Bygging av hjemmekino i nytt hus

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygging av hjemmekino i nytt hus

Hei alle sammen.

Skal bygge nytt hus nå, der det har blitt satt av plass til hjemmekinorom.

Rommet er i utgangspunktet 4800 x 4800 mm med en takhøyde på 2500mm.

Skal bygges som "rom i rom" slik at det etter dette blir ca 4500 x 4650mm, da den ene veggen er en yttervegg som ikke skal fores ut.

Tenker å gipse de veggene som ligger bak de påforede med to lag gips, deretter blir lyd i lydveggene gipset med 1 eller 2 lag Hunton Fermacell plater.

Tak blir foret ned med lydbøyler og så gipset med 2 lag Hunton Fermacell. Rommet blir også utstyrt med eget ventilasjonsanlegg for å ikke bryte lydkonstruksjonen. ca høyde 2400

Både bygging og trekking av kabler er ting eg ordner selv, da eg skal bygge hele huset selv (byggmester), men de mer tekniske tingene, som valg av høytalere og plassering av disse er eg mer grønn på og ønsker litt råd og tips på.

Det er veldig mange forumtråder her inne å lese på, men samtidig føler eg at mesteparten av dere har mastergrad i disse tingene, mens eg føler meg selv som en barneskoleelev.

Det er har fantasert om er å ha innfelte høytalere i vegg evt tak for front, senter og bakhøytalere, slik at anlegget tar minst mulig av gulvplassen i rommet. Selv om det skal være et kinorom/gamingrom så skal det samtidig være slik at ungene skal kunne ha venner på besøk og leke/oppholde seg her inne uten av far skal være bekymret for at høytalere blir veltet og brukt som klatrestativ.

Til surroundanlegg har eg satt av 20 000kr som da må være nok til ett innfelt 5.1 system inkl frittstående sub og surroundreciever. Har ingen preferanser innen lyd, så har bare lyst på ett anlegg som kan spille litt høyt til filmer, fotballkamper med gutta og ikke minst gaming, og da multiplayer FPS:-)

Er dette noe folk her tror kan være gjennomførbart for denne summen? Hvilke erfaringer har folk her med innfelte høytalere? Går kvalitet på lyd ned pr krone høytaler i forhold en "vanlig" høytaler?

Har vært i kontakt med både hifiklubben og soundgarden, men opplevelsen eg har fra å være der er heller dårlig da de er mer interessert i å selge enn å prosjektere, selv om eg har sagt at eg kan betale for prosjekteringen evt inngå avtale om å kjøpe utstyret derfra om de bistår i planleggingsprosessen.

Svar mottas med stor takknemlighet.

Roy

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av royberge Vis post

Skal bygges som "rom i rom" slik at det etter dette blir ca 4500 x 4650mm, da den ene veggen er en yttervegg som ikke skal fores ut.
    Roy
    Hvis du skal bygge et skikkelig rom-i-rom må alle vegger inkluderes. Ellers vil lyden/vibrasjoner bare følge ytterveggen og forplante seg i resten av huset. Du vil da få svært liten effekt av rom-i-rom. Vinduer i dette rommet vil også påvirke dempingen negativt, og vil være vanskelige å lydisolere.

Tenker å gipse de veggene som ligger bak de påforede med to lag gips, deretter blir lyd i lydveggene gipset med 1 eller 2 lag Hunton Fermacell plater.
    Roy
    Det skal ikke monteres veggplater på innsiden av rom-i-rom konstruksjonen. For minst mulig lydoverføring skal veggene bakenfor (husets vegger) heller ikke plates, bare isoleres. Ingen av veggene i mellomrommet skal altså plates. Double leaf lydisolerer best:

Bygging av hjemmekino i nytt hus-multiple-leaf-constructions-jpg

Tak blir foret ned med lydbøyler og så gipset med 2 lag Hunton Fermacell. Rommet blir også utstyrt med eget ventilasjonsanlegg for å ikke bryte lydkonstruksjonen. ca høyde 2400

Roy
    Det beste er å la taket i rom-i-rom hvile på stenderne i denne konstruksjonen. Da unngår du overføring av lyd best, ingenting berører takkonstruksjonen i huset. Lydbøyler er det nest beste. Veldig bra at du tenker eget ventilasjonsanlegg! Bruk lyddemping på både inn og utluft. Husk også trinnlydplater på gulvet. Rom-i-rom konstruksjonen bør settes på egnede dempeklosser, eller for eks Vicoustic Rubber Strip. Da unngås vibrasjoner overført fra vegg til gulv.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Bygging av hjemmekino i nytt hus-multiple-leaf-constructions-jpg  
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Hunsbedt!!

Grunnen for at eg tenkte å gå for løsning med platet bakvegg, var fordi eg har vært med og testet begge måtene å bygge lydvegg på, da mellom boenheter, og erfarte at lyddempingen var bedre på denne måten.

Hvordan bør en gjøre løsningen med overgang mellom yttervegg og påforingsvegg ved vinduer? Har to stk vinduer på denne veggen. Er det slik at disse vinduene i tillegg da bør bestilles som 3-lags glass?

Ser på svaret vedr lydhimling også. Det optimale er at taket bygges "oppå" påforingsveggene uten kontakt til bjelkelag for etasje over. Når rommet er over 4,5m bredt, hvilke materialer bruker en til dette uten av taket skal bule ned på midten? Ser jo fordelen med at det ikke er kontakt mellom disse to lagene, men i praksis virker det litt tungvindt å ikke bruke lydbøyler.

