Hva er poenget med varmegjenvinning på kinorom?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er poenget med varmegjenvinning på kinorom?

Hvorfor ønsker man varmegjenvinning på kinorom egentlig?

Jeg så denne http://www.avshop.no/VL-100-Hjemmeki...0456/p10520167 i dag, men jeg får ikke logikken til å gå opp. Hjemmekinoer har som regel problemer med overproduksjon av varme, og da hjelper det ikke hvis man gjenvinner varmen og sender den tilbake i rommet.

Derimot hadde det vært hensiktsmessig om man kunne bruke overskuddsvarmen fra kinorommet til å varme opp resten av huset.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kommer vel helt ann på rommet og huset generelt sett, i leigliheten min er normal temperaturen uten oppvarming på vinteren ca 12-13 grader, og ikke noe av kino utstyret mitt varmer opp rommet nært nok til at jeg ikke trenger oppvarming.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Arh, tenkte ikke på det...

Alle hjemmekinoer jeg har vært i befatning med blir varmere under bruk (men at de ofte trenger oppvarming før de skal brukes).
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har en slik vifte og som eventuelt kan bekrefte at den duger.,skulle hatt noe sånt i min egen kino for å fått byttet ut luften
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men du kan jo selvsagt ha et poeng og, mange kinoer forutenom min har jo gjerne betraktlig bedre isolasjon og lydempning, jeg har bare tatt meg til rette i stua i et generelt kaldt hus :-)
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mitt kinorom har aldri varmen vært skrudd på. Allikevel blir det ofte et problem med varme. Når jeg engang blir ferdig skal alt utsyret stå i et annet rom og det blir kun prosjektoren som står i kinoen og jeg håper dette vil hjelpe. Varmeproduksjonen i et sett forsterkere, PVR, harddisker, rutere osv blir totalt sett ganske stor tror jeg.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Hvorfor ønsker man varmegjenvinning på kinorom egentlig?

Jeg så denne http://www.avshop.no/VL-100-Hjemmeki...0456/p10520167 i dag, men jeg får ikke logikken til å gå opp. Hjemmekinoer har som regel problemer med overproduksjon av varme, og da hjelper det ikke hvis man gjenvinner varmen og sender den tilbake i rommet.

Derimot hadde det vært hensiktsmessig om man kunne bruke overskuddsvarmen fra kinorommet til å varme opp resten av huset.
    Den beste løsningen i en kino er en varmepumpe, da kan du varme opp om vinteren hvis du trenger det og kjøle ned om sommeren, hos meg står den på kjøling nesten hele året bortsett fra den kaldesre tiden.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...tror det er greit å skille mellom oppvarming / kjøling og ventilasjon her... Bygger du en hjemmekino etter rom-i-rom-prinsippet er den jo potte tett, og da vil du trenge ventilasjon. En varmepumpe er for øvrig en glimrende innretning i en kino, men den skifter jo ikke ut luften i kinoen, bare sirkulerer og behandler luften inne i kinoen. En kombinasjon av varmepumpe og en ventilasjonsløsning med varmeveksling er derfor den mest økonomiske løsningen vinterstid, der pumpen varmer opp rommet økonomisk mens den varmevekslende ventilasjonsviften påpasser at varmen ikke sendes ut til kråkene.

Nå er det selvsagt ofte slik at en kino først og fremst trenger kjøling. I så måte funker jo også kombinasjonen varmepumpe / ventilasjon fremdeles glimrende, men som oftest er det nok å skifte luften ut i tilstrekkelig tempo for å holde varmen nede selv sommerstid. Ettersom ventilasjon ofte er kostbart å overdimensjonere er imidlertid gjerne en invertert varmepumpe (dvs. at en setter pumpen til kjøling i stedet for oppvarming) ofte like greit...

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig i at ventilasjon og oppvarming/kjøling er to forskjellige ting. Undringen min var til når man har bruksbehov for en gjenvinningsløsning (dvs. oppvarming) av et kinorom når man som oftest produserer for mye varme. Hvis enheten i første innlegg kunne kjøle, så hadde jeg vært med. Men det er kanskje ikke alle som har like mye problemer med oppbygning av varme, og da kan jeg forstå behovet.

