Ebayers hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2013
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ebayers hjemmekino

Da har jeg omsider fått tid til å starte min byggetråd

Litt om rommet:

Kjellerrom på ca L 4.10 X B 3.70 Meter, har hatt 40cm med vann i hele kjelleren i sommer etter flom så er igang med å renovere alt etter forsikringsoppgjør. Dette rommet var tidligere større men jeg valgte å gjøre det mindre fordi jeg ikke klarte tanken på å ha peisen i mitt kinorom så da ble det avkortet og laget en vegg foran den

Jeg er igrunnen godt igang men har tatt bilder underveis så jeg oppdaterer tråden etterhvert som jeg får tid. Da jeg ikke er verken tømrer\elektriker\av fanatiker så har jeg garantert gjort noen generaltabber under denne prosessen men håper dere kan tilgi meg for det :O

Mye god hjelp ifra svigerfar og tilgang til utstyr har gjort ting veldig OK for meg så er veldig takknemlig for det :O
    Sist endret av Ebayer; 11-28-2014 kl 22:41

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2013
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1. Vannskade

Slik så rommet ut etter vi kom hjem ifra ferie i sommer, 40cm med vann i mesteparten av kjelleren satte en demper for feriestemningen og ødela ferien men samtidig visste vi nå at vi fikk endelig gjort noe med denne kjelleren

Dette rommet var igrunnen aldri planlagt for kino men det andre rommet jeg hadde i tankene er plaget med fukt gjennomtrenging i det ene hjørnet pluss at det er vesentlig større og dermed dyrere å innrede.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Ebayers hjemmekino-2014-08-09-00-31-39-jpg   Ebayers hjemmekino-2014-08-09-00-31-45-jpg   Ebayers hjemmekino-2014-08-09-00-31-49-jpg   Ebayers hjemmekino-2014-08-09-00-31-52-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2013
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

2. Riving \ fuktsperre og isolasjon

Etter vi kom hjem ifra ferie så var det rett på riving, alt av vegger\gulv ble revet og bygget har stått og tørket i ca 2 måneder.
    Bygget blir bygget opp noenlunde likt som det var med unntak av at jeg bruker en knotteplast beregnet for gulv som fuktsperre.

knotteplast --> 5cm Jackopor isolasjon --> Standard Forrestia gulvplater

åja... ikke for å glemme å nevne henne (Så slipper jeg å blir kverket visst hun noen gang leser denne tråden), min kjære samboer har også vært med på å legge gulvet

Som dere kan se utifra bildene så avslutter vi gulvet sånn noenlunde ved peisen, kommer en vegg foran den senere for å holde den ute av kinorommet.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Ebayers hjemmekino-2014-08-20-20-04-19-jpg   Ebayers hjemmekino-2014-10-13-18-27-04-jpg   Ebayers hjemmekino-2014-10-15-12-40-39-jpg   Ebayers hjemmekino-2014-10-13-18-52-40-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2013
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

3. Stender \ Hull og K-rør \ sløsing av penger

Svigerfar hjalp meg med å sette opp stender til frontveggen (han har igrunnen gjort det meste når han har vært her, han er noen hakk nøyere enn meg selv da)...

Etter dette var på plass så gikk jeg løs med drill og trebor !

Har brukt 16mm hull\rør men vet jo at jeg burde kanskje brukt 20mm, spesielt da jeg har valgt å bruke 2.5mm2 høyttalerkabler... OG dette visste jeg etter å ha lest utallige poster om det på nettet, JEG BRUKTE EUROPRIS K-RØR!

FOR NOE DRITT, vel jeg gadd ikke bytte det ut så der... min første generaltabbe?

Jeg har valgt å gå for et 7.2 oppsett da min reciever støtter 2 subber.

Høyden på veggboksene er ca 1.50, jeg vet ikke om dette er bra men ettersom jeg forstår så skal det være litt over sittehøyde... så kanskje det er for høyt (Uansett for sent da jeg er kommet vesentlig lenger enn det som er postet foreløpig)

Oppegående mennesker som dere forstår jo at dette skal være skjult anlegg..... så jeg har fundert litt på terminalplate.
    Ifjor jul ønsket jeg meg en Dayton 7.1 plate, det var før jeg fikk min nye Onkyo 636 reciever da.

AVshop.no / Dayton WPI71HD 7.1-kanals veggplate med HDMI

Denne babyen ble fort kannibalisert for koblinger da jeg ikke taklet utsende på den igrunnen... trenger noe mørke og helst i aluminium så jeg la på seil utpå nettet og fant sikkert en dyr men veldig tilfredstillende custom plate så jeg fikk bestemme koblinger på selv.

Så den ble slik:

DataPro Custom Plate Designer

Legger ved et bilde av den etter jeg har fått satt på koblingene ifra dayton platen på den.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Ebayers hjemmekino-2014-10-18-16-19-03-jpg   Ebayers hjemmekino-2014-10-22-16-09-21-jpg   Ebayers hjemmekino-2014-10-22-16-09-19-jpg   Ebayers hjemmekino-2014-10-21-20-33-10-jpg   Ebayers hjemmekino-2014-10-22-18-48-29-jpg  

Ebayers hjemmekino-2014-10-28-11-48-31-jpg  

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den datapro platen var flott. Du nevner skjult anlegg, blir det at-lerret også?

Angående vann i kjeller så har du min fulle sympati. Fikk selv vann i kjelleren i sommer når plassen oppe foran huset ble prydet med 6 cm overvann og klinkekule-størrelse haggel i sommer.

Dette ser ut som en god start. God helg

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2013
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hva at-lerret er lol.... så jeg antar nei.. tenkte å ha et rammelerret vet ikke om det svarte på spørsmålet

God helg til deg og

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du skal ha 7.2, men du vil ikke legge opp til takhøyttalere i tilfelle atmos i fremtiden
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2013
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

4. Mer rør og kabler

Som nevnt tidligere så vil jeg ha et 7.2 oppsett, i tillegg så vil jeg ha 2stk nettverkskabler og 2stk HDMI skjul i veggen.
    Nettverkskablene er trukket ifra ruteren i første etasje , gikk 2x15 meter med kabel til det, HDMI kablene er 2X10 meter dem ønsket jeg ikke å føre igjennom bjelkelaget på taket da det bærer hele gulvet og jeg er ikke keen på å bore 2 stk 32mm hull i alle bjelkene omtrent så jeg førte dem igjennom stenderene i veggene å opp mellom bjelkelaget i taket der hvor PJen skal festes.

Fikk avtalt med elektrikeren også at jeg får trekke rør og sette opp bokser selv så det sparer meg for noen kroner sikkert da HELE kjelleren har hatt åpent anlegg. totalt i kjelleren har jeg trukket 4stk rør fra sikringskapet nå for å oppdatere hele kjelleren, til kinorommet kommer 1stk 16amp sikring, som dere ser utifra bildene så skal jeg ha en 6veis kontakt i frontveggen, noen vil sikkert mene at jeg bør ha 8veis kontakt men putt putt.

På frontveggen ser dere en enkelboks øverst, visst dere lurer på hva den er til så er det for senterHT.... jeg vet ærlig talt ikke hvordan løse det.

Jeg har jo en terminalplate med kobling for senterchannel MEN recieveren vil ligge rett ved senterHT så jeg skjønte ikke helt vitsen med den men uansett så er nå boksen der itilfelle jeg vil ha den.

Etter alt av kabler var trukket (utenom Elektrisk) så hadde jeg svigerfar innom på besøk, skulle feste de siste stenderene i hjørnene som dere ser på bildene mangler. I forbindelse med dette så ønsket han en noe annerledes føring av det ene røret gjennom frontveggen.....
    Kommunikasjonen var noen lunde slik:

Svigerfar: Vi bør lage nytt hull for dette røret og føre det litt lavere.
    Meg: OK, det bør gå fint å bare kutte det, jeg har en skjøtemuffe til 20mm rør liggende (går for å finne det).

Svigerfar; Nei, faen! var der kabler i det!!???
    Meg : ja!..... åsså var det nettverkskablene med lengst strekk og

Jeg orket ikke tanken på å starte en skjøte seanse med disse kablene , de er relativt enkle å terminere så jeg trakk dem bare på nytt og terminerte dem igjen....
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Ebayers hjemmekino-2014-11-02-10-50-07-jpg   Ebayers hjemmekino-2014-11-02-10-49-44-jpg   Ebayers hjemmekino-2014-11-08-11-21-40-jpg   Ebayers hjemmekino-2014-11-05-22-08-02-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2013
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    Ser du skal ha 7.2, men du vil ikke legge opp til takhøyttalere i tilfelle atmos i fremtiden
    Hei,

Jeg har tenkt på Dolby atmos ja, spesielt da min reciever støtter den det er jo ganske billig å legge opp bokser til slikt også men jeg orket ikke så visst det blir aktuelt senere så kjøper jeg noen dolby atmos enabled høyttalere. Etter hva jeg forstår så er dem designet for å "skyte" lyd opp i taket for å reflektere dem nedover

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2013
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

5. Veggplater

Her har vi startet med å plate veggene, etter en del turer i butikker for å finne passende ferdigmalt panel plater så bestemte jeg meg heller for å gå for ferdig tapetserte\grunnet sponplater til vegg. Dem heter walls2paint , skjøtene ble ikke helt perfekte men det har nok mer med mine finesser å gjøre enn platene , jeg jukser litt og fuger det igjen eller noe sånt senere

Sage hull for veggboksene gikk overraskende smertefritt, unntatt den ene boksen der drillen glapp ut av hånden i det jeg saget hull og den gikk litt amok på platen, tror maling vil fjerne det merke.

Fikk satt opp gipsplater på taket også, men mangler 2 plater til vegg som jeg får inn neste uke.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Ebayers hjemmekino-2014-11-12-18-37-55-jpg   Ebayers hjemmekino-2014-11-12-20-01-14-jpg   Ebayers hjemmekino-2014-11-12-20-35-32-jpg   Ebayers hjemmekino-2014-11-15-11-41-16-jpg   Ebayers hjemmekino-2014-11-16-12-59-51-jpg  

Ebayers hjemmekino-2014-11-23-11-46-20-jpg   Ebayers hjemmekino-2014-11-23-11-46-28-jpg   Ebayers hjemmekino-2014-11-23-12-49-05-jpg  

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AT-skjerm: audio transparent eller lyd transparent om du vil.

Tar skikkelig form nå som platene kommer på plass på vegger og i tak.

Hva er planen for demping av rommet? Absorbenter og diffusorer? Du er vel avhengig av slett tak for å benytte deg av Atmos klare høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2013
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av regnep Vis post
    AT-skjerm: audio transparent eller lyd transparent om du vil.

Tar skikkelig form nå som platene kommer på plass på vegger og i tak.

Hva er planen for demping av rommet? Absorbenter og diffusorer? Du er vel avhengig av slett tak for å benytte deg av Atmos klare høyttalere.

Det blir ikke så mye fokus på demping desverre, mye grunnet tiden jeg har til rådighet (hele kjelleren på 104 m2 må renoveres).
    Det blir lagt gips i taket (1 lag), jeg fuger over det meste av sprekker etc... thats about it

Dette rommet var aldri tiltenkt til kinorom, men kanskje en gang i fremtiden så bygger jeg et nytt i det rommet der jeg ville ha det og gjør det HELT lydisolert men da må jeg ha tid rett og slett

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2013
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

6. Ebayed Bananplugger

Driver å bestiller en del småting nå underveis som kinoen tar form, bestilte en 24pakning med Nakamichi bananplugger fra Ebay som tok ca 6 uker i posten.
    Link:
    New 24 pcs 24K Gold Nakamichi Speaker banana plug Audio Jack connector | eBay

Jeg testet dem ut på en Clas ohlson høyttalerkabel jeg hadde liggende (er den typen jeg har brukt bak veggene).
    Må jo si at det var jo billig å handle der og jeg synes faktisk pluggene var helt OK, eneste jeg ikke likte er at dem ikke har noen form for ende i baken visst dere forstår hva jeg mener.
    Det er liksom bare så hult i enden på dem....
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Ebayers hjemmekino-2014-11-27-21-02-09-jpg   Ebayers hjemmekino-2014-11-27-20-48-46-jpg   Ebayers hjemmekino-2014-11-27-21-31-37-jpg  

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir fin-fint dette her!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2013
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

7. Maling og litt oppkobling\montering

Da har jeg fått pusset ned sparkel på taket (resultatet var ikke bra) min første gang så pytt pytt.
    Jeg malte etterpå hele rommet utenom frontvegg med Matrix gråfarge og gikk for Jotun supermatt dempet sort farge på frontveggen.

Fikk også koblet til hovedterminalplaten min og prosjektorfestet. Må handle litt mer ting før jeg kan får koblet opp de individuelle høyttalerkablene til banankoblingene. Jeg fant ut at jeg gidder ikke bruke penger på egne terminalplater til høyttalere så jeg malte over blindlokk og lagde bare hull i dem.

Bildene ble ikke så bra grunent arbeidslampen som står i rommet tror jeg.... pleier å være bedre enn dette så beklager det.

Visst noen lurer på hvilket prosjektorfeste det er så legger jeg ved link:

https://www.komplett.no/ax-projektor...-axp200/767338
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Ebayers hjemmekino-2015-01-01-11-08-33-jpg   Ebayers hjemmekino-2015-01-01-11-54-10-jpg   Ebayers hjemmekino-2015-01-03-10-24-07-jpg   Ebayers hjemmekino-2015-01-03-11-21-02-jpg   Ebayers hjemmekino-2015-01-03-12-39-55-jpg  

Ebayers hjemmekino-2015-01-03-13-23-01-jpg   Ebayers hjemmekino-2015-01-03-16-07-28-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2013
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

8. Teppefliser

Da har jeg fått lagt teppefliser i rommet, under flisene la jeg 3mm depron plater.Elektrikeren har også vært innom og trukket kabler, så forventer å få listet ferdig iløpet av neste uke så kan han få satt igang all strøm til rommet også
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Ebayers hjemmekino-2015-02-16-16-58-42-jpg   Ebayers hjemmekino-2015-02-16-17-07-05-jpg   Ebayers hjemmekino-2015-02-16-17-29-31-jpg   Ebayers hjemmekino-2015-02-28-08-39-01-jpg   Ebayers hjemmekino-2015-02-28-08-58-28-jpg  

Ebayers hjemmekino-2015-02-28-09-32-15-jpg  

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble fint gulv
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2013
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    Ble fint gulv

Takk for det , ja jeg er fornøyd med det selv men bildet kunne vært bedre ser jeg nå... blant annet så ser man jo at jeg ikke er helt ferdig med gulvet og det er jeg jo samt at grunnet arbeidslampen ser jo veggene nærmest hvite ut

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott rom !!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2013
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Johnnygrandis Vis post
    Flott rom !!

Mange takk for det

Satser på å legge ut flere bilder iløpet av helgen om kommer da jeg regner med at FNKY får levert 4-seteren jeg har bestilt

Gikk for denne

CINEMA 4-SETER KINOSOFA, SORT SKINN - 4-seter kinosofa - Kinomøbler - Fnky-Furniture.no

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Budsjett dedikert hjemmekino -- ideell størrelse hjemmekino
    By Midas in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 4
    Siste melding: 12-30-2013, 23:31
  2. tceteams hjemmekino's hjemmekino
    By tceteams hjemmekino in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 7
    Siste melding: 03-03-2012, 16:27
  3. Business projektor vs hjemmekino projektor til hjemmekino?
    By mrmuffin in forum Digitale projektorer
    Svar: 3
    Siste melding: 10-07-2009, 12:06
  4. HiFi vs. hjemmekino i bladet "Hjemmekino"
    By Gimsegutten in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 17
    Siste melding: 10-17-2008, 21:41
  5. Magasinet Hjemmekino starter nytt sammarbeid med hjemmekino.no
    By Skrotnisse in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 6
    Siste melding: 10-15-2008, 20:00

Stikkord for denne tråden