Hvilken type isolasjon anbefales å bruke i påforingsveggene? Holder det med rockwool eller bør en gå for mer spesialiserte løsninger?

Som tidligere nevnt, alle forslag/svar mottas med stor takknemlighet da eg er som NOOB å regne:-)

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Hunsbedt!!

Grunnen for at eg tenkte å gå for løsning med platet bakvegg, var fordi eg har vært med og testet begge måtene å bygge lydvegg på, da mellom boenheter, og erfarte at lyddempingen var bedre på denne måten.

Hvordan bør en gjøre løsningen med overgang mellom yttervegg og påforingsvegg ved vinduer? Har to stk vinduer på denne veggen. Er det slik at disse vinduene i tillegg da bør bestilles som 3-lags glass?
    Godt mulig at dere har funnet at platet bakvegg kan synes bedre mellom boenheter, men på hvilke måter ble dette testet? Hvis man skal tro resultatene som man har fått ved testing på sidene jeg viser til, så blir det bedre uten kledte vegger i mellomrommet. Lavfrekvent lyd blir mye lettere overført når det er mange vegger som er satt tett på hverandre. Veggene vil oppføre seg som fjærer, og vil føre til resonanser som lett vil overføre lyd. Poenget er å ha så stor avstand som mulig mellom to vegger, bruke isolasjon og flere lag plater på innsiden av den indre veggen. Her er en annen link som kanskje forklarer litt bedre.

Til syvende og sist er det jo ikke sikkert at du vil ha noen fordel av å gjøre så mye ut av det. Det kommer jo litt an på hvordan du skal bruke rommet, og om det evt er soverom rett ved siden av kinorommet. En annen ting er at hvis du skal bruke subwoofer og ha litt trøkk, så vil lavere basstoner da uansett gå lett igjennom de fleste trevegg-konstruksjoner. For å stoppe bass effektivt er det ikke noe annet enn tykke betongvegger som gjelder, desverre...

Når det gjelder vinduer og rom-i-rom, så kan du gjøre det på to måter. Enten å bygge rom-i-rom innenfor, uten vinduer. Da bør det være en slags lufting i mellomrommet slik at du ikke får kondens på innsiden av vinduene i ytterveggen. Eller så kan du sette inn et ekstra vindu i egen utforing i den indre rom-i-rom veggen, som ikke er i berøring med det ytre vinduet. Poenget her er at ingen ting i den indre veggen skal berøre ytterveggen. RuneW her på forumet satte opp en slik løsning, med egne indre vinduer (tror muligens at det var tykke enlagsglass).

Det kan være en hensikt å kjøpe 3-lags glass hvis du ikke vil gå for rom-i-rom på denne veggen. Hvis først en av veggene ikke er koplet fra kan du vel egentlig la vær å gjøre det på de andre tre også, og heller da gå for en annen løsning, for eks med resilent clips eller liknende, og tre lag plater på alle vegger. For eks to lag gips pluss ferdigplater, eller gulvspon, gips og ferdigplater. Da får du en tung vegg som vil bli både død og stiv.

Ser på svaret vedr lydhimling også. Det optimale er at taket bygges "oppå" påforingsveggene uten kontakt til bjelkelag for etasje over. Når rommet er over 4,5m bredt, hvilke materialer bruker en til dette uten av taket skal bule ned på midten? Ser jo fordelen med at det ikke er kontakt mellom disse to lagene, men i praksis virker det litt tungvindt å ikke bruke lydbøyler.
    Man bruker egnede bjelker på rom-i-rom veggene. Du må nesten sjekke dette i ditt tilfelle for hvilken bæreevne taket skal ha. Vil tro at det blir 8", muligens 6" bjelker. Disse legges opp i mellomrommet mellom bjelkene i taket over, da vil de ikke stjele så mye mer av takhøyden enn det bøyler vil gjøre. Det er veldig mange her på forumet som har gjort akkurat dette. Det er viktig at ingenting er i berøring med de to konstruksjonene. Isolasjon må ikke pakkes for tett, det skal være et luftrom mellom her også.

Hvilken type isolasjon anbefales å bruke i påforingsveggene? Holder det med rockwool eller bør en gå for mer spesialiserte løsninger?

Som tidligere nevnt, alle forslag/svar mottas med stor takknemlighet da eg er som NOOB å regne:-)
    Jeg kan ikke si hvilken isolering som er best. Noen sverger til Rockwool og hevder denne kommer bedre ut gjennom for eks brann. Glava Proff 35 har sikkert like god lyd- og isolasjonsevne. Det viktigste her er vel kanskje at isoleringen blir satt opp korrekt, og at det ikke er glipper og områder som man har glemt.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Lignende tråder

1. Hjemmekino bygging!
    By Musicmannen in forum Høyttalere
    Svar: 2
    Siste melding: 06-11-2013, 14:37
  2. Bygging av nytt hus. planleggingsfasen
    By bassdal in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 2
    Siste melding: 03-04-2013, 19:52
  3. før bygging av hjemmekino
    By Snart_kino in forum minHjemmekino og minHiFi
    Svar: 10
    Siste melding: 04-30-2007, 00:28
  4. Bygging av nytt anlegg, trenger litt råd og tips.
    By chin in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 3
    Siste melding: 05-09-2006, 20:31
  5. HjemmeKino under bygging
    By RageHunter in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 3
    Siste melding: 10-10-2005, 19:40

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg