Gulvkonstruksjon med minimal høyde

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gulvkonstruksjon med minimal høyde

Jeg har en kjellerstue som skal bli kino. Jeg er fortsatt i planleggingsfasen og turen har kommet til gulvet som er i støpt betong med varmekabler. Jeg ønsker teppe på gulvet og gulvet må bygge minimalt i høyden samtidig som den forhåpentligvis også kan stoppe litt av lyden fra å forplanter seg videre i konstruksjonen. U-boat floaters vil bygge for mye og Hunton Silencio e.l. kan jeg ikke bruke pga varmekablene.

Tror dere følgende konstruksjon kan ha noe for seg?

1. Dobbelt lag med PVC parkettunderlag (2 x 2mm)
    2. Huntonit undergulv eller en billig parkett (9 mm)
    3. Teppefliser

Da får jeg 13 mm over betongen før teppe. Det jeg er usikker på er hvorvidt PVC parkettunderlaget vil ha noen effekt på lydisoleringen, samt om to lag blir for mykt? Jeg er villig til å ha gulv som fjærer mer enn standard dersom det kan hjelpe på lydisoleringen.

På den annen side, om PVC-underlaget ikke vil stoppe noe særlig lydvandring kan jeg like godt legge teppe rett på betongen (med fuktsperre) og spare meg for noen tusenlapper.

Her er et par av underlagene jeg har sett på:
    1. http://bramaling.no/produkter/gulv/t...-system-15-m2/
    2. http://www.logoclic.info/nb-laminat-...acoustic-light

Her er undergulvet fra Huntonit:
    - http://www.huntonit.no/proff/produkter/undergulv/

Hva tror dere?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eventuelt bytte ut ett lag PVC med 3mm Depron?

Petter

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er lydvandring nedover i støpt gulv/dekke et særlig problem for lydspredning i huset da? Jeg vil ikke tro det.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg ingen ekspert, men slik jeg har forstått det så er lyd-demping en enten eller ting.. Det var ihvertfall slik jeg har forstått det fra diskusjoner med bla GIK og et par andre folk på diverse AVforums rundt om. Diskant er lett å håndtere med diverse tiltak, bass derimot er noe HELT annet.. lydbølgene er sykt lange jo lengre ned i bassen du kommer, og fysikk er fysikk. Skal du bli kvitt bassoverføring til resten av huset/bygget så er det total isolasjon som teller.

Er det kontakt mellom lagene på gulv/vegg/tak så vil lyden(bass) gå gjennom.

Klart, det kan hende jeg tar feil, men jeg er ganske sikker akuratt her. Problemet er jo også at du har en haug med andre overflater som sender lydbølger videre, vegger, tak, stikk kontakter, vinduer.. generell konstruksjon.
    Adam Audio GTC88 Front rekke, Cerwin vega bookshelft surroung(de var gratis ), Ken Kreisel DXD12012 Quattro sub, Yamaha CX-A5000 Pre, Wyred 4 sound 7x250(8ohm), 7x500(4ohm) , DIY høytalerkabler, Dreamscreen 120", Sony HW30

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå mener jeg det skal ganske mye energi til for å få et betonggulv som er stivt forankret til bakken til å være synderen i et hjemmekinooppsett og transportere lyd til resten av huset. Da er heller himling og vegger langt viktigere.

Det er også grader av lydisolering også da. Hva er ambisjonene på demping egentlig? Hvor mye lydtransport kan man tolerere til resten av huset? Man kan helt av og bygge rom-i-rom og få alt perfekt (og bruke mye ressurser på å få det bra), eller man kan akseptere noe lyd fra kinoen men som ikke er plagsomt høyt.

Jeg har en kino i loftstue med bjelkelag av tre. Det eneste jeg har (forutenom demping i veggene) er 12mm trinnlydsplater og parkett. Subbene har jeg rett på gulvet (m/medfølgende knotter). Når man ser film på normal høyt volum (95-100dBC lydtrykk), hører man det ganske godt i resten av huset at man ser på film. Men ikke så mye at ungene våkner eller at det lager ringer i vannglasset til kona på stua.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyd vandrer jo ganske godt i betongkonstruksjoner etter min erfaring. Jeg sitter i et kontorbygg hvor de har drevet oppussing to etasjer høyere opp og det høres ganske bra når de borer i veggen!

Noen som har noen formening om PVC trinnlydsmatter på 2mm vil ha noe å si for bassvandringen, evt lagt i dobbelt lag? Eller blir dette så spinkelt at jeg kan spare meg for hele greia?

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er korrekt. Men frekvenskomponentene i et slagborr er ganske annerledes enn hva man får fra et lydanlegg. Slagborret kjører energi rett fra metall til betong og det bærer utrolig mye lengre med langt kraftigere mellomtonekomponenter.

Det er to måter lyden kan komme seg inn i konstruksjonen på:

• HT > Kabinett > Underlag > Betong
    • HT > Luft > Underlag > Betong

Jeg hadde som sagt vært betydelig mer bekymret for overføringen HT > Luft > Vegg/Tak > Konstruksjon/bjelker.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange faktorer som spiller inn, men betong vil dra energien videre i til resten av konstruksjonen. Men trekonstruksjonen er jo mye lettere å sette i bevegelse.

Men det er som du sier. Hvor mye demping vil du ha, eller trenger du?
    Adam Audio GTC88 Front rekke, Cerwin vega bookshelft surroung(de var gratis ), Ken Kreisel DXD12012 Quattro sub, Yamaha CX-A5000 Pre, Wyred 4 sound 7x250(8ohm), 7x500(4ohm) , DIY høytalerkabler, Dreamscreen 120", Sony HW30

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min bror har en liten kino i sitt hus, hele huset er betong, kanskje et og annet lag med gips på veggene, men ikke noe mer enn det. Det bråker GODT i resten av huset når han guffer på. Men det er som Midas sier, kommer helt ann på krav. Har du en bedre halvdel som er følsom for høy lyd?? Da blir kravene deretter

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, skulle jeg hatt maksimal lydisolasjon ville jeg bygget rom-i-rom men dette blir for omfattende. Spørsmålet er om noen tror det vil ha noen effekt å bruke ett eller to lag med disse trinnlydsplatene?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående bass, så tror jeg ikke det har så mye å si.. MEN.. jeg er ingen ekspert heller.. Diskanten er lett å bli kvitt.. bare å lukke døren

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter litt googling og tankevirksomhet ser det nå ut til at jeg kommer til å gå for denne løsningen (fra betong til topp):

1. 3mm Tuplex (m/dampsperre): http://www.bygg24.no/produkter/3-mm-...a-16-5-m2.html
    2. 2mm Logoclic Acoustic Light: http://www.logoclic.info/laminat-dae...acoustic-light
    3. 7mm laminat: http://www.byggmax.no/gulv/laminatgu...ubileum-p13651

Teppe kommer på toppen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult!! Lykke til! Blir spennende!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Argh, får ikke bestemt meg for dette. Etter litt mer research fant jeg noe interessant info her: http://www.treteknisk.no/Fokus_36_IroGS.pdf.file

Her står det bl.a. "En viktig egenskap hos gulvbelegg er resonansfrekvensen f0. Resonansfrekvensen f0 til et gulvbelegg er ved den frekvensen man begynner å få reduksjon i trinnlydsnivået. Ved lavere frekvenser enn f0 vil gulvbelegget gi liten innflytelse på trinnlydsnivået. For frekvenser over f0 vil gulvbelegget gi en reduksjon i trinnlydsnivået. Velegnede gulvbelegg har en resonansfrekvens som ofte ikke er lavere enn ca. 250 Hz. Tynne parkettgulv/ laminatgulv må ha underlag av dempesjikt (skumplast, korksmulepapp eller lignende) for å gi en viss trinnlydforbedring. Disse har typisk resonansfrekvens mellom 250-400 Hz (ved 7-15 mm parketttykkelse og 3 mm dempesjikt) og gir en viss effekt i mellom- og høyfrekvensområdet, men derimot liten eller ingen effekt i lavfrekvensområdet."

Det er vel bassen fra musikken som vil løpe i betongen, så da er det vel meningsløst å legge en tynn trinnlydmatte med laminat over før teppe? Jeg kan vel like gjerne legge teppet rett på betongen og spare meg for kr 5.000?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis målet er å bli kvitt bass skikkelig er det bare en løsning, som er svindyr, rom i rom..
    Det kommer helt ann på målet ditt. Diskant høres ikke stort ut av rommet, bass gjør, selv i betong. Jeg har bodd i blokk i mange år, funker som f**n å plage naboene med litt god bass på kveldstid, selv på andre siden av blokken 3 oppganger unna

Jeg ville spart 5000 og heller brukt de på noe annet moro

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eller dipolbass

"The directional response of the ideal dipole is obtained with open baffle speakers at low frequencies. Note, that to obtain the same on-axis sound pressure level as from a monopole, a dipole needs to radiate only 1/3rd of the monopole's power into the room. This means 4.8 dB less contribution of the room's acoustic signature to the perceived sound. It might also mean 4.8 dB less sound for your neighbor, or that much more sound to you..."

http://www.linkwitzlab.com/rooms.htm
    http://www.audiocircle.com/index.php?topic=54844.0

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg ville ha undersøkt var omhvorvidt et kjellergulv er i praksis en transmisjonskilde for resten av huset. Kjellergulv har den fordelen av å være massive med god støtte til underlaget. Det betyr at det skal rimelig mye energi til for å få transmisjon igjennom dette. Jeg tror heller vegger og tak vil være en større kilde til lydspredning i huset.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte å gjøre det enkelt og med begrenset budsjett, så rom-i-rom er ikke aktuelt. Planen er å lekte ned taket med lydbøyler samt lekte ut en enkelt vegg og sette inn en lyddør.

Ettersom det ser ut som de tynne trinnlydmattene ikke tar bass, så blir jeg nok å legge teppet rett på betongen. Subbene får gummiføtter og frontene spikes.

Lignende tråder

1. Minimal baffle DIY høyttaler
    By Elemental Studios in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 8
    Siste melding: 08-28-2010, 15:37
  2. Minimal HTPC
    By DrWho in forum Generell HTPC
    Svar: 1
    Siste melding: 08-27-2010, 11:31
  3. Anbefaling av sub (5-6k, minimal størrelse)
    By aaleby in forum Høyttalere
    Svar: 18
    Siste melding: 12-14-2008, 22:36
  4. Minimal bråk mot naboen. Spikes eller pads?
    By tmork in forum Høyttalere
    Svar: 20
    Siste melding: 03-18-2008, 13:08
  5. tak høyde
    By tyggebein in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 2
    Siste melding: 11-05-2006, 18:54

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg