Akustiske tiltak - forslag? / REW måling

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43
    Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Akustiske tiltak - forslag? / REW måling

Hei.

Har nylig gjennomført første frekvensmåling av et DIY-høyttalerprosjekt og vedlagte bilder viser grafen for en av disse. Måling er utført på en enkelt høyttaler (venstre side), uten EQ. Høyttalerene er fulltone LineArray (20 elementer per kabinett) og uten EQ så faller de av mot bunn, noe grafen også indikerer. EQ SKAL brukes for å løfte bunnregisteret (evt utføres av sub o.l.)

Rommet er 505x418x220cm og høyttalerene står ut fra langsiden av rommet. (ref vedlagt planskisse)

Er nybegynner med REW/lydmåling så hvis det er andre eller mer spesifikke type målinger jeg burde gjennomføre tar jeg gjerne i mot tips
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -25-18k-1-6oct-jpg   -25-250-1-6oct-jpg   -ht-v2r6-gif   -playing-jpg  
    Vedlagte filer Vedlagte filer
    Sist endret av Halair; 09-05-2014 kl 12:53

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke at jeg har mye snøring på dette i det hele tatt, men dette så vel aldeles ikke helt ille ut.

Jeg har meget smalt rom så har en heftig kanselering/utfasing rundt 100hz hos meg selv, med heft gain rundt 80-60.
    Du må vel nesten teste anekoisk for og virkelig vite hva som er høyttaler og hva som er rommet, men egentlig så er vel rommet praktiskt talt en del av høyttaleren omtrent.
    Sist endret av TorTorden; 08-28-2014 kl 13:06
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok rommet som er skyld i dette ja.
    Det beste er å bruke bassfeller. Det finnes mye info om dette hvis du søker litt.
    I dypbassområdet blir disse fort veldig store , så da er det gjerne greiere å bruke EQ.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anekoisk måling (ute?), best å teste en enkel høyttaler om gangen eller i stereo for så kjøre samme oppsett i rommet?
    Alle flater i rommet er slette, meget lite møblement unntatt 4-seters kinosofa så her er det garantert en del å forbedre. Rundt hele rommet er det lyskasse på 40x20cm som er fyllt 50/50 med lyskasser og glassisolasjon, kan fresing av spor/åpninger hjelpe? Har sett en del bassfeller med langsgående spor i varierende lengde, alt dette kan så dekkes med AT-duk. Har skummet mye absorpsjo /diffusjonsteori, mangler praktisk erfaring og kunnskapen for å analysere måledata skikkelig

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Det er nok rommet som er skyld i dette ja.
    Det beste er å bruke bassfeller. Det finnes mye info om dette hvis du søker litt.
    I dypbassområdet blir disse fort veldig store , så da er det gjerne greiere å bruke EQ.
    Nåja. Spørs hva du mener med stort, men jeg vil ikke karakterisere f.eks 60x60 med ca. 10 cm dybde for spesielt stort.

Det blir ekstremt stort hvis man skal bruke porøs materiale til dypbassen. Trykkbaserte bassfeller, som er langt mer effektive til dypbass, trenger derimot ikke å være veldig store. Men man trenger flere av de.

En plassering på kortsiden i dette rommet hadde vært noe bedre. Men uansett vil man trenge ganske mye bassdemping. EQ er ingen god løsning til kansellinger. Det er ikke sikkert det fungerer i det hele tatt faktisk.

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso Vis post
    EQ er ingen god løsning til kansellinger. Det er ikke sikkert det fungerer i det hele tatt faktisk.
    Enig, derfor jeg har målt og kan basere tiltak i rommet på dette. EQ blir brukt for å kompensere høyttaleren, ikke rommet

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nåja. Spørs hva du mener med stort, men jeg vil ikke karakterisere f.eks 60x60 med ca. 10 cm dybde for spesielt stort.

Det blir ekstremt stort hvis man skal bruke porøs materiale til dypbassen. Trykkbaserte bassfeller, som er langt mer effektive til dypbass, trenger derimot ikke å være veldig store. Men man trenger flere av de.

En plassering på kortsiden i dette rommet hadde vært noe bedre. Men uansett vil man trenge ganske mye bassdemping. EQ er ingen god løsning til kansellinger. Det er ikke sikkert det fungerer i det hele tatt faktisk.
    Jo jeg har sett du har skrevet noe om disse trykkbaserte fellene før. Og er dem ikke større , så er det jo noe mange kan få plass til ja.
    Men man må ha mange sier du - hvilket antall snakker vi , og hva er prisen på disse ?
    Demper de bredbåndet , eller skal de tunes til spesifikke områder ? Og hvor mye koster disse - har du link?

At EQ ikke er så god løsning på kanseleringer er jeg klar over. Men ser at trådstarter skriver at bassnivået her SKAL økes med EQ , eller evt. sub.
    Og da tenkte jeg at hvis man får fjernet peakene og så løftet hele nivået opp , så er det ikke sikkert at det blir så store dipper til syvende og sist.
    Ser jo at nivået ruller av jevnt og trutt fra 2khz til ca 50 hz , bortsett fra den heftige peaken med senter på ca 100 hz , og en ny heftig helt nede ved 40 hz.
    Nå kjenner ikke jeg til dette systemets virkemåte i det hele tatt , så jeg bør vel holde kjeft. Men mtp. avrullingen , så synes jeg at bassen egentlig er mer preget av peaker enn dipper..... ??

Og å dempe peaker i bassen med EQ , vil jeg påstå er mye bedre enn å ikke gjøre NOE hvertfall
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo jeg har sett du har skrevet noe om disse trykkbaserte fellene før. Og er dem ikke større , så er det jo noe mange kan få plass til ja.
    Men man må ha mange sier du - hvilket antall snakker vi , og hva er prisen på disse ?
    Demper de bredbåndet , eller skal de tunes til spesifikke områder ? Og hvor mye koster disse - har du link?
    Det finnes flere ulike typer trykkbaserte bassfeller. Noen er mindre i diameter og andre er større, men de bygger sjelden mye ut i rommet. Hvor mange man trenger avhenger av hvor mange trykkpunkter man har i rommet. Det finnes mange smalbåndete, men det er også kommer noen som er meget bredbåndete og samtidig langt mer effektiv enn porøse bassfeller. De beste demper effektivt ned til ca. 30 Hz.
    Siden jeg nå selger slike bassfeller og andre akustiske remedier, så tror jeg ikke det blir riktig av meg og legge ut linker.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes flere ulike typer trykkbaserte bassfeller. Noen er mindre i diameter og andre er større, men de bygger sjelden mye ut i rommet. Hvor mange man trenger avhenger av hvor mange trykkpunkter man har i rommet. Det finnes mange smalbåndete, men det er også kommer noen som er meget bredbåndete og samtidig langt mer effektiv enn porøse bassfeller. De beste demper effektivt ned til ca. 30 Hz.
    Siden jeg nå selger slike bassfeller og andre akustiske remedier, så tror jeg ikke det blir riktig av meg og legge ut linker.
    Å du er begynt som forhandler altså ?
    Ja da er det vel noen regler ute å går ja .
    Sender deg en PM over helga jeg

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Og da tenkte jeg at hvis man får fjernet peakene og så løftet hele nivået opp , så er det ikke sikkert at det blir så store dipper til syvende og sist.
    Men mtp. avrullingen , så synes jeg at bassen egentlig er mer preget av peaker enn dipper..... ??
    Muligens jeg husker feil men er det ikke en generell oppfatning at dippene bør være fokus ved akustisk behandling og ikke peakene? Eller burde de egentlig likestilles?
    Uansett i en lengre kjede så vil endring av noe i kjeden påvirke kjeden i sin helhet, hvis dippene blir kontret vil trolig også peakene bli påvirket. Jeg ønsker å bruke minst mulig EQ for å korrigere rompåvirkningen og heller konsentrere EQ til gjengivelse i høyttalerkjeden.

Målet med tråden her er å finne ut hvilke korrigerende tiltak som virker fornuftige Nå har jeg ikke generert noe Waterfall heller, mulig jeg trenger å legge noen tiltak i dette også for å dempe rommet. Gjenklang oppleves ikke som noe stort problem men det er sikkert en del å gå på også der

Newcomer vidareje sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Rasta
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en lenke til mye nyttig: http://www.acoustic.ua/recommendations/800#2
    Hadde vært greit med et vannfall, det ville gjort det enklere å se om du har topper eller dipper. Jeg tror det er topper pga romresonanser du ser og at fallet er naturlig avrulling av høyttalerene. Ville tro at et tårn til på hver side med mellombasser/suber ville gjøre susen

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En metode for å måle ekte HT-respons og ikke HT+rom, er å sette REW opp til å gate målesignalet. Enkelt forklart fungerer det slik at man setter en port som lukker en gitt tid etter lyden fra REW har blitt spillt av. På den måten så fjerner man bidragene i målingene fra flater som ligger lengre bort (fordi lyden ankommer først etter porten er lukket) og man måler kun på HT-ens reelle respons.

Ulempen er at det er begrenset hvor langt ned i frekvens man kan måle med denne metoden -- rett og slett fordi porten lukker seg før basslyden er ferdig å spille.

Metode:

1) Finn ett så stort rom som mulig. Hagen er ypperlig!

2) Sett HT så langt bort fra flater som mulig.

3) Sett mic så nære som mulig, men ikke for nære slik at man kommer i nærfelt. 1-1.5m er fint for din array vil jeg tro.

4) Sett opp gating i REW: Åpne preferences -> Analysis -> Fjern krysset på Set IR Window Width Automatically -> Sett verdi inn i right side Default Width.

Lyd beveger seg ca. 34cm pr ms. Dersom du har den nærmeste vegg som er 2m borte (husk tak, gulv og bakvegg), må du sette default width til mindre enn 200cm/34cm = 5,88ms. Si da at du setter 5ms gating. Da er laveste brukbare frekvens i plottet over ca 1000/5 ms = 200 Hz.

En annen metode er å se på gruppedelay i REW. Da må du gå inn på GD -> Controls knappen øvert til høyre -> Generate Minimum Phase. Da vil du få opp et plott som heter "Excess Group Delay". Dersom denne har store humper på seg, så når lyden målemikrofonen via flere veier (altså via refleksjoner i tillegg til direktelyd). Flat linje betyr enkelt sagt at det er kun én lydkilde som leverer lyd til mikrofonen.

Det hadde forøvrig vært interessant å se hvordan excess GD er på din linearray, siden du har så mange små HT og at forskjellen i avstand mellom nærmeste og fjerneste element er relativt stor. Kanskje man må et stykke unna de HT for å komme ut av denne effekten.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rettelse over:

Dersom nærmeste vegg er 2 m, så kan man regne litt mindre enn 4 m avstand, fordi lyden skal jo frem og tilbake. Altså 400cm/34cm = 11,7ms. Setter man da gate på 11ms, så vil laveste målbare frekvens være omtrent 1000/11ms = 90 Hz.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lagt ut mdat-filer på www.halair.com/rew.mdat og www.halair.com/rew
    Ligger også video med lyd ute på men trenger tips på hvordan lyden kan tas opp på best mulig måte

Får se om hagen kan brukes, foreløpig høljer det ned her - men tipset om gating er notert! Takker.

Newcomer vidareje sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Rasta
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tittet litt på målingene dine og ser at du har satt ir window veldig kort. Hvis det økes ser SPL slik ut:
    -halair-spl-med-ir-window-1000ms-jpg

Excess Group delay ser slik ut:
    -excess-delay-halair-jpg
    Impuls respons og vannfall ser rare ut. Hvilket lydkort bruker du?

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også sett på dataene og støtter at det noe muffens med målingene dine.

Impulsresponsen skal være et kraftig spiker som faller av så fort som mulig. All aktivitet på venstresiden a tid=0, er et matematisk fenomen og viser forvrengningen til systemet. Når jeg da se på distortion i systemet, ser jeg at 2. harmonisk skyter i taket under 600 Hz. Kan det være at elementene blir overstyrte og dermed tuller det til impulsresponsen også.

-impulse_205401-png
    -thd_211409-png

Den her er noe underlig. Membranoppbrytning?

-thd_211106-png

Slik skal det se ut:

-impulse_normal-png
    -thd_normal-png

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .....
    Sist endret av Halair; 08-31-2014 kl 14:58 Begrunnelse: Dobbelpost

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av vidareje Vis post
    Hvilket lydkort bruker du?
    Innebygd, Macbook 2009 med mic via USB og hodetelefonutgang som LineOut.
    Mic kjører med kalibreringsfil og lydkortet er også kalibrert. Men jeg kjenner ikke REW og kan godt ha gjort feil her.

Har sjekket at MB ikke kjører egne EQ-justeringer i bakgrunnen, surroundreceiver står i S-Direct og amp får signal via pre-out.

Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Har også sett på dataene og støtter at det noe muffens med målingene dine.
    Har du noen forslag på hva jeg kan gjøre for å bekrefte riktig prosedyre evt få dette riktig?

Gode innspill fra begge to, takk

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har erfart noen ganger at dersom sampling raten i REW settes feil, så vil lydkortdriveren gjøre (veldig dårlig) resamping, med masse artefakter på målingene som resultat. Det høres også, fordi man får en sånn "bølgende" lyd når sinussveipen går over de høyeste tonene. Dette gjelder for Windows, er usikker på hva opplegget er for samplerate og resampling på mac.

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Jeg har erfart noen ganger at dersom sampling raten i REW settes feil, så vil lydkortdriveren gjøre (veldig dårlig) resamping, med masse artefakter på målingene som resultat. Det høres også, fordi man får en sånn "bølgende" lyd når sinussveipen går over de høyeste tonene. Dette gjelder for Windows, er usikker på hva opplegget er for samplerate og resampling på mac.

Har kjørt igjennom oppsett av REW en gang til, med ny kalibrering. Jeg er tvunget til å kjøre 48khz sample rate da 44.1khz ikke gir meg adgang til MiniDSP UMIK1 i pulldown vinduene. Når jeg kjører sweep får jeg jevnlig klikkelyd mens det sweeper, har googlet dette og prøvd de fiksene som nevnes uten resultat.
    Når jeg kjører kalibrering får jeg melding om at dB-differansen i frekvensområdet er for stort til at dette blir en god baseline. Kjører jeg volum å bånn (ingen lyd) viser REW SPL 70-75dB så noe er ikke helt korrekt...

Når det er sagt så har jeg kjørt noen v2 sweeps og lastet disse opp på www.halair.com/rew
    I tillegg en audio-fil med lydopptak : Array EQ 10inch.mov (Mic 25cm rett foran venstre søyle)
    Forøvrig noen gode tips på hvordan lage gode lydopptak??
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -array-v2-waterfall-jpg   -array-v2-impulse-jpg  
    Sist endret av Halair; 09-01-2014 kl 11:42

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

1. Hjelp til akustiske tiltak
    By ChrisHesby in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 0
    Siste melding: 02-28-2013, 19:55
  2. Hjelp til akustiske tiltak
    By sndrem in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 3
    Siste melding: 12-17-2012, 14:32
  3. Innspill ang akustiske tiltak.