Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 126
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!

Etter oppfordring fra sjefen her så blir dette den første byggetråden på forumet som handler om bygging av en helkommersiell kino. Starten på tråden er egentlig klipp-og-lim fra min egen tråd. Litt greiere å ha en ny tråd på dette, siden det er stor interesse for det, og jeg vil fort miste hovedfokuset på bygging av egen kino. Starten på kinoen ble senhøstes 2013, da grunnmur og vegger og tak etterhvert kom på plass. Har ikke så mye bilder av dette. Veggene er i 25cm armert betong mens taket er spennbetong som ble heist på plass. Bildene under er fra i vår, da snekkerne fra BRG holdt på med å plate veggene. Konstruksjonen innvendig blir som rom-i-rom. Ferdig innredet kinosal er på 133,2 kvadratmeter.

Her ser man frontveggen. Den er bygd opp av 2x8" isolert reisverk, dobbelgips, festet med dempklips i betongen. Utenpå dette kommer så et nytt lag 2x8", også dette isolert med dobbelgips. Utenpå dette kommer antakelig demping for baffelvegg. Proffene gjør det altså meget solid!
    På grunn av tidspress kommer jeg til å poste få bilder pr innlegg slik at jeg ikke holder på i timesvis med en og samme post (og kræsjer innlasting av bilder).

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7468-jpg

Nytt bilde av frontvegg, her sees den indre 2x8-veggen:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7469-jpg

Inngangsåpningen midt på høyre sidevegg. På bakveggen sees åpning for projektor.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7474-jpg

Bakre hjørner utbokset for ventilasjon og avløp fra tak:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7475-jpg

Bakre vegg:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7476-jpg

Utsiden av bygget. Ny kinosal blir helt til venstre i bildet. Den gamle kombisalen ligger helt til høyre i bildet, bak nybygget.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7478-jpg
    Sist endret av Hunsbedt; 09-21-2014 kl 09:32
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utover våren gikk det sakte fremover, med mye planlegging av viktige ting som skulle på plass. Snekkerne holdt lenge på med isolering i taket, og montering av stålskinner for nedsenket og isolert tak, og oppheng av takhøyttalere og akustikktiltak. Blir spennende å følge med på, denne kinoen blir helt rå. Første kino i verden designet for Dolby Atmos (alle andre kinoer er foreløpig ettermonterte med Atmos). Barco DP4K-19B, Doremi ShowVault Server, QSC DCP 300 Prosessor, QSC SC-424 Fronter (5stk!), QSC SB-7218 Subber, QSC SR-1020 Surroundht, Creston Touch-panel, Dolby 3D, osv...

Her er litt bilder av ståa slik det så ut i midten av april.

Montering av stålskinner:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7489-jpg

Frontveggen. Isolasjonen som sees her skal dekkes av kun stoff. Ligner veldig på opplegget i No.3!

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7494-jpg

Bakvegg. Her er det skjært ut åpning for projektor:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7492-jpg

Veggene er bygget opp med dobbel gips. Det ytterste gipslaget er noen steder byttet ut med kryssfiner slik at det er godt feste for blant annet sidehøyttalere:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7496-jpg

Her skal det bygges inn skap for styringspaneler. Trekkerør er i 20, 30, og 40mm dim:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7495-jpg

Tok et par bilder av konstruksjonstegninger som snekkerne bruker for kontrollmål. Her salen sett fra siden. Sjekk vinkling på takhøyttalerne, det er to stk rekker som ser slik ut:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7490-jpg

Bakvegg, med doble klinesofaer helt bakerst!

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7491-jpg
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er vi kommet så langt at detkun er en måned igjen nå til premieren, og det var hektisk innspurt både i maskinrom og i kinoen.

Alle Meta-Kassetter er montert, alle LED-spotter på plass, og amfiet monteres. Her er litt bilder:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7619-jpg

Legg merke til de perforerte veggplatene. Bak disse er det 50mm akustikkplater. Baffelveggen består av 4 lag gipsplater med sorte 50mm akustikkplater over. Den innerste frontveggen (som blir bak frontene) består av (ytterst til innerst) 25cm betong, mellomrom, 8" reisverk som er isolert med Glava proff 35, tre lag gips, 8" reisverk fylt med Glava Proff 35, dekket med akustisk duk...(!!!) Rimelig solid, altså

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7617-jpg

Amfi under bygging. Solide saker i 4"x 4". Skal dekkes med 3 lag 20mm gulvspon. Dette gulvet skal tåle brann i 30 minutter uten å rase sammen. Innlufta kommer inn under gulvet og blir fordelt gjennom ventiler bak stolradene.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7621-jpg

Her ser man høyttalerriggen i taket. De store kassene pakket i plast på sideveggen er en dobbel 18" sub. Det blir to slike også under frontrekka. Det er ca 60 RGB-LED spotter i taket. Alt styres enkelt fra fjernkontroll eller skap i kino eller på maskinrom. Det er over 5000 farger å velge mellom, hvis jeg husker rett. Beklager dårlige bilder.

Gleder meg til dette er oppe og går! Og ja, vi kan kjøre Bluray også. Samme OPPO-spiller som jeg har hjemme...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt flere bilder fra byggingen:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7625-jpg

Gulvet i amfiet er bygd opp av to til tre lag 20mm spon og kryssfiner-plater! Ikke mye svikt i gulvet her, altså!

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7629-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7630-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7642-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7640-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7652-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7650-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7649-jpg

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her litt bilder fra teknisk rom der projektoren skal plasseres:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7654-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7655-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7657-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7659-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7660-jpg

Fint ordna kabling til høyttalerne:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7661-jpg

Bakside av prosessor:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7664-jpg

CP-850, bakside:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7665-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7666-jpg

Sikringsskap:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7667-jpg

Ventilasjon:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7668-jpg

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjalp gutta fra Videvox i forrige uke med å få løftet opp den en av de fem settene i front. De er delt i to, med kasse for dobbel 15", og hornarrangement for seg selv. Begge deler tunge som bly. Løftet på plass den doble 18" subben også, den veier 93kg (QSC SB-7218).

Frontkanalene består av fem stk QSC SC-424. Dette er en fireveis konstruksjon med 2 15" i bunn, 1 stk 10" element for MF i basshorn, 1stk 3,5" compressiondriver for HF og 1,75" compressiondriver for VHF. HF of VHF sitter sammen i det øverste hornet. 10" MF basshornet håndterer faktisk frekvenser helt ned i 250Hz! Hos oss blir hvert av de fem tårna koblet med "quad-amp deling. Det er ikke et krav med fem høyttalere i front, men installatøren anbefaler dette, og da gikk vi selvfølgelig for det.

Bilder:

Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7681-jpg

Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7683-jpg

Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7684-jpg

Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7689-jpg

Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7688-jpg

Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7691-jpg

Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7692-jpg

Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7693-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7681-jpg   Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7683-jpg   Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7684-jpg   Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7689-jpg   Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7688-jpg  

Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7691-jpg   Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7692-jpg   Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7693-jpg  

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fornjot Vis post
    Hokai, først må jeg stemme i som alle andre at dette kommer til å bli en prima kino!
    Så over til det jeg ikke skjønner

Har studert bildene du så vennlig har delt med oss, og trekker frem dette da det er det mest deskriptive (og sentrale) i spørsmålene mine:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7655-jpg

Har klart å myse meg frem til følgende utstyr i rackskapene:
    Venstre skap:
    Dolby DAC3201
    QSC DCA1644 (8x)
    QSC DCA3422

Høyre skap:
    2U med noe rart noe ...
    Dolby CP850
    QSC DCP300
    Kramer VP-690
    QSC DCA1644 (5x)
    QSC DCA3422

Så over til det gøye(for meg, vet ikke om du kommer til å gå deg vill i antall spørsmål ):
    Antar jeg rett at kun frontrekka med frontbass går via DCP300, og at resten av rommet tas unna med DAC3201 som distribuerer direkte til DCA1644 og 3422? Jeg har klart å telle meg til 30.2 kanaler i resten av rommet, noe som akkurat går med én DAC3201, så antar at dette antallet stemmer (skrik ut hvis det er feil). Overføres disse via Cat6 fra CP850? Er alle disse diskrete kanaler? Ettersom de kjøres via åtte DCA1644 (som er en firekanals forsterker), i tillegg til at merkelappene viser til 6x4+2x3-kanalsoppsett, er det da også rimelig å anta at hver høyttaler får hvert sitt «forsterkerledd», og derfor ikke er bi-ampet? Ettersom DAC3201 har DB25-utganger for analoge kanaler, kjøres det noe proprietert for å få det over til trepins-inngangene til 1644 og 3422 (som forsåvidt har XLR, men ...), eller finnes det standardiserte kabler til dette formålet?

Frontrekka stemmer selvfølgelig med det du allerede har skrevet, hver 1644 driver hver sin kanal, og hvert element har sitt eget forsterkerledd. Det jeg lurer på her er om DCP300 får signalet som AES via 2xDB25, eller om dette også går via Cat6. I tillegg har jeg kun sett én basskasse foran, og lurer på om det skulle være én til en plass, eller om hvert element regnes som «hver sin bass» (slik jeg så hullet var ikke dette i senter, men heller ikke så langt unna ... så fikk ikke det helt til å stemme ...)

Lurte litt på hva dere kommer til å bruke VP-690-en til, du har jo nevnt at dere har en Oppo stående, men slik jeg har forstått det er det vel ikke videre bruk for Kramer'n med mindre dere i tillegg har noe gammeldags noe med kompositt-/komponentsignal? Har dere noen gøye planer for nostalgispilling?

De eneste spørsmålene som da er igjen er hva enhetene øverst i rackskapet med prosessorene er for noe/til? Om flere ting kjøres via eternett, er kanskje den ene en Gb-switch, men har ikke klart å se noen tegn til åtte utganger – hverken analoge eller digitale – som er tilgjengelige (med mindre DCP300 får signalet via Cat6 da selvfølgelig). Siste spørsmål blir da følgelig hva man skal med åtte utganger? To RJ45 skal man jo ikke fornekte seg, men igjen ... utganger? Jeg er svakt forvirret ...

Mange spørsmål, lite struktur; men håper du ikke går/gikk deg vill
    Igjen; supert at du legger ut, men uten full rapport blir jeg bare mer nysgjerrig
    Jeg har tatt meg friheten til å kopiere ditt innlegg slik at andre kan lese det også i denne tråden. Håper det er greit! Og svar kommeretterhvert, må bare flytte over resten av innleggene først!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Jeg ble litt nysgjerrig på om de bruker noen av de digitale formatene som benyttes i pro audio: Dante over Cat5 eller AES50 over Cat5/fiber.... Nope Dolby har laget sin egen audio-over-ethernet, Dolby Atmos Connect tydeligvis.

At DAC3201 bruker DB25 (samme plugg som ble brukt på printere før USB kom) er bare av praktiske årsaker med plass vil jeg tro. Jeg har vært borti denne kabelen i forbindelse med noe studiogreier, men det er lenge siden. Aldri sett det brukt i live PA (og jeg sier det slik fordi PA og kino har mange fellesnevnere). Det å ha en customlagd break-out-kabel ned til QSC-ampene er en smal sak å fikse i en slik installasjon. Og Dolby har nok slike kabler i sortementet sitt også!

Jeg er nysgjerrig på DCP300s rolle blir. Jeg gjetter først og fremst management for alle ampene. Muligens den skal også være prosessor hvor den f.eks. kjører delefilter for frontene. Dersom det skal bi- eller tri-ampes i frontrekka, må det nødvendigvis inn et delefilter et sted. Klarer ikke å se at det er DSP i hver QSC ampene.

Kommer Atmos systemet alltid til å bli brukt, også på standard 8-kanals "7.1"? Eller blir det koblet en egen lydkjede utenom for å kunne drive "gammel" lyd?

Blir spennende dette her!
    Jeg har tatt meg friheten til å kopiere ditt innlegg slik at andre kan lese det også i denne tråden. Håper det er greit!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt rotete dette innlegget, men det var svar fra Fornjot på forrige innlegg:

Opprinnelig postet av Hunsbedt

Interessante spørsmål, Fornjot! Jeg skal opprette en egen tråd om vår Atmos-kino, og skal svare deg der. Håper å få tid til dette snart, det er svært hektisk nå i innspurten så jeg har ikke allverdens med tid. Jeg tror jeg kan svare på alt du spør om, men noe skal jeg ta opp med Ole Henrik fra Videvox på mandag siden jeg er usikker.

Jeg har tatt mye nye bilder som snart er klare også, og har fått testet litt film fra OPPO-spilleren. Kinoen funker helt prima også som hjemmekino, det kan jeg love! Alt er oppe nå (både lyd og bilde), og styringen fra pad (Creston) i salen funker meget bra.

Fornjot:
    Jeg kjenner at jeg gleder meg allerede!
    At alt er oppe og går må jo være helt supert; men må bare spørre: Siden den også funker som hjemmekino – har du (eller noen andre) flyttet inn?

Opprinnelig postet av Midas

Jeg ble litt nysgjerrig på om de bruker noen av de digitale formatene som benyttes i pro audio: Dante over Cat5 eller AES50 over Cat5/fiber.... Nope Dolby har laget sin egen audio-over-ethernet, Dolby Atmos Connect tydeligvis.

At DAC3201 bruker DB25 (samme plugg som ble brukt på printere før USB kom) er bare av praktiske årsaker med plass vil jeg tro. Jeg har vært borti denne kabelen i forbindelse med noe studiogreier, men det er lenge siden. Aldri sett det brukt i live PA (og jeg sier det slik fordi PA og kino har mange fellesnevnere). Det å ha en customlagd break-out-kabel ned til QSC-ampene er en smal sak å fikse i en slik installasjon. Og Dolby har nok slike kabler i sortementet sitt også!

Fornjot:
    DB25 har jeg sett flere ganger i PA, blir ofte brukt når XLR er uhensiktsmessig, som når man deler for eksempel 32/64/what-have-you AES/EBU-kanaler mellom lydbord, da er heller fire/åtte/?? DB25 bedre AES pleier så vidt jeg vet sjeldent overføres rent over Cat6, noe som gjør det litt risikabelt å bruke i mitt hode ... men men ... må vel også innrømme at siden AES over TOSLINK også er en ting, er det vel bare å innrømme at standarder er å blir det mange av

Opprinnelig postet av Midas

Jeg er nysgjerrig på DCP300s rolle blir. Jeg gjetter først og fremst management for alle ampene. Muligens den skal også være prosessor hvor den f.eks. kjører delefilter for frontene. Dersom det skal bi- eller tri-ampes i frontrekka, må det nødvendigvis inn et delefilter et sted. Klarer ikke å se at det er DSP i hver QSC ampene.

Kommer Atmos systemet alltid til å bli brukt, også på standard 8-kanals "7.1"? Eller blir det koblet en egen lydkjede utenom for å kunne drive "gammel" lyd?

Fornjot:
    Om må titter på dette innlegget (som jeg for øvrig hentet bildet fra i min forrige post) sees det at DCP300 kjøres – som du antar – som delefilter for frontene som quad-ampes med hver sin forsterker, i tillegg kjører den også frontbass. Dette tar 22 av 28 kanaler, så den har litt ledig plass igjen. Om flere kanaler styres via Cobranet vet jeg ikke, men da trengs det ekstra prosessering da 1644 kun støtter DE15 eller trepins-pluggen ...

Atmos er selv inkludert i den nye serien fra Onkyo til hjemmekino, så antar at den kjører alt ... men dette er jo bare spekulasjoner fra min side; kanskje jeg burde tie stille til Hunsbedt får tid til å lage tråden som forklarer det meste (og forhåpentligvis alt)

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nytt svar fra Midas:

Opprinnelig postet av Fornjot

Jeg kjenner at jeg gleder meg allerede!
    DB25 har jeg sett flere ganger i PA, blir ofte brukt når XLR er uhensiktsmessig, som når man deler for eksempel 32/64/what-have-you AES/EBU-kanaler mellom lydbord, da er heller fire/åtte/?? DB25 bedre AES pleier så vidt jeg vet sjeldent overføres rent over Cat6, noe som gjør det litt risikabelt å bruke i mitt hode ... men men ... må vel også innrømme at siden AES over TOSLINK også er en ting, er det vel bare å innrømme at standarder er å blir det mange av

Atmos er selv inkludert i den nye serien fra Onkyo til hjemmekino, så antar at den kjører alt ... men dette er jo bare spekulasjoner fra min side; kanskje jeg burde tie stille til Hunsbedt får tid til å lage tråden som forklarer det meste (og forhåpentligvis alt)

Når det gjelder Cat5 eller 6, så brukes dette nesten utelukkende for øverføring av alle kanalene mellom scene og miksepult til erstatning for det tykke og dyre multikablene. Og overfører gjerne oppimot 60-70 lydkanaler over en vanlig Cat5 kabel i større produksjoner. Derfor lurte jeg på om noe slikt ble brukt for Atmos også.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det klart for nye innlegg. Beklager de siste postene som er kopiert fra min andre tråd. Jeg føler alikevel at disse hører til her, og har derfor flyttet de over. Nye bilder (og svar) kommer snart!

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende, heldigvis ikke så langt fra Egersund til Kvinesdal,så det blir nok en tur ned til denne en dag.
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    Spennende, heldigvis ikke så langt fra Egersund til Kvinesdal,så det blir nok en tur ned til denne en dag.
    Du er velkommen nedover, kan sikkert ordne en gratisbillett til deg hvis du gir beskjed litt i forkant. Her er programmet fremover, den nye kinoen åpner 4/7: http://www.filmweb.no/kinoer/kvinesdal/

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil alle filmene som vises i denne salen ha dolby atmos lyd? Eller bare de som er innspilt med dette?
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer litt flere bilder fra forrige uke og frem til for et par dager siden. Alle stolene er her på plass, med unntak av bakerste rekke med "loveseats". Innfestingen måtte bygges om, så disse er desverre ikke klare før om noen uker. Dette er altså sofaer, med to seter i hver, i alt syv stykker.

Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7702-jpg

Jeg har brukt mye tid på å gå rundt med fint sandpapir, maling og rulle for å matte ned og male diverse ting. Blant annet brannskapet med slange til høyre i bildet. Har brukt Lady ultramatt 01, og resultatet ble meget bra. Det skal ikke være mye gjennskinn i ting rundt på veggene før det irriterer:

Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7703-jpg

Ledlys i trinn. Vi skal montere på resten av trinnene også, når resten kommer:

Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7705-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7702-jpg   Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7703-jpg   Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7705-jpg  
    Sist endret av Hunsbedt; 06-29-2014 kl 11:06

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    Vil alle filmene som vises i denne salen ha dolby atmos lyd? Eller bare de som er innspilt med dette?
    Jeg har en liste med 146 filmer som er spilt inn med Atmos. Tror "Brave" var den første, fra 2012. Vi kan etter det jeg forstår alikevel kjøre "simulert" Atmos på filmer som ikke har dette. Da er det med konvertering/tilpassing i Dolbyprosessoren. Vil ikke uttale meg skråsikkert her, vi kommer til å gå igjennom dette på kurset vi får etterhvert.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opphenging av lerretsduk. Lerretet (mikroperf), som er en plastduk, er lakkert og har litt gain.

Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7699-jpg

Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7700-jpg

Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7701-jpg

Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7706-jpg

Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7708-jpg

Kinoen er tilpasset for maks bildestørrelse i scopeformatet. Da er synlig bilde ca 9,7m om jeg husker rett. Sidemaskering for 1:1,85 og 1:1,33. Det er også laget minner for andre maskeringer ved behov.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7699-jpg   Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7700-jpg   Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7701-jpg   Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7706-jpg   Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7708-jpg  

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er maskeringssystemet. Det er et rør oppe og nede som føringene glir på. Alt kjøres med wiretrekk over trinser. Stoffet ligner på fløyel og er samtidig akustisk åpent. Mesteparten av overskan blir stoppet i lysbanen inne i projektoren (justerbart), slik at det ikke kommer for mye lys ut på maskeringene.

Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7709-jpg

Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7710-jpg

Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7722-jpg

Her har lydkalibrering begynt:

Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7711-jpg

Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7712-jpg

Interface for lydkalibrering:

Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7713-jpg

Testing av diverse klipp:

Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7715-jpg

Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7718-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7709-jpg   Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7710-jpg   Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7722-jpg   Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7711-jpg   Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7712-jpg  

Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7713-jpg   Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7715-jpg   Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7718-jpg  

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På onsdag kom representanten fra Dolby for å kalibrere lyd.
    Norbert Zich in action. Tror han brukte 8 mikrofoner, men jeg kan på bildene bare se sju. I tilleg ble det også målt med ett eget THX-måleutstyr. Dette var med fire små mikrofoner.

På kvelden ble han med opp for å se min hjemmekino og litt kveldsmat. Han syntes det var interessant og morsomt å se hvordan hjemmekinoen min er bygd opp, med dempetiltak og utstyr.

Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7721-jpg

En av THX-mikrofonenene sees helt til høyre (hvite skumpropper):

Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7720-jpg

Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7723-jpg

Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7724-jpg

Interface for THX-målinger:

Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7726-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7720-jpg   Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7721-jpg   Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7723-jpg   Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7724-jpg   Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7726-jpg  

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for bilder og tekst, veldig interessant å se hvordan det bygges kino

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret
    By Hunsbedt in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 3427
    Siste melding: 12-24-2016, 09:45
  2. Dolby går all the way... Dolby Athoms
    By harman/kardon in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 21
    Siste melding: 07-02-2014, 20:26
  3. Dobly Atmos - Lyd i 128 kanaler
    By Espen000 in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 1
    Siste melding: 04-26-2012, 10:26
  4. Dolby CP650 (kino) prosessor
    By Baldrick in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 4
    Siste melding: 04-07-2012, 10:50
  5. Andreas21 bygger helt ny kino. Kino nesten ferdig, nye bilder post #52.
    By Andreas21 in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 56
    Siste melding: 05-26-2011, 08:37

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •