HAL9000 bygger hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HAL9000 bygger hjemmekino

OK, så var tiden kommet for meg. Jeg skal lage et dedikert hjemmekinorom i kjelleren i den nye boligen. Rommet er nesten fullstendig under bakkeplan og er veldig tørt og fint til å være en kjeller i eldre bolig.

Rommet er 32 kvadratmeter og jeg tenker å bygge et lite rom innerst for teknisk utstyr som projektor osv. Dette både for å hindre støy fra vifter, men også fordi PC blir plassert her slik at det fungerer som et kontor.

Jeg har laget en superenkel skisse i Sketchup som antyder hvordan jeg tenker:

HAL9000 bygger hjemmekino-capturekino-jpg

Rommet er ca. 8 * 4 meter før kledning og isolasjon er lagt på vegger. Taket er ca. 213 cm høyt før gulv er lagt så her planlegger jeg å kun å male i rett farge.

Jeg har fra før en JVC X35 med Darbee som jeg tenker å beholde en stund til, men planlegger å oppgradere lydanlegget ganske betydelig. Er litt fan av Klipsch så har sett for meg 2 RF7 II fronter med passende tilbehør av senter, surround og back surround. Planlegger også investere i en Dolby Atmos kompatibel receiver samt en egen effektforsterker for de to frontene. Alt dette kommer litt frem i tid når økonomien tillater det. Først skal rommet bygges.

Noen bilder fra første fase:

Her er rommet målt opp og støvsuget rent. I tillegg er det meislet vekk litt klumpete betong fra kantene i gulvet.

HAL9000 bygger hjemmekino-rom2-jpg

Bilde fra motsatt side:

HAL9000 bygger hjemmekino-rom4-jpg

Kjøpt inn avrettingsmasse til gulvet + annet utstyr:
    HAL9000 bygger hjemmekino-avrettingsmasse-jpg

Jeg planlegger å gjøre mest mulig selv, men leier inn elektriker til å legge inn kurser fra sikringsskap slik at alt blir godkjent. Veggene blir vanlig reisverk med isolasjon, fuktsperre og deretter 1-2 lag med gips / finer (for å kunne henge ting på veggen). Gulvet blir etter avretting varmeisolert med noen 6 mm matter som Maxbo selger sammen med sine varmematter. Deretter kommer det et lag parkett og til slutt et passende mykt og mørkt teppe.

Resten av detaljene følger etterhvert.

Hvis noen har tips, kommentarer, kritikk så er jeg veldig takknemlig.

Mvh
    Per

Intermediate johnsen90 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser lovende ut!
    Sony HW55 - Dreamscreen V5 Dynagrey 100" - Oppo 103D - Apple Tv - Panasonic ZT60
    Klipsch RF82-RC62-RS42 - Xtz 12.16 - Yamaha CX5000 - Emotiva XPA-3 - Rotel 1562

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av johnsen90 Vis post
    Ser lovende ut!
    Takk! Gleder meg til dette er ferdig.

Newcomer Della sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Ser ut som en god plan, eneste jeg reagerer på er at du har plassert fruen i utstyrsrommet...
    Hold oss oppdaterte med bilder, skal selv til med kino til sommeren og trenger litt tips og triks selv!
    Della
    TV : 50PFL5008T
    Kilder : Pioneer BDP-LX55 - Airport Express - Violectric V800 DAC
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono
    Høytalere : Piega Coax 70,2 - Piega Premium 5 - Piega Premium 3
    Styrt av: Ipad2/Iphone5

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Della Vis post
    Hei,

Ser ut som en god plan, eneste jeg reagerer på er at du har plassert fruen i utstyrsrommet...
    Hold oss oppdaterte med bilder, skal selv til med kino til sommeren og trenger litt tips og triks selv!
    hehe, fruen er kun midlertidig plassert der ;-)

Primet gulvet i dag. Planlegger å legge avrettingsmasse i morgen. Krysser fingre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått lagt ferdig gulvet. Primet først, gikk med 2 liter (6 liter ferdigblandet) primer. La også skumgummilister langs kantene for å unngå sprekker når avrettingsmassen stivner. Brukte bare litt over halvparten av de sekkene med avrettingsmasse jeg hadde kjøpt inn, dvs. 24 sekker av 25 kg. Resten går i retur.

Primet:
    HAL9000 bygger hjemmekino-avretting-jpg

Listet langs kantene og ferdig lagt på masse:
    HAL9000 bygger hjemmekino-avretting4-jpg

Etter litt tørking:
    HAL9000 bygger hjemmekino-avretting2-jpg

Produktene jeg benyttet var Optiform avrettingsmasse kjøpt på Monter (uten armering siden dette er på betonggulv i kjeller). Tilsvarende primer. Brukte drøyt 5 liter med vann per 25 kg sekk med masse. Brukte også sementmikser siden det blir drøyt å blande såpass mye med en drill. I tillegg er det veldig kjekt med en piggrulle for å fjerne luftbobler og blande sammen "kantene" i massen fra sekk til sekk.

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si at her går det unna. Blir spennende å følge med. Med så grei plass, har du vært innom tanken om å bruke AT skjerm?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av regnep Vis post
    Må si at her går det unna. Blir spennende å følge med. Med så grei plass, har du vært innom tanken om å bruke AT skjerm?
    Med fare for å virke dum: Hva er AT skjerm? Mener du lydtransparent lerret? Jeg har i såfall tenkt på den tanken ja, men er litt redd for at rommet blir litt lite siden jeg skal ha dette tekniske rommet / kontoret på innsiden. I tillegg så heller jeg litt i retning av dette også blir en man cave og ikke et rom som 100% er bygget kun for kinoformål. Det blir nok dog 90% kino.

Taper man ikke litt på lyd og billedsiden ved å velge transparent lerret? Blir det dyrere? Stiller det noen ekstra krav til valg av høyttalere og projektor?

Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det var selvfølgelig lydtransparent lerret jeg mente å skrive. Nei de beste AT lerretene er spesial designet for å ikke forringe lyden. Om du bygger rammen selv og spenner opp lerretet så koster dette ikke mer enn et vanlig lerret. I utgangspunktet trenger du ikke noe spesielle høyttalere eller en spesiell projektor til AT lerret. Men der finnes høyttalere som er designet til AT lerret.

Når jeg en vakker dag setter igang med egen kino blir dette med AT lerret. Dette grunnet optimal plassering av senter og for å skjule alt av høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det var selvfølgelig lydtransparent lerret jeg mente å skrive. Nei de beste AT lerretene er spesial designet for å ikke forringe lyden. Om du bygger rammen selv og spenner opp lerretet så koster dette ikke mer enn et vanlig lerret. I utgangspunktet trenger du ikke noe spesielle høyttalere eller en spesiell projektor til AT lerret. Men der finnes høyttalere som er designet til AT lerret.

Når jeg en vakker dag setter igang med egen kino blir dette med AT lerret. Dette grunnet optimal plassering av senter og for å skjule alt av høyttalere.
    Hmm, et lite dilemma for meg. Hva med bildet? Kan man se perforeringene i lerretet? Hva slags høyttalere snakker du om som er laget for transparent lerret? Tenker du å felle inn surroundkanaler osv. i veggen også?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet spørsmål jeg lurer litt på. Jeg har lest noen av de andre byggetrådene, men ikke funnet noen klar anbefaling med tanke på vegger i kjeller. Noen steder anbefales det å bruke knotteplast på veggen i en kjeller, mens f.eks. guidene til Rockwool anbefaler å heller separere reisverk fra murvegg med noen cm slik at treverket ikke berører betongen. Hva da med isolering? Det anbefales vel ikke så mye som 10 cm i en kjeller? Rockwool har noe de kaller Flexi A-plate som finnes i f.eks. 50 mm tykkelse, men er det ikke en risiko for at denne kan falle ut bak stenderne? Hvor godt sitter slik plater bare pga. press mot stendere?

Noen noen tips? Jeg planlegger forøvrig å kle veggene innvendig med dobbeltfalset kledning innerst og et lag gips ytterst. Dette for å få noe å feste skruer i på veggen. Anbefales det å bruke det spesielle limet som selges (green glue tror jeg det heter)?

Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det siste av AT lerret er blitt rettet mot 4K projektorer og er meget finmasket. Du skal ikke kunne se noe til vevet i duken på normal sitte avstand. Ja jeg tenker også å felle inn surround kanalene.

Her er forøvrig to av mine favoritter for inspirasjon til planlegging:
    http://avforum.no/forum/showthread.p...8single-amp%29
    http://www.avsforum.com/forum/19-ded...#post_17772443

Angående plast/ ikke plast så er min anbefaling etter fagprat med Recover Nordic å la det være luft mellom mur og stender/isolasjon. Videre anbefalte Recover å sørge for sirkulasjon mellom mur og stender/iso for fukt transport. Dette med tykkelse og plassering av isolasjon har direkte innvirkning på hvilke frekvenser du ønsker å dempe og hvor mye plass du ønsker å avskrive til dette.

Så til green glue. Jeg er selv i en prosess hvor jeg plater tak og vegger med gips og green glue. Føler at dette gir god demping mot naboer og flystøy. I tillegg slipper jeg å fjerne gammel "miljøstrie" som er noe herk. Tre tønner GG i første omgang med tilhørende pistol så får jeg se hvor langt beholdningen rekker.

Det blir litt vanskelig å bedømme hvorhvit GG vil lønne seg for deg. Du får tenke på hvilke retning du tenger å dempe. Vegg mot teknisk rom og tak vil muligens være mest utsatt for lydgjennomtrengning. Betong vegger gir mye uønsket klang. I linken over har Hunsbeth kun scene molton "teppe" over rockwool som innerste vegger. Dette for å dempe førsterefleksjoner. Vel og merke ikke betong vegger ytterst men du forstår at gips kan også gi uønsket klang.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, takk for svaret. Jeg må si jeg ble litt inspirert av de to linkene dine. Rommet mitt vil aldri bli i nærheten så flott, men det med AT lerret og skjulte høyttalere er noe jeg vurderer nærmere nå. Skal ta en titt på byggelinken til avshop. Ser de har pakkepriser på høyttalere fra Adam + perforert lerret. Noen som forresten vet noe om det lerretet? Altså DreamScreen v5 UltraHD? Rommet mitt blir fullstendig lyskontrollert så jeg regner med å kunne benytte helt hvitt lerret. Tidligere har jeg vært plaget med det jeg oppfatter som synlig struktur i lerret, men som Gorm tidligere har sagt er sparkle pga. høy gain.

Newcomer steinm sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av <
    HAL9000;1999764
    Et annet spørsmål jeg lurer litt på. Jeg har lest noen av de andre byggetrådene, men ikke funnet noen klar anbefaling med tanke på vegger i kjeller. Noen steder anbefales det å bruke knotteplast på veggen i en kjeller, mens f.eks. guidene til Rockwool anbefaler å heller separere reisverk fra murvegg med noen cm slik at treverket ikke berører betongen. Hva da med isolering? Det anbefales vel ikke så mye som 10 cm i en kjeller? Rockwool har noe de kaller Flexi A-plate som finnes i f.eks. 50 mm tykkelse, men er det ikke en risiko for at denne kan falle ut bak stenderne? Hvor godt sitter slik plater bare pga. press mot stendere?

Noen noen tips? Jeg planlegger forøvrig å kle veggene innvendig med dobbeltfalset kledning innerst og et lag gips ytterst. Dette for å få noe å feste skruer i på veggen. Anbefales det å bruke det spesielle limet som selges (green glue tror jeg det heter)?
    Knotteplast skal være utvendig, når det gjelder innvendig så kan stenderverket stå øre lite fra vegg.
    Regner med muren er tørr, slik at det ikke slår seg på innsiden. Idag isolerer de utvendig for å flytte nullpunktet
    til midt i mur, dette for for å forebygge at det ikke slår seg.
    Hvis massene på utsiden er drenerende og det er grunnmurspapp / Knotteplast så er vel faren for fuktighet innvendig fjernet. Hvis ikke det er isolert på utside så bør du vel ha 10cm .
    Lykke til
    Sist endret av steinm; 08-20-2014 kl 11:22
    Parasound P7 -Parasound Halo A21/A31 - Marten Django L - Marantz SA-15S1 - Marantz BD 7004 - Rega planar 3 - 2 stk System Audio Se 200 -
    Sony HW65

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et V5 Ultra HD. Jeg er meget godt fornøyd med dette. Ser ingen ting til perforeringen og jeg sitter på 3,5m avstand til 120" lerret. Jeg ser ingen ulemper med dette. Klarte ikke å høre forskjell med og uten duk og man får et mye "renere" rom av å skjule alle høyttalerene.

Synes du har svært godt potensiale for en god kino. Fantastisk med mulighet for å sette prosjektor i annet rom! Regner med at du også plasserer alt utstyret der? Lykke til! Blir spennende å følge med videre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av steinm Vis post
    Knotteplast skal være utvendig, når det gjelder innvendig så kan stenderverket stå øre lite fra vegg.
    Regner med muren er tørr, slik at det ikke slår seg på innsiden. Idag isolerer de utvendig for å flytte nullpunktet
    til midt i mur, dette for for å forebygge at det ikke slår seg.
    Hvis massene på utsiden er drenerende og det er grunnmurspapp / Knotteplast så er vel faren for fuktighet innvendig fjernet. Hvis ikke det er isolert på utside så bør du vel ha 10cm .
    Lykke til
    Takk for svaret. Jeg har forhørt meg litt forskjellige steder, og jeg får vel aldri helt det samme svaret, men endte opp med å kjøpe en rull med Platon som jeg fester på innerveggen for sikkerhets skyld. Kommer også til å gå for 10 cm slik du sier med litt avstand til stenderverk. I tillegg legger jeg klosser under og over bunn- og toppsville for å få en luftspalte.

mvh
    Per

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MML Vis post
    Jeg har et V5 Ultra HD. Jeg er meget godt fornøyd med dette. Ser ingen ting til perforeringen og jeg sitter på 3,5m avstand til 120" lerret. Jeg ser ingen ulemper med dette. Klarte ikke å høre forskjell med og uten duk og man får et mye "renere" rom av å skjule alle høyttalerene.

Synes du har svært godt potensiale for en god kino. Fantastisk med mulighet for å sette prosjektor i annet rom! Regner med at du også plasserer alt utstyret der? Lykke til! Blir spennende å følge med videre.

Takk! Jeg har bestemt meg for å skjule høyttalere. Regner med at jeg handler det Adamsettet som jeg ser ligger annonsert på en viss nettside :-)

mvh
    Per

Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du gjør lurt i å skjule høyttalerne. En del mer arbeid (som enkelte liker) men absolutt verdt de ekstra timene. Har hørt mye bra om det settet du nevner.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du gjør lurt i å skjule høyttalerne. En del mer arbeid (som enkelte liker) men absolutt verdt de ekstra timene. Har hørt mye bra om det settet du nevner.
    Litt usikker på hvor bra jeg får skjult surroundhøyttalerne, og kanskje spesielt back surround, men skal forsøke å tenke ut en passende løsning.

Newcomer Rovik sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avrettet du hele gulvet i et jafs? Hvordan ble resultatet, ble det plant?
    * Dynabel SuperExact * SVS SB12-Plus * EAD (Theatre Master Ovation) * EAD (Theatre Vision P) * Monster Power HTS5100
    * Vincent SAV-P200 * Hitachi PJ-TX300 * Dreamscreen V1 Dynagrey alumotor 92"

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Jarlaxle bygger hjemmekino
    By Jarlaxle in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 29
    Siste melding: 10-27-2015, 14:02
  2. Bygger hus med rom for hjemmekino
    By Ranger1 in forum minHjemmekino og minHiFi
    Svar: 0
    Siste melding: 07-03-2014, 23:45
  3. jeg bygger hjemmekino :)
    By elektriker in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering