Hjemmekino - Krav til alternativ rømningsvei?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino - Krav til alternativ rømningsvei?

Jeg holder for tiden på med å tegne tilbygget der jeg skal ha hjemmekino i kjelleren. Lurer i den forbindelse på om det egentlig er krav til alternativ rømningsvei fra en hjemmekino. Et oppholdsrom / rom for varig opphold skal f.eks. ha rømningsmulighet gjennom vinduer, men er en hjemmekino definert som et oppholdsrom? Jeg har mulighet for dør på to forskjellige vegger, men det er mest fristende med bare én. Er det noen av dere som har to forskjellige dører inn til deres kino?

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner ikke fasiten men for at arealet kinoen representerer må det være min. 2 rømningsveier. Det er vel også et minstekrav til lysåpning for at det skal være målbart areal?

Siden P-rom er den første parameteren som blir vurdert ifht pris er det fornuftig å følge kravene for nybygg, øker markedsverdi. Spiller dog mindre rolle hvis du skal bli værende en haug av år

Jeg har forøvrig kun en inngang til min, ingen vinduer. Har to exits rett utenfor døren til kino.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen regler som krever at man har vinduer i en hjemmekino -- det faller jo på sin egen urimelighet. Altså det er fullt lov å bygge slike rom. Jeg tviler derfor at et slikt rom vil gå under definisjonen for varig opphold, men heller defineres som et disponibelt rom.

Nå er det en stund siden jeg holdt på med dette, men om jeg husker rett, så er reglene om rømningsvei et krav i hver branncelle, IKKE for hvert rom. Et vanlig bolighus er normalt kun én branncelle (dersom man ser bort fra garasjen). Da er kravet at man skal ha to uavhengige rømningsveier per etage, men ingenting om på individuelle rom. F.eks. har jeg rom på loftet som ikke har to rømningsveier, men det skal være greit. Igjen jeg er ikke sikker, og reglene er under stadig endring. Det kan være noe annet som gjelder for nybygg i dag.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Lignende tråder

1. Krav til receiver for 3D?
    By MrG in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 3
    Siste melding: 12-28-2012, 12:08
  2. 5.1 til 7.1- krav til sidehøyttalere?
    By Jan I in forum Høyttalere
    Svar: 9
    Siste melding: 09-23-2011, 10:02
  3. Lydisolere rømningsvei?
    By HKO in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 1
    Siste melding: 12-01-2009, 09:38
  4. Floppy DTV/C og HW krav?
    By Njaal[NOR] in forum Generell HTPC
    Svar: 7
    Siste melding: 03-28-2007, 15:17
  5. ?Krav til senterhøyttaler?