Man skal ha svært mye luftgjennomstrøming for å kunne kjøle en kino. Så mye at konvensjonelle boligventilasjoner som regel ikke strekker til dette formålet og må dermed suppleres med andre oppvarmings eller kjølingsmetoder, som f.eks. varmepumper.

Et eksempel: Gitt et rom på 20kvm som har volum på ca. 50 m^3 og prosjekterer 1 luftskifte per time (TEKs krav er 1/2 luftskifte per time, så jeg antar mange entrepenører legger seg på en minimumsløsning). Hvis man skal ha en luftstrøming på 50 m^3/time, 25 grader i rommet, 20 grader på varmegjenvinnet friskluft, så vil ventilasjonen kun klare å transportere bort 83W varme!! Da skal det lite til for at temperaturen stiger i rommet og man behøver en kjøleløsning i tillegg.

Enheten i første innlegg klarer å kjøle ca 35W per grad celcius temperaturdifferanse mellom avsug og friskluft (på innsiden) på maks effekt. Ved å gjøre varmegjennvinning, senkes temperaturdifferansen mellom inn og utlufta og da senkes også kjølingevnen tilsvarende.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Du kjører ikke varmegjenvinning på ventilasjonen sommerstid, Midas, og som oftest er nok utetemp lavere enn 20 grader kveldstid (kinotid...) selv om det i noen varme sommerdager nok kan stemme det eksempelet du viser til. En invertert varmepumpe er dermed absolutt å foretrekke, men å ha en vifte med varmegjenvinning vinterstid tror jeg uansett også kan være lurt, spesielt om en ønsker å holde rommet behagelig temperert...

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Men selv med 10 grader ute og ingen varmegjenvinning, vil man i eksemplet over med standard boligventilasjon borttransportere 250W. Fortsatt mindre enn hva min prosjektor produserer.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjølebehovet i en kino vil være veldig avhengig av hvor mye avgitt varme man har i samme rom. Hvis alt utstyr kan plasseres i tilstøtende teknisk rom vil behovet for kjøling bli lite. I mange tilfeller vil det være nok å skifte ut lufta med en vifte som trekker inn luft utenfra, og bytter ut luft 1-2 ganger i timen. På de varmeste sommerdagene vil en slik løsning kanskje bli supplert med kjøling fra varmepumpe, slik Lygren sier.

I mitt tilfelle ble løsningen mye mer komplisert. Ved vanlig drift har jeg ca 1,2kW varme avgitt i kinoen. Dette er hovedsaklig fra to forsterkere og projektor. Løsningen ble å sette inn en vifte som bytter luft ca 4 ganger i timen, samt et aircondiditonanlegg på 3,5kw. Kjølingen brukes bare hvis utetemperaturen er over 18 grader ute.

Resten av mitt utstyr står i rackskap og teknisk rom, og dette rommet blir ventilert med to vifter som trekker inn luft utenfra, og kjører ut varmlufta.

På vinterstid hadde det vært ønskelig for meg også å kjøre oppvarmet luft fra kinoen inn i huset. Huset har eget balansert ventilasjon, og jeg vet ikke hvor mye varmluft fra kinoen hadde påvirket dette. Problemet blir at en slik løsning fører til overtrykk når varmlufta fra kinoen kjøres inn i huset. Kanskje kunne man ha kjørt denne lufta direkte til Flexitanlegget i huset for å varme opp kald innluft? Vet ikke helt hvordan noe slikt hadde blitt, det er komplisert når huset i seg selv har en balansert løsning. Men at man kan spare litt på å bruke overskuddsvarmen fra kinoen er sikkert. Hos meg blir problemet at jeg ikke vet konsekvensene ved å forstyrre et balansert system. En annen ting er at det er kun 4-5 mnd i året det er aktuelt. Resten av året trenger jeg nesten ikke varme, og har heller et kjølebehov også i huset.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Jepp. Men selv med 10 grader ute og ingen varmegjenvinning, vil man i eksemplet over med standard boligventilasjon borttransportere 250W. Fortsatt mindre enn hva min prosjektor produserer.
    Ja, er som du sier overraskende lite varme som transporteres bort via ren lufttransport... Har selv fått erfare dette i egen kino der jeg til tross for temmelig heftig luftutskiftning (>150-200 kubikk i timen eller mer i et rom på 21kvm om jeg kjører på litt) lett kan kjenne at det blir vel hett etterhvert med 4-5 personer i kinoen. Folk produserer jo faktisk ganske mye varme... Spørs om ikke jeg derfor må til pers å investere i en pumpe også med tider og stunder... Jeg har til info alt av utstyr med unntak av projektoren plassert i teknisk rom.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...glemte å nevne at jeg har AC (dvs. varmepumpe) på ventilasjonsanlegget også (Excvent Pelican Perfect HP), og testet denne i går ved å kjøre ventilasjonen over på sommermodus og kjøling. Ble temmelig bikkjekaldt i kinoen når jeg kjørte over på kulde, så jeg får teste om dette holder med en del personer i kinoen. Bør vel egentlig det, men aggregatet skal jo fore hele huset med luft / kulde og dermed er det nok ikke mer enn 1-2kW kulde jeg effektivt får inn i kinoen med viftene på høygir. Tenkte det var greit å nevne at det finnes ventilasjonssystemer med pumpe integrert (aktive), men disse koster ofte en del mer enn standard løsninger...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...og en annen ting med å måtte endre tempen i hele huset for å korrigere varmeutvikling i kinoen er jo at det ikke er spesielt praktisk... En lokal, stillegående varmepumpe er nok derfor kjekt å ha, eventuelt at jeg får satt inn styring av ventilasjonen via AV-styringssystemet mitt.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har erfaringer med små, stillegående varmepumper from mindre rom som mediarom? Jeg syns vel kanskje at en en full standard inne-ute m/inverter blir overkill både effektmessig og kostnadsmessig.

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Den beste løsningen i en kino er en varmepumpe, da kan du varme opp om vinteren hvis du trenger det og kjøle ned om sommeren, hos meg står den på kjøling nesten hele året bortsett fra den kaldesre tiden.
    Og da har du flere ventiler i rommet i tillegg så en får inn ny luft?
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    Og da har du flere ventiler i rommet i tillegg så en får inn ny luft?
    Jeg har en ventil i tillegg til varmepumpen og jeg bruker varmepumpen til å varme opp resten av kjelleren om vinteren og kjøle ned om sommeren, så når kinoen ikke er i bruk står døren åpen for å slippe varm/kald luft ut i resten av etasjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Har store planer om å benytte slik miniventilasjonsanlegg selv da jeg skal lage min "kino". Har ikke hørt eller lest noen omtaler så jeg kan ikke si hvordan den fungerer. Skal ha den plassert over lerretet og en enkel sluseventil i bakkant av rommet for noen lunde sirkulasjon. Må tilføye at mitt rom blir i en kjeller og da det er tre varmepumper i huset fra før av så vil jeg ikke ha en fjerde.

Newcomer Gigawattz sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kinorommet våres ligger i kjelleren, noe som gjør at det alltid er kjølig der, selv på sommeren. Har ventilasjonsluke på veggen, men ikke noe mer en det. Hvis det blir veldig varmt pleier jeg å lukke opp kjellervinduet i noen minutter for å få litt gjennomlufting, men det trengs sjeldent.

Lignende tråder

1. Hva er poenget med CV subber?
    By ¨satyrion in forum Høyttalere
    Svar: 56
    Siste melding: 05-01-2011, 07:53
  2. Hva er poenget med THX?
    By Rinn in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 16
    Siste melding: 12-23-2010, 21:52
  3. Poenget med tråden din er?
    By Qrt in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 29