Effekt av lydbøyler + dobbel gips

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Effekt av lydbøyler + dobbel gips

Jeg hadde planlagt å bygge lydhimling i kjellerkinoen med lydbøyler, men etter å ha dratt ned takpanel og et dobbelt gipslag så jeg at taket faktisk var festet i et separat bjelkelag. Først fikk jeg panikk fordi jeg tenkte at jeg hadde dratt ned taket til ingen nytte ettersom separat bjelkelag skal være bedre enn lydbøyler. Etter å ha tatt konstruksjonen i nærmere øyesyn ser det imidlertid ut til at det kanskje er gjort litt halvhjertet. De separate bjelkene som ligger oppå grunnmuren er f.eks. spikret i en ene ytterveggen over brannmuren hvor også det første bjelkelaget (for gulvet over) er festet. Til alt overmål er også en separat bjelke festet rett i en gulvbjelke som står på tvers i et hjørne.

Jeg lurer nå på om jeg skal bygge det opp igjen slik det var eller lekte ned med lydbøyler fra de separate bjelkene. Jeg var nemlig ikke helt fornøyd med lydisoleringen slik den var, men vet ikke om lydbøylene vil hjelpe noe i det hele tatt. Ved spilling av høy musikk i kjelleren (95-100 db) kom det en del bass opp (som forventet), men jeg kunne også lett høre vokalen. Jeg trodde derfor ikke at det var noe separat bjelkelag som bar himlingen og dette kom som en overraskelse da dette egentlig skal være bedre enn lydbøyler.

Mitt spørsmål til dere som har lektet ned med lydbøyler og dobbert lag gips: Hvor god er lydisoleringen deres til rommet over kinoen? Kan dere høre vokal oppe når dere spiller høyt, eller er det bare bass? Om dere ikke hører vokalen og kan "synge med" så viser det at det separate bjelkelaget mitt ikke funker helt som det skal og jeg burde bruke lydbøyler i tillegg.
    Sist endret av Aabø; 10-28-2014 kl 17:16

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bygd rom i rom løsning med glava lydbøyler og dobbelt gips, alle skjøter og åpninger er nøye fuget/sparklet, har ikke målt nøyaktig men med relativt godt trøkk på en velodyne DD15 og Nad M15 + Audiovector M3 Signature, så hørest det kun ut som "fjernt torden" i stuen over. Hører ingen vokal eller noe annet enn litt bass på ca 95-100 db hos meg. Legger lite merke til det med tv på i stuen over.
    I taket var det C-C 30cm på dragerne, så derfor gikk jeg for denne løsningen, kontra dragere i mellom. Hadde spart litt takhøyde, samt fått frigjort helt konstruksjonene fra hverandre på denne måten.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, anhaug! Basert på ditt svar har jeg på følelsen at løsningen hos meg neppe var helt optimalt utført da separate bjelkelag skal være bedre enn lydbøyler.

Noen andre som har laget lydhimling med lydbøyler og kan si noe om effekten? Gjerne noen som ikke har rom-i-rom da dette vel hjelper litt ekstra.

Newcomer Tassadar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde dramatisk effekt med lydbøyler og dobbelt gipslag med brannfug. Hører trinn ned, men absolutt INGENTING opp. Og her er vi midt i et rekkehus.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott, da kjører jeg på med lydbøylene!

Newcomer Tassadar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjør på Aabø! Vi handlet lydbøylene hos disse: http://foris.no/?PageID=4071

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant noen billig på finn.no

Lignende tråder

1. Lydbøyler og gips, bedre isolering oppver enn nedover?
    By JosRuu in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 5
    Siste melding: 11-11-2011, 12:00
  2. Effekt av et ekstra lag gips
    By audaa in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 7
    Siste melding: 09-06-2010, 00:28
  3. Effekt av lydbøyler med dobbel gips
    By Quenteck in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 11
    Siste melding: 05-23-2010, 20:55
  4. Henge opp pj i tak med dobbel gips