Akustiske tiltak - forslag? / REW måling - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 43
    Newcomer vidareje sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Rasta
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg kjører alltid UMIK-1 på 44.1kHz og får artifakter hvis jeg bruker 48kHz. Kan du mate receiveren digitalt fra Mac'n? Hva tenker du på med lydopptak?

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I REW når jeg velger 44.1khz så forsvinner Umik-1 fra nedtrekksvinduet for Measuring Device.
    Hvis jeg kjører samme REW versjon på en annen Mac (ikke bærbar...) så er det ingen hørbar klikking mens sweep kjører. REW ved oppstart kommer opp med en advarsel om at "OSX may require 44.1khz..." for å fungere skikkelig meen denne settingen får jeg ikke til.

Har forøvrig blitt anbefalt å benytte meg av Audacity til lydopptak. (For å kunne formilde noen "lytteinntrykk" til andre DIY`ere )

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Rasta
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje det går bra hvis du kobler den bærbare til receiveren med en HDMI kabel. Kan du ikke velge UMIK-1 under preferences? Jeg har ikke REW på maskinen jeg bruker nå, så jeg får ikke sjekket.
    Audacity er et bra gratisprogram. Det er nok ikke så lett å gjøre gode opptak av høyttalerene uten at det blir et stort rombidrag. Det var ganske stort rombidrag i det kuttet du hadde spilt inn, selv om det er mye romklang i originalen også.

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vidareje Vis post
    Kanskje det går bra hvis du kobler den bærbare til receiveren med en HDMI kabel. Kan du ikke velge UMIK-1 under preferences? Jeg har ikke REW på maskinen jeg bruker nå, så jeg får ikke sjekket.
    Audacity er et bra gratisprogram. Det er nok ikke så lett å gjøre gode opptak av høyttalerene uten at det blir et stort rombidrag. Det var ganske stort rombidrag i det kuttet du hadde spilt inn, selv om det er mye romklang i originalen også.
    Receiver er fra 2002 og har ikke HDMI Har heldigvis digital inngang men det har ikke tilsvarende utgang på MB.
    muligens jeg tar med iMac'en og prøver med den.

ja, rombidrag er tydelig derfor søken etter gode opptaksmetoder, men er nok ikke her jeg legger mest krefter enda
    prøvde Audacity på MB men den programmet frøs umiddelbart.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Rasta
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må nok gå bort i fra epleprodukter Neida du finner sikkert en løsning!
    Hvis du skal gjøre "brukbare" opptak må du nok dempe alle førsterefleksjonene ganske kraftig. Ta en titt på denne:
    http://www.gikacoustics.com/treated-...istening-room/

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Har også sett på dataene og støtter at det noe muffens med målingene dine.
    Midas - har fått kjørt REW/UMIK på iMacen for å sammenligne. Det kan se ut som Macbook (MB) er den som ikke fungerer tilfredstillende.
    1 - På iMac får jeg valgt 44.1khz samtidig som UMIK er målenhet.
    2 - iMac gir en graf som kan forventes, impuls er normal etc, ref vedlegg. Dette er ikke tilfelle på MB.
    Sist endret av Halair; 09-05-2014 kl 10:36

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå så jeg på Outside.mdat, og det virker som du har problemet fortsatt.

PS! Ønsker du å diskutere dette i denne tråden, eller i den andre du har gående?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Nå så jeg på Outside.mdat, og det virker som du har problemet fortsatt.
    Tidligere data / forrige graf er ikke god data, forkast disse og bruk heller Array v3 iMac.mdat hvis du ønsker Supert at du spør/graver - jeg lærer mye om hvordan REW kan brukes
    Skal prøve å få til nye målinger utendørs etterhvert.

Temaet romakustikk er det nok ryddigst at vi holder i denne tråden. Kritikk/diskusjon til karakter av selve linjene tar jeg gjerne i mot i DIY-tråden

Info Bilde 1:
    Fornøyd "pappa"

Info Bilde 2:
    Ingen EQ, kjørt sweep av hver enkel høyttaler for så kjøre L+R sammen.

Info Bilde 3:
    SPL etter kjapp grovjustering av EQ.

Info Bilde 4:
    Distortion L+R etter EQ

L+R er plassert på sine tiltenkte plasser, avstand 2,8m mens mic er i øreposisjon/sweetspot på ca samme avstand. R er en god del nærmere vegg enn L.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -halaircolumn-jpg   -array-v3-imac-un-eq-jpg   -array-v3-eq-jpg   -array-v3-distortion-jpg  
    Sist endret av Halair; 09-03-2014 kl 09:33

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her følger et bilde av et ryddig rom, anlegg/møblement er endret siden bildet ble tatt men det er uvesentlig ifht akustiske tiltak.

Har tegnet inn type tiltak som vurderes, bassfellene i hjørnene (Gul) er jo gitt ifht plassering mens veggpanelene (Blått) vil bli plassert der de gjør mest nytte for seg.
    Selve lyskassene som går hele veien rundt vegg/tak kan disse utnyttes til bassdemping fremfor trekantfellene (Rødt) vist i overgang lyskasse/tak? F.eks å ordne tette spotkasser og fylle hele hulrommet ellers med isolasjon, frese hullspor (vedlegg 2) på begge flatene og trekke det hele med stoff?

Lyskassen bygger 30cm ut fra vegg og 20cm ned fra tak.
    Hjørnefellene vegg/tak (rødt) / Rockwool - Utelates hvis lyskassene kan benyttes til LF-demping
    Hjørnefellene vegg (gult) 4stk / Rockwool - kan være 60cm på det bredeste og gå i full høyde. Vurderer å gå litt ned i størrelse (40-50cm) pga estetiske årsaker
    Vegg/takplater (blått) 6-10stk / Rockwool - 7cm tykkelse med 3cm klaring fra vegg (totalt 10cm)
    Lerretsrammen er bygget opp med samme mål, duket er akustisk transparent så denne kan også fylles med Rockwool (260x145cm)

Fornuftig utgangspunkt?
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -ht-jpg  
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder -sx8_veneer-jpg 

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halair Vis post

Vegg/takplater med Rockwool - 7cm tykkelse Rockwool Flexi-A med 5cm klaring fra vegg (totalt 12cm)
    Lerretsrammen er bygget opp med samme mål, duket er akustisk transparent så denne er også fylles med Rockwool (260x145cm)
    Er hjemme et par dager i uken med minstemann (pappaperm) og fikk utnyttet dagen litt Etter frokost var det ut med poden for å handle trevarer og tilbehør, under første hvilen hans var det bare å finne fram handymodusen. Har per i dag gjort helt ferdig 4 stk, 8 stk mangler å bli trukket med stoff mens 3stk er som vist på siste bilde. Platene trekkes enkelt og greit med fløyel fra Jusk (35kr pr 300x150cm)
    På veggene kommer det ca 10 plater mens jeg vurderer å bruke også denne typen i taket.

Prøvde ila helgen å sette opp kun Rockwool for å få en følelse av hvordan de påvirket lyd/klang og ble overbevist om at dette var riktig vei - derav innsatsen de siste to dagene. Oppdaterer med bilder når de er hengt opp
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -rammer1-jpg   -ramme2-jpg   -ramme-duk-jpg   -dempeplater-jpg  

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første par:

Rødt vannfall (35-95dB / 15-1000hz / 1/6oct smoothing)
    Ingen akustiske plater

Lilla vannfall (35-95dB / 15-1000hz / 1/6oct smoothing)
    Med 16stk 7cm Rockwool-plater plassert midlertidig rundt i rommet.

Andre par:
    Rødt vannfall (35-95dB / 25-300hz / ingen smoothing)
    Ingen akustiske plater

Lilla vannfall (35-95dB / 15-300hz / ingen smoothing)
    Med 16stk 7cm Rockwool-plater plassert midlertidig rundt i rommet.

Plassering av platene:
    4 stk i lerretsrammen (AT-duk)
    2 stk i høyre hjørne, lagt dobbelt
    5 stk langs høyre vegg
    2 stk langs venstre vegg
    3 stk på bakvegg i ørehøyde
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -7003677-txt-jpg   -etter-jpg   -25-300hz-jpg   -etter-15-300hz-jpg  
    Sist endret av Halair; 09-09-2014 kl 20:49

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja dette hadde jo rimelig bra effekt
    Regner med dette er lett hørbare forbedringer ?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den hørbare forbedringen var tydelig ja. Legger godt merke til forskjellen bare når en går inn i rommet før lyd i det hele tatt er satt på
    Som jeg har tidlig vært klar over at HT-rommet mitt hadde relativt mye gjenklang i seg og intensjonen om å få til noen akustiske tiltak lenge har vært til stede. Så nå var det på tide å komme i gang Jeg ble litt overrasket over hvor tydelig forandringen ble
    Så nå starter jobben med å få plassert platene opp på vegg!

Newcomer Gigawattz sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du lage bassfeller i hjørnene anbefaler jeg å gjøre det slik.

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, det ligner veldig på hvordan jeg har tenkt å angripe hjørnene Begynner med de to fremste hjørnene og supplerer med de to bak hvis behov!

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gigawattz Vis post
    Skal du lage bassfeller i hjørnene anbefaler jeg å gjøre det slik.
    Tredobler man størrelsen, med riktig type porøs materiale, så begynner det å ligne en skikkelig bassfelle. Den som er laget i den linken er altfor grunn og liten og demper hovedsakelig mellomtone og oppover.

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine blir trolig 60cm brede over diagonalen, større ønsker jeg ikke pga estetiske vurderinger

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halair Vis post
    Mine blir trolig 60cm brede over diagonalen, større ønsker jeg ikke pga estetiske vurderinger
    Legg gjerne plastikk mellom porøse materiale og stoffet så du bevarer ambiens i rommet og ikke lager det for dødt. Spesielt i hjørnene bak høyttalerne har det lite for seg å dempe øvre frekvensområdet, så sant man ikke har dipoler da.

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso Vis post
    Legg gjerne plastikk mellom porøse materiale og stoffet så du bevarer ambiens i rommet og ikke lager det for dødt.
    Takk for tipset

Ferdige plater i de fargene jeg vurderer å bruke. Tykkelse 12cm (5cm luft / 7cm dempeplate)
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -akustiskeplater-jpg  
    Sist endret av Halair; 09-10-2014 kl 23:24

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso Vis post
    Det finnes flere ulike typer trykkbaserte bassfeller. Noen er mindre i diameter og andre er større, men de bygger sjelden mye ut i rommet. Hvor mange man trenger avhenger av hvor mange trykkpunkter man har i rommet. Det finnes mange smalbåndete, men det er også kommer noen som er meget bredbåndete og samtidig langt mer effektiv enn porøse bassfeller. De beste demper effektivt ned til ca. 30 Hz.
    Siden jeg nå selger slike bassfeller og andre akustiske remedier, så tror jeg ikke det blir riktig av meg og legge ut linker.
    Heisann, kunne du sendt meg link på disse på en pm? Er dette noe man kan bruke langs veggene? Har ikke mulighet til å plassere i hjørnene.
    hvis man setter opp bassfeller i rommet, mister man ikke da noe trøkk i bassen i sweetspot?eller fjerner den bare bass/rumlebass i hjørner og langs vegger?
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

1. Hjelp til akustiske tiltak
    By ChrisHesby in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 0
    Siste melding: 02-28-2013, 19:55
  2. Hjelp til akustiske tiltak
    By sndrem in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 3
    Siste melding: 12-17-2012, 14:32
  3. Innspill ang akustiske tiltak.
    By GS-AAS in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering