Bygge hjemmekino rom-i-rom.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Sted
    Bærum
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge hjemmekino rom-i-rom.

Er helt i start fasen nå så har noen grunnlegene spørsmål.
    Først vill jeg begynne med om det er noen som har sattopp kino i Oslo/Bærums området som kunne hatt mulighet til og kommet og sett på det og kommet med en del tips. Sitter og klør i finger etter og begynne. (Jobber til dagelig som tømrer men er i pappa perm.)

Rommet ligger under bakke nivå, rommet som det er nå består av gips på vegger og tak, betong gulv med vannvarme og parket. 1stk yttervegg betong med en dør, 1stk brannvegg mot utleie hybel, 1stk vegg mot gang/resten av huset, 1stk vegg mot bod.

Hva bør man gjøre for og få et ORDENLIG kino rom. Budsjett er ikke så nøye på rommet, starter heller med litt mindre anlegg (letter og gjøre om senere).

Burde jeg bygge et nytt gulv som står på gummi og setter vegger på det får så og henge taket i de veggene. Så det ikke har noen form får kontakt med resten av huset?

Active johnnymhz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bygget selv rom i rom, så du Kan sikkert få noen tips på byggetråden min. Link står i signaturen under ellers er det mange fine tråder under av-rom konstruksjon/optimalisering

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Sted
    Bærum
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet er 4mx5,7m og har en inngang fra huset og en utgamg ut i det fri.

Dette bilde er fra dør inn fra huset.

Her er bilde mot døra ut.

Litt dårlig bilde men det fra huset og inn.

Her er bilde av veggen jeg tengte og ha lerettet
    (det er en bod bak hvor alt utstyr kan så og det er nabo rommet til teknisk rom i huset.)

Håper og begynne og rive litt gips vegger om ca 3 uker. Siden jeg reiser 2 uker til USA på fredag. Burde jeg rive gipsen både på vegger og i tak?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har et veldig godt utgangspunkt med denne størrelsen på rommet. Dette kan bli veldig bra!
    Om du skal strippe rommet kommer jo an på hvor grundig du vil gå til verks. Hvor stort er behovet for lydisolering? Rom-i-rom vil jo stjele mye av den fine plassen du har til rådighet. Hvor godt lydisolert er det fra før? Helt lydtett får du det neppe uansett. Det må tykke lag med betong til for å stoppe den dypeste bassen. Personlig ville jeg ikke bygget rom-i-rom. Men jeg ville strippet tak og vegger. Jeg ville hengt opp ny himling med dobbelt lag gips i lydbøyler. I tillegg ville jeg gipset oppunder undergulvet i etasjen over mellom bjelkelget.
    Det beste tipset er egentlig å lese igjennom noen av de fantastisk flotte byggetrådene som finnes på dette forum.
    Noen eksempler bør nevnes:
    - Aktos hjemmekino
    - TomRons Kinobyggetråd
    - Bygging av hjemmekino I garasje - johnnymhz
    - Kentis Musikkkino v2
    - BEFs kompromissløse hjemmekino
    - Homecinemas hjemmekino
    - Hjemmekino i tilbygg - Hunsbedt

Noen av disse er til å miste pusten av. Men det er utrolig mye inspirasjon og gode tips å finne. Det finnes også veldig mange andre flotte byggetråder å kose seg med:-)

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Del bilder med oss etter hvert som du kommer igang, vi trenger litt mer aktivitet i forumet, du har et godt utgangspunkt her. Jeg ville droppet rom i rom da det vil stjele for mye plass,spesielt i bredden. 4 meter må du nesten ha med tanke på lerret og sitteplasser
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Sted
    Bærum
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM Vis post
    Du har et veldig godt utgangspunkt med denne størrelsen på rommet. Dette kan bli veldig bra!
    Om du skal strippe rommet kommer jo an på hvor grundig du vil gå til verks. Hvor stort er behovet for lydisolering? Rom-i-rom vil jo stjele mye av den fine plassen du har til rådighet. Hvor godt lydisolert er det fra før? Helt lydtett får du det neppe uansett. Det må tykke lag med betong til for å stoppe den dypeste bassen. Personlig ville jeg ikke bygget rom-i-rom. Men jeg ville strippet tak og vegger. Jeg ville hengt opp ny himling med dobbelt lag gips i lydbøyler. I tillegg ville jeg gipset oppunder undergulvet i etasjen over mellom bjelkelget.
    Det beste tipset er egentlig å lese igjennom noen av de fantastisk flotte byggetrådene som finnes på dette forum.
    Noen eksempler bør nevnes:
    - Aktos hjemmekino
    - TomRons Kinobyggetråd
    - Bygging av hjemmekino I garasje - johnnymhz
    - Kentis Musikkkino v2
    - BEFs kompromissløse hjemmekino
    - Homecinemas hjemmekino
    - Hjemmekino i tilbygg - Hunsbedt

Noen av disse er til å miste pusten av. Men det er utrolig mye inspirasjon og gode tips å finne. Det finnes også veldig mange andre flotte byggetråder å kose seg med:-)
    Blir det bra nok? Vil ha det så "tett" som mulig vil sitte nede og se på film uten og vekke hele huset. Det er 15cm vegg mot gangen nå og gjenomgående betong gulv.
    vil 2 lag gips og evt. 1 lag mdf være nok? Og isolert bjelkelag med lydbøyler og 2 lag gips? Vet ikke hvor tykt bjelkelaget er men tipper rundt 30cm.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Sted
    Bærum
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    Del bilder med oss etter hvert som du kommer igang, vi trenger litt mer aktivitet i forumet, du har et godt utgangspunkt her. Jeg ville droppet rom i rom da det vil stjele for mye plass,spesielt i bredden. 4 meter må du nesten ha med tanke på lerret og sitteplasser
    Bilder vill komme.
    Driver fortsatt go leser bygge tråder her for og finne ut hvordan jeg skal gjøre dette for og få det best mulig uten og bygge rom-i-rom.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Sted
    Bærum
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sitti og lest litt om Dolby Atmos og det er vel noe man må ha når man skal bygge nytt i dag.
    Hva bør man velge? 5.1.4 , 7.1.4 , 9.1.4?
    https://www.youtube.com/watch?v=b5sAsZyRm_k

Er det noen av dere som har vært borti Rotray subwoofer?
    https://www.youtube.com/watch?v=E7Bkrypxzs4

Lignende tråder

1. Bygge hjemmekino i utebod
    By Pulsdriver in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 125
    Siste melding: 08-13-2016, 18:26
  2. Bygge hjemmekino
    By Kjetil100 in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 9
    Siste melding: 08-11-2010, 14:48
  3. Kunsten i å bygge et hjemmekino
    By B&WThomas in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering