Fossace bygger ny Kino i nytt hus

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer Fossace sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fossace bygger ny Kino i nytt hus

Da er det husbygging pågang , å planlegging av Kino kan starte (egentlig startet for mange år siden da )

Har lest ett utallig bygge blogger her inne , og er mektig imponert over hva folk får til.

Ingen nevnt / ingen glemt , men for å nevne i fleng ( denne setningen skulle min gamle Norsk lærer ha sett) så må jeg si att mye av min inspirasjon til å lage egen Kino, kommer fra tråder som BEF , Hunsbedt , RuneW , Johnnymhz for å nevne noe......... men som sagt , ingen nevnt /ingen glemt.........

Må si fra med en gang , att her blir noe "kopiert" fra andre , men noe skal jeg prøve å tenke ut selv er nemelig ikke utdannet møbel-snekker , så noe katedral liknende som f.eks hunsbedt har laget , blir det nok ikke , men kino skal det bli.

Noen tørre fakta :

Rommet ligger i kjeller.

Rommet pr idag : Bredde 4,18 meter , lengde på 6,08 og høyde tror jeg blir på ca 2,4 - 2,5 meter.
    Ferdig rom i rom på ca 4 X 5,9 meter = 23,6 Kvm med hygge........

Det er Jackon 350 termomur på 3 av veggene , og Jackon 250 på den siste.

Plata / gulve er enda ikke støpt , men ønsker å skille dette gulvet mekanisk fra resten av huset. Bruke isopor , eller støpeplater ett stykke oppetter
    veggene , når plata støpes.

Så skal det bygges rom i rom , litt usikker på dimesjonene på vegg / tak enda .
    Litt avhengi hvilken vei bjelkelaget blir lagt for etasjen over. 2/3 av taket blir støpt , veranda over , resten blir bjelkelag med stue over.

Men håper att høyde under tak på ferdigt rom ikke blir noe lavere en 2,2 meter...... time will show...

Ønske er å få til ett tett rom som mulig ( innen rimelighetens grenser) minst mulig kabler inn og ut av vegger som punktere rommet.

Funderer litt på å få skjule kablene i veggkonstrukjsonen , men mere om det senere.

Skal også prøve å få intergrert mitt nåværende stereo system , noe som egentlig er klin umulig , med tanke på god lyd på både Stereo og kino , men ønske er der......

Nåværenede utstyr består av:
    Elektrocompaniet AW250 - EC 4.7 og EMC1 cd spiller
    Høytalere er Eltek sine Dynabel Euforia , som ble kjøpt som halv-bygg.
    Denon Blu ray 2010
    projektor er en optoma som jeg ikke husker nr på , men kostet kr 6000,- Så denne er nok klar for oppgradering
    Lerret , tror det er 92"

Selve byggingen blir nok ikke startet enda ,siden huset er under oppføring, men mye som må på plass før den tid.

Hva slags utstyr skal jeg bruke ? Aner ikke. Har noen favoritter , men vil ikke nevne noe enda , blir bare så skuffet om det ikker går veien.
    Første pri er rommet , så får utstyr komme med tiden.

Lerret , lydtransparent , rundt ca rundt 120"

Det som blir min største utfordring er nok rom akustikk , der har jeg mildt sagt ikke peiling , men har startet å lese meg litt opp på bla www.gearslutz.com + att det er mye bra lesestoff her inne.

Har bestilt meg noen bøker også , men her håper jeg att jeg kan få råd å vinka fra flinke forum brukere.
    Det å måle rom akustikk / lage data grafer / justere lyd må jeg nok få litt hjelp til.

Kjenner en som "skrur" lyd på div konserter / eget plate studio , meeeen det er lenge til.
    Sist endret av Fossace; 12-01-2014 kl 21:30

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir spennende! Håper på mange bilder

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slenger meg på jeg også. For akustikk tiltak kan du snike litt på denne tråden:

http://avforum.no/forum/showthread.php?132292-Rom-akustikktiltak-plassering-av-seter-og-h%C3%B8yttalere-intervju-av-ekspert

Noen bilder eller tegninger?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

velkommen til deg OleM

Ja bilder å tegninger skal bli , hadde en sketchup tegning , men ser jaggu ut at den er blitt sletta fra minnebrikken min , egentlig ganske merkelig , jeg som har ett så fint håndlag med EDB maskiner

Men det var bare en grov skisse da. å bilder har jeg blanlagt å ta i massevis.

Ps: Anngående den power metal tråden du hadde , prøv Angra med albumet Angels Cry den vil du like
    Liker også bilde ditt , sikkert gjettet hva "ace " er i navnet mitt

Velkommen til deg også regnep.

interessant diskusjon , videobloggen får vente , er på jobb , å er ikke direkte bortskjemt med god fart på nette , bare det å åpne dagbladet noen dager , er en prøvelse....

Lerret , skrev tidligere att jeg vil gå for lyd-duk eller lydtransparent som det så fint heter.
    Buet eller rett? 9/16 eller 2.35:1

Blir noe film men for det meste blir det musikk dvd`r , konserter .
    Å der er vel de fleste i 9/16 , tror jeg . Men går nå fint å få masker 9/16 til 2.35:1 å da , men må man da juster inn bilde manuelt , eller er dette bare noe man kan velger på fjernkontrollen til projectoren ?
    Man vil da helst slippe å henge oppunder taket for justering mellom hver gang.

Har lest litt om Sony VPL-HW55... , liker denne da.Men må få sett å tatt litt på først , sikkert masse annet fint å få å...

Men tilbake til lerret , hørt att bilde kan bli litt uskarpt ute i kantene med buet , noe som sikkert blir forverret når man setter på en konsert med teknologi 20-30 årt tilbake.

Er det noe i dette , eller er jeg helt på jorde?
    Sist endret av Fossace; 11-18-2014 kl 03:09

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Help!

Fremgansmåte på å få sketchup tegning som bilde på inlegg?

Må man "ta bilde" av tegningen , å lagre den som jpg ?
    Skjønner ikke helt hvordan jeg skal konvertere fila.

Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God morgen.

File-export-2D graphic - lagre som jpg eller png.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk regnep

Fant det ut selv også , etter å ha gått gjennom tegne program tråden.

Så da skal jeg laste opp noen tegninger ganske snart

Akkurat kommet hjem fra jobb , så etter nesten 40 timer med reising , blir det fokus på familie i helga.

Gullrekka å taco`s slår aldri feil

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg etter en uke med skikkelig "manne" influensa ,fått vært oppe på tomten. Tok noen kontroll måle , etter att veggene var satt opp , og de viste seg att kinoen blir noe mindre enn først antatt , så jeg har redigert første melding med mål av rom. Nåværende mål er . Bredde : 4,18m og lengde 6,08 m.

Høyden derimot , ser ut som om jeg kan få 2,40 opp til ferdig tak i rom i rommet.

Sender med noen enkle skisser , ikke se på fargevalgene , var for å få bedre nyanse mellom de diverse tingene i kino.

Har kun 1 diffusor, resten dempe plater ,dette stemmer heller ikke med realiteten , bare for å prøve å tegne litt.

Har fått sett på de videoene , og må si att jeg liker Mr Grimani. God til å forklare enkle ting , men jeg regner med att vist man tar ett dypdykk i akustikkens verden , blir det nok flere spørsmål.

Det store spørsmålet nå er , skal man gå 100% for ett system , altså Grimani sin måte å se på saken , eller skal man begynne å lese litt hva andre mener om denne saken også.

Her er det nok like mange meninger å metoder som det finnes "eksperter" på området. Og vill tro det er raskt å bli "villedet" og starte å blande forskjellige ting , men....viktigste er å få god lyd.

Så rom opp først , så utstyr / møbler , plassering av disse , når det er gjort , kan man begynne å bekymre seg for akustikk.

Fossace bygger ny Kino i nytt hus-kino-rett-lys-kasse-jpg
    Sist endret av Fossace; 12-01-2014 kl 23:50

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der blir skikkelig bra. Dette skal jeg følge med på!
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt bilder hvordan rommet er nå. Hvor store bilder er bra å bruke på forumet?

Dette blir lerrets veggen , der hvor dere kan se noe som ligner "bølge"blikk i taket , er forskaling til terrassen vår , så 2/3 av taket i Kinoen blir over der , den siste 1/3 blir under stuen.
    Fossace bygger ny Kino i nytt hus-dsc_0441-jpg

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver med litt større bilde.

Her kan dere skimte døra som blir bak på høyre side. Her skimtes overgangen mellom terrasse forskaling og bjelkelag opp til stuen også.
    Fossace bygger ny Kino i nytt hus-dsc_0442-jpg

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm , begge bildene er like store på min side , mulig det å justere pixler , kun går på lagring størrelsen på bilde , og ikke fysisk størrelse?

Må få gjort noe med det taket.........
    Fossace bygger ny Kino i nytt hus-dsc_0443-jpg
    Sist endret av Fossace; 12-01-2014 kl 23:51

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du laster inn bildet i editoren kan du dobbelklikke på det, så får du opp en dialog. Dersom du sette fullscreen eller fullsize (husker ikke), så vil bildet komme opp i den oppløsning du har. Vet ikke om det er noen standard for bildebredde, men alt mellom 900 og 12-1300 burde gå bra.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Midas , dette ble bedre
    Fossace bygger ny Kino i nytt hus-dsc_0443-jpg

Da har jeg redigert størrelsen på alle bildene , ble litt bedre nå.
    Sist endret av Fossace; 12-01-2014 kl 23:52

Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte skisser. Går du for to seterader? Er det lim-tre dragere jeg ser i taket?

Det jeg liker med Grimani er som du nevner at han er lett forståelig. At han i tillegg snakker med lyd-teknikerne som er med å produsere lydsporet til filmer og får bekreftet at lyden han reproduserer i hjemmekinoene han konstruerer, er slik lyd-teknikerne ønsker at lyden skal være, gjør at jeg kommer til å følge hans råd når jeg selv går igang med 8,2 x 5,4m hjemmekino. (Et par år til enda men rommet er klart og godkjent for bruk av sjefen i huset)

Det virker som han har funnet en fin balanse mellom hvor mye av rommet som skal dempes, spre lyden og være urørt. Dette for å komme så nært som mulig originalt lydbilde fra filmskaper og lyd-tekniker.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av regnep Vis post
    Flotte skisser. Går du for to seterader? Er det lim-tre dragere jeg ser i taket?

Det jeg liker med Grimani er som du nevner at han er lett forståelig. At han i tillegg snakker med lyd-teknikerne som er med å produsere lydsporet til filmer og får bekreftet at lyden han reproduserer i hjemmekinoene han konstruerer, er slik lyd-teknikerne ønsker at lyden skal være, gjør at jeg kommer til å følge hans råd når jeg selv går igang med 8,2 x 5,4m hjemmekino. (Et par år til enda men rommet er klart og godkjent for bruk av sjefen i huset)

Det virker som han har funnet en fin balanse mellom hvor mye av rommet som skal dempes, spre lyden og være urørt. Dette for å komme så nært som mulig originalt lydbilde fra filmskaper og lyd-tekniker.

Hadde tenkt 2 seterader ja , så får man se hva fremtiden viser , kanskje 3 stoler fremme ,og 2 stoler bak , har ikke noe plan på å prøve å trykke inn flest mulig sitteplasser , 95% av tiden er det familien som bruker dette rommet .

Er lim-tre dragere du ser ja , bruker dette som bjelke-lag mellom etasjene.

8,2 x 5,4m , det blir litt av en kino Viktig med godkjennelse fra øverste myndighet ja
    KISS in 1975. “What they need is a gimmick,” Alice Cooper quipped.

Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda det blir god plass. Så for meg tre rader hvor to av dem blir permanent. Skal muligens også et lydstudio inn i samme rom som gir noen artige utfordringer på utforming av modulbaserte akustikk tiltak. Nok om det.

Lim-tre drager ja, det er solide saker. Blir det noe stjernehimmel?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har skjedd med mine bilder!! Noen som kan se de?
    KISS in 1975. “What they need is a gimmick,” Alice Cooper quipped.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fossace Vis post
    Ja, jeg ser bildene fra 1. desember.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Fossace Vis post
    Prøv å slette cachen i browseren din, da vi hadde noen serverproblemer nylig som kan bli "liggende" i cachen...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Pengatom bygger kino i kjelleren!
    By Pengatom in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 110
    Siste melding: 02-17-2012, 19:28
  2. Andreas21 bygger helt ny kino. Kino nesten ferdig, nye bilder post #52.
    By Andreas21 in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 56
    Siste melding: 05-26-2011, 08:37
  3. Jens bygger billig kino!
    By Jens123 in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 46
    Siste melding: 04-22-2010, 21:43
  4. Tralltrall bygger kino...
    By tralltrall in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 16
    Siste melding: 01-05-2008, 12:03
  5. dansken bygger kino
    By dansken2 in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering