Allergivennlig teppe for AV-rom?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Allergivennlig teppe for AV-rom?

Mitt Bohus-teppe som ble brukt i hjemmekinoen for å dempe gulvrefleksjonene, viser seg å være inkompatibel med min astma. Så nå er teppet borte, og rommet låter klangfullt og hardt.

Er det noen av dere har erfaringer med teppe(fliser) som gir god lyddemping men som også er allergivennlig?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer Marky Mark sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å kjøpe varmepumpe for allergikere/folk med astma? Det har jeg gjort nå. For det ikke før i september med då har du iallefall ren luft hele tiden

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt hvordan det kvalifiserer, men i gjerrighet bruker jeg en gammel sommer dyne som 'teppe' foran høyttalerne..
    Jeg synes det roet ned lyden ganske greit så det har blitt liggende i snart to år nå (ristes regelmessig)
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger jo ikke å dekke hele gulvflaten i rommet for å bukt med tidlige refleksjoner og flutter-ekko. Du trenger noe som ligger på gulvet i refleksjonspunktene. Det kan f.eks være noen puter. Og så er det viktig og dempe refleksjonene som kommer fra taket. Helst med 15-20 cm porøs materiale. 10 cm er forsåvidt et kurant kompromiss.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som man kan se i byggetråden min, så har jeg konkrete planer for å dempe tidligrefleksjoner i tak og skråtak med Rockfon Industrial plater, både 5 og 10cm. (Håper bare jeg ikke reagerer på dette materialet også.)

Teppet jeg kastet ut var et løst 200x160 teppe og gjorde en glimrende jobb med gulvrefleksjonene. Altså ikke et vegg-til-vegg teppe. Men det er noe i limet/basen, eller lukten av det, som jeg ikke er kompatibel med.

Poenget: Hvis jeg drar innom en teppebutikk og spør etter allergivennlig teppe, så får jeg masse gode svar. Hvis jeg spør etter et teppe som demper godt akustisk så klør de seg i hodet. Derfor mitt spørsmål her på forumet.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et teppe er ikke et godt akustisk tiltak. Det demper bare i alle øverste frekvensområdet mens resten blir reflektert. Det endrer frekvensspekteret og fungerer på sett og vis som en EQ. Absolutt ikke anbefalt til gode høyttalere. Demping bør ideelt sett gjøres bredbåndet, helt ned til schroederfrekvensen. I tillegg til basstiltak og eventuelt diffusjon.

Rockfon Industrial plater bør selvsagt dekkes med lydtransparent stoff.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, et teppe har sine begresninger som dempetiltak. Det er to alternativer her 1) Ikke ha teppe og ha bar parkett eller 2) legge teppe for å dempe det man får til. Jeg er ikke kjent med noen (studio) som legger dempeplater på gulvet man også skal kunne gå på...

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor kan du ikke bruke noen puter eller e.l. fylt med porøs materiale? De kan dessuten fjernes når man ikke lytter.

Det er faktisk de som legger 10-20 cm absorbenter på gulvet i refleksjonspunktene (se bilder av f.eks 8x12_Tom sitt anlegg), men de kan selvsagt ikke tråkkes på.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nok det finnes entusiaster som gjør det, men vanlig er det ikke (iallefall ikke som jeg har sett). 8x12_Toms lytterom er jo usedvanlig tørt også da, og der kan jeg tenke meg at det har merkbar effekt. Men ikke alle rom er laget/ønsket så tørt (ref diskusjonen om Tralltralls lytterom). Slik lytterommet mitt er tror jeg ikke lydplater på gulvet er første plassen man skal begynne...

Forøvrig så leste jeg en plass at øret er ganske vant med 1. refleksjoner fra gulvet/bakken, siden vi fra naturens side går på bakken. Derfor er det generelt sett viktigere å dempe tidligrefleksjoner i sidevegger og tak. Noen musikkstudioer har harde gulv uten at det nødvendigvis påvirker opptakene negativt.

Men tilbake til ønsket tema: Hva har dere på gulvet hvis dere bygger lytterom? Er det da ikke stor sjangs for at det er teppe? Hva slags? Gies det noen akustisk vurdering, eller er "bare et teppe" godt nok?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et dedikert lytterom med en god løsning har ikke teppe. Det er alltid frarådet. Det vanlig er og bruke puter e.l. som nevnt eller man kan også bruke f.eks noen små skjeve krakker som sender energien forbi lytteren og bak i rommet.
    Eller så finnes det høyttalere som unngår gulvrefleksjoner totalt......

Lignende tråder

1. Akustikkdempende teppe
    By eXntric in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 5
    Siste melding: 08-13-2009, 17:18
  2. THX-sertifisert teppe?
    By frod in forum Generell chitchat
    Svar: 0
    Siste melding: 12-31-2008, 15:32
  3. Formlaget teppe
    By Ak in forum Produkt -og prisjakt Alt Annet
    Svar: 4