Plassering av høyttalere samt prosjektor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av høyttalere samt prosjektor

Hei!

Er endelig i gang med prosjekt kino, har fått drenert og isolert så nå kan snackset innvendig endelig starte. Rommet blir ca 4,7 x 3,13. Altså ikke så veldig stort, en intim liten "sal".
    Det jeg har fryktelig lyst på å få inn en fet to-seter i front og en tre-seter på en liten høyde bak. Siden rommet er blitt såpass lite så lurer jeg på hvilken posisjon jeg skal ha prosjektoren i.
    Jeg lurer på om jeg skal ha lerret i den smale eller brede enden, og evt. om jeg skal ha 5.1 eller 7.1. Noen forslag rundt dette? Blir 7.1 i et såpass lite rom overkill? Dører kan flyttes, og det ene vinduet som er der skal klès igjen.

Tror det kan være aktuelt med en stor 4 seter i stedet for å presse så mange seter inn som mulig, da jeg tror i hovedsak det blir jeg og samboeren som kommer til å bruke rommet.

Mvh,
    John Inge

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville personlig hatt lerret på kort veggen, skulle fint kunne fått opp et 100-120" lerret på den og et 7.1 annlegg, litt ekstra lengde i rommet vil gi rom mellom side og bak høyttalere og lengre kastelengde for projektoren er alltids bedre enn kortere.

Dolby har f.eks mange høyttaler plasserings skjemaer rundt om, disse er ikke definitive man har mye spille rom på plassering av side høyttalerne om man må, men ideelt få det så nærme man kan f.eks dette.

Faktiskt om rommets lengde bare er på 3.13m kan det fort gå ut over bilde størrelsen du kan få ut av projektoren, med 'normale' projektorer i salg nå kanskje du kunne fått til 100" men det ville verdt maks, med mindre man går for shorts throw og problemene det bringer.

Setene blir jo et annet spørsmål og kommer mer ut på hvordan dere planlegger og bruke rommet, om det bare er deg og samboer ville jeg gått for maks komfort for to.

Beste plasseringen for projektor er vel på en hylle bakerst i rommet men dette krever optikk med lens-shift som ikke finnes før man ser på projektor i 17-20k kr klassen, ellers er det tak montering det beste alternativet.
    Sist endret av TorTorden; 06-12-2014 kl 17:40
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Er litt i tenkeboksen når det gjelder plassering, føler rommet var mer enn stort nok før, men nå er det for lite. Meget mulig det ryker en vegg for å evt. utvide. Lydmessig så er det å ha rommet i "lengderetning" mest gunstig, men da føler jeg at 100" blir litt i meste laget av lerret, da jeg tenker på plassering av høyttalere slik at disse ikke blir i veien for lerret. Valgets kvaler!

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo ikke bare lyden som lengden er gunstig for, 3m blir også litt lite for kastelengde for projektorer, selvsagt dette kommer mye ann på hva slags projektor du tenker deg også.

Jeg har selv omtrent 3.8m lengde og min sony hw50 bygger ut omtrent 60cm og da har jeg omtrent 3.2m kastelengde og dette er akkurat nok til og tyne ut et ca 100" bilde, nå har jeg dog bare 2.73m bredde da så har måttet nøye med 90", absolutt verdt det i min bok og dette er såpass trangt i toppen at hver front høyttaler faktiskt står omtrent 5cm innenfor lerretet på hver side, men nå har jeg trukket se såpass langt ut at bildet går klar av de og når jeg sitter i sweetspot ser jeg hele bildet uten problemer.

Men ja om det er mulig så er det alltids bedre og utvide, er vel ingen her som har hjemmekino som ikke ønsker seg en ekstra meter et sted eller to. Personlig skulle jeg gjerne hatt 4.5m lengre i bredden og snudd det 90° men sånt er ikke lett når man har en 50m² leiglighet og allerede brukt 10 av de til 'film-stue' :-D
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Er jo ikke bare lyden som lengden er gunstig for, 3m blir også litt lite for kastelengde for projektorer, selvsagt dette kommer mye ann på hva slags projektor du tenker deg også.

Jeg har selv omtrent 3.8m lengde og min sony hw50 bygger ut omtrent 60cm og da har jeg omtrent 3.2m kastelengde og dette er akkurat nok til og tyne ut et ca 100" bilde, nå har jeg dog bare 2.73m bredde da så har måttet nøye med 90", absolutt verdt det i min bok og dette er såpass trangt i toppen at hver front høyttaler faktiskt står omtrent 5cm innenfor lerretet på hver side, men nå har jeg trukket se såpass langt ut at bildet går klar av de og når jeg sitter i sweetspot ser jeg hele bildet uten problemer.

Men ja om det er mulig så er det alltids bedre og utvide, er vel ingen her som har hjemmekino som ikke ønsker seg en ekstra meter et sted eller to. Personlig skulle jeg gjerne hatt 4.5m lengre i bredden og snudd det 90° men sånt er ikke lett når man har en 50m² leiglighet og allerede brukt 10 av de til 'film-stue' :-D
    Skjønner hva du sier her, er skikkelig spent på hva som skjuler seg bak / i veggen der surroundhøyttalerne skal festes. Er denne en bærevegg så sier det seg selv at den blir stående, om ikke så ryker denne og rommet blir 30-40 cm bredere. Lekte litt med tanken på en baffelvegg, men tror rommet i det hele tatt er for lite for å få dette optimalt. Har veldig lyst på å få et lerret på 100" klemt inn, og håper mine forestående Klipsch RF 82 mk2 ikke blir for brede. Om så så får jeg bygge et lerret. Må få ferdig et par soverom og kjellerstue først så er det fritt fram!

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal nok gå bra det, har bare 2.75*3.8m selv og har ikke angret et sekund enda på og kjøre på med projektor og lerret.
    Har bare fått inn 90", men om jeg bare hadde hatt 10-15cm mer i bredden hadde jeg kunne gått for 100-106" lerret ikke noe problem.

Jeg har og bare 5.1 annlegg (med 2 12" subwoofere i mono) grunnen til dette er hovedsaklig fordi stua ikke har noen bakvegg i det hele tatt, ellers har jeg et vindu som vanskeliggjør korrekt plassering av side høyttalerne så de ble nesten plassert eneste stedet jeg kunne hatt bakhøyttalere, hadde jeg hatt bakvegg ville det nok blitt 7.1 her og :-)

Sånn sett tror du kan fint gå for 100", og 7.1 selvsagt bør jo høyttalerne ha litt luft også men jeg tror det skal gå bra.
    Denon AVR-4520 CI

Lignende tråder

1. Plassering av prosjektor
    By Pondus77 in forum Digitale projektorer
    Svar: 3
    Siste melding: 02-10-2012, 08:34
  2. Svar: 2
    Siste melding: 08-20-2010, 12:22
  3. optimalisering av front høyttaler plassering samt demping
    By mirigindo in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 3
    Siste melding: 06-17-2008, 22:30