Bygging av hjemmekino i kjeller, rom i rom.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2014
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygging av hjemmekino i kjeller, rom i rom.

Jeg har begynt og bygge ny kino noe jeg alltid har drømt om Jeg river vegger og tak nå og skal bygge rom i rom kino. Jeg har nettopp kjøpt enebolig og skal bygge i kjelleren.
    Tidligere hadde jeg kinoen i stuen noe fruen ikke var særlig fornøyd med;(

Rom mål blir ca: 3,6*5,8 så det blir en grei størrelse.

Jeg har sett en del rundt på de forskjellige byggetrådene og setter stor pris på alt av inspirasjon og god hjelp det er og finne på dette forumet.
    Jeg skal bestille glava trinnlydplater asap og legge gulvet først så setter jeg stender oppå gulvet.
    3 av veggene er leca bak og den siste veggen er 2 soverom;( etasjen over er oppholdsrom.

Lyd:
    Klipsch RF-83
    Klipsch RC-64 MKII
    Klipsch RS-62 mkII 4stk
    SVS PB-13 ultra
    Onkyo 7.2 reciver
    Emotiva 3-UPA
    Tenker og ha precent fremme eller bak i fremtiden en gang.

Bilde:
    Sony HW10
    Lerret må kjøpes, har ett manuelt men skal ha ramme lerret i kinoen.

Innspill og tips tas imot med stor takk

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir spennende! Pøs på med bilder

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2014
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen bilder av rivingen.

Er det smart og legge trinnlyd gulv først og stender oppe på gulvet eller er det like greit og sette stender på betong gulvet. har det betydning på forplantningen av lyd?
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Bygging av hjemmekino i kjeller, rom i rom.-riving-av-rommet-jpg   Bygging av hjemmekino i kjeller, rom i rom.-riving-av-rommet-2-jpg   Bygging av hjemmekino i kjeller, rom i rom.-riving-av-rommet-3-jpg  

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke om trinnlydplater under bunnsvill og stendere er en god ide da jeg ikke har noen erfaring med dette. Så jeg er på dypt vann her. Jeg ville i allefall forsøkt å legge en eller annen form for demping under bunnsvillen. Men hvis du allikevel skrur bunnsvillen fast i betongen, har du jo like fult en mekanisk kobling. Kanskje en ide kunne være å kun lime bunnsvillen med elastisk montasjelim? Limet ville kanskje kunne fungere som et dempesjikt? Det forutsetter at limet holder seg elastisk og ikke blir hardt og sprøtt.

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med et lite forbehold siden jeg ikke er byggfagmann - begrens bruken av fuktsperr i vegg i kjellerom...
    Er rimelig sikker på at hvis grunnmur IKKE er isolert utenfor og at over 60-70% av høyden er under bakkenivå så bør megnden innendig isolasjonsmateriale begrenses og fuktsperr IKKE benyttes. Er grunnmur isolert utvendig eller store deler av grunnmur (ifht høyde kjeller) er over bakkenivå anbefales det å benytte fuktsperr på vanlig måte.

Grunnmur under bakkenivå er spesielt utsatt for fuktproblemer pga manglende utluftning mellom grunnmur/innvendig stenderverk. Fuktsperr i vegg i slike områder bør unngås.

http://www.byggmakkerpluss.no/artikk...g-av-kjelleren

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2014
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tipsene Kjelleren ligger over bakkenivå så derfor de har brukt fuktsperre

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av selefisk Vis post
    Er det smart og legge trinnlyd gulv først og stender oppe på gulvet eller er det like greit og sette stender på betong gulvet. har det betydning på forplantningen av lyd?
    Hvor viktig og hvor motivert er du til å lage et rom-i-rom? Hvis du skal gå all-in så vil jeg tro legge flytende/separert gulv med stendere/himling oppå er veien å gå. Men har du takhøyde for dette? Trolig ikke med typiske norske kjeller/sokkelhøyde
    Hvor gammelt er huset? Hvor tykt er betonggulvet? Høres det godt i oppholdsrommet over om du hamrer i kjellergulvet?
    Betong bærer direkte vibrasjoner svært godt og et skille her kan utgjøre mye.

Du har et anlegg som kan gi mye lyd og hvor problematisk er det for resten av husholdningen ifht lydlekkasjer?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2014
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Jeg tenkte og legge trinnlydplater og ikke flytende gulv, huset er fra 1987 og takhøyde 2,40. tykkelse på betonggulvet vet jeg ikke men lyden hørte jeg på naborommet når jeg trampet litt;( Vil jo prøve og isolere det på en best mulig måte, det er gjesterom ved siden av og stue nr 2 oppfor så jeg får gjøre det så bra jeg kan med de foutsetningene jeg har.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av selefisk Vis post
    Takk for svar Jeg tenkte og legge trinnlydplater og ikke flytende gulv, huset er fra 1987 og takhøyde 2,40. tykkelse på betonggulvet vet jeg ikke men lyden hørte jeg på naborommet når jeg trampet litt;( Vil jo prøve og isolere det på en best mulig måte, det er gjesterom ved siden av og stue nr 2 oppfor så jeg får gjøre det så bra jeg kan med de foutsetningene jeg har.
    Dersom du legger det nye gulvet med trinnlydplater, gulvspon og eks. teppe, samt ikke fester sponplatene til veggene, så har du i teorien et flytende gulv.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2014
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg endelig fått gjort noe med kino rommet etter at det har stått litt stille ei stund grunnet andre prioriteringer...
    Nå har jeg fått opp nye stender med ca 2 cm avstand fra andre vegger..
    Jeg har også valgt lydbøyler grunnet takhøyde og at det ikke er så viktig med lydisolering opp til rommet ovenfor.
    Har også fått støpt igjen vinduene og borret hull til ventilasjon.
    Så neste steg blir og trekke rør og isolere...
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Bygging av hjemmekino i kjeller, rom i rom.-img_1540-jpg   Bygging av hjemmekino i kjeller, rom i rom.-img_1543-jpg   Bygging av hjemmekino i kjeller, rom i rom.-img_1539-jpg   Bygging av hjemmekino i kjeller, rom i rom.-img_1544-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir veldig bra :-)

Fin størrelse på rommet. Det er 40 cm lenger og 25 cm bredere enn mitt.
    Spesielt de ekstra centimeterne i bredden er gull verdt.

Jeg har et 106" 16:9 lerret i rommet mitt og det er maks av det jeg får plass til i bredden.
    Siden du har litt mer å gå på i lengden hadde jeg vurdert akustisk lerret og satt fronter og senter bak lerret for å kunne utnytte så mye som mulig av bredden til lerret :-)
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2014
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg trekt rør og isolert med rockwool.
    Jeg har 2 stk 16A kurser ned til kinoen.
    Jeg har også fått opp ett lag med gips så nå begynner det å ta form
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Bygging av hjemmekino i kjeller, rom i rom.-img_1556-jpg   Bygging av hjemmekino i kjeller, rom i rom.-img_1561-jpg  

Intermediate Sub-Lock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra greier! Jeg er selv akkurat ferdig med platene (fibergips) i hele rommet, nå er det fuging og sparkling som skal til.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2014
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått gipset veggene og taket med to lag gips så har jeg fått sparklet veggene så nå begynner det å ta form
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Bygging av hjemmekino i kjeller, rom i rom.-img_20151013_102230-jpg   Bygging av hjemmekino i kjeller, rom i rom.-img_20151013_205355-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2014
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det ikke mye så gjennstår, jeg er ferdig og gipse taket og har fått malt veggene og lagt gulv Så har jeg hengt opp ventilasjon.
    Så nå gjennstår lys og bygge kasse rundt ventilasjon og henge opp rockfon akustikkplater i taket og legge teppe
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Bygging av hjemmekino i kjeller, rom i rom.-img_20151013_102230-jpg   Bygging av hjemmekino i kjeller, rom i rom.-img_20151013_205355-jpg   Bygging av hjemmekino i kjeller, rom i rom.-img_20151015_231305-jpg   Bygging av hjemmekino i kjeller, rom i rom.-img_20151015_231328-jpg   Bygging av hjemmekino i kjeller, rom i rom.-img_20151017_110240-jpg  

Bygging av hjemmekino i kjeller, rom i rom.-img_20151018_110254-jpg   Bygging av hjemmekino i kjeller, rom i rom.-img_20151020_230549-jpg   Bygging av hjemmekino i kjeller, rom i rom.-img_20151020_234239-jpg   Bygging av hjemmekino i kjeller, rom i rom.-img_20151018_112829-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2014
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg så og si ferdig med kinoen og jeg har fått testet den og jeg er meget fornøyd Nå gjenstår litt listing og maskering og noen andre små ting Jeg skal trekke nettverk kabel i morgen slik at jeg kommer på nett
    Er veldig fornøyd med de stolene mine og sofaen, veldig gode og sitte/ligge i begge to
    Rockfon i taket ble veldig fint og gjorde veldig mye med lyden, de er 5cm tykke med 1,5cm luftrom mellom tak og plate.
    Jeg har led spotter og teppefliser på gulvet.
    Gleder meg til og optimalisere kinoen, jeg må nok ha noen akustikkplater på veggen så får jeg se om det er andre tiltak jeg må gjøre etter hvert.
    Jeg ble overasket over hvor lydtett dette rommet ble. Jeg plager hverken naboer, fruen eller ungene så nå kan jeg sitte og se film til langt på natt med god samvittighet
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Bygging av hjemmekino i kjeller, rom i rom.-img_1626-jpg   Bygging av hjemmekino i kjeller, rom i rom.-img_1629-jpg   Bygging av hjemmekino i kjeller, rom i rom.-img_20151024_235400-jpg   Bygging av hjemmekino i kjeller, rom i rom.-img_20151024_235635-jpg   Bygging av hjemmekino i kjeller, rom i rom.-img_20151025_225349-jpg  

Bygging av hjemmekino i kjeller, rom i rom.-img_20151026_114859-jpg   Bygging av hjemmekino i kjeller, rom i rom.-img_20151026_174631-jpg   Bygging av hjemmekino i kjeller, rom i rom.-img_20151026_192523-jpg   Bygging av hjemmekino i kjeller, rom i rom.-img_20151026_213317-jpg  

Lignende tråder

1. Bygging av kino rom i kjeller
    By Mrolympia in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 9
    Siste melding: 04-20-2011, 18:54
  2. Bygging av kino i kjeller (rom i rom løsning)
    By RfR in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 119
    Siste melding: 05-31-2010, 15:06
  3. Hjemmekino i kjeller
    By auvala in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 2
    Siste melding: 12-07-2008, 15:59
  4. Hjemmekino i kjeller.
    By Vitus in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 1
    Siste melding: 08-27-2006, 14:12
  5. Hjemmekino i kjeller'n.
    By olehosar in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 11
    Siste melding: 07-04-2004, 18:40

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •