Nybygg - Kinorom 4,8 x 2,8 m (LxB) for lite for god lyd?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Nybygg - Kinorom 4,8 x 2,8 m (LxB) for lite for god lyd?

Hei.

Jeg skal bygge nytt hus og vil da sette opp ene "soverommet" som dedikert hjemmekino.

Siden det er nybygg har jeg litt frihet i utformingen på rommet, og er for tiden tegnet inn 5,4 x 3,4 m.
    Tenker da jeg kan ha 120" lerret, med høyttalere på siden, men mulighet for å oppgradere til 150" (3,32m bredde) ved å plassere rammelerret foran høyttalerne.
    Behovet i dybden bli det da
    120": 0,1 lerretdybde, 3,65 (sitteavstand 40° synsvinnkel) + 1,2 (rad 2) = 4,95 m
    150": 0,25 (f.eks Jamo D500 + rammelerret) + 4,56 (sitteavstand 40° synsvinkel) = 4,81 m

Men kinorommet utgjør da gjerne litt mye av et hus med kvm-restriksjon på maks 200 kvm med sokkelleilighet. Så lurer på å redusere til 100" med mulighet for 120" oppgradering. Med henholdsvis lerret-bredder på 221 og 266 cm, kan enten høyttalere plasseres på siden eller tilnærmet hele bredden benyttes til 120" lerret. Tenker om jeg legger på litt i bredden så lerret ikke er helt vegg-til-vegg, så blir det 2,8m (eller kanskje 3,0 m?) bredt.
    Dybdebehovet blir da:
    100": 0,1 lerretdybde, 3,04 (sitteavstand 40° synsvinnkel) + 1,2 (rad 2) = 4,34 m
    120": 0,25 (Jamo D500 + rammelerret) + 3,65 (sitteavstand 40° synsvinkel) + 1,2 (rad 2) = 5,1 m

Tenker også det kan være aktuelt å krympe rommet enda litt i lengden, om man har 1. rad enda nærmere og følger "2x lerrethøyde" som passende sitteavstand. 120": 0,25 (Jamo D500 + rammelerret) + 2,95 (sitteavstand 2x bildehøyde) + 1,2 (rad 2) = 4,4 m

Med 150" får jeg såpass bredde at det kan være god nok sittegruppe til å gjerne bare kjøre 1 rad og en gang i blandt sette noen fatboys e.l. foran ved behov, men med 2,8m bredde blir det bare 2-stol-sett som f.eks. dette. Så det blir nok passasje til en bakrad som f.eks. 4 slike.

Men er det andre "restriksjoner" å ta hensyn til med hvordan rommet best utformes for 150" eller 120", mtp om f.eks. bakerste rad bør ha en viss avstand fra bakveggens høyttalere (og samt sideveggene for de som sitter i hjørnene)... ?

Føler bare jeg går i sirkler i tankegang og avgjørelse, så veldig takknemlig for alle tilbakemeldinger på hvordan et kinorom best bør utformes.. Både mtp bilde- og lydopplevelse, uten at det vokser i dimensjoner fra dagens 5,4x3,4 og gjerne kan gjøres litt mindre og beholde et godt resultat

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God lyd er ikke umulig, men du må nok kompromisse litt på bilde størrelse, og det ser ut til og gå for noen villt store lerret i et slikt rom hadde jeg sett for meg maks grense på 106".

Jeg har selv sitte avstand på litt over 2.5m i et rom på ca 4.8-2.7m med et 90" lerret burde jeg egentlig hatt en halvmeter mer sitte avstand enn jeg har nå, for mange mener bildet er for stort :-P husk man skal kunne se hele lerretet uten og måtte flytte på øynene for mer enn fokusering på detaljer.

Jeg hadde om mulig anbefalt deg og teste lerrets størrelser og sitte avstander om mulig, f.eks merke opp med papp eller tape på en vegg også.
    Et 100" lerret er 221cm bredt, et 150" 331cm og man skulle ideelt hatt en meter luft til hver front høyttalere.

Stort virker sikkert imponerende og vil gi god wow følelse første tiden, men etter hvert tror jeg du enten vil ende med og maskere ned lerretet, eller slutte og bruke rommet om du går for noe så stort.

Jeg ville egentlig hatt et rom 4x så stort om jeg skulle vurdert lerret på 150".
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med størrelse på lerret er individuelt hva man liker og foretrekker, her finnes ingen fasitsvar.
    det som er litt avgjørende faktor synes jeg er om du skal ha 16:9 eller 2.35 format.
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    I mitt rom på ca. 3,6x5,5m kjører jeg 142" 2.35:1 (330cm bredde, tilsvarende 150" i 16:9). Preferert sitteavstand for egen del er ca. 3,5m fra lerretet og jeg har ingen problemer med denne størrelsen... Smaken er som saar er inne på som baken hva angår lerretsstørrelse, men jeg tror 150" i 16:9 hadde blitt litt vel heftig selv for meg på 3,5m avstand. I 2.35:1-format er imidertid mye av bildet "borte" fra synsfeltet og dermed fungerer størrelsen veldig bra synes jeg.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...husk også at du må regne på throw på projektoren du velger før du beslutter lerretsstørrelse... Skal du f.eks. kjøre 150" på en Sony VPL-HW55 må du ha minst 4,6 meter fra linsa til lerretet - og der bør en også alltid legge til litt buffer (http://www.projectorcentral.com/Sony...ulator-pro.htm).

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    I mitt rom på ca. 3,6x5,5m kjører jeg 142" 2.35:1 (330cm bredde, tilsvarende 150" i 16:9). Preferert sitteavstand for egen del er ca. 3,5m fra lerretet og jeg har ingen problemer med denne størrelsen... Smaken er som saar er inne på som baken hva angår lerretsstørrelse, men jeg tror 150" i 16:9 hadde blitt litt vel heftig selv for meg på 3,5m avstand. I 2.35:1-format er imidertid mye av bildet "borte" fra synsfeltet og dermed fungerer størrelsen veldig bra synes jeg.
    Jeg sitter på 4 meter med samme størrelse og har heller ingen problemer med dette. Minuset kan være på filmer med vinglete kameraføring/håndholdt kamera da kan det bli litt sjenerende i lengden.
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mye interessante svar.

Vært slått ut av virus og ekstrem feber, så litt treig respons på meg..

Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    ..slikt rom hadde jeg sett for meg maks grense på 106".

Jeg har selv sitte avstand på litt over 2.5m i et rom på ca 4.8-2.7m med et 90" lerret burde jeg egentlig hatt en halvmeter mer sitte avstand enn jeg har nå, for mange mener bildet er for stort :-P husk man skal kunne se hele lerretet uten og måtte flytte på øynene for mer enn fokusering på detaljer.

Jeg hadde om mulig anbefalt deg og teste lerrets størrelser og sitte avstander om mulig, f.eks merke opp med papp eller tape på en vegg også.
    Et 100" lerret er 221cm bredt, et 150" 331cm og man skulle ideelt hatt en meter luft til hver front høyttalere.
    Ja med 90" lerret ville 40° og 36° synsvinkel tilsvare 2,75m og 3,08m. Så da virker det som du/gjester ville følt 36-40° er passende?

Ja det ligger vel mest mot å gå for 100" lerret, men greit å vite om 120" er mulig hvis jeg skulle føle 100" blir litt lite ift sitteavstand etter litt tilvenning
    55" var diger da jeg tok den inn i stua første gang, men føler nå den er forsvinnende liten.

Hvorfor 1 meter luft for fronthøyttalerne? regner med du mener i bredden? Samme gjelder vel ikke når lerretet også blir bredere?

Oi, 3,5 meter unna på 330cm bredde høres veldig nært ut - hva mener gjester/husstand om den avstanden?
    Interessant, så det er synsvinkelen for høyde som gjør at 40° ift bredde gjerne er begrensende?

...husk også at du må regne på throw på projektoren du velger før du beslutter lerretsstørrelse... Skal du f.eks. kjøre 150" på en Sony VPL-HW55 må du ha minst 4,6 meter fra linsa til lerretet - og der bør en også alltid legge til litt buffer (http://www.projectorcentral.com/Sony...ulator-pro.htm).
    Vel det tilsvarer ca 40° sitteavstand igjen da, så burde ikke være problem om jeg sikter meg inn på 34-40° for rad 2 og 1..
    Er det prosjektorer som har mye dårligere kastevinkel enn dette?

Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    Jeg sitter på 4 meter med samme størrelse og har heller ingen problemer med dette. Minuset kan være på filmer med vinglete kameraføring/håndholdt kamera da kan det bli litt sjenerende i lengden.
    Kan nok bli litt heftig i actionfilmer ja.. Fra tommelfingerregelen om 2x høyden skal man kunne sitte 3,4 meter fra 150" - det høres ekstremt nært/stort ut :-|

Lignende tråder

1. Maling i et lite kinorom? (nybygg, maling starter tidlig sept.)
    By MortenTS in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 14
    Siste melding: 09-03-2014, 20:59
  2. B&W dm683 eller 684 i lite kinorom?
    By Kjellhofstad in forum Høyttalere
    Svar: 12
    Siste melding: 01-29-2013, 12:57
  3. B&W dm683 eller 684 i lite kinorom?
    By Kjellhofstad in forum Høyttalere
    Svar: 0
    Siste melding: 01-27-2013, 14:54
  4. Pre planlegging for lite kinorom..