Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 126
    Newcomer clubzoda sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Heisann.

ja dette var en snasen kino.
    morro med atmos. har selv ikke så mange bilder av bygging av "min" sal. også atmos, verdens nordligste enn så lenge, ifølge Norbert. han var hos oss i mars, og vi hadde premiere i påska.

rå lyd. men litt voldsom hvis man skal kjøre på 7, selv med full sal.

stå på videre og ønsker deg lykke til.
    Mvh. Pål

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    [...] Når det gjelder hva Atmos Connect har og ikke har, så vet jeg ingenting og Google sier like lite.
    Først: Kult at digitale protokoller begynner å bli så standardiserte at man ikke trenger å kun benytte samme merke over alt i en produksjon. Fant denne tråden (ekstern), hvor OP skriver at DAC benytter «Blu-link» arkitektur; sammen med en liste over enheter som støtter DAC:

Sitat Opprinnelig postet av Peter Cineramax
    1. The Dolby Atmos Interface DAC3201 (their multichannel dac) It is ok but limited.
    2. The BSS LONDON BLU-800 Signal Processor with Digital Audio Bus and CobraNet - Configuration, Control and Monitoring from HiQnet London Architect software.
    3. The new DRIVE CORE Crown series of amplifiers. Also software controllable.
    Noen som har kunnskap nok til å forklare litt rundt dette?

Til slutt: Vet ikke om det finnes en aktiv Atmos-tråd her på forumet; søkte og fant ikke gode svar; så håper det er greit at Atmos-spesifikasjoner dukker opp her

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fornjot Vis post
    Hokai, først må jeg stemme i som alle andre at dette kommer til å bli en prima kino!
    Så over til det jeg ikke skjønner

Har studert bildene du så vennlig har delt med oss, og trekker frem dette da det er det mest deskriptive (og sentrale) i spørsmålene mine:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7655-jpg

Har klart å myse meg frem til følgende utstyr i rackskapene:
    Venstre skap:
    Dolby DAC3201
    QSC DCA1644 (8x)
    QSC DCA3422

Høyre skap:
    2U med noe rart noe ...
    Dolby CP850
    QSC DCP300
    Kramer VP-690
    QSC DCA1644 (5x)
    QSC DCA3422
    I høyre skap er det øverst en slik "børste-åpning" for kabler. Det har i tillegg blitt satt inn en switch øverst nå, slik at komponenter i rack, projektor og styring (Creston) kan koples sammen. Den tredje saken fra toppen er for tilkopling direkte på frontrekka i tilfelle kinoen benyttes til andre ting, for eks foredrag eller liknende. Den er koplet sammen med et panel plassert rett under lerretet. Se nye bilder i ny post under.

Så over til det gøye(for meg, vet ikke om du kommer til å gå deg vill i antall spørsmål ):
    Antar jeg rett at kun frontrekka med frontbass går via DCP300, og at resten av rommet tas unna med DAC3201 som distribuerer direkte til DCA1644 og 3422?
    Ja, det stemmer. Det er bare frontrekka som går via DCP300.

Jeg har klart å telle meg til 30.2 kanaler i resten av rommet, noe som akkurat går med én DAC3201, så antar at dette antallet stemmer (skrik ut hvis det er feil).
    Riktig svar her også. DAC3201 er helt full. Skulle vi ha kjørt med 60.4 måtte vi hatt to stk, som er vanlig i de større salene.

Overføres disse via Cat6 fra CP850? Er alle disse diskrete kanaler?
    Ja (Cat5)

Ettersom de kjøres via åtte DCA1644 (som er en firekanals forsterker), i tillegg til at merkelappene viser til 6x4+2x3-kanalsoppsett, er det da også rimelig å anta at hver høyttaler får hvert sitt «forsterkerledd», og derfor ikke er bi-ampet?
    Ingen høyttalere er bi-ampet, alle har hver sin forsterkerutgang. En firekanals forsterker går til fire høyttalere, osv.

Ettersom DAC3201 har DB25-utganger for analoge kanaler, kjøres det noe proprietert for å få det over til trepins-inngangene til 1644 og 3422 (som forsåvidt har XLR, men ...), eller finnes det standardiserte kabler til dette formålet?
    DAC3201 bruker analog tilknytning med standard DB25 (TASCAM). Man har muligheter til å kjøre digitalt også, men dette forstod jeg Dolby bare har kjørt forsøksvis. Egentlig skulle det ha vært digitalt, men om jeg husker rett så er det noe trøbbel med div standarder. Ikke siter meg på det.

Frontrekka stemmer selvfølgelig med det du allerede har skrevet, hver 1644 driver hver sin kanal, og hvert element har sitt eget forsterkerledd. Det jeg lurer på her er om DCP300 får signalet som AES via 2xDB25, eller om dette også går via Cat6.
    CAT5

I tillegg har jeg kun sett én basskasse foran, og lurer på om det skulle være én til en plass, eller om hvert element regnes som «hver sin bass» (slik jeg så hullet var ikke dette i senter, men heller ikke så langt unna ... så fikk ikke det helt til å stemme ...)
    Kjører mono på frontsubben, men hver 18" får signal fra to forsterkerutganger. Tror den står helt i senter, men sikkert ikke på millimeteren...

Lurte litt på hva dere kommer til å bruke VP-690-en til
    Scaler, benyttes også for tilkopling av andre enheter via trykknapper i front.

Du har jo nevnt at dere har en Oppo stående, men slik jeg har forstått det er det vel ikke videre bruk for Kramer'n med mindre dere i tillegg har noe gammeldags noe med kompositt-/komponentsignal? Har dere noen gøye planer for nostalgispilling?
    Oppoen mener jeg å huske er tilkoplet direkte via HDMI oppe på høyre side av projektoren. Litt usikker nå, men tror ikke den går via scaleren. Lyden fra Oppoen går digitalt via PCM til prosessor.

De eneste spørsmålene som da er igjen er hva enhetene øverst i rackskapet med prosessorene er for noe/til? Om flere ting kjøres via eternett, er kanskje den ene en Gb-switch, men har ikke klart å se noen tegn til åtte utganger – hverken analoge eller digitale – som er tilgjengelige (med mindre DCP300 får signalet via Cat6 da selvfølgelig). Siste spørsmål blir da følgelig hva man skal med åtte utganger? To RJ45 skal man jo ikke fornekte seg, men igjen ... utganger? Jeg er svakt forvirret ...
    Se øverst. Switchen er for internt nettverk og styring.

PHUUH! håper svarene var greie og ikke genererer 20 nye spørsmål...
    Jeg kan ikke nok om dette enda, men skal prøve så godt jeg kan. Vi har heldigvis meget kapable representanter fra Hjalmar Vilhelmsen/Videvox her hos oss hele uka...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er litt nye bilder fra maskinrommet. Er det noe dere spesielt vil ha bilde av så er det bare å hyle ut!

Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7759-jpg

Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7760-jpg

Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7761-jpg

Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7762-jpg

Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7763-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7759-jpg   Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7760-jpg   Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7761-jpg   Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7762-jpg   Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7763-jpg  

Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som er litt mer interessert i Atmos, fant jeg litt info om hvordan slik lyd blir mastret her

Oppsummert, inneholder Atmos en basis lydstrøm, en "seng" ("bed", det er det de kaller det) med opptil 9.1 kanaler (Front, Rear side, Surround, Top Surround, LFE). Oppå der kan det være opptil 118 såkalte objekter. Objekter kan være stereo eller mono lyd og den settes med en "posisjon" eller panorering i rommet. Objektene kan også være i bevegelse. Slik at lydstrømmen også inneholder også posisjonsdata for de ulike aktive objektene. Atmosprosessoren beregner da ut fra konfigurerte høyttaleroppsett hvilke HT som skal spille hva og hvor mye for det gjeldende objektet. Dette summeres så for alle objekter pluss da basis "sengen" og man får et komplett lydbilde.

Dette er jo interessant utover denne tråden, fordi nå begynner jeg å ane hvordan atmos i hjemmekinomarkedet blir implementert. Fordi jeg har ikke forventninger til receivere med en zillion småforsterkere, men heller at de kan bruke ting som høyde- og breddekanaler til å lage dedikert "objekt"-lyd fra Atmos.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clubzoda Vis post
    Heisann.

ja dette var en snasen kino.
    morro med atmos. har selv ikke så mange bilder av bygging av "min" sal. også atmos, verdens nordligste enn så lenge, ifølge Norbert. han var hos oss i mars, og vi hadde premiere i påska.

rå lyd. men litt voldsom hvis man skal kjøre på 7, selv med full sal.

stå på videre og ønsker deg lykke til.
    Mvh. Pål
    Hei, morsomt med maskinister her inne, eller du er kanskje kinosjef?

Norbert er en knakende grei kar, fikk servert han litt mat hjemme, og han hadde mye interessant å fortelle.

Det med kalibreringsvolum og "anbefalt" lydstyrke (85dB ved 7) tar jeg med knusende ro. Ingen skal komme i min kino og si at vi SKAL ha 7, med kanskje ti unger på forreste benk og noen besteforeldre. Da kjører jeg på mellom fem og seks, kanskje endog lavere. Alt etter film og publikum. 7 er veldig høyt hos oss også, men salen er så godt dempet at det ikke føles ubehagelig. Det er lov å bruke fornuften, så kommer unge og gamle fornøyd tilbake, uten å ha blitt skremt fra kinoen for lang tid. Jeg har holdt på med kino så lenge nå at jeg er "avslepen" i forhold til dette, og ikke bøyer meg for ethvert volumkrav fra regissører som ikke vet at ingen kinoer er like. Det er derfor at slike krav blir helt meningsløse, spør du meg...

Lykke til for deg også oppe i Sortland. Regner med det er der du holder til!

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Det med kalibreringsvolum og "anbefalt" lydstyrke (85dB ved 7) tar jeg med knusende ro.
    Snakka med teknisk sjef på Trondheim Kino. De hadde problemer med at (en av) deres THX-sal ved referansenivå smittet for mye til to mindre saler (som gjerne kjørte rolige filmer). Det ble mye frem og tilbake med hva som var riktig volum, til tross for referansene. Som et eksperiment hadde han kjørt første halvdelen av en film på moderat nivå, men med subbene ble skrudd ned. Så halvveis i filmen så ble subbene satt tilbake til riktig nivå (mens alt det andre på samme nivå som før). Han forhørte seg så etterpå blant publikum. Jo dommen var klar: "Det var sååå mye høyere lyd på slutten". Så fylde har like mye å si for volumopplevelsen som det absolutte nivået.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tillegg har jeg kun sett én basskasse foran, og lurer på om det skulle være én til en plass, eller om hvert element regnes som «hver sin bass» (slik jeg så hullet var ikke dette i senter, men heller ikke så langt unna ... så fikk ikke det helt til å stemme ...)
    Jeg ser jo nå at subben i front er skjøvet over litt mot venstre. Hadde ikke sett dette før du nevnte det, og tenkte at jeg skulle sjekke opp mot mine bilder. Vel, du hadde/har helt rett. Jeg sjekket så litt videre og fant dette:

Sakset fra Dolby Atmos Cinema Technical Guidelines:

"Subwoofers, for low-frequency effects, should be placed on the floor behind the
    screen, at the rear wall junction, or flush-mounted in a screen wall, as shown
    in Figure 5. When multiple subwoofers are used, Dolby recommends they be
    clustered together to increase the effective efficiency through mutual coupling. The
    subwoofer cluster should be placed asymmetrically with respect to the center of the
    room to minimize stimulation of standing waves (room modes)."

Så der har vi forklaringen på det...
    Sist endret av Hunsbedt; 06-30-2014 kl 22:36 Begrunnelse: Kan enda ha litt problemer med venstre og høyre...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakka med teknisk sjef på Trondheim Kino. De hadde problemer med at (en av) deres THX-sal ved referansenivå smittet for mye til to mindre saler (som gjerne kjørte rolige filmer). Det ble mye frem og tilbake med hva som var riktig volum, til tross for referansene. Som et eksperiment hadde han kjørt første halvdelen av en film på moderat nivå, men med subbene ble skrudd ned. Så halvveis i filmen så ble subbene satt tilbake til riktig nivå (mens alt det andre på samme nivå som før). Han forhørte seg så etterpå blant publikum. Jo dommen var klar: "Det var sååå mye høyere lyd på slutten". Så fylde har like mye å si for volumopplevelsen som det absolutte nivået.
    Helt enig, litt fyldigere lyd kan gjøre underverker. Men litt risky å tukle med bassen slik systemet nå er satt opp i vår kino. Har fått se på undermenyene i CP850, det er der dette kan stilles. Siden forsterkerne ikke har DSP så gjøres alt i prosessoren(e). Glemte å ta bilde av dette. Vet ikke om vi får tilgang til forandringer her, skulle ikke forundre meg om disse menyene låses. Må spørre i morgen...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som er litt mer interessert i Atmos, fant jeg litt info om hvordan slik lyd blir mastret her

Oppsummert, inneholder Atmos en basis lydstrøm, en "seng" ("bed", det er det de kaller det) med opptil 9.1 kanaler (Front, Rear side, Surround, Top Surround, LFE). Oppå der kan det være opptil 118 såkalte objekter. Objekter kan være stereo eller mono lyd og den settes med en "posisjon" eller panorering i rommet. Objektene kan også være i bevegelse. Slik at lydstrømmen også inneholder også posisjonsdata for de ulike aktive objektene. Atmosprosessoren beregner da ut fra konfigurerte høyttaleroppsett hvilke HT som skal spille hva og hvor mye for det gjeldende objektet. Dette summeres så for alle objekter pluss da basis "sengen" og man får et komplett lydbilde.

Dette er jo interessant utover denne tråden, fordi nå begynner jeg å ane hvordan atmos i hjemmekinomarkedet blir implementert. Fordi jeg har ikke forventninger til receivere med en zillion småforsterkere, men heller at de kan bruke ting som høyde- og breddekanaler til å lage dedikert "objekt"-lyd fra Atmos.
    Ut i fra det jeg har lest så er det ikke støtte for objekt-lyd på atmos i hjemmekinomarkedet. Men det er jo mulig det kommer med nyere versjoner og kraftigere prosessorer i Reciverene/prosessorene.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PHUUH! håper svarene var greie og ikke genererer 20 nye spørsmål...
    Jeg kan ikke nok om dette enda, men skal prøve så godt jeg kan. Vi har heldigvis meget kapable representanter fra Hjalmar Vilhelmsen/Videvox her hos oss hele uka...
    Hehe, tusen takk for gode svar; de genererer ikke i seg selv nye spørsmål, men med bilder som supplement er det jo garantert at det kommer nye
    Veldig greit å få svar på basspørsmålet også, romnoder er noe herk, og absolutt noe man ikke vil ha

Den tredje saken fra toppen er for tilkopling direkte på frontrekka i tilfelle kinoen benyttes til andre ting, for eks foredrag eller liknende. Den er koplet sammen med et panel plassert rett under lerretet. Se nye bilder i ny post under.
    Om jeg forstår dette rett går altså panelet foran i kinoen direkte til dette panelet. Mitt spørsmål blir da hvordan dette kobles inn på cp850? Om jeg har klart å tyde de nye bildene rett går de to RJ45-stikkene lengst til høyre på dette panelet til AES-inngangen på CP850; stemmer dette? Er da tanken at disse utgangene går til en ADC/miksepult som kobles opp til formålet, og kobles til RJ45-ene?

Du nevnte at alt blir overført via Cat5 mellom CP850 og DCP300, men ut i fra bildene virker det som disse to er koblet analogt sammen via DB25. Er de i tillegg koblet sammen via Cat5 (virker som det kun er koblet til styringsbuss på DCP300, men hva vet jeg...)? Ser også at det er satt opp mulighet for analog stereo inn via RCA. Kommer disse fra Kramer'n, eller fra annet utstyr? Observerer også at noe er koblet på DCP300s «euro-kontakt» som jeg tror er lydspor for hørselshemmede. Stemmer dette (og går den da til en eventuell teleslynge‏)? Og i så tilfelle; hvorfor benyttes ikke denne utgangen på CP850, da denne mikser alle spor, og ikke kun frontrekka?

De eneste spørsmålene jeg da har igjen på lydfronten er hva de to nyankomne enhetene gjør for noe. Den ene virker som kun er koblet til nettverket og er merket «Videvox NCS», mens den andre (nederst venstre skap) har en XLR-kontakt koblet til seg, uten at jeg har noen god idé på hva dens oppgave er ...

På videofronten lurte jeg på om bildesignalet fra ShowVault-en går via nettverk, eller om det er satt inn noe HDMI-kort? Ut fra bildene jeg fant virket det ikke som om den hadde noe annet enn VGA ut i tillegg til RJ45. Resten av komponentene er nevnt før, med unntak av UPS-en fra APC (SMT1500RMI2U, om jeg har sett rett ...) som jeg også antar styres via nettverket. Det eneste jeg ikke har sett da er hvordan PCM blir overført fra Oppo-en – med mindre dette også gjøres over Cat5 – da jeg ikke har sett noe annet bli koblet til CP850. Blir glad om det kommer en liten utbrodering her

Er det noe dere spesielt vil ha bilde av så er det bare å hyle ut!
    Svært gjerne bak(fram)-siden av prošektorracket, da dette er omtrent det eneste som ennå ikke har blitt tatt bilde av. Tror også kanskje det er en grunn til det; men håper på det beste

Se dét; det var jo bare elleve spørsmål; over halvveis til tjue, men likevel en del mindre

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastisk tråd, Hunsbedt

Utrolig kjekt å se bilder - ikke bare av ferdig løsning, men også underveis i byggingen! Jobber som arkitekt (og har faktisk prosjekt på gang i Kvinesdal), så dette faller rett hjem hos meg

Må absolutt ned og oppleve dette på et tidspunkt! Og en AVF-kveld står høyt på listen

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, tusen takk for gode svar; de genererer ikke i seg selv nye spørsmål, men med bilder som supplement er det jo garantert at det kommer nye
    Veldig greit å få svar på basspørsmålet også, romnoder er noe herk, og absolutt noe man ikke vil ha.

Om jeg forstår dette rett går altså panelet foran i kinoen direkte til dette panelet. Mitt spørsmål blir da hvordan dette kobles inn på cp850? Om jeg har klart å tyde de nye bildene rett går de to RJ45-stikkene lengst til høyre på dette panelet til AES-inngangen på CP850; stemmer dette? Er da tanken at disse utgangene går til en ADC/miksepult som kobles opp til formålet, og kobles til RJ45-ene?
    Jeg spurte om denne enheten, da jeg stusset over alle XLRene i går, og fikk til svar at den skulle brukes i forbindelse med konferanser der frontrekka skal brukes (i stedet for å bære inn egne høyttalere). De åtte XLR-tilkoplingene var visst noe som kom som et "gammelt" krav fra H.V/Videvox. De holdt på å mekke kabler til dette i går. Hvor disse skal tilkoples vet jeg ikke, må spørre. Mest sannsynlig blir dette ikke brukt, bare de to RJ45 til høyre. Om kablene er tilkoplet bak på CP850 vet jeg ikke, har ikke sett på det, men det virker sannsynlig. Skal legge det i spørsmålsbunka til senere i dag. Det som står i kontrakten for konferansebruk er:

"Koplingspanel/bokser for montering i forsterkerkabinett og vegg i sal, med tilkoplingspunkter for data via 2xRJ45, RGBHV via 5xBNC, 1xHDMI/DVI, lyd via 8xXLR og 4x230V strømuttak."

Stusser litt over "montering i forsterkerkabinett". Regner med at dette er oppe i høyre rack, og ikke for bruk av egne forsterkere.
    Du nevnte at alt blir overført via Cat5 mellom CP850 og DCP300, men ut i fra bildene virker det som disse to er koblet analogt sammen via DB25. Er de i tillegg koblet sammen via Cat5 (virker som det kun er koblet til styringsbuss på DCP300, men hva vet jeg...)? Ser også at det er satt opp mulighet for analog stereo inn via RCA. Kommer disse fra Kramer'n, eller fra annet utstyr? Observerer også at noe er koblet på DCP300s «euro-kontakt» som jeg tror er lydspor for hørselshemmede. Stemmer dette (og går den da til en eventuell teleslynge‏)? Og i så tilfelle; hvorfor benyttes ikke denne utgangen på CP850, da denne mikser alle spor, og ikke kun frontrekka?
    Ja, CP850 og DCP300 er koplet analogt sammen med den tykke kabelen som går mellom enhetene og DB25. Jeg var nok litt rask der i går.
    Det var her jeg mente at man har muligheter til å kjøre digitalt også, men dette forstod jeg Dolby bare har kjørt forsøksvis. Egentlig skulle det ha vært digitalt, men om jeg husker rett så er det noe trøbbel med div standarder.
    Evt styringsbuss går vel til Creston? Ikke sikker, skal spørre.

Teleslynga sitter nederst i venstre rack. Hvor denne får signalet fra vet jeg ikke, må sjekkes!

De eneste spørsmålene jeg da har igjen på lydfronten er hva de to nyankomne enhetene gjør for noe. Den ene virker som kun er koblet til nettverket og er merket «Videvox NCS», mens den andre (nederst venstre skap) har en XLR-kontakt koblet til seg, uten at jeg har noen god idé på hva dens oppgave er ...
    Supermicroen har gått inn i høyre rack i stedet for Krameren, som nå sitter under projektoren. Supermicroen har med styringen å gjøre, uten at jeg kan forklare mer om det foreløpig.

På videofronten lurte jeg på om bildesignalet fra ShowVault-en går via nettverk, eller om det er satt inn noe HDMI-kort? Ut fra bildene jeg fant virket det ikke som om den hadde noe annet enn VGA ut i tillegg til RJ45. Resten av komponentene er nevnt før, med unntak av UPS-en fra APC (SMT1500RMI2U, om jeg har sett rett ...) som jeg også antar styres via nettverket. Det eneste jeg ikke har sett da er hvordan PCM blir overført fra Oppo-en – med mindre dette også gjøres over Cat5 – da jeg ikke har sett noe annet bli koblet til CP850. Blir glad om det kommer en liten utbrodering her
    ShowVault er koplet sammen med projektoren med svært strenge krav. Ikke noe signal skal kunne tappes her, slik jeg forstår det. Signalet blir sendt via DVI-D, og da med flere kabler for nok båndbredde. Det er i hvertfall slik på vår gamle maskin. Kablene går opp under projektoren, og har ikke noe med tilkoplingene på høyre side å gjøre. Om den nye Barcoen er slik må jeg evt sjekke. Kryptering av signalet går via egen kabel. Skal få detaljene her senere.

Oppoen er tilkoplet med HDMI inn i siden på Barcoen. Det er denne som sender videre lyden digitalt til prosessor. Styring foregår over RS232.

Svært gjerne bak(fram)-siden av prošektorracket, da dette er omtrent det eneste som ennå ikke har blitt tatt bilde av. Tror også kanskje det er en grunn til det; men håper på det beste
    Se dét; det var jo bare elleve spørsmål; over halvveis til tjue, men likevel en del mindre
    Skal ta litt flere bilder av projektorracket etter hvert, har et par av projektoren som jeg har glemt å legge ut, men som ikke viser tilkoplingene særlig godt:

Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7735-jpg

Lampehus:

Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7736-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7735-jpg   Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7736-jpg  

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av christr Vis post
    Fantastisk tråd, Hunsbedt

Utrolig kjekt å se bilder - ikke bare av ferdig løsning, men også underveis i byggingen! Jobber som arkitekt (og har faktisk prosjekt på gang i Kvinesdal), så dette faller rett hjem hos meg

Må absolutt ned og oppleve dette på et tidspunkt! Og en AVF-kveld står høyt på listen
    Er du i nærheten må du bare ta kontakt (PM), så kan jeg ordne en omvisning. Ellers så blir det jo en AVF dag/kveld etterhvert!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du i nærheten må du bare ta kontakt (PM), så kan jeg ordne en omvisning. Ellers så blir det jo en AVF dag/kveld etterhvert!
    Tusen takk for det Det høres veldig bra ut!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tatt en del nye bilder i kveld, og funnet forklaring på en god del ting. Desverre så virker ikke bildeopplastingen lenger, flere har samme problem. Får vente til i morgen...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først: Kult at digitale protokoller begynner å bli så standardiserte at man ikke trenger å kun benytte samme merke over alt i en produksjon. Fant denne tråden (ekstern), hvor OP skriver at DAC benytter «Blu-link» arkitektur; sammen med en liste over enheter som støtter DAC:

Noen som har kunnskap nok til å forklare litt rundt dette?

Til slutt: Vet ikke om det finnes en aktiv Atmos-tråd her på forumet; søkte og fant ikke gode svar; så håper det er greit at Atmos-spesifikasjoner dukker opp her
    Jeg kan bidra med litt info om BLU-link.
    BLU-link er opprinnelig BSS Audio sin protokoll for overføring av digital lyd mellom BSS Soundweb London DSP'er. Man kan ha en eller flere DSP'er og "break-in" og "break-out" bokser koplet sammen i en ring med CAT5e kabel. Opp til 256 kanaler kan sendes på denne bus'en i 24bit oppløsning og 48 kHz samplingsfrekvens (128 kanaler ved 96/24). Soundweb London DSP enheter kan gjøre det meste av hva man kan tenke seg av signalbehandling av lyd: delefilter, eq, delay, kompressor, limiter, gate, FIR-filter, mikser, osv. Arkitekturen er helt åpen, og systemet konfigureres i et software som heter London Architect. Soundweb London enhetene kan også styres av eksterne kontrollere, enten BSS sine egne, eller Crestron, AMX, Medialon osv.

BLU-link er i den senere tid implementert av flere fabrikanter. Først og fremst Harman Professional merker som Studer, Soundcraft, dbx og Crown Audio. Dolby Atmos Connect bruker BLU-link protokollen, og man kan forenkle kablingen mellom Dolby CP850, Soundweb London DSP og Crown Audio DCi forsterkere dersom man velger å bruke disse produktene. Det er bare å linke mellom komponentene med en CAT5e kabel, og hvis man har et system på 64-kanaler så er det snakk om en betydelig tidsbesparelse. Man kan også bruke Soundweb London som en bro til andre protokoller som f.eks. CobraNet, AVB eller Dante, som er standarder for lyd over Ethernet og som støttes av flere fabrikanter.

Crown DCi forsterkere passer som hånd i hanske til ATMOS installasjoner, med 2-, 4- og 8-kanals varianter med 300 eller 600W pr. kanal, og BLU-link inngang. 2- og 4-kanals versjoner finnes også med 1250W pr. kanal.

Nok reklame for i dag. Jeg jobber altså for LydRommet AS, som er norsk importør av Harman Professional merkene, bare for å ha klarlagt det.

Kudos til Hunsbedt for en flott installasjon!

mvh.
    Bjørn Magne

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer flere bilder av projektorracket!
    Måtte ned en tur og male karmene i døra inn til vår nye kinosal, og benyttet samtidig sjansen til å skru av noen paneler på projektorriggen. Jeg har nok bommet på forklaringen på noen ting, en er overføring av film fra Doremien. Dette går via PCIe, fra Doremi ShowVault til Projektorens PCIe inngang på høyre side.

Her sees på første bilde fronten av racket under projektoren. Øverst sees Doremi ShowVault. Så kommer en switch, og nederst UPS (brukes til alt i dette racket, inklusive vifter til projektor):

Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7770-jpg

Her baksiden av Doremi ShowVault. PCIekspress, som har både lyd og bildesignaler, helt til høyre:

Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7766-jpg

Øvrige utganger fra Doremi:

Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7769-jpg

Under følger bilde fra sidepanel på projektor. Helt til høyre kommer PCIe inn fra Doremien. De to CAT6(5?) kablene fra AES OUT har lydsignalet, som blir splittet fra PCIe inni projektoren. Disse går inn bak i CP850, slik tidligere beskrevet. Rett ved siden av AES OUT ses HDMI-inngangen (Ikke DVI, som tidligere beskrevet!) fra OPPOen. Den nederste blå HDMI-kabelen er satt inn i en DVI-inngang. Denne kommer fra scaleren (KRAMER), og er der tilknyttet HDMI-inn fremme på scenen bak lerretet.
    Den siste kabelen i panelet er den blå nettverkskabelen til venstre. Denne går til switchen foran i racket, og brukes til styring.

Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7771-jpg

Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7773-jpg

Tilkoplingspunkter for diverse under lerret på scenen. Vi kommer kanskje til å kjøpe en miksepult for mikrofoner som kan koples til her:

Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7780-jpg

Doremi ShowVault, og Kramer scaler rett under:

Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7774-jpg

Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7775-jpg

XLR-tilkoplingene jeg snakket om i går er nå koplet til. Jeg har tatt bilde av dette panelet fremme på scenen (bilde lenger oppe). Fra 1U-boksen går kablene ned til baksiden av DCP300.

Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7778-jpg

XLRene går samlet inn i den nederste koplingen her:

Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7777-jpg

Teleslyngen sporte jeg også opp. Den går ut fra en XLR-tilkopling på baksiden av boksen for dette nederst i venstre rack, og inn i de grønne klemmene man ser på bildet bak på DCP300 under. Lydmiksen som går ut gjennom denne er en miks av høyre, venstre og senter, med hovedvekt på senter for taletydelighet.

Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7776-jpg

En annen ting jeg kom på: Ved kjøring av filmer som ikke har Dolby Atmos blir ikke noen av de tolv takhøyttalerne brukt. Da blir det som 5.1 eller 7.1 miks. Det er jo egentlig forståelig også. Det skal være litt mer eksklusivt å vise Dolby Atmos filmer, og alle andre filmer skal ikke ha rett på utmiksing til takhøyttalerne.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7770-jpg   Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7766-jpg   Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7769-jpg   Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7771-jpg   Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7773-jpg  

Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7780-jpg   Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7774-jpg   Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7775-jpg   Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7778-jpg   Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7777-jpg  

Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!-img_7776-jpg  
    Sist endret av Hunsbedt; 07-02-2014 kl 21:05 Begrunnelse: Tilføyelser

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bidland Vis post

Kudos til Hunsbedt for en flott installasjon!

mvh.
    Bjørn Magne

Takker for fint og opplysende innlegg i tråden! Det skulle vært flere slike innlegg (gjerne fra maskinistene eller andre her på forumet), slik at komponentene i et kinomaskinrom kunne ha blitt forklart bedre i dybden enn mine manglende kunnskaper kan!

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for fint og opplysende innlegg i tråden! Det skulle vært flere slike innlegg (gjerne fra maskinistene eller andre her på forumet), slik at komponentene i et kinomaskinrom kunne ha blitt forklart bedre i dybden enn mine manglende kunnskaper kan!
    Du gjøre en fenomenal jobb Hunsbedt! *Svært* spennende lesing, det må jeg si.

Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Lignende tråder

1. Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret
    By Hunsbedt in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 3427
    Siste melding: 12-24-2016, 09:45
  2. Dolby går all the way... Dolby Athoms
    By harman/kardon in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 21
    Siste melding: 07-02-2014, 20:26
  3. Dobly Atmos - Lyd i 128 kanaler
    By Espen000 in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 1
    Siste melding: 04-26-2012, 10:26
  4. Dolby CP650 (kino) prosessor
    By Baldrick in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 4
    Siste melding: 04-07-2012, 10:50
  5. Andreas21 bygger helt ny kino. Kino nesten ferdig, nye bilder post #52.
    By Andreas21 in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 56
    Siste melding: 05-26-2011, 08:37

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •