Hjemmekino i kjeller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  4
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 80
    Newcomer MadDog1540 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2014
    Sted
    Vestby
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino i kjeller

Hei.

Da har jeg startet jobben med å lage kino i kjelleren. Om meg selv kan jeg si at jeg er mer film-entusiast enn techo "freak".
    Men bra utstyr skal det bli etter hvert.. Så følg med! Tilbakemeldinger mottas underveis med takk!

Første etappe er å rive eksisterende kledning. Huset er ifra 1964 og var litt redd for at det skulle være fukt bak kledning.
    Men det var heldigvis ingen antydning til det. Tørt og fint. Litt lavt under taket (2.12 m) så mye å gå på her er det ikke...

Imorgen kommer elektriker og skifter ut gamle skru-sikringer med automat-sikringer + overspenningsvern. Greit at strømmen er iorden...
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjemmekino i kjeller-rive-panel-jpg   Hjemmekino i kjeller-gamle-sikringer-1-jpg   Hjemmekino i kjeller-gamle-sikringer-2-jpg  
    Sist endret av MadDog1540; 09-26-2014 kl 23:53

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi følger med, men det beste er om du legger det på tråden for avrom konstruksjon/optimalisering så kan vi følge med sammen med de andre byggetrådene.
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennede! Dette blir gøy å følge. Det er vel sikkert ikke isolasjon under kjellergulvet heller når det er fra 1964? Har du vurdert å pigge opp gulvet for å få større takhøyde samt legge ny isolasjon under? Det er en stor job. men så blir det veldig bra etterpå.. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2014
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende. Legg rør inni veggen nå som den er åpen, lang gulv eller tak. Få elektrikker til å legge 20 mm rør, (16 mm blir fort trangt....) gjerne ett rør ekstra, det koster ikke noe når det først er åpentdu får sikkert bruk for det... :-)

Medlem siden
    Sep 2014
    Sted
    Vestby
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jeg godt gjøre hvis du forteller meg hvordan man flytter en tråd ifra et sted til et annet...?

Medlem siden
    Sep 2014
    Sted
    Vestby
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Nei, det er ikke noe isolasjon under det eksisterende gulvet. Har ikke tenkt å pigge det opp. Det er en kjempejobb som du sier. Ser ikke at det er verdt det for å få en 10 - 15 cm ekstra..! Skal isolere nytt gulv, selvfølgelig. Får klare meg med ca 2 meter under taket...

Medlem siden
    Sep 2014
    Sted
    Vestby
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Skal ha skjult opplegg for strøm og kabler, ja!

Medlem siden
    Sep 2014
    Sted
    Vestby
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nytt sikringskap

Idag var elektrikeren innom og byttet ut alle mine gamle skruesikringer med kombisikringer + overspenningsvern. Deilig å få det på plass!

Så var jeg innom demo-rommet til AV-shop på Alnabru og fikk demonstrert Adam GTC høytalerne de forhandler. Noen som har erfaring med de?
    Har tenkt å bygge baffel-vegg i den nye kinoen. Og det er jo Adam høytalerne lagd for.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjemmekino i kjeller-nytt-skap-1-jpg   Hjemmekino i kjeller-nytt-skap-2-jpg  

Medlem siden
    Sep 2014
    Sted
    Vestby
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

To the bone

Da var kjelleren strippet til beinet..!
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjemmekino i kjeller-011-jpg  

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan morroa starte!

Medlem siden
    Sep 2014
    Sted
    Vestby
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halair Vis post
    Da kan morroa starte!
    Yep! :-)

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har strippet deler av kjlleren hos meg også. Det er utrolig hvor mye plank, plater og skrot et blir av slikt. Jeg har kommet ut av tellinga hvor mange lass jeg har kjørt på gjennvinningsstasjonen... Dessverre dreier det seg ikke om kommende kinorom hos meg foreløpig, men om rommene utenfor som skal bli ny trappegang, hall og vaskerom. Men etterhvert får jeg vel "disp" til å begynne litt i den kommende kinoen også håper jeg.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle gjerne gjort noe av det samme selv, men problemet med og bo i leilighet er hvor skulle jeg ha bodd i mellomtida?...
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MadDog1540 Vis post
    Det kan jeg godt gjøre hvis du forteller meg hvordan man flytter en tråd ifra et sted til et annet...?
    er vell moderator eventuelt som kan flytte.
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det du må være litt obs på er at vis ikke veggene var isolert fra før og du isolerer nå så kan du risikere problemer i veggene når dette kles inne. er det isolert/drenert på utsiden?

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    det du må være litt obs på er at vis ikke veggene var isolert fra før og du isolerer nå så kan du risikere problemer i veggene når dette kles inne. er det isolert/drenert på utsiden?
    Fra Byggmakker ifht tips kjellerrom:

Innvendig isolasjon med bindingsverk

Hvis du ønsker å etterisolere med bindingsverk, må kjellerveggen være 100 % tørr. Hvis ikke, må det dreneres og isoleres på utsiden. Den utvendige isoleringen forhindrer kuldebroer og reduserer kondensfare i det innvendige bindingsverket ved at betongveggene får betydelig temperaturheving. Stenderne monteres ca. 20 mm fra veggen. Ved bruk av 48 x 48 mm eller 48 x 73 mm stendere kan du benytte 70 eller 100 mm isolasjon som monteres helt inn til veggen.
    For å redusere risikoen for fukt under terrengnivå, bør tykkelsen på innvendig isolasjon begrenses til 50 mm på betongvegg, og 100 mm på vegg av lettklinker. Bunnsvill bør settes på et kapillærbrytende sjikt (svillunderlag) uten unødige skjøter. Isoler bak sviller og stendere.
    Generelt bør man være forsiktig med bruk av fuktsperre i kjelleryttervegg. Utgangspunktet bør være at dersom mer enn halve ytterveggen er gjenfylt med masser, sløyfes fuktsperren. Innvendig fuktsperre hindrer uttørkning av byggfukt og frarådes ved store oppfyllingshøyder.

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vis duer helt sikker på at veggen er tør og ikke har saltutslag så er det fullt mulig å isolere på innsiden. du kan jo lese litt på byggforsk sine sider som anbefaler minimum 1/3 isolasjon på utsiden.

Medlem siden
    Sep 2014
    Sted
    Vestby
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    Hei.

Var heldigvis ikke antydning til fukt eller råte da jeg fjernet gamle paneler. Muren virket tørr. Er ikke isolert/drenert på utsiden, men veggene ligger ikke så "værutsatt" til.. Skal likevel gå over muren med mørtel og så smøre på Betongtett (http://www.controll.no/Betongtett.html) eller Hey'di Waterproof. Har vurdert Fuktstopper (http://fuktstopper.no/fukstopper/hvo...e-fuktstopper/) men tror ikke jeg trenger det..
    På gulvet blir det Isola Platon gulv (http://www.isola.no/produkter/gulv/f...platon-gulv-2/). Blir også lav bygghøyde :-)

Medlem siden
    Sep 2014
    Sted
    Vestby
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halair Vis post
    Fra Byggmakker ifht tips kjellerrom:

Innvendig isolasjon med bindingsverk

Hvis du ønsker å etterisolere med bindingsverk, må kjellerveggen være 100 % tørr. Hvis ikke, må det dreneres og isoleres på utsiden. Den utvendige isoleringen forhindrer kuldebroer og reduserer kondensfare i det innvendige bindingsverket ved at betongveggene får betydelig temperaturheving. Stenderne monteres ca. 20 mm fra veggen. Ved bruk av 48 x 48 mm eller 48 x 73 mm stendere kan du benytte 70 eller 100 mm isolasjon som monteres helt inn til veggen.
    For å redusere risikoen for fukt under terrengnivå, bør tykkelsen på innvendig isolasjon begrenses til 50 mm på betongvegg, og 100 mm på vegg av lettklinker. Bunnsvill bør settes på et kapillærbrytende sjikt (svillunderlag) uten unødige skjøter. Isoler bak sviller og stendere.
    Generelt bør man være forsiktig med bruk av fuktsperre i kjelleryttervegg. Utgangspunktet bør være at dersom mer enn halve ytterveggen er gjenfylt med masser, sløyfes fuktsperren. Innvendig fuktsperre hindrer uttørkning av byggfukt og frarådes ved store oppfyllingshøyder.
    Lest denne jeg også. Isolasjon ja, fuktsperre fy,fy.

Medlem siden
    Sep 2014
    Sted
    Vestby
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM Vis post
    Jeg har strippet deler av kjlleren hos meg også. Det er utrolig hvor mye plank, plater og skrot et blir av slikt. Jeg har kommet ut av tellinga hvor mange lass jeg har kjørt på gjennvinningsstasjonen... Dessverre dreier det seg ikke om kommende kinorom hos meg foreløpig, men om rommene utenfor som skal bli ny trappegang, hall og vaskerom. Men etterhvert får jeg vel "disp" til å begynne litt i den kommende kinoen også håper jeg.
    Ja, det ble utrolig mye skrot! Lykke til med ditt kino-prosjekt.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Lignende tråder

1. Hjemmekino i kjeller
    By vincleif in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 5
    Siste melding: 12-19-2011, 21:34
  2. Ventilasjon i hjemmekino i kjeller
    By janrob in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 6
    Siste melding: 12-07-2010, 23:12
  3. Hjemmekino i kjeller
    By auvala in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 2
    Siste melding: 12-07-2008, 15:59
  4. Hjemmekino i kjeller.
    By Vitus in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 1
    Siste melding: 08-27-2006, 14:12
  5. Hjemmekino i kjeller'n.
    By olehosar in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 11
    Siste melding: 07-04-2004, 18:40

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •