Mikro-kino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Mikro-kino

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2014
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mikro-kino

Vi har et knøttlite rom hjemme (liten leilighet) som snart skal brukes som soverom når barnet i heimen skal få seg eget soverom.
    Rommet er 1,5m bredt og ca 2,8m langt.

Planene utgangspunktet var å bruke en hel kortsiden til skapplass, med rom for en liten tv midt i. Tanken nå, for å være enda mer plassbesparende, er å heller bruke projektor og nedtrekkbart lerret.

Utfordring: hvor finner jeg lerret som passer inn i et rom på 150cm? Jeg vil jo gjerne ha litt kvalitet på utstyret, og ikke bare slenge opp en hvit rullegardin...
    Hvilken projektor er å anbefale i så små omgivelser? (budsjett så lavt som mulig, under 10k).
    Sist endret av BadFurDay; 11-16-2014 kl 07:25

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skulle absolutt være mulig, men noe større enn 65" er uaktuelt (65" har du ca 7-4cm på hver side av lerret) så om du også vil ha plass til noen normale men ellers små høyttalere ville vel 55" være mer aktuelt.
    Siden det nok knapt selges lerret under en viss størrelse (nærmer man seg 70" så går man ofte nå helst for tv) men alt håp er ikke ute, men du bør nok ta kontakt med de som selger lerret, avshop, hifiklubben etc etc om hva de kan skaffe, de kan som regel få tak i en del mer enn bare det som ligger ute på nettsidene, men om f.eks et 60" nedtrekks lerret må spesial bestilles så kan det fort bli litt dyrt tenker jeg.

Og jeg vil heller bare foreslå en tv, eventuelt kanskje kjøpe et brukt lerret på nett, og skjære ned til passende størrelse, og feste til en fast hjemme laget ramme som man kan vippe opp i taket.

Etter en kjapp titt, så har jeg funnet et på 150cm,http://www.avshop.no/Blackline-Manue...0554/p10502228
    men du burde helst kanskje hatt ti cm mindre bredde, og selve kassen bygger en del mer ut enn bare lerretet. Men den som leter vil sikkert kunne finne
    Sist endret av TorTorden; 11-16-2014 kl 16:08
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min 63" Samsung plasma var akkurat 150cm bred, og rammen rundt skjermen var da ca 4-5cm bred.

Om man er litt nevenyttig så hadde det vel gått ann å lage et DIY rammelerret som er hengslet i topp og er oppvippbart. Kan bruke et par gassdempere for å holde det oppe, slike som holder panser og bakluker oppe på biler.

Lydtransparent lerretsduk har de kjempebillig på avshop nå, og bruker man noen inwall høyttalere i skapene, bak lerretet så blir det så plassbesparende som det går ann vil jeg tro.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2014
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal absolutt sjekke opp mulighetene for et rammelerret som vippes opp! Vi skal ha en takvifte der inne også, så jeg må sjekke om det vil komme i konflikt med lerretet. Hvor høyt må lerretet være for å få riktige mål?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er vel ganske enkel forholde deg min. 16/9 gir et forholds tall på 1,777 gang er man dette med en gitt høyde får man bredden.
    Om man snur og deler 9/16 får man 0.5625 som forholds tall og kan ta en gitt bredde og gange for høyden.

F,eks 150cm*0,5625 = 84,37cm.

Tror jeg hadde helst prøvd med en bredde på 140cm og da hatt 5cm, går jo fort litt til rammen etc.

Man kan jo også bare lage seg et så stort lerret som mulig, også etter når man får opp bilde maskere med sort stoff (sort filt eller noe)
    Med projektor og lerret er jo selve bilde størrelsen ganske flytende så man akkurat det som passer dere og ikke et bestemt
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har rette og slette vegger kan du prøve samme løsningen som jeg gjorde her. Du kan da be om å få kuttet i riktig størrelse og format og dette burde ikke koste deg mer enn 200-300 kr. Men ser utfordringen med skapplassen du nevner.

Lignende tråder

1. Svar: 1
    Siste melding: 07-01-2009, 20:18
  2. Oppsett av Gallo Nucleus Mikro-ti.
    By milan in forum Høyttalere
    Svar: 3
    Siste melding: 10-09-2008, 21:44
  3. Design Mikro/minianlegg med PC oppkobling?
    By Sundman in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 4
    Siste melding: 02-05-2007, 00:48
  4. Dvask Mikro Seiki MB 14
    By Nesefiolen in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 1
    Siste melding: 09-06-2006, 21:59
  5. Hvilket mini\mikro annlegg?
    By oarnoy in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 5
    Siste melding: 12-20-2004, 21:41

Stikkord for denne tråden