Knust kinohjerte

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer Tassadar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Knust kinohjerte

Heisann

Jeg vet ikke hvor interessert dere er i det motsatte av konstruksjon/optimalisering, men jeg har en liten historie å dele.

La meg fortelle litt først:
    Jeg har bygget kino i kjelleren av vårt rekkehus. Dette er en rekke med tre hus. Vi bor i midten. Husene er fra 1971/72 og ble bygget og solgt med husbanklån. Målgruppen var "mindre bemidlede". Kjøperene fikk tilbud om enten å få en innredet kjeller, eller to ca 30m2 kjellerom (delte huset i to på langs) der det ene og yttereste hadde støpt såle, mens det innerste var et rom med åpen såle og fyllt med en god del fyllmasser.

Da vi flyttet inn i 2009 fikk jeg idéen om å tømme "sandrommet" for sand. Utfordringen er at det er ingen tilkomst med bil utenfor. Sanden måtte spas i sekker og bæres ut foran huset, gjennom hagen til naboen, oppe en liten ti meter lang bratt bakke, og så en slakk bakke opp til bil. Det var mellom 16-18m3 med sand i dette rommet. Etter ekstreme mengder med arbeid fikk jeg mer eller mindre alene tømmt dette rommet. Rommet var da senket og og støttemurer murt opp. Det samme ble deretter gjort med det ytterste rommet, men dette hadde sementsåle som ble sagd opp. Deretter var det å grave seg 50cm ned. Rommet var ca 30m2 stort. (Kjelleren var totalt ca 60m2 fordelt på to rom)

"Sandrommet" ble til treningsrom med fliset gulv og IKEA Gorm-hyller. Et strålende rom og god utnyttelse av dette ellers bortkastede rommet. Det ytterste rommet, som da er kinorommet er da gått fra å være 2m under tak til ferdig 2.25 på isolert gulv m/varmekabler. Som nevnt bor vi midt mellom to naboer. Teppet var lagt, lerretet montert, sofaen installert og alt var klart. Tirsdag 28/10 rundt klokken 17 var jeg på vei ned trappen med en uåpnet PS4 i ene hånden og en pose med spill i den andre. Jeg går inn i kinorommet ser en rar skygge borte i ene hjørnet. Deretter ser jeg refleksen av vegglampen i teppet: Da kjente jeg at knærne begynte å gi etter. Under ser dere hvorfor.

Knust kinohjerte-01-jpg
    Knust kinohjerte-02-jpg
    Knust kinohjerte-04-jpg
    Knust kinohjerte-07-jpg

Naboen som ikke har gjort noe med sine rom fikk det bakerste "sandrommet" sitt fyllt med 30cm vann. Dette prøvde først å presse seg inn i treningsrom/lageret vårt som det lå vegg i vegg med, men det gikk ikke. Isteden gikk vannet ned og da til det laveste punktet som da var inn til kinorommet. Vi måtte lense rommet hennes før det gav seg å presse seg inn til oss.

Forsikringsselskapet varslet, og må mest sannsynligvis fjerne 30cm av gips fra gulv og opp. Mine problemer er ingenting i forhold til folk andre steder i landet, men jeg har et personlig forhold til hvert eneste spadetak i dette prosjektet. Alt sammen er gjort selv utenom det jeg ikke har lov til. Veggene er lektet ca 7 cm fra vegg med 10cm Glava. Plastet og knipt under gulvlister som er i tre, ikke MDF. Og på Hifi-klubben står et par 802D og NAD Master M12 og M17 på vent. Nå orker jeg faen meg ikke gå ned i rommet, selv om alt virker helt tørt. Elektriker har heller ikke hatt tid til å komme og montere den defekte termostaten/føleren for gulvvarmen. Det er ekstremt frustrerende.

Ikke meningen å mase, men tenkte at mange her inne jobber knallhardt med å få opp drømmerommet sitt og sikkert kunne identifisere seg med dette. Det kan godt være det er en overdrivelse og at dette bare er en forsinkelse, men det har vært helt jævlig.
    Sist endret av Tassadar; 11-02-2014 kl 13:15

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tassadar Vis post
    Heisann

Jeg vet ikke hvor interessert dere er i det motsatte av konstruksjon/optimalisering, men jeg har en liten historie å dele.

La meg fortelle litt først:
    Jeg har bygget kino i kjelleren av vårt rekkehus. Dette er en rekke med tre hus. Vi bor i midten. Husene er fra 1971/72 og ble bygget og solgt med husbanklån. Målgruppen var "mindre bemidlede". Kjøperene fikk tilbud om enten å få en innredet kjeller, eller to ca 30m2 kjellerom (delte huset i to på langs) der det ene og yttereste hadde støpt såle, mens det innerste var et rom med åpen såle og fyllt med en god del fyllmasser.

Da vi flyttet inn i 2009 fikk jeg idéen om å tømme "sandrommet" for sand. Utfordringen er at det er ingen tilkomst med bil utenfor. Sanden måtte spas i sekker og bæres ut foran huset, gjennom hagen til naboen, oppe en liten ti meter lang bratt bakke, og så en slakk bakke opp til bil. Det var mellom 16-18m3 med sand i dette rommet. Etter ekstreme mengder med arbeid fikk jeg mer eller mindre alene tømmt dette rommet. Rommet var da senket og og støttemurer murt opp. Det samme ble deretter gjort med det ytterste rommet, men dette hadde sementsåle som ble sagd opp. Deretter var det å grave seg 15m2 ned. Rommet var ca 30m2 stort. (Kjelleren var totalt ca 60m2 fordelt på to rom)

"Sandrommet" ble til treningsrom med fliset gulv og IKEA Gorm-hyller. Et strålende rom og god utnyttelse av dette ellers bortkastede rommet. Det ytterste rommet, som da er kinorommet er da gått fra å være 2m under tak til ferdig 2.25 på isolert gulv m/varmekabler. Som nevnt bor vi midt mellom to naboer. Teppet var lagt, lerretet montert, sofaen installert og alt var klart. Tirsdag 28/10 rundt klokken 17 var jeg på vei ned trappen med en uåpnet PS4 i ene hånden og en pose med spill i den andre. Jeg går inn i kinorommet ser en rar skygge borte i ene hjørnet. Deretter ser jeg refleksen av vegglampen i teppet: Da kjente jeg at knærne begynte å gi etter. Under ser dere hvorfor.

Knust kinohjerte-01-jpg
    Knust kinohjerte-02-jpg
    Knust kinohjerte-04-jpg
    Knust kinohjerte-07-jpg

Naboen som ikke har gjort noe med sine rom fikk det bakerste "sandrommet" sitt fyllt med 30cm vann. Dette prøvde først å presse seg inn i treningsrom/lageret vårt som det lå vegg i vegg med, men det gikk ikke. Isteden gikk vannet ned og da til det laveste punktet som da var inn til kinorommet. Vi måtte lense rommet hennes før det gav seg å presse seg inn til oss.

Forsikringsselskapet varslet, og må mest sannsynligvis fjerne 30cm av gips fra gulv og opp. Mine problemer er ingenting i forhold til folk andre steder i landet, men jeg har et personlig forhold til hvert eneste spadetak i dette prosjektet. Alt sammen er gjort selv utenom det jeg ikke har lov til. Veggene er lektet ca 7 cm fra vegg med 10cm Glava. Plastet og knipt under gulvlister som er i tre, ikke MDF. Og på Hifi-klubben står et par 802D og NAD Master M12 og M17 på vent. Nå orker jeg faen meg ikke gå ned i rommet, selv om alt virker helt tørt. Elektriker har heller ikke hatt tid til å komme og montere den defekte termostaten/føleren for gulvvarmen. Det er ekstremt frustrerende.

Ikke meningen å mase, men tenkte at mange her inne jobber knallhardt med å få opp drømmerommet sitt og sikkert kunne identifisere seg med dette. Det kan godt være det er en overdrivelse og at dette bare er en forsinkelse, men det har vært helt jævlig.
    Phø. Jeg har jobbet med kinoen min i flere tusen timer. Så ble fruen lei. og nå er jeg singel.

Den perfekte kinoen, med perfekte mål, og doble 18" hornsubber er nå en saga blott.

Det er kunn litt vann, og det kan du drenere ut. Dette får du til.
    Sist endret av Skalle; 11-02-2014 kl 11:06 Begrunnelse: Edit: Fjernet sarkasme og komentar om utkastelse av kjerring, da dette er irrelevant for saken.

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Skalle" ikke vær så ufølsom. Trådstarter ønsker litt trøst i sin elendighet, og det skal han selvfølgelig få. Jeg føler sammen med trådstarter. Leit dette. Håper alt ordner seg til slutt.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rotja Vis post
    "Skalle" ikke vær så ufølsom. Trådstarter ønsker litt trøst i sin elendighet, og det skal han selvfølgelig få. Jeg føler sammen med trådstarter. Leit dette. Håper alt ordner seg til slutt.
    Jeg er helt enig. Jeg ble bare litt revet med siden kinoen jeg har bygget på de to siste årene sansynligvis havner som treningsrom. Dette er fremdeles et sårt tema for meg,

Her har TS i det minste ett utgangspunkt. Klart det er tragisk når sånt skjer, men det bør jo gå an å drenere dette på et vis.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig kjiipt. Jeg hadde nok vært minst like deppa selv, men det er likevel ikke værre en at det kan fikses. Stå på, så er snart rommet i orden igjen :-)

Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for tilbakemeldingen folkens!
    Ja det er trøst jeg er ute etter. Grunnen til dette er at dere er de eneste som skjønner hvor mye jobb som ligger i dette. Ting har bedret seg nå. Det er liten tvil om at naboen må gjøre et SERIØST stykke dreneringsarbeid med sin kjeller. Vi håper og satser på "åpning" rett rundt julaften. Vil også legge til at Hifi-klubben Bergen har ytt fantastisk service all the way! Takk igjen for gode ord folkens!

Skalle: Det går helt fint Det er flere som har reagert på samme måte. Dette fikser man lett. MEN når man er HELT ferdig....altså "klar til å koble opp PS4 og spille Battlefield"-klar så treffer det en nerve. Men jeg håper det er en stund til slik perverst regnver treffer oss igjen. Da er jeg i det minste klar over hvor jeg skal lete/lense om det blir et problem...

Takk takk folkens!
    Sist endret av Tassadar; 11-02-2014 kl 13:16

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har medfølelse til overs for både Tassadar og Skalle.
    Men for trådstarter er det en kjip og tung utsettelse, det er jo bare (bare ikke bare) og brette opp ermene og gjøre det som må.

Lykke til, så jo sånn sett meget bra ut bortsett fra dette vannet da..
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uff! Dette er meget kjedelig når man som du skriver er klar til og trykke "on" på utstyret.
    Dessuten fikk du meg til og tenke siden jeg bor i ca samme rekkehus løsning som deg.
    Mulig jeg må ta en prat med mine naboer også,bedre føre var.
    Du venter på 802D ja,hva skal dette kobles opp med? Har selv 803D (som mest sansynelig blir solgt i dag men)
    Fantastisk lyd du har i vente!
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte ord fra dere alle! Takker og bukker, og det hjelper veldig! Jeg har dessverre ikke delt prosessen på kinoen med dere da det har gått i ekstreme rykk og napp. Tenker å legge alt ut når det er ferdig til jul. Da får dere se hele prosessen Har tatt MASSE bilder fra november 2009 frem til i dag.

Jeg vil legge til at jeg ikke er tømrer. Jeg er så utrolig heldig å ha en far som har dedikert en god del av sin tid som pensjonert tømrer/glassmester til å hjelpe meg med dette. Han gir meg tilbakemelding om at dette kommer til å gå bra. Veggene viser ingen tegn til buling. Man ser ingen synlige skader. Vi skal få målt det skikkelig før vi evt. dropper jobben med å åpne.

Etter å ha etterforsket litt ser det ut til at synderen var avløpet fra takrennene til huset. Det ble for mye for røret, vannet fløt kraftig over og inn ventilene i veggen til naboens kjeller. Disse ventilene ligger bare tre cm over bakkenivå...

gpt33: Ja GJØR DET!!! Og når det er forj... vær, ta på deg regnklær og se hvordan huset har det. Dette kunne så lett vært forhindret...

Når det gjelder utstyret jeg har:
    Stereopar: B&W 802D Piano Black
    Forsterkerpar: NAD M17 og M27.
    Lerret: Dreamscreen 100"
    Prosjektor: Sony HW55ES m/HDMI transfer.
    NAS: ASUSTOR A604-T m/HDMI på to CAT-6 linjer. (Kjører Boxee-oppsett da jeg liker det og sambo klarer å bruke den!)
    HDD: WD RED 4TB NAS drive x 4 satt i raid 5.
    Router: ASUS RT-AC87U med cat6 til NAS/Forsterker/PS4
    Spill: PS4
    Mediabenk: IKEA Bestå med AVForum-hackede dører (Frest åpning med høytalertrekk)

Høytalere og elektronikk står hos Hifiklubbens "hotell" frem til alt er tørt og ordnet.

Tanker for fremtiden (Jeg har hatt lang tid til å tenke siden 2009...)
    Senter: B&W HTM2
    Bakhøytalere: B&W 805D
    Vinyl: VPI Classic1 m/Benz MICRO ACE MC-cartridge

Lover å vise masse når ting er på plass! Takk igjen for gode tanker!

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Full sympati fra min side. Bor i Bergen selv og fikk to dagers regn trykt sammen til ti minutter i slutten av juli i sommer. 6 cm overvann i hagen som fant veien ned i kjelleren via yttervegg og gulv oppe. Recover kom på timen og åpnet opp vegger og tak i kjelleren og fikk sugd opp noen hundre liter med vann.

For noen år siden byttet vi ut tregulv på betong til betong med varmekabler og fliser. Dette reddet gulvet i kjelleren. Kinoen i kjellerstuen ble ikke påvirket siden denne er på motsatt side av hvor vannet trengte inn.

Gamle synder fra bygger av huset på sent åttitall ble avdekket og bestod av pill råtten kantbjelke, oppsmuldret grunnmursvill, feil bruk av armeringsjern fra et betongdekke ned i tilstøtende lecavegg dandert med vasstrukket rockwool og tilhørende jord og sand. Med andre ord perfekt til å sette poteter.

Alt er nå sanert ut og erstattet med kraftig grunnmurspapp, trykkimp bunnsvill og kantbjelke. Betongdekket oppe på forsiden blir tettet med membran som går bak og oppunder kledning på hus. Hele plassen oppe er blitt haste-drenert men får tilført drengrøft med fiberduk, rør og pukk samt dreneringsrenne. Overdimensjonert for å imøtekomme krav været vil stille de kommende tiår.

Stå på Tassadar. Bli ferdig til jul så blir stemningen riktig jolly.

Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp! Da hadde elektriker vært her og sett på hvorfor vi ikke får varme i det nylagte gulvet. Brudd i varmekabel. "Dette skjer i en av tusen tilfeller" sa han. Denne skaden har ingenting med oversvømmelsen å gjøre. Dette er tydligvis skjedd når arbeiderene har travet rundt på kablene når det ble støypt ned.

Dette er helt absurd. Denne kinokjelleren er forbannet!!

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp! Da hadde elektriker vært her og sett på hvorfor vi ikke får varme i det nylagte gulvet. Brudd i varmekabel. "Dette skjer i en av tusen tilfeller" sa han. Denne skaden har ingenting med oversvømmelsen å gjøre. Dette er tydligvis skjedd når arbeiderene har travet rundt på kablene når det ble støypt ned.

Det skal være enkelt å legge nye lavtbyggende varmekabler oppå, med litt flytmasse oppå.

Etter det kan det da ikke være mer du kan rammes av?

Så kan du kose deg i kinoen.

Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp! Det blir kuren! Jeg er ikke stresset lengre. Jeg bare ler... Takker for all støtte og gode tips!

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper kablene kan gå på garanti eller forsikring. Det er som du sier at dette så og si aldri skjer med varmekabler. Uansett så bør jo ikke murere trakke på kablene. Lykke til - bli ferdig til jul...

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Neida. Det skjer fra tid og annen. Jeg har totalrenovert huset mitt, og i den forbindelsen lagt ned 4 varmekabler. Jeg måtte inn hele 2 ganger med spesialfirma for å fikse brudd på varmekabel. Første var murer som skulle støpe fall på badet og satte ned ei lekt for å holde avrettningsmassen på plass. Skrua traff VK dønn i senter (10mm kabel 100mm mellom, så det var veldig uflaks). Andre var læregutten til byggmester som satte en lekt i veggen rett ned i VK-røret fra termostat. Begge ble fikset av reparatører fra Øglænd og kostet ca 12k hver + murer for å reparere pigget gulv og ødelagt flis.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Lignende tråder

1. Knust linse
    By Petter in forum Digitale projektorer
    Svar: 7
    Siste melding: 03-27-2014, 20:28
  2. Knust skjerm - Samsung Galaxy S3
    By Steinar S in forum AV gadgets og portabel AV
    Svar: 7
    Siste melding: 02-04-2013, 19:32
  3. Knust KURO
    By Thomse in forum TV-apparater
    Svar: 25