølger og dominerende romnoder. Med mindre du får lov til å sette opp bassfeller i hjørnene og/eller lydpaneler på veggene, så er det ofte lite man kan gjøre med dette.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

18. Takk Omnislash takket for denne posten
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå rotes det og blandes sammen storroms akustikk med reverberation time til smårom.

Det er ingenting som heter etterklang i et lite rom, akustisk.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå rotes det og blandes sammen storroms akustikk med reverberation time til smårom.

Det er mulig at termene blandes. Men smårom har en avrulling (som sett fra min hjemmekino under) som bør være så linær som mulig.

Hvilke fordeler mener du det vil ha å ha koblede rom?

Hjemmekino/kjellestue - mye romklang-impulse-jpg

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En åpning vil gi færre utsikkende frekvenser (specular reflections) og ofte lette på bassproblemene.

Den siste grafen du viser er ikke interessant en gang i store konsertsaler.........
    Du må zoome inn på det som faktisk betyr noe.

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vet ikke jeg men,blander ikke du også termene litt?
    Slik jeg leser det er det bare du som bruker ordet "etterklang" Det er kun brukt en gang i denne tråden. Og det er i ditt innlegg.

Slik vi vanlige folk snakker så har alle rom en "klang" I hvert fall vanlige rom.

Uttrykket etterklang bør vel ikke blandes med romklang, da disse ordene påpeker forskjellige ting.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, her går det unna ser jeg. Moro med litt diskusjon, kanskje jeg lærer litt mer også!

Det hjalp med tepper, og få fyllt reolene med bluray og DVD idag, la også et teppe bak stolene. Jeg har skinnstoler / kinostoler (2 stk med armlene/rom i midten)
    Kommer vel opp noen bilder etterhvert, og enda flere reoler/vitrineskap på bakveggen. Vi har ikke fått flyttet helt inn ennå, men det kommer.
    Jeg ble ihvertfall litt bekymret når jeg hørte så vanvittig forskjell i lydbildet fra gamle kjellerstua til den nye.

Jeg har prøvd å plassere meg i 120 graders trekant i forhold til høyttalerne, og de står plasser likt fra begge vegger med godt med rom fra begge sider. Samt de står vinklet slik at høyttalerne treffer litt bak ørene/mot hodet.

Flyttet også basskassen litt nærmere meg på langveggen og det hjalp også. Det er fortsatt ikke helt rent (etter mine preferanser og ører så nærmer det seg)

Forøvrig så har jeg sagt feil, rommet er ikke 25kvm men 35kvm.

Får se hvordan lyden blir når rommet er "ferdig" møblert, er det ikke bra da så må jeg da vurdere bedre løsninger.
    Innenfor visse rammer har jeg frie tøyler i kjellerstuen, problemet nå er jo at all lyden jeg slipper ut på siden i gangen går opp til samboern i stua/resten av huset. Så hun ønsker egentlig å få satt opp en vegg / dør der. Vi får se hva som skjer.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktig som det blir sagt over at det tar diskant. Og kanskje ikke så mye mere. Men det ER ønskelig å roe diskanten i et slikt rom.
    Og mitt inntrykk er at ett riktig teppe med tykk bunn også får bassen til å virke mer kontrollert. Da må teppet dekke inntil høytaler og mellom lytter.
    Det teppet jeg kjøpte idag var kun 160x220 cm så det dekker ikke hele området mellom meg og høyttalerne, og jeg må ta hensyn til avstand fra lerret også midt oppi det hele.

God møblering med bokreoler o.l. (og optimalisert plassert) hjelper mye i forhold til nakne flater, men er ikke like bra som dedikerte akustiske tiltak.
    Akustiske tiltak kan bli pene. Et tyke ullteppe mellom høyttalerne og sitteplassen er helt klart bedre enn ingenting.

En utfordring er jo de 3 vinduene, de gjør at jeg ikke kan møblere likt, samt at det er en åpning på den veggen der det ikke er vinduer.
    Det ble forøvrig et syntentisk teppe på meg i første omgang. Vi skal møblere et helt hus (Fra 120kvm til 296kvm) så da tror jeg ikke kjellerstua står for høyt på lista til samboern

Jeg trodde faktisk åpningen ville gjøre at lyd hang igjen som nevnt over, at du får litt "kræsj" av lydbølger / refleksjoner.. men jeg er under nybegynner når det akustikk angår.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Budsjett dedikert hjemmekino -- ideell størrelse hjemmekino
    By Midas in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 4
    Siste melding: 12-30-2013, 23:31
  2. tceteams hjemmekino's hjemmekino
    By tceteams hjemmekino in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 7
    Siste melding: 03-03-2012, 16:27
  3. romklang
    By metall in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 3
    Siste melding: 07-29-2011, 23:32
  4. Problemer med romklang
    By haugsdalen in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 9
    Siste melding: 03-05-2009, 10:28
  5. Magasinet Hjemmekino starter nytt sammarbeid med hjemmekino.no
    By Skrotnisse in forum Generelt audio og HiFi