Kontrollere retningen på lyden fra sub i hjemmekinoer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kontrollere retningen på lyden fra sub i hjemmekinoer?

En subwoofer sprer lyden i et kuleformet mønster. Den spiller så godt som like mye lyd fremover som bakover. I PA benyttes det noen teknikker for å kontrollere eller forme dette kuleformede spredningsmønsteret. Motivet er ofte å redusere lydtrykket bak PA-flaten og/eller på scenen. Noen av disse teknikkene er 1) Stabling oppover i linje (linearray), 2) Backfire, altså en rekke med subber etter hverandre hvor subbene spiller i ryggen på neste. 3) Kardiod, hvor man lager et nyreformet spredningsmønster med 2 eller flere subber. Se bildet under.

-fig23evsubart-jpg

Formålet med alle disse metodene er alle å forme spredningsmønsteret. Har dette noe for seg i mindre lytterom, som hjemmekinoer, eller har veggene så stor påvirkning for den totale lydresponsen i rommet, at det utgjør ingen forskjell? Noen som har noen tanker eller erfaringer? Hvis ikke, hadde dette vært intressant å teste ut!
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer ShyFx sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette virker ganske spennende. Er nyttig spesielt i PA sammenheng der flere kasser brukes.
    Nexo har CD18 Cardioid Dipolar SubBass, men disse er svære å tunge å krever egen DSP for å fungere optimalt.
    http://nexo-sa.com/en/products/9/cd18/

Skal teste ut dette i PA se om det er noe forbedringer

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du finner ganske mye om dette på nettet og hvordan du setter opp slike oppsett. Hver sub som settes inn i et slik oppsett krever en egen prosessor/DSP -- i all hovedsak fordi man må passe på at delayen tunes riktig. Det er litt jobb å få tuningen på alt riktig.

Jeg har selv skrudd lyd med Nexo cardioid sub (vet ikke om det var eksakt den samme modellen) i det nye konserthuset i Stavanger. Det kule er jo at det roer buldringen og lydviået på scenen mange hakk ned.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Ja, du finner ganske mye om dette på nettet og hvordan du setter opp slike oppsett. Hver sub som settes inn i et slik oppsett krever en egen prosessor/DSP -- i all hovedsak fordi man må passe på at delayen tunes riktig. Det er litt jobb å få tuningen på alt riktig.

Jeg har selv skrudd lyd med Nexo cardioid sub (vet ikke om det var eksakt den samme modellen) i det nye konserthuset i Stavanger. Det kule er jo at det roer buldringen og lydviået på scenen mange hakk ned.
    Interessant ide.., færre noder/kanselleringer + at man antagelig kan spare naboer (leilighet-tomansbolig) for noe buldring?

Legger med en link til et patent som sier dette skal være mulig å få til analogt med to elementer pr.sub mot en forsterker kanal. Obs, tungt.. meget tungt lesestoff, men sliter en litt med å få sove etter dagens utfordringer/økt, så vil jeg tro dette kan være en perfekt kvelds lektyre/"sovetablet" og grunnlag for en del grubling. Så fremt en da ikke ligger i det øvre sjikt på Mensa's top 20.

Vil nok i praksis være både enklere og rimeligere med en DSP og et par ledige forsterker kanaler.

http://www.google.com/patents/US20080137894 -jpg
    Sist endret av Stealt; 06-14-2014 kl 00:24

Lignende tråder

1. !AVSTEMNING! NYTT DESIGN FOR AVFORUM - STEM OG PÅVIRK RETNINGEN!
    By lygren in forum Informasjon fra AVforum
    Svar: 83
    Siste melding: 07-25-2014, 20:34
  2. Nerdete hjemmekinoer
    By deepc0re in forum minHjemmekino og minHiFi
    Svar: 17
    Siste melding: 01-25-2008, 18:06
  3. Til inspirasjon: Bilder av hjemmekinoer.
    By roffe in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 23
    Siste melding: 12-28-2004, 15:01

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •