Tetting rundt vindu

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tetting rundt vindu

Jeg jobber med å få på plass en kino i kjelleren. Etter å ha dradd av listene rundt vinduene ser jeg at det er en ganske stor glippe/sprekk mellom ramme og murvegg som er fylt med glava. Sprekken er ca 2-3 cm bred og 25 cm dyp (ut til ytterpanelet). Jeg tenker at en del lyd kan rømme ut gjennom her og lurer på hva som er anbefalt for å lydisolere denne åpningen?

Tetting rundt vindu-vindu-jpg

Det beste hadde nok vært fugemasse, men det hadde blitt latterlig mye fug. Jeg tenker derfor følgende løsninger:

1. Byggskum? Er det noe særlig lydisolasjon i det? Bedre enn glava?
    2. Kutte til og lime gipsplate rundt hele rammen (altså inni sprekken) for å gjøre sprekken tynnere?
    3. Bare sette på nye lister uten ytterligere tiltak?

PS: Jeg har ikke tenkt å fore ut veggen.
    Sist endret av Aabø; 11-13-2014 kl 16:22

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målet er jo og få det luft-tett, jeg tror jeg selv hadde foret inn gips plater for så og fuge over disse igjen.

Lykke til!

Mvh
    Stian

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det mest vanlige å gjøre for å tette slikt er å fylle midten med noe Glava-aktig og så gjøre det lufttett fra utsiden og innsiden. Da er det kun fuging som gjelder. Men for å spare på fugemassen, bruker man som regel en bunnfyllingslist:

Tetting rundt vindu-8995_11-jpg

Disse får man i alle tykkelser. Dytt denne ca 1 cm inn og fyll deretter på med fugemasse. Her ser du et illustrasjonsfoto:

Tetting rundt vindu-39-jpg

Jeg ville ha smørt på en primer (Heidi KZ) både på karm og vegg først for at fugemassen skal sitte. Jeg hadde også brukt silikon (overmalbar om det er nødvendig) som fugemasse.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Jeg tror jeg først limer på noe plank eller gips rundt rammen for å få åpningen litt smalere, så kan jeg kjøre på med KZ, bunnfyllingslist og fugemasse.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Tromsø
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke fug med silikon. Bruk sikaflex AT connection eventuelt sikabond AT universal. Som RuneW anbefaler: Kz, Sika sin egen primer eller en annen type primer. Veldig viktig og prime mot mur, betong og porøse flater.
    Lg55lm860w - Denon AVR X4100 - Dali zensor 5 5.0 - Dali Sub E-12F - Xbox one

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er med på at fuging med fugemasse for best finish fra utsiden. Men en slik større glippe som alikevel skal dekkes med list på innsida, er det vel aller enklest, og kanskje best, å fylle med fugeskum? Det er i tillegg med på å lime vinduet dønn fast.

7. Takk Supertramp takket for denne posten
    Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Illbruck FM647 byggfugeskum som jeg kjøper på Jula skryter i allefall av gode lyddempende egenskaper og angir lyddemping 60dB index ift rapport, hva nå enn det måtte bety...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mkentoe Vis post
    Ikke fug med silikon. Bruk sikaflex AT connection eventuelt sikabond AT universal. Som RuneW anbefaler: Kz, Sika sin egen primer eller en annen type primer. Veldig viktig og prime mot mur, betong og porøse flater.
    Du har sikkert rett i at Sikaflex AT Connection (som jeg ikke har hørt om engang) er bedre enn silikon, men det kunne ha vært lærerikt å hørt hvorfor.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Tromsø
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW Vis post
    Du har sikkert rett i at Sikaflex AT Connection (som jeg ikke har hørt om engang) er bedre enn silikon, men det kunne ha vært lærerikt å hørt hvorfor.
    Silikon er svak som fugemasse. Den tåler svært lite før den får skader, revner og missfarges.Svært få silikonbaserte fugemasser som er overmalbar. Sikaflex AT connection er en mer robust fugemasse som ikke gulner like fort( har faktisk enda ikke sett at den gulner) Sikabond At universal er stort sett den samm fugemasse men inneholder limstoffer, så den kan brukes til lett liming også. Mener og huske at den ikke er like elastisk som AT connection. Legger ved datablad til Sikaflex AT connection og siikasil MP ( som er silikon som ment for sånne jobber) http://nor.sika.com/no/solutions_pro...08sa01101.html http://nor.sika.com/no/solutions_pro...08sa01103.html
    Lg55lm860w - Denon AVR X4100 - Dali zensor 5 5.0 - Dali Sub E-12F - Xbox one

11. Takk Supertramp takket for denne posten
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mkentoe Vis post
    Silikon er svak som fugemasse. Den tåler svært lite før den får skader, revner og missfarges.Svært få silikonbaserte fugemasser som er overmalbar. Sikaflex AT connection er en mer robust fugemasse som ikke gulner like fort( har faktisk enda ikke sett at den gulner) Sikabond At universal er stort sett den samm fugemasse men inneholder limstoffer, så den kan brukes til lett liming også. Mener og huske at den ikke er like elastisk som AT connection. Legger ved datablad til Sikaflex AT connection og siikasil MP ( som er silikon som ment for sånne jobber) http://nor.sika.com/no/solutions_pro...08sa01101.html http://nor.sika.com/no/solutions_pro...08sa01103.html

Ok, da spiller vi på samme lag. Jeg bruker kun silikon steder som ikke synes (og heller ikke blir utsatt for slitasje). Egentlig litt som i dette tilfellet (bak en gerikt, kun for å tette, der gulning og overmalbarhet ikke er et tema).

13. Takk Supertramp takket for denne posten
    Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nevner bare i forbifarten at europris har Sikaflex 11FC all in one til 99 kr tuben. Noe billigere en proffkjedene som tar 129 + mva.

Lignende tråder

1. maskering av vindu
    By DrErling in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 3
    Siste melding: 04-21-2012, 20:25
  2. Tetting av bassporter- Er dette lurt?
    By chrissy1989 in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 2
    Siste melding: 02-13-2012, 14:39
  3. Maskere vindu i dør
    By thunderstorm77 in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 2
    Siste melding: 08-28-2009, 13:12
  4. Lydisolering: Hull til kontakter og tetting av disse
    By RuneW in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 44
    Siste melding: 12-29-2007, 21:06
  5. tetting mellom gipsplatene?