Fred-Stians forsøk på hjemmekino i kjelleren! | Valg av LED spot'er!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer fred_stian sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fred-Stians forsøk på hjemmekino i kjelleren! | Valg av LED spot'er!

Heisann!

Tenkte jeg skulle lage meg en liten tråd med "byggingen" av hjemmekinoen min, det blir i utgangspunktet ikke noe voldsomme greier men ser for meg at kanskje noen har noen tips å komme med underveis.
    Vi har nylig flyttet inn i nytt hus hvor det selvfølgelig var et rom i kjelleren tiltenkt hjemmekino (forøvrig et krav fra min side)!

Rommet
    Rommet er nylig pusset opp av tidligere eier med parkett på gulv og lys parkett på vegger og tak.
    Det er 4.2 x 3.1 meter med 2.40 under taket, rommet har et vindu og en drager som går ca 50cm ut fra den lengste veggen.
    Det ligger (dessverre) rett under stuen, men heldigvis et stykke unna soverommene.

Utstyret

Lydmessig er ikke utstyret noe voldsomme greier, men det holder i massevis til mitt bruk per nå hvertfall!
    Bildet fra projektoren er jeg derimot veldig fornøyd med, eneste dumme er at den er hvit og ikke svart!
    Det jeg har fra tidligere hjemmekino og som antageligvis kommer til å bli der en stund;

Høyttalere front: Dynavoice DF6
    Høyttaler bak: Cervin Vega V5M
    Sub: XTZ 99 W10.16
    Receiever: Onkyo TX-SR608
    Projektor: Sony VPL-HW50
    Lerret: 92" grått, Grandview manuell nedtrekk
    Bluray spiller: Sony BDP-S790
    Xbox 360

Planer
    Maling:
    Nå er planene først og fremst og få malt rommet, i taket blir det Jotun Pure color supermatt farge Dempet sort (S8500-N) og veggene blir mørk grå, kode S5500-N.
    Lys: Ellers er planen å lage kasse til LED downlights som også fungerer som kabel kanal. Dette ser jeg for meg å styre med et Nexia system.
    Møblement:
    Noe å sitte på må man jo også ha, men der har jeg ikke helt blitt enig med meg selv og fruen! :-)
    Før vi flyttet inn så jeg for meg 4 seter reckliner sofa fra Fnky, men etter å ha målt ser jeg at de blir altfor brede for rommet.
    Og ettersom vi er 4 i familien, blir det dumt med 3 seter, så da er det mye som tyder på modulsofa med 3 seter + hjørnedel.

Men hva er vel en tråd uten bilder, så her kommer noen bilder jeg snekret i Sketchup før vi flyttet inn, når ting fremdeles var i planleggingsfasen.
    Så se bort fra kontor biten og det hvite på vegger/tak!
    -jpg

-jpg

-synlig-jpg

-jpg

-jpg

-jpg
    Sist endret av fred_stian; 09-09-2014 kl 07:51

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og omtrent sånn her ser "kaoset" ut nå!

Sett fra inngangen;
    -_dsc1576-jpg

Sett fra motsatt hjørne;
    -_dsc1579-jpg

Dette er da etter to strøk svart i taket, et strøk med riktig farge på murveggen til høyre i bilde 2 og et strøk med heftgrunn farget grå for å dekke bedre.
    Panelen er vanvittig glatt, så derfor var det nødvendig med et strøk heftgrunn under så malingen skulle bite litt tak!
    Lister i tak blir svarte, mens lister på gulv blir grå sånn som veggen, det blir også drageren i taket.

Jeg ser for meg å ha sofaen til høyre i bilde 1 og lerret til venstre i samme bilde.
    Slenger nok ut noen bilder igjen i morgen når veggene forhåpentligvis får riktig farge, eller hvertfall et strøk med riktig farge! :-)

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Komner nok til og bli bra :-)
    Men du skulle ikke heller gått for og ha bilde på kortveggen, og kunne kjørt på med et større ramme lerret?
    Ca 106" skulle gått glatt inn her da.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate Willms sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    591
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som TorTorden også sier, så ville nok jeg vurdert å ha lerretet på kortveggen.
    Hva har du tenkt å gjøre på gulvet? Anbefaler teppe fremfor parkett, både av hensyn til lyd og til bilde.

Tror uansett du og familien får en flott hjemmekino dere vil ha mye glede av.
    Min byggetråd

Onkyo TX-NR717 - Rotel RB-1070 - Klipsch RF-62, RC-62, RS-42, XTZ 99 w12.16 - BenQ W1300 - 100" DreamScreen V5 Basic DynaGrey

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tenkt tanken på å flytte rommet rundt og ha bilde på kortveggen også ja, men da ser jeg for meg at man enten må ha to korte sofaer foran hverandre ettersom rommet kun er 3.1 meter bredt og man må komme forbi på siden, så da vil jeg tro den burde være 2.5 meter bred maks, ikke noe stort problem i seg selv ettersom en 2 seter fra f.eks. Fnky er 207cm bred.
    Men den er da 177cm bred lang fra nakke til beinstøtte og da blir jo fremste rad stående veldig tett på lerretet vil jeg tro!

Gulvet har jeg ikke tenkt stort på for å være helt ærlig!
    Men vet jo egentlig at parkett ikke er optimalt! Hvor kjøper man teppe man kan ha på hele gulvet da?
    Eller vil det kanskje gjøre noe bedring bare med et "vanlig" 2x3 meters teppe f.eks.?
    Kan søke litt og se hva jeg finner!

Intermediate Willms sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    591
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fred_stian Vis post
    Jeg har tenkt tanken på å flytte rommet rundt og ha bilde på kortveggen også ja, men da ser jeg for meg at man enten må ha to korte sofaer foran hverandre ettersom rommet kun er 3.1 meter bredt og man må komme forbi på siden, så da vil jeg tro den burde være 2.5 meter bred maks, ikke noe stort problem i seg selv ettersom en 2 seter fra f.eks. Fnky er 207cm bred.
    Men den er da 177cm bred lang fra nakke til beinstøtte og da blir jo fremste rad stående veldig tett på lerretet vil jeg tro!
    Det er helt klart et hensyn man må ta. Har selv to rader i et rom som bare er 3.70 langt. Dette er en løsning som jeg ikke uten videre vil anbefale. Med en halvmeter lengre rom, så kan det jo hende du kan få en akseptabel løsning likevel?

Om du likevel går for å ha lerretet på langsiden, så har fnky 4-setere du får plass til. Vurderte dette selv, men hos meg ville de da ikke være mulig få komme forbi siden jeg bare har 370 å gå på.

Sitat Opprinnelig postet av fred_stian Vis post
    Gulvet har jeg ikke tenkt stort på for å være helt ærlig!
    Men vet jo egentlig at parkett ikke er optimalt! Hvor kjøper man teppe man kan ha på hele gulvet da?
    Eller vil det kanskje gjøre noe bedring bare med et "vanlig" 2x3 meters teppe f.eks.?
    Kan søke litt og se hva jeg finner!
    Teppehandlere har mye fint, men her det viktig å se og føle på teppet før man kjøper. Et bilde klarer ikke å formidle alt. Både vegg til vegg-teppe og teppefliser er begge gode alternativer. Kjøpte teppet i min hjemmekino på Teppeland på Alnabru i Oslo. Veldig hjelpsomme og serviceinnstilte. Kan ikke se det samme om Teppeabo.
    Min byggetråd

Onkyo TX-NR717 - Rotel RB-1070 - Klipsch RF-62, RC-62, RS-42, XTZ 99 w12.16 - BenQ W1300 - 100" DreamScreen V5 Basic DynaGrey

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beste anbefalningen jeg kan komme med er og prøve begge deler.

En annen grunn til at jeg anbefaler kort veggen er kaste lengde, hw50 sin linse blir minst stående ca 50cm fra bakveggen, det vil si at du har knapt 2.6m kastelengde og dette holder knapt til et 80" bilde.
    Da hadde jeg heller gått for en 70" tv istedetfor projektor.
    Men jeg har enda igjen og se en tv med like bra bilde som hw50 som ikke koster 60k så da hadde jeg gått for langveggen og faktiskt hatt mulighet til et større lerret.

En annen ting jeg ser er at mange skviser inn for mange seter i en litt for liten kino og dette ender faktiskt opp med at rommet nesten ikke brukes, i alle fall ikke som først tenkt.

En liten kino kan bli fantastisk, jeg angrer ikke på min egen 10m² hule og selv om du har 60cm mer bredde i kortsiden så ser jeg ikke at du får plass til mer enn maks tre seter.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dæven, jeg har jo ikke regnet med lengden av projektoren når jeg sjekket om lerretet fremdeles passet til projektoren!
    Men det er jo fra fronten av linsen man beregner avstanden.. Pokker!

Jeg skal måle litt og legge det frem for fruen med to to-setere og bilde på kortveggen f.eks.
    Er jo egentlig for dumt å gå NED til 80" lerret! ;-)
    Uansett er det absolutt ønskelig med fire seter så hele familien får plass etterhvert!

Tusen takk for innspill!

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten oppdatering!

Har snakket med fruen og beregnet litt og jeg tror faktisk det blir best å ha sofa og lerret på langveggene, ettersom det blir såpass trangt ved å ha sofaene på kortveggene, og med tanke på at rommet kanskje må kunne brukes til overnattingsgjester osv. når barna i huset blir litt eldre!

Testet med projektoren rett på veggen i går og det ser ut til at 83" lerret er noe som passer akkurat.

Ellers har det skjedd litt, flere strøk har blitt malt, stikk kontakter og brytere har blitt grunnet og venter på et fungerende lakk sett jeg skulle få låne etter å ha bomkjøpt Biltema sitt 99kr'ers sett! Ikke veldig overrasket over at det funket som det skulle men hvorfor gjøre noe så enkelt som å male med pensel når man kan gjøre noe så gøy som å prøve å lakkere? ;-)

-2014-09-06-18-10-33-jpg

-2014-09-06-18-11-13-jpg

Jeg selger forresten projektoren min også, etter å ha fått et knall tilbud på en svart Sony VPL-HW55!
    http://www.finn.no/finn/torget/annon...nkode=51465482
    Sist endret av fred_stian; 09-08-2014 kl 14:37

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Willms Vis post
    Det er helt klart et hensyn man må ta. Har selv to rader i et rom som bare er 3.70 langt. Dette er en løsning som jeg ikke uten videre vil anbefale. Med en halvmeter lengre rom, så kan det jo hende du kan få en akseptabel løsning likevel?

Om du likevel går for å ha lerretet på langsiden, så har fnky 4-setere du får plass til. Vurderte dette selv, men hos meg ville de da ikke være mulig få komme forbi siden jeg bare har 370 å gå på.

Teppehandlere har mye fint, men her det viktig å se og føle på teppet før man kjøper. Et bilde klarer ikke å formidle alt. Både vegg til vegg-teppe og teppefliser er begge gode alternativer. Kjøpte teppet i min hjemmekino på Teppeland på Alnabru i Oslo. Veldig hjelpsomme og serviceinnstilte. Kan ikke se det samme om Teppeabo.

Jeg målte litt og fant ut at det kanskje kan gå med to rader, men da blir det såpass trangt at man ikke har noe særlig plass ved beina, og hvertfall ikke kan strekke de ut, så jeg dropper det å bruke kortveggene.
    Jeg har også målt om det er plass til Fnky sin 4-seter, men det blir såpass trangt ved inngangen mot sofa eller lerret/utstyr at jeg tror ikke det vil se spesielt bra ut.
    Jeg ender dermed opp tilbake på deler av min opprinnelige plan, med 3 seter + sjeselong sofa på lange veggen.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Valg av LED downlights!

Her har det skjedd litt siden sist, vegger og tak er ferdig malt, det meste av stikk kontakter og annet småtteri er lakkert og montert.

Front og senter høyttalere og sub er midlertidig på plass sammen med mediemøbelet.

Jeg har begynt å tenke litt på lyskassen / kabelkanalen jeg har planer om å lage.
    Der ser jeg for meg å bruke lister/glattkant å lage selve kassen av, disse blir da skrudd i hverandre og inn i en tynnere list (f.eks. 21x21mm) som igjen er skrudd i veggen.
    Lagde en kjapp tegning..

-lyskasse2d-jpg

-lyskasse-jpg

Men jeg er usikker på hvilke LED downlights som er brukbare!
    Hvor mange lamper?
    Hvor mange watt burde man ha?
    Jeg ser for meg å bygge kassen med glattkant list som er 11.8cm bred og 21mm tykk, eller blir dette trangt mtp. downlights'ene?

Jeg har planer om å styre dette trådløst med Nexa systemet, så fint hvis pærene faktisk virker sammen med LED dimmeren deres.
    Ser på sidene til Elby at de lavtbyggende, små lampene de selger der ikke fungerer sammen med Nexa systemet.

Ser for meg at kanskje dette kan være en idè med tanke på antall og plassering av downlights;

-hovedtegningen-jpg

Den røde delen der er en drager som går på tvers av rommet, mens de oransje er kassen jeg ser for meg, lampene er de hvite paraplyene.

Hva tror dere?
    Jeg tar i mot alt av tips og kommentarer!

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker 9stk 9W LED (GU10) i lyskassene hos meg og ifht 50W glødepære så er total lysmengde mindre med LED. Kunne fint brukt 4-6 LED-punkter til for mer passende lysmengde. Nå er veggene mine mørkegrå og taket svart, spesielt sistnevnte suger mye lys. Rommet mitt er noe større enn ditt (5x4m ca) og jeg har 3punkter på langside, 2 på sidene.

Men på den andre siden så er det greit å ikke starte filmtitting som nyblendet av kraftig spotbelysning

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halair Vis post
    Jeg bruker 9stk 9W LED (GU10) i lyskassene hos meg og ifht 50W glødepære så er total lysmengde mindre med LED. Kunne fint brukt 4-6 LED-punkter til for mer passende lysmengde. Nå er veggene mine mørkegrå og taket svart, spesielt sistnevnte suger mye lys. Rommet mitt er noe større enn ditt (5x4m ca) og jeg har 3punkter på langside, 2 på sidene.

Men på den andre siden så er det greit å ikke starte filmtitting som nyblendet av kraftig spotbelysning
    Takk for innspill!
    Jeg skal ringe litt rundt og høre hva som faktisk virker sammen med Nexia systemet..

Hvordan led lamper har du da?

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gikk for budsjettløsningnen med Anslut fra Jula. 3 sett à 3stk. Pærene er fra eBay
    Til kinorom føler jeg at jeg har nok lys, som oppholdsomrom er det litt snaut. Har en liten LED-list bak sitteposisjon som kan gi "se godteskåla" lys

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.. Ja, det var litt av en budsjett løsning!
    Jeg venter på svar fra svoger'n min som er elektriker på priser på downlights'ene, samt xcomfort.
    Så får vi se hva jeg ender opp med!

Lignende tråder

1. Ny hjemmekino i kjelleren
    By blosti in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 49
    Siste melding: 01-24-2014, 10:56
  2. Oppgradering av hjemmekino...forsøk 2
    By _LarZen_ in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 0
    Siste melding: 06-29-2011, 17:16
  3. Hjemmekino i Kjelleren!
    By Duracell19 in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 2
    Siste melding: 04-22-2010, 06:45
  4. Hjemmekino i kjelleren
    By astonvilla in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 1
    Siste melding: 12-16-2007, 22:23
  5. Stians Hjemmekino
    By stiant in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 4
    Siste melding: 08-16-2004, 17:17

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •