Enda en filmgeek med 10 tommeltotter trenger tips!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2014
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool Enda en filmgeek med 10 tommeltotter trenger tips!

Hei og hå.
    Nå har jeg også kastet med på prosjekt hjemmekino, men trenger noen råd fra erfarne ringrever!

Litt om rommet:
    Rommet ligger i en kjellerleilighet som er omringet av betong, alle fire vegger er betong og taket er av tre.
    Det er 4,85 langt, 2,71 bredt og 2,16 høyt. Så sånn ca 13 kvadrat. Er lengesiden dette ble bygget så det skiller vel 10 cm på breddeveggene.

Så langt har jeg lagt fuktsperre, ullpapp og spon rett på gulvet.
    Veggene har jeg tenkt å lekte ut, bruke gummi i skruepunktene og ha 1 cm klaring mellom tak og gulv for å dempe lyd. Isolere med 5 cm glava og gipsplater.
    I taket blir det vel lydbøyler, glava og dobbelt gips.

Dette er forsåvid første gang jeg bygger noe som skal gjøres nøye. Erfaringen min er vel som mange andre at jeg har bygget et par skjeve trehytter oppigjennom.

Det jeg lurer på er hvordan tror du dette rommet blir ift lyd og støy opp i 2 etg, hvordan vil akkustiken bli? Og hva jeg evnt burde kle vegger og tak i.

Egentlig så er ALLE tips og råd velkommne enten om det gjelder bruk av en type skrue til hvilke lerret jeg burde kjøpe!

Har ikke allverden med penger så budsjettet er ikke enormt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Bærum
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan fort bli fuktighet og sopp om du isolerer på innsiden og det ikke er drenert og isolert på utsiden. Er ikke noe ekspert, men noe du bør undersøke.

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Dr S og velkommen til AV forum. Dette høres ut som et spennende prosjekt som jeg tenker å følge med på. Innledningsvis vil jeg tipse deg om disse to byggetrådene jeg selv vil hente inspirasjon fra når jeg starter på dedikert kino.

http://avforum.no/forum/showthread.p...8single-amp%29
    http://www.avsforum.com/forum/19-ded...#post_17772443

Siden ditt rom har vegger av betong kan du vurdere om du trenger gips over isolasjonen eller om det kan fungere å trekke med teppe. Da tenker jeg på løsningen i førstnevnte link hvor trådstarter benytter scenemolton over isolasjon. Dette kan være fordelaktig med tanke på demping av resonans i rommet og for lys refleksjon, gitt at du benytter mørke farger og har full kontroll på lys.

Ellers kan jeg nevne biltema om du er ute etter billig skrumateriell.

Skal du ha en eller to rader? Ønsker du å skjule høyttalerne?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2014
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar

Mauritsius:
    Det var litt fukt på gulvet og oppover ene veggen, men er ikke lett å isolere på utsiden av denne da denne veggen ligger under jorden, men tror at grunnen til at det har blitt fuktig er at takrennene i etg over kanskje ikke går nok ut fra veggen så vannet følger murveggen. Skal se hva jeg evt får gjort med dette. Er vel også et middel man kan vaske/sette inn veggen med for å ungå sopp?

regnep:

Har tatt utgangspunkt i gips hvertfall. Sånn jeg har lektet nå så vil jeg tro at det kanskje blir litt shabby med bare stoff over. Også prøver jeg å være litt nøye med lyddempingen.
    Er jo kjipt om man skulle bygget en dedikert hjemmekino også kan man ikke ha trøkk på lyden, da mister man liksom hele poenget egentlig.
    Men jeg har tittet på scenemolton og lurt på om jeg skal kle inn gipsen med dette. Men vet ikke om det vil ha noe særlig effekt om det strekkes inntill en gipsvegg?

Siden rommet er 4,85 har jeg egentlig ikke tenkt på så mye annet en 1 rad, men det er jo klart at mye vil alltid ha mer, sånn er det vel med altvil jeg tro. Så jeg må vel sette meg ned å finne ut av hva jeg får plass til.
    Høytalere blir nok ikke innfelt for jeg har ikke så mye penger å sette av til lyd (rundt 6-10 k) så da vil jeg heller oppgradere når det lar seg gjøre.

Legger ved noen bilder fra før lektingen så dere kan se hvordan rommet ser ut. (Rommet er større en det ser ut som på bilde)

Skal prøve å legge ut så fort det skjer endringer.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Enda en filmgeek med 10 tommeltotter trenger tips!-img_0198-jpg   Enda en filmgeek med 10 tommeltotter trenger tips!-img_0199-jpg   Enda en filmgeek med 10 tommeltotter trenger tips!-img_0200-jpg  
    Sist endret av Dr S; 08-24-2014 kl 01:19

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er redd du vil få kjellerlukt/mugg hvis du isolerer mot disse betongveggene, ser ut som de har fuktproblemer og saltutslag. Så lenge veggene står åpne som nå med god lufting så er det ikke farlig,men med en gang man begynner å isolere inne veggene så blir det er problem.
    er nok redd du må grave opp på utsiden og drenere/isolere på utsiden så veggene får tørket ut før du starter innvendig lekting/isolering.
    har samme dritten hos meg og det irriterer å ha en kjeller jeg ikke kan få brukt til annet enn lagringsplass og vaskerom.
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2014
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Shit, det hørtes dyrt ut.
    Finnes det ingen andre muligheter?
    Hva med en avfukter?
    Og er det bankers at det blir mugg/sopp om jeg gambler og kler igjen?

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke som er bra nok desverre.,det er såkalt eps men det hadde jeg ikke stolt på,dyrt er det også. Fuktproblemet langs ytterveggene må bort og da må en til å grave vekk dårlig masse, ned med drensrør, isolasjon og grunnmursplast på yttervegg og så singel/pukk. Er mulighet for leie av minigraver og gjøre jobben selv,skal du leie firma da blir det fort dyrt.
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før du bruker masse resurser på å bygge deg et bra kinorom bør du være sikker på at veggene ikke er fuktige og du får mugg/sopp problemer. Ellers er rommet et bra utgangspunkt for en flott kino!!

Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut i fra hva recover nordic rådet oss til å gjøre i vår lille bod med samme tilstand som ditt kjellerrom så var det å la det være avstand mellom betong og utlekting/isolasjon og sørge for sirkulasjon i luften bak lektene med mekanisk avtrekk. Men som saar skriver så er beste løsning å grave, drenere og isolere.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2014
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde en kompis på besøk idag som er tømrer!
    Det er 2 hjørner hvor det har vært fuktgjennomslag han anbefalte som dere å grave opp osv, men siden rommet ikke har hatt noe særlig luftsirkulasjon de siste 40 årene så er det ikke så rart heller.
    Men har staket ut 2 ventiler til nå så har 3 ventiler og lukten har blitt mye bedre siden jeg begynnte.
    Han sa også at det var mulig å få til et avtrekk bak isolasjonen som muligvis gjør susen.
    Skulle helst ha gravet og drenert. Men desverre strekker ikke pengene til.

Newcomer danibjor sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme problemet her i min kjeller som setter kinoen litt på vent. Vi har planer om å grave dreneringen selv for å spare litt (mye) penger. Du kan komme langt om du får med deg et par kompiser på dugnad - og en innleid minigraver

Intermediate johnsen90 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta deg tiden til å drenere. Vil spare deg for mye tull som kan oppstå i ettertid.
    Sony HW55 - Dreamscreen V5 Dynagrey 100" - Oppo 103D - Apple Tv - Panasonic ZT60
    Klipsch RF82-RC62-RS42 - Xtz 12.16 - Yamaha CX5000 - Emotiva XPA-3 - Rotel 1562

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2014
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gravde meg et lite stykke ned langs grunnmuren idag bare for å titte(ca 40 cm) det viser seg at langs med muren så ligger det store gråstein som sikkert har blitt lagt ned for drenering en gang back in the days.
    takrennene har også bare blitt gravd rett ned fra veggen, så jeg antar at alt regnvann fra taket har fulgt renna, ned i dreneringssteinen og laget en suppe i bånn

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2014
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Da var jeg tilbake med en liten update.
    Etter en gjennomgang av utsiden av kjelleren har jeg fått drenert og ryddet opp. Luftingen er også blitt fikset. Veggene har fått tørket opp og nå er det så og si null kjellerlukt i rommene i og rundt kinoen

Har vært mye vatring, måling og pussing av vegg siste tiden, men nå begynner ting å falle på plass.
    Kjøpt dekomolton fra tyskland. til en relativt grei pris. 3*20 meter til 1900,-. Fant også ut at lydbøylene på maxbo er ganske dyre, 49.50 pr stk eller noe.
    Fikk kjøpt til 15,- stk på finn, så mye penger å spare om man titter seg litt rundt.
    Ellers har jeg fått lektet vegger og tak, kledd med 5cm glava trukket strøm og gipset. Det som står igjen nå er gipsing av tak, hvor det skal opp dobbelt med gips.

Har også tittet litt rundt mht lyd og høytalere.
    Er en jungel av div pakker der ute, men jeg har funnet 3 stk det står imellom.
    http://www.soundgarden.no/hjemmekino...akke-sort.html
    http://www.hifiklubben.no/Products/d...rsystem-32452/
    http://kommer faktisk ikke inn på su...ken de har der
    Det er disse 3 pakkene det står imellom. Trenger derfor litt hjelp til å finne ut hvem jeg skal velge. pr nå heller jeg mest mot klipsch.

Legger ved noen bilder av fremgangen. Bildene er så der, men er det jeg har

Stay tuned
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Enda en filmgeek med 10 tommeltotter trenger tips!-img_0216-jpg   Enda en filmgeek med 10 tommeltotter trenger tips!-img_0280-jpg   Enda en filmgeek med 10 tommeltotter trenger tips!-img_0308-jpg   Enda en filmgeek med 10 tommeltotter trenger tips!-img_0309-jpg   Enda en filmgeek med 10 tommeltotter trenger tips!-img_0311-jpg  

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bra du fikk ordnet opp veggene, dette blir bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2014
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Takk for gode råd Men nå er prosjektet hvertfall igang for fullt og deilig er det.
    Men ift til lyd, er den noen som har råd ang hjemmekino anlegg? Som nevnt så er det 3 stk jeg har tittet på, men er åpen for fler forslag.
    Har jo som fleste andre fått med meg Dolby atmos.
    Men hvor stor blir kostnaden om man går for dette? Self kan man gjøre det greit billig, men jeg er heller mer på at man kanskje kjøper et 5.1 oppsett som er bra enn at man klemmer på med 7.1.2 til rundt samme pris som ikke låter noe særlig.
    Her er de 3 pakkene jeg har tittet på.

http://surround.no/Produkter/Surroun...000001122.aspx
    http://www.hifiklubben.no/Products/d...rsystem-32452/
    http://www.soundgarden.no/hjemmekino...akke-sort.html

Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott arbeid Dr S. Vet ikke hvor du befinner deg i landet men anbefaler deg å dra på en lyttetur. Litt vanskelig med surround.no om du ikke befinner deg på østsiden. Har selv et sett med dynavoice magic 5 (eller noe i den duren) og er fornøyd med dem siden de står i en semi dedikert kjellerstue-kino som er åpen til gang. Spiller aldri særlig høyt unntagen til barnas bursdager og selv da koser jeg meg. Etter hva lyd og bilde skriver er de noe av det beste du kan skaffe for prisen.

Dali er normalt et solid merke men jeg vet lite om den serien du viser til. Kjør en demo hos Hifi-klubben så kan ørene dine bedømme selv.

Hva angår Klipsch så vet jeg at disse er ypperlig til kinobruk da de ikke står tilbake for noe med tanke på dynamikk. Lydkvaliteten skal også være meget bra. At surround høyttalerne er dipol skal også være gunstig for et 5.1 oppsett

Kort fortalt men håper det kan bidra i kampen for kinotilværelsen

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2014
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det.
    Kampen for kinotilværelsen er godt dekkende ord! Man kan jo nesten bli gal av å bygge kino. Valgene er uendelige på så og si alt. Så man må vel bare forhøre seg rundt å skjære igjennom, ellers blir det aldri noe annet en ett tomt kjellerom.
    Hadde man vunnet i lotto hadde det vært greit, da er det bare å kjøpe det på øverste(hobby) hylle.
    Men på budsjett vil man ha det beste for minst mulig, og det er en utfordring.

Lignende tråder

1. 10.000 tommeltotter - vil bygge hjemmekino
    By caines in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 0
    Siste melding: 06-26-2013, 06:12
  2. Enda en receiver-tips tråd
    By sugress in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 0
    Siste melding: 09-21-2011, 18:08
  3. Enda en kar som trenger tips til lyisolering
    By oemaraak in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 3