Oppgradere kinorom?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer Gigawattz sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppgradere kinorom?

Hei, skal oppgradere både lerret og prosjektor, og tenkte derfor å gjøre noen små justeringer på kinorommet (kjeller), er åpen for forslag. Det nye lerretet skal være rammelerret btw.

Tenkte å legge på litt scenemolton i taket foran lerretet og kanskje scenemolton bak lerret, men er det nødvendig i dette rommet tror du? Fargen på veggen er eggehvit/gråhvitt så er jo ikke helt hvitt, og ble tidligere anbefalt å ikke legge svart scenemolton bak lerret, da dette vil være mørkere enn svartnivået på prosjektoren og bare forsterke at svartnivået ikke er bekmørkt. Hva med rød scenemolton bak lerretet?

Trenger jeg egentlig noen akkustikkplater? Er ingen form for ekko osv i rommet som det er nå.

Romdetaljer
    Høyde 1,9
    Bredde 2,6m
    Lengde 5m

Lerret 90"
    XTZ 5.2 System

Oppgradere kinorom?-gsoxoao-jpg
    Oppgradere kinorom?-diklybd-jpg
    Sist endret av Gigawattz; 06-02-2014 kl 13:31

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sort maskering hjalp overraskende mye for kontrasten hos, men et triks kan være og beholde selve lerrets veggen i en litt lysere farge så øyet ikke har en ekte sort område og se på (dermed virker projektorens sort nivå til og være bedre)

Akustikk plater kan nok ikke skade, men det er jo ikke spessielt nødvendig med mindre man selv mener det, har enda ikke gjort dette selv og krever litt ekstra arbeid med måling etc for og finne korrekt\optimal plassering.

Personlig hadde jeg kanskje malt side veggene i et matt sort, og front veggen i mørk grå farge, men det er bare mine 2 øre.

Lykke til
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tippe at hvis du først henger opp akustikkplater så finner du ut at du trengte de

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Sort maskering hjalp overraskende mye for kontrasten hos, men et triks kan være og beholde selve lerrets veggen i en litt lysere farge så øyet ikke har en ekte sort område og se på (dermed virker projektorens sort nivå til og være bedre)

Akustikk plater kan nok ikke skade, men det er jo ikke spessielt nødvendig med mindre man selv mener det, har enda ikke gjort dette selv og krever litt ekstra arbeid med måling etc for og finne korrekt\optimal plassering.

Personlig hadde jeg kanskje malt side veggene i et matt sort, og front veggen i mørk grå farge, men det er bare mine 2 øre.

Lykke til
    Hva med å legge på sort scenemolton i front tak og vegg, slik som illustrert på bildet under. Trenger ikke gjøre noe med lerretsveggen da eller?

Skal jo uansett skaffe med rammelerret med sort velurkant, og mtp at rommet mitt er såpass lite (dvs skjermen tar opp nesten hele lerretsveggen) trenger jeg vel strengt talt ikke å legge scenemolton i lys/mørkegrå her?

Sist endret av Gigawattz; 06-02-2014 kl 19:10

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Vil tippe at hvis du først henger opp akustikkplater så finner du ut at du trengte de
    Akustikkplater er ett must og de kan se riktig så fine ut også, Jokeren er fra Sounds Of Science. Det er Andervik Audio som fører disse ca 1500,- pr plate.

Oppgradere kinorom?-joker-jpg

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Definitivt Fikk en stor a-ha opplevelse når jeg monterte dette i min forrige kino for ett par år siden selv.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir nok ikke akustikkplater i første omgang, hovedsakelig mindre lysrefleksjon jeg var på jakt etter.
    Som sagt, tror dere løsning over (se illustrasjonsbilde) med å dekke fronten med scenemolton vil være en god løsning?
    Sist endret av Gigawattz; 06-03-2014 kl 18:32

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha bedre refleksjoner ?

For å svare på spørsmålet ditt i #1 er svaret ja du trenger akustikkplater, ønsker du bedre refleksjoner så er det nærliggende å tenke at du ønsker å diffusere noe som vel helt ikke er å anbefale i ett så lite rom. Scenemolton tar de høyere frekvenser om du tenker lyd og vil ikke gi deg noen store utslag i lydforbedringer, bildemessig kan jeg desverre heller ikke tro at du vil få noen store forbedringer med dine tanker da resten av rommet ser ut til å ha svært så lyse vegger men mulig andre kan gi deg bedre tips med mer fylde rundt.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    **Bedre/Mindre Lysrefleksjoner mener jeg

Tenker at hvis man legger scenemolton på veggene og taket 1 meter ut i fra lerretet og vil det bli mye mørkere rundt lerretet og mindre lys som reflekteres tilbake på lerretet.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke bare bedre å male i en litt mørkere farge da, vil ihvertfall se bedre ut en molton 1 meter ut på alle sider. Tror jeg hadde gjort det..

Intermediate matsijatsi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Johnnygrandis Vis post
    Er det ikke bare bedre å male i en litt mørkere farge da, vil ihvertfall se bedre ut en molton 1 meter ut på alle sider. Tror jeg hadde gjort det..
    Enig med grandis her, trur jeg heller hadde malt med purecolor i en mørkere farge, da vil det se bra ut også når det er lyst, noe jeg ikke ser for meg scenemoltonen vil gjøre
    Marantz SR7010 - Parasound HCA 2205-AT
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4
    2x SVS PC12-NSD DSP - HTPC-Kodi - JVC DLA-X500R - DreamScreen V4 ProCurve 114"

Lignende tråder

1. Lydisolering av kinorom
    By verdal in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 11
    Siste melding: 11-08-2013, 14:15
  2. Kinorom - Er det realistisk
    By 2Bravo9 in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 4
    Siste melding: 08-25-2010, 21:51
  3. Kinorom i garasjekjeller
    By Grimstad in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 0