Hjemmekino i kjeller, gammelt hus - problem med takhøyde..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer danibjor sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino i kjeller, gammelt hus - problem med takhøyde..

Hei hei..

Vi har kjøpt oss hus med en tilnærmet tom kjeller. Det er et vaskerom der, noen boder og et større tomt rom som fruen har gitt meg velsignelse til å bruke til kino.

Det større rommet oppe til høyre på tegningene er det som er tenkt brukt til kino. Rommet er ca 3x5m.

Har lest en del her samt googlet litt, lest mye om lydbøyler, flytende gulv osv osv.. men lurer på fremgangsmåte, hvor mange lav - og av hva, man skal legge på gulv, vegger og tak for å få en rom som er greit lyddempet samt greit med tanke på akustikk.

Alle innspill mottas med takk.
    -15_188140526_xl-jpg
    -15_1272290032_xl-jpg
    -15_1500695872_xl-jpg
    Sist endret av danibjor; 08-04-2014 kl 09:27

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Dette blir spennende! Mitt beste råd er å lese byggetråder på dette forum. Det er utrolig mye inspirasjon å hente. Noen legger lista utrolig høyt. Men selv om man ikke har tenkt å legge lista like høyt som enkelte her inne, er det veldig mye å lære av å lese disse trådene. Noen av ttrådene er utrolig lange slik at det bortimot er umulig å lese alle detaljer. Jeg for min del har lest en del av disse trådene ved å konsentrere meg om trådstarters bilder og forklaringer og skummet resten.
    Det er utolig mange flotte byggetråder her inne.
    For å nevne noen:

- Aktos hjemmekino
    - TomRons Kinobyggetråd
    - Bygging av hjemmekino i garasje - Johnnymhz
    - Kentis Musikkino v2
    - Hjemmekino bygger referansekino
    - BEFs kompromissløse hjemmekino
    - Hjemmekino I tillbygg - Hunsbedt

Det er mange flere utrolig flotte byggetråder. Så det er bare å sette seg godt til rette
    -

Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Har lest gjennom en del tråder her og funnet mye inspirasjon.. Spesielt ser jeg at "Bygging av hjemmekino i garasje, av Johnnymhz" har mye av det jeg ser etter. Tror man blir å hente en god porsjon inspirasjon der når man setter i gang.

Vi hadde en plan om å få kinoen og deler av kjelleren godkjent som P-rom. Da må vi inn med litt større vinduer for mer lys-areal/rømningsvei i kino-rommet - isteden for å bare mure igjen det som er der i dag.

Hvordan er det med lekkasje av lyd i vinduer? Det er vel en del uheldige refleksjoner i vinduer også som ikke er ønskelig i et slikt oppsett?

Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dårlig med takhøyde/lyddemping

Sjefen har litt andre prioriteringer enn meg..

Hun mente walk-in-closet var en god ide.. jeg bare lo - det gjorde ikke hun.. så da er man godt i gang med å bygge det for henne da..

-wbdf-jpg

Uansett, vi har tenkt litt og vært å målt litt mer nede i det kommende media-rommet og ser noen utfordringer sånn med en gang

Takhøyden er pr. i dag bare 210cm. Vi har løsnet litt på taket som er der i dag og finner 2x6" bjelkelag under panelet som ligger i daget i dag. Slik jeg ser det er det ikke mulighet for å jukse til seg noe mer takhøyde der om man skal bygge etter rom-i-rom prinsippet. Gulvet er betong, så her kan vi ikke hente noe på en enkel måte..

Spørsmål da; blir det i det hele tatt mulig å få dempet rommet i betydelig grad uten at det går på bekostning av det lille man av takhøyde? Det bør ikke bli under 2 meter når man er ferdig.. dette inkludert nytt gulv som må inn, samt nytt tak + det som måtte til av demping der.
    Sist endret av danibjor; 08-04-2014 kl 10:03 Begrunnelse: Skrive-leif

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med deg i vurderingen om å ha vinduer i kinoen. Jeg mener også at dette øker bade verdien og trivselen i rommet. Så får man heller finne lure og gode blendeløsninger når man ønsker det helt mørkt.

Når det gjelder takhøyde mener jeg du har for lite til å vurdere rom-i-rom. Jeg synes kanskje rommet også er litt i smaleste laget. Rom-i-rom vil spise en del av bredden også. Jeg ville heller satset på en løsning med dobbelt lag gips i lydbøyler. Hvis du i tillegg legger ett eller to gipslag oppunder undergulvet, mellom bjelkene, slik enkelte gjør, vil du oppnå svært god lyddemping.

Hvis du veldig gjerne skulle hatt større takhøyde, er det selvfølgelig en mulighet å pigge opp gulvet og bygge nytt. Da har du jo mulighet til å legge varmekabler i gulvet også om du skulle ønske det. Dette er en stor job. Men kanskje noe du vil være glad for at du gjorde på sikt alikevel. Er det isolert under betongen i dette huset?

Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler på at det er isolert. Huset er fra 1959, så det var vel minimalt med veiledning og byggeforskrifter på den tiden.

Set er det du skriver om gulvet - kan hende det fort blir en realitet - etter siste par dager med skikkelig regnskur er det kommet fukt noen steder langs vegger og gulv i betongen.. Så det er vel heller bortkastet å begynne å bygge kino før man får bukt med fuktproblemene. Blir i alle fall dreneringsjobb, så får man se hva man gjør innvendig. 1 av 3 etasjer skal i alle fall ikke stå ubrukt, så noe blir gjort.. spørsmålet er hva.

Edit: vi gikk over å målte rommet og fant ut at vi har ca 3,5m bredde og nesten 5 meter langt. Det står bare en lettvegg klasket opp mot boden i enden, så i praksis kan man bruke 7 meter lengde - eventuelt en mellomting og teknisk rom eller noe sånt

Lignende tråder

1. Hjemmekino i kjeller
    By vincleif in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 5
    Siste melding: 12-19-2011, 21:34
  2. Hjemmekino i kjeller
    By auvala in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 2
    Siste melding: 12-07-2008, 15:59
  3. TAL's Hjemmekino - Forvandlingsprosessen fra gammelt til nytt rom
    By TAL in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 1
    Siste melding: 11-20-2006, 22:39
  4. Hjemmekino i kjeller.
    By Vitus in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 1
    Siste melding: 08-27-2006, 14:12
  5. Hjemmekino i kjeller'n.
    By olehosar in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 11
    Siste melding: 07-04-2004, 18:40

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •