Hjelp med ventilasjon

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp med ventilasjon

Heisann. Jeg bygget for ca ett år siden ett kinorom i kjelleren min. I den anledningen satte jeg inn en lyddør. Huset mitt er bygget med balansert ventilasjon, og døren som sto der originalt var med spalte under for og få gjennomstrøm av luft. I rommet er det en ventil hvor det kommer luft ut ifra. Det er og en vanlig ventil gjennom yttervegg. Hvis jeg lukker døren i kjelleren så blir det veldig varmt der nede nå når det er så varmt ute (også under film om vinteren). Trodde ventilasjonen skulle funke litt bedre men det gjør det altså ikke. Teorien var at siden det faktisk finnes en ventil gjennom yttervegg så vil ventilasjonen blåse luft inn i rommet og ut gjennom ventilen. Men det virker som det ikke er nok

Hvilke alternativer har jeg til og få litt mer luft inn i rommet? Varmepumpe er ikke aktuelt helt enda.

Hvis jeg setter en vifte i ventilen som går gjennom yttervegg vil dette hjelpe? Skal denne eventuelt blåse inn eller ut av rommet? Har og ventiler i vinduene.

Ett annet alternativ jeg vurderer er en flyttbar aircondition. Denne kan kun brukes når jeg ikke ser film da den bråker mye. Men kan kjøle ned rommet på forhånd hvertfall.

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Stian. Vet du om du får nok tilluft til rommet i forhold til bruken av rommet med beregning av tilført varme fra utstyr og ytre oppvarming? For meg høres det ut som at en varmepumpe er akkurat det du kan trenge. Hva angår balansert ventilasjon så skal i utgangspunktet alt av luft, inn og ut, passere gjennom varmeveksleren. Det kan virke som at når du byttet dør så påvirket du en til og fra luft sløyfe og at dette gir deg den dårlige ventilasjonen nå.

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sliter med samme problem selv og vurderer og anskaffe meg en slik for kinorommet.

http://www.foris.no/?PageID=4468&ItemID=3199

Produsentlink her: http://vents-us.com/cat/704/

Varmepumpe er i utgangspunktet fint mtp å få høyere eller lavere tempratur men den bytter ikke ut lufta i rommet derfor vurderer jeg heller en slik, støy er også en faktor for meg.

Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en interessant løsning. 70 sek innluft og 70 sek utluft med varmegjenvinning høres bra ut for små rom. Og du har helt rett Ender med tanke på varmepumpe og ventilasjon. Den sirkulerer kun lufta i rommet. Men om Stian får tilført nok frisk luft så kan en varmepumpe hjelpe. De er meget stillegående sammenlignet med med varmepumpeboomen for ti år siden. Har selv en av de siste panasonicene og er meget fornøyd. Spesielt nå i sommervarmen

Newcomer Tassadar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne virket jo genial! Men hva med støy? Om man ser film inne så vil jo lyden gå rett ut eller?

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å høres kritisk ut: Hva er det du vil? Friskluft eller kjøling? Fordi disse to har ulik løsningsmåte. Nok friskluft bør man få med riktig dimensjonert balansert ventilasjon. Man kan IKKE forvente kjøling med balansert ventilasjon. Det er alt for liten luftstrøm og temperaturdifferanse i slike system til å kunne kjøle varmeproduksjonen i en vanlig hjemmekino. Og siste tankepunkt: Hvorfor ønsker man varmegjenvinning dersom formålet og behovet kjøling?

Hvis jeg husker riktig, så kan 50 m^3/time luft - som tilsvarer ventilasjonen i en god stue - borttransportere 80-200W varme, litt avhengig av temperaturdifferansen mellom innluft og utluft. Har man litt (1 forsterker eller 1 prosjektor), så vil temperaturen i rommet stige bare på grunn av dette. Varmepumper er egentlig eneste løsning for kjøling, da luftstrømmen er langt høyere og temperaturdifferansen er mye høyere enn i balansert ventilasjon. Det gjør at man kan klare å kjøle 2-3kW, og *da* klarer man å holde tempen nede i kinoen.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med det du sier Midas. Slik jeg leser første post så får ikke TS gleden av den balanserte ventilasjonen da han har stengt av ventilasjonen med en tett dør. Ventilen jeg linket til kan hjelpe med å få mer luft inn og ut av kinoen men den vil nok ikke hjelpe noe med tempraturen. Da er det nok som du sier varmepumpe som gjelder. På full effekt klarer en ventil 54m3/h men tempraturen vil være mer eller mindre den samme.

Effekt
    Trinn RPM Sones dB m³/h Watt
    1 610 0,1 19 14 3,8
    2 800 0,3 22 28 3,96
    3 1450 1 29 54 5,61

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det mange gode svar!

Det som jeg mener er problemet til vanlig er at jeg ikke får nok luft inn i rommet fra ventilasjonsanlegget pga lyddøren. Dette fører igjen til at det kan bli noe varmt når døren er lukket og det vises film. Så tror nok en vifte i ventilen kanskje hadde vert en god ide her. Men vil ikke ha en med varmegjenvinning. Finnes det noen greie løsninger som kan plasseres i eksisterende ventil som ikke bråker for mye?

Så en annen ting. Hvis jeg får en vifte i den ventilen jeg allerede har som blåser INN friskluft så trenger jeg en ny ventil til og blåse luften ut igjen. Ytterveggene er betong så dette funker dårlig. Men kanskje en ventil mot gangen. Finnes det noen ventiler som ikke slipper gjennom så mye lyd? Har ikke lyst og sette i en ventil som slipper gjennom mye lyd når jeg har gjort såpass mye med veggen for og hindre dette!

Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite og billig tips kan være å prøve med en pc kabinett vifte. Denne i fra Noctua kan flytte opp til 80 m³/h og er meget stillegående. Litt Reodor Felgen her så tror jeg du kan får til en stillegående og billig løsning. Mener å ha sett byggetråder der dette har blitt benyttet.

Her kan du se Hunsbedt løsning for utstyrsavtrekk
    Sist endret av regnep; 07-25-2014 kl 19:17

Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Da har jeg gått til innkjøp av en Twin Fresh fra www.foris.no til 3350,- ink.mva. Var og hentet viften i dag og kommer til å montere denne iløpet av uken. Jeg fikk en liten demo på kontoret til Foris og på svakeste hastighet var viften nesten ikke mulig å høre på et stille kontor. Den virker enkel men solid i konstruksjonen og man har mulighet til støpsel på vegg eller selvsagt innbygging.

Grunnen til at jeg gikk for denne og ikke en varmepumpe er at jeg aldri vil slite med temperaturen, men vil heller slite med en del "lommeluft/lørdagsmorgenunderdynen-luft etc. i rommet.

MEN, viften er dimmet for 15-20m2. Mitt lokale er ca 30m2. Saken er at jeg vil prøve effekten fra en før jeg kjører til med to. Om man da kjøper to, så kan disse krysskobles slik at de kommuniserer og en f.eks puster mens den andre suger inn.

Blir kjempespennende å se hvordan denne funker. Skal også montere på en lydfelle fra Lindab på vegg utenfor ventilen for å ta evt. lekkasje av lyd.
    Holder dere oppdatert iløpet av uken

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2014
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg planlegger å lage rom-i-rom i kjelleren (26m2) og hadde hele tiden tenkt å installere to luftekanaler i hver ende av rommet for å få dytte luften gjennom rommet med to vifter. Så jeg er spent på hvordan denne Twin-fresh-vifta fungerer for deg, den virket veldig enkel og grei å installere og bruke. Kanskje det er en enklere og bedre løsning?

Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg kjøpte viften så fikk jeg den demonstrert på hastighet en hos leverandøren. Denne var da mer eller mindre helt lydløs. Når jeg i dag pakket opp min vifte så opplevde jeg en irriterende durelyd når jeg kjørte den.

Kvaliteten på viften er ok. Skjoldet på forsiden av viften virker litt skrøpelig og festepunktene mellom skjold og vifte så ut som om de hadde fått seg en trøkk da man kunne se disse punktene tydelig om man så rett på vifteskjoldet. Da så man fire punkter som så ut som om var på vei gjennom plastikken.

Ellers må man være forsiktig når man løfter ut viften. Den er "montert" sammen, men faller lett fra hverandre i deler om man ikke tar seg tid.

Jeg har kontaktet leverandør i Bergen og forventer ny vifte på mandag da jeg ikke kan bruke denne. Har lagt ved en video der man kan oppleve litt av durelyden. Den er betraktelig høyere enn det min mobil fanger opp. Slike ting er irriterende, men jeg har opplevd å få mandagsprodukter før og det har løst seg

PS: Jeg prøvde selvsagt viften i horisontal stilling. Det var liten til ingen forskjell. Montert i røret så ble lyden litt mindre plagsom, men fortsatt helt uaktuell i min kino.

Jeg vil anbefale dere å høre med butikken dere kjøper fra at de må sjekke at viften er stille før de sender denne til dere.

Her er et eksempler på lyd:
    NB: Den intense susingen er mobilen min. Man hører bare "Rnrnrnrnrnrnrnrnrn-lyden" når viften går

Hastighet 1: https://www.youtube.com/watch?v=Q2gA...ature=youtu.be
    Hastighet 2: https://www.youtube.com/watch?v=nuPh...ature=youtu.be
    Hastighet 3: https://www.youtube.com/watch?v=44Yc...ature=youtu.be

Her er også noen bilder av viften:
    Håper det var til hjelp

Hjelp med ventilasjon-img_4589-jpgHjelp med ventilasjon-img_4590-jpgHjelp med ventilasjon-img_4594-jpgHjelp med ventilasjon-img_4595-jpgHjelp med ventilasjon-img_4596-jpgHjelp med ventilasjon-img_4597-jpgHjelp med ventilasjon-img_4598-jpgHjelp med ventilasjon-img_4599-jpgHjelp med ventilasjon-img_4601-jpgHjelp med ventilasjon-img_4600-jpgHjelp med ventilasjon-img_4602-jpgHjelp med ventilasjon-img_0026-jpgHjelp med ventilasjon-img_0041-jpg
    Sist endret av Tassadar; 08-03-2014 kl 18:43

Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg vært i kontakt med selger og fått ny vifte. Den er lydløs Følger opp med bilder av montering så fort ryggen bedrer seg Ble litt for ivrig med jobbingen og fikk en smell etter noen svært tunge løft...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2014
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt rom kommer på ca 23m2 og er akkurat på grensen over hva denne vifta skal kunne ta. Jeg er spent på om du kommer til å føle du trenger en til for å kunne få nok frisk luft.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tassadar Vis post
    Da har jeg vært i kontakt med selger og fått ny vifte. Den er lydløs Følger opp med bilder av montering så fort ryggen bedrer seg Ble litt for ivrig med jobbingen og fikk en smell etter noen svært tunge løft...
    Så ikke det hadde skjedd ting i denne tråden. Hvordan opplever du effekten av vifta? Blir det tilstrekkelig med friskluft?

Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Ender

Beklager forsinkelse. Rommet er ferdigmalt i dag og elektriker kommer iløpet av uken. Jeg lover å oppdatere med en gang denne er oppe og går. Det jeg kan si er at rommet på ca 30m2 blir VELDIG fort tett uten ventilasjon. Det er sikkert selvsagt, men jeg ble faktisk overrasket! Kommer straks tilbake til dere

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Tassadar

Lurer veldig på om ventilasjonen din fungerer bra :-)

Jeg tenker på om det blir mye støy/lyd lekkasje ut av rommet via viften.

Det jeg trenger er å flytte luft ut av Kinoen, og inn i en gang som har 2 soverom og en åpen trapp som går opp i 2 etg. Er redd lyden vil forplante seg ut av Kino.

Derfor er jeg litt spent på om den funker bra. Kan den brukes uten varmeveksler, og kun flytte luft ut av kino Eller eventuelt bare flytte luft fra gang inn i kino. Har Flexit balansert anlegg idag og er redd det blir for lite luft.

Venter i spenning på dine erfaringer..

Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er dessverre overbevist om at den vil slippe støy ut i gangen din. Jeg tatt høyde for dette ved at jeg skal skaffe bruke denne i yttervegg ved å bruke en en lydfelle på utsiden. Denne satser jeg på å skaffe herfra: http://www.lindab.com/no/pro/categor...acoustics.aspx. Det kan være du finner noe som kan hjelpe deg her

Saken er at det er bare et plastrør med en vifte som reverserer seg selv med 70sek intervaller. Inni denne er den hullete keramiske varmeveksleren. Ellers er den veldig "simpel". Kvaliteten er grei, men man ser at her er det pris det går på.

Jeg beklager at ting har blitt forsinket, men vi har oppdaget mer eller mindre store utfordringer underveis, og dette har gjort at ting har blitt utsatt. Men, teppet kommer på neste fredag så da har vi ikke noe valg. Da må vi nesten være ferdig

Holder deg/dere oppdatert!

Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og der var elektriker forsinket..... :/ Beklager til alle som venter på update! Det er snakk om at han rakk det før helgen evt. tidlig nest uke :/

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tassadar Vis post
    Og der var elektriker forsinket..... :/ Beklager til alle som venter på update! Det er snakk om at han rakk det før helgen evt. tidlig nest uke :/
    Interessant tråd! Har du fått koblet opp viften nå?

Jeg har også kjøpt inn en TwinFresh, til et trimrom i første omgang, men rommet er ikke klart for å montere den ennå. Jeg hadde tenkt å få testet viften litt der, før jeg evt anskaffet en eller to slike til et mediarom jeg skal bygge ferdig senere, men det rekker jeg ikke. Det ytre skallet til mediarommet skal bygges ferdig til uken. For å unngå å rive opp igjen senere, må jeg allerede nå ta stilling til om jeg skal legge luftekanaler til loftet for et evt større anlegg.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Ventilasjon
    By rocko in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 5
    Siste melding: 01-25-2013, 23:23
  2. Ventilasjon
    By Matt in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 4
    Siste melding: 10-27-2012, 13:43
  3. Ventilasjon i AV rom
    By Håkon in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering