Dedikert hjemmekino på vei, endelig.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dedikert hjemmekino på vei, endelig.

Hei, og velkommen til min lille tråd. Jeg er en 29 1/2 år gammel gutt og er en nybegynner i dette faget. Har hatt 7-8 "endelige" oppsett mtp rom og utstyrsliste. Tror jeg har landet nå. Rommet blir et dedikert film og spillrom.

Har planlagt kino lenge, og er nå i startgropen på å ta hammer og skrumaskin fatt. Det er dog en liten stund før jeg kan begynne, da vi skal bli foreldre i november og kjellerstue og soverom skal bli ferdig først. Håper å få ferdiggjort disse rommene i løpet av en måned, men derfra og ut så er det fullt fokus.

Rommet det skal bygges i er en kjeller, med 2 sider mot mur, og to sider mot innvendige vegger. Rommet blir ved ferdigstillelse 5m x 3m, etter dobbelt gipslag på begge sider. Takhøyden er ikke mye å skryte av, den er pr nå 2,23 mellom tak og støpegulv. Etter nitidig regning så blir det 207,4 ferdig med dobbelt gips i tak, lydbøyle, opplekting av gulv og gulvspon. Noen få ekstra mm må påregnes da det skal legges teppeflis og molton i tak. Spotkasser rundt vegger skal belyse rommet. Ventilasjon blir via en Flexitvifte i et annet rom.

Utstyr som er planlagt er et 7.1 (7.2?), med Adam GTC, 3 stk gtc77 i en bafflevegg, kombinert med enten 2 stk. gtc sub eller en svs pb13 ultra, om dette ikke blir overkill i et såpass lite rom? Noen som har noen tanker om det? I surround så blir det 4 stk gtc 55. Disse skal bli drevet av en Yamaha CX-A5000. Tenkte først å kjøre med Klipsch THXUltra og Marantz, men falt til slutt på Adam.
    Når det kommer til prosjektor så er jeg litt i villrede, har vært inne på Sony 55ES, men har nå fått øynene opp for
    JVC X500. Det er en stund til dette rommet blir ferdigstilt, men håper å ha kommet i mål innen neste sommer. Om budsjettet fremdeles er greit og prisen og er grei så kan det bli en 4k prosjektor.
    Tror tidsskjemaet kan sprekke litt da ingen av oss er foreldre og vet ikke hva som venter oss.

Sitteavstand blir i overkant av 3 meter, og lerretet blir et 120" Dreamscreen Phantom HD. Ser en del film og 2:35.1 er vel det mest brukte formatet, mens vanlige sendinger (les Premier League) går i 16:9. Da jeg så det lerretet så var saken enkel. Håper på å få en runde til AVShop snart og få dette utstyret demonstrert.

Totalt blir det tre sitteplasser i rommet. Jeg hadde lenge planlagt 5-6 sitteplasser, men for å få dette til så må den bakre sittegruppen så høyt for å se bunnen av dette enorme lerretet. Tror jeg går for 3 gode stoler fra Ekornes, likte spesielt godt den treseteren i ThePurpleTheater. Er ikke med på å gå ned på lerretstørrelse, da det er sjelden vi blir flere enn tre stykker nede i dette rommet.

Bilder blir lastet opp da dette endelig er i gang! Har fått madammen med på dette å, vi gleder oss begge til ferdigstillelse! Bilder kommer etterhvert
    Om det er noen som har noen tips så er det bare å kjøre på; mottas med takk!

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir spennende!
    Mitt lille tips er å ikke planlegge utstyret i detalj enda. Det kan komme Nye modeler og annet som frister innen du/dere er ferdig. Jeg ville konsentrert meg om rom-løsningene og ventet med utstyret helt til slutt.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra planlagt ut dette, lykke til med prosjektet :-)
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres veldig bra ut og vel gjennomtenkt. Som OleM sier er det lurt og vente med innkjøp av utstyr til rommet omtrent er ferdig. Ting tar tid, og plutselig er det nye modeller ute på markedet.

I denne mnd "Home Theater of the Month" hos avsforum er det også litt lavt under taket. Verdt en titt.

http://www.avsforum.com/forum/92-com...uck-cover.html

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sent svar! Er åpen for utstyr fremdeles, har ikke hørt på Adam heller enda. De får en del skryt, og i forhold til Klipsch-oppsettet jeg vurderte først så er prisen så å si i samme klasse.
    Ting tar litt lengre tid enn planlagt med soverom og kjellerstue, og nå er det vedtatt (jeg har ikke veto), at det skal pusses opp bad i kjelleren også. Demokrati kan slå begge veier.

Håper å få begynt snarlig med kinoen, da jeg kommer til å sette bort 80% av badet.

Har prøvd meg med sketchup med variabelt hell, så tok milimeterpapir og en .7 blyantpenn en kveld med en kald Carlsberg ved siden av. Skal få lastet denne grovskissen opp etterhvert.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Liten oppdatering.
    Etter drenering og tørking av kjeller var det omsider klart til oppstart. Fikk da brev av veivesenet og det viser seg at huser vi eier må bort grunnet veibygging. Dette skjer innen tre år, og nytt hus må kjøpes eller bygges. Litt tveegget, men så forjævlig typisk! Håper på grei kompensasjon, men uansett så vil dette ta tid. Vil lage ny post om det er aktuelt med kino i det nye huset!

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fy søren, snakk om ytre påvirkninger på byggeplanene.
    Ja, ja - kanskje det blir nytt hus med kinorom planlagt fra starten av nå da ;-)

Lignende tråder

1. Budsjett dedikert hjemmekino -- ideell størrelse hjemmekino
    By Midas in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 4
    Siste melding: 12-30-2013, 23:31
  2. Endelig var det min tur, dedikert hjemmekino, valg av projector :)
    By ChrisLia in forum Digitale projektorer
    Svar: 10
    Siste melding: 12-17-2012, 00:16
  3. Endelig dedikert kino men hvilken projektor?
    By corleone in forum Generell video
    Svar: 6
    Siste melding: 07-16-2012, 09:34
  4. Nye høyttalere til dedikert hjemmekino
    By mrmattis in forum Høyttalere
    Svar: 6
    Siste melding: 07-29-2009, 22:47
  5. Tips til dedikert hjemmekino?
    By Mor10 in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 4
    Siste melding: 04-26-2006, 23:35

Stikkord for denne tråden