Lydhimling og vinduer opp til taket

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydhimling og vinduer opp til taket

Hei,

Jeg skal få bygget en lydhimling i kjellerkinoen basert på lydbøyler og dobbelt lag gips. En utfordring er imidlertid at jeg har tre kjellervinduer på den ene veggen som går helt opp til det nåværende takpanelet. Siden lydhimlingen kommer lengre ned en dagens tak vil den ikke ha noe å ligge mot ved vinduene.

Lydhimling og vinduer opp til taket-vindu-jpg

Lydhimling og vinduer opp til taket-bilde-jpg
    Hvordan løser jeg dette? Skal jeg rett og slett bare kutte til en tykk planke og lime den inn i vinduskarmen for å fylle igjen de øverste 7-8 centimetrene? Eller fylle med gipsplater? Det vil se litt dumt ut fra utsiden ettersom det nok vil komme nedenfor toppen av glasset i vinduet.

PS: Dette gjøres på budsjett så jeg har lite lyst til å bytte vinduer og ingenting skal gjøres med veggen (kun maling).

Alle tips mottas med takk!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et alternativ kan være å fore ned vinduskarmen, men jeg liker i grunnen ikke ideen så veldig godt
    Jeg hadde revet ned eksisterende tak (takpanelene), kubbet mellom eksisterende takbjelker, for så å henge opp nye taklekter med "type B" lydbøyler (http://www.europrofil.no/filesystem/...boyler_179.pdf).

Lydbøylene festes da i kubbene som er satt opp, slik at de nye taklektene kun har typ. 10-15mm avstand til eksisternde takbjelker. Totalt vil da taket bygge ned ca 40mm (gips+gips+avstand = 13+13+"10-15mm") fra eksiterende takbjelker, og ca 28mm fra eksisterende takpaneler.

Dersom du reduserer avstanden mellom eksisterende takbjelker og de nye lektene dine, kan du kanskje komme unna med ca 35mm (byggehøyde fra takbjelker) og 23mm (byggehøyde fra eksisterende takpaneler), men det forutesetter at taket ditt er 100% rett, og at skjevheter ikke må korrigeres.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal uansett fjerne takpanelet og bruke lydbøyler type "B" som du sier, men den kubbingen gjør jo at jeg kan spare noen centimeter, ja. Jeg har målt, og det er 4 cm fra toppen av vinduskarmen (som er plan med taket) ned til selve vindusrammen. Videre er 4 cm med ramme frem til selve glasset kommer i vinduet.

Med vanlig bruk av lydbøyle "B" vil jeg bygge ned totalt 15 + 30 + 13 + 13 = 71mm, minus tykkelsen på dagens panel.

Med kubbing og nye lekter 15mm under takbjelkene vil jeg bygge 15 + 13 + 13 = 41mm, minus tykkelsen på dagens panel. Det vil med andre ord være nok til at jeg kan holde meg ovenfor kanten av vinduskarmen. Men jeg må imidlertid fortsatt bygge karmen noe ned slik at lydhimlingen har noe å ligge inntil. Litt 2x6" som høvles litt og festes øverst i karmen vil vel gjøre susen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom det allerede er 40mm fra takpanelene ned til kanten på vinduskarmen, så slipper du vel å gjøre noe med karmen? Den øvre listen kan jo enkelt fjernes i sin helhet, slik at de vertikale listene avsluttes ved den nye lydhimlingen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså, karmen er i flukt med dagens takpanel og så er det en nedbygning på 4 cm innerst ved vindusramma. Om den nedbygningen dras helt inn til taket vil himlingen ha noe å ligge mot.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, da skjønner jeg. Jeg kikket tydeligvis ikke nøye nok på bildene du la ved.

Sitat Opprinnelig postet av Aabø Vis post
    Altså, karmen er i flukt med dagens takpanel og så er det en nedbygning på 4 cm innerst ved vindusramma. Om den nedbygningen dras helt inn til taket vil himlingen ha noe å ligge mot.

Newcomer Rovik sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du mulighet til å senke vinduene litt lenger ned på veggen da? Har du noe å gå på ute? Hvis ja kan det kanskje være et alternativ, selv om det er en del jobb.
    * Dynabel SuperExact * SVS SB12-Plus * EAD (Theatre Master Ovation) * EAD (Theatre Vision P) * Monster Power HTS5100
    * Vincent SAV-P200 * Hitachi PJ-TX300 * Dreamscreen V1 Dynagrey alumotor 92"

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vinduene går så langt ned det er mulig i forhold til bakken utenfor, så det er nok ikke mulig å senke dem. Da må jeg nok isåfall senke bakken utenfor, men nivåsenking av terreng og senking av vinduer faller litt utenom mitt budsjett.
    Sist endret av Aabø; 09-17-2014 kl 14:33

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt har jeg tenkt å gå for løsningen til Ak med kubbing mellom eksisterende takbjelker for at lydhimlingen ikke skal bygge så mye ned. Men hvordan får jeg da laget spikerslag til pj mellom lektene som henger i lydbøylene? Lektene blir jo hengende parallelt med takbjelkene kun 10-15mm nedenfor og takbjelkene vil jo komme i veien? Hvordan løser jeg dette? Synes det høres skummelt ut å henge pj rett i gipsen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det løser du enkelt med eks. OSB-plate eller lignende, som limes på oversiden av første gipslag. Du kan med fordel ha en eller flere plater, slik at tykkelsen blir 20mm +, så kan du henge hva du vil der

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Bærum
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant.
    Håper det er greit med et dumt spørsmål...
    Hva er kubbing og hvordan gjøres det?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ak, takk for svar! Enkelt og genialt :-)

Mauritsius, kubbing er i dette tilfellet å feste noe kraftig plank ("kubber") på tvers mellom de eksisterende takbjelkene. Lydbøylene blir så festet i disse istedet for direkte i takbjelkene slik at de kan festes noe høyere opp. Himlingen bygger da ikke like mye ned som ellers.

PS: Lydbøylenes bruksanvisning spesifiserer at det er viktig at de festes som beskrevet og at lektene til lydhimlingen blir liggende på tvers av takbjelkene. Med kubbetrikset blir lektene paralelle med takbjelkene, men dette har forhåpentligvis ikke så mye å si for lyddempingen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aabø Vis post
    PS: Lydbøylenes bruksanvisning spesifiserer at det er viktig at de festes som beskrevet og at lektene til lydhimlingen blir liggende på tvers av takbjelkene. Med kubbetrikset blir lektene paralelle med takbjelkene, men dette har forhåpentligvis ikke så mye å si for lyddempingen.
    Det betyr ingen ting, så lenge vekten per bøyle er korrekt. I tillegg er paralelle lekter den eneste måten som gjør det mulig å få himlingen til å bygge så lite som diskutert her.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Bærum
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for utfyllende svar, kjekt for en med 205 takhøyde......

Lignende tråder

1. Tidsforbruk for konstruksjon av lydhimling
    By Aabø in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 9
    Siste melding: 04-13-2014, 01:08
  2. isolering av lydhimling
    By Bein in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 0
    Siste melding: 03-27-2014, 21:05
  3. Lydhimling
    By Ullaen in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 1