1 lag med gips + veggpanel, eller 2 med gips + veggpanel?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

1 lag med gips + veggpanel, eller 2 med gips + veggpanel?

Hei.

Skal snart fikse litt i kinoen. Lydisolere litt og dempe rommet litt.
    Så holder det med 1 lag gips og så 11 mm veggpanel utenpå der. Av denne typen http://www.byggmax.no/platemateriell...handlet-p10060 (som selvsagt skal males etterpå)
    Eller er det 2 lag gips og så veggpanel som gjelder?
    Yamaha rx-a 1020 - emotiva xpa-5 - dali zensor7 - zensor vocal - dynavoice s-5 - xtz 12.16
    Sony hw30 - 106" grandview
    Alt jeg skriver etter klokken 17:00 er muligens i fylla. Just so you know. Og det er mulig jeg finner opp nye ord...

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hvor mye bedre det blir, men 2 lag gips blir selvfølglig bedre enn ett. 3 lag plater blir bedre enn 2.
    Jeg ville valgt 2 lag gips. Det ville være kjipt å i etterkant tenke at fader, jeg skulle ha plata ett lag til...

Intermediate matsijatsi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal selv gå for 1 lag fibergips og 1 lag mdf, som OleM sier så er vel 3 lag bedre enn 2, men spørmålet er ved hvor mye, altså om det er verdt det.
    Grunnen til at jeg skal ha mdf er for jeg liker utseende bedre, og slipper alt det styret med finish av gipsen osv
    Marantz SR7010 - Parasound HCA 2205-AT
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4
    2x SVS PC12-NSD DSP - HTPC-Kodi - JVC DLA-X500R - DreamScreen V4 ProCurve 114"

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tre lag er bedre enn to, lurer på om det ikke er målinger på dette, skiller vel ca 3-4dB bedre demping. Husker ikke hvor jeg så disse tabellene. Hvis rommet ligger under bakken er det ikke sikkert at det er noe poeng med tre lag på veggene. Da ville jeg heller konsentrert meg om taket og eventuelle dører. Tak og dører er ofte det som blir dårligst lydisolert, og da hjelper det ikke om resten er veldig bra.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg hentet nok til 1 lag med gips på vegger og selvfølgelig skal taket også taes.
    Hadde ikke tenkt å lydisolere helt 100%, men en god del bare. Bor i enebolig på bygda, og langt til nærmeste nabo og det er en kjellerstue. Så det er kun til rommene rundt. I tillegg å få dempet rommet en god del.
    Tenkte på 2"x3" stenderverk med 75mm rockwool i vegger med 2-4cm klaring fra gammel vegg. I grunn en rom i rom løsning.
    Men jeg har ikke lyst å miste så mye takhøyde. Og med ekte rom i rom må jeg vel opp i 2x6 hvertfall i taket, mulig 2x8 siden det blir 4meter i mellom. (er ikke sikker på dette)
    Så er lydbøyler i taket en god erstatning?
    Yamaha rx-a 1020 - emotiva xpa-5 - dali zensor7 - zensor vocal - dynavoice s-5 - xtz 12.16
    Sony hw30 - 106" grandview
    Alt jeg skriver etter klokken 17:00 er muligens i fylla. Just so you know. Og det er mulig jeg finner opp nye ord...

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomtis Vis post
    Så er lydbøyler i taket en god erstatning?
    Ja, lydbøyler i taket med to lag gips er et godt kompromiss. Hvis du vil gjøre det enda litt bedre, kan du også ta ned isolasjonen i bjelkelaget og gipse og fuge oppunder undergulvet før du putter isolasjonen tilbake igjen. Det er mange eksempler på dette i byggetrådene på dette forumet. Det er litt ekstra jobb. Men jeg for min del tror det er verdt det og vill gjøre dette når jeg selv kommer så langt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Stavanger
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv 2 lag gips i min kino (tak og vegg) og synes det fungerer veldig bra. Har 1 lag stående og 1 lag liggende, på innerveggene har jeg 2 lag på hver side av veggen så det blir 4 lag på 2 av veggene. og dette fungerer veldig bra. Merker at døren min som er en 35DB lyddør er det svakeste punktet

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bakkelitt Vis post
    Har selv 2 lag gips i min kino (tak og vegg) og synes det fungerer veldig bra. Har 1 lag stående og 1 lag liggende, på innerveggene har jeg 2 lag på hver side av veggen så det blir 4 lag på 2 av veggene. og dette fungerer veldig bra. Merker at døren min som er en 35DB lyddør er det svakeste punktet
    Har du noe rom i rom, lydbøylet eller gipsen rett på tak/vegger? Hvor mye lydlekadje får du? Plagsomt noen steder når du guffer på?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Stavanger
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke noen bøyler, jeg har bar gips rett på stenderne. Hadde planlagt rom i rom løsning men det stjal for mye plass. Jeg har en liten datter på 3,5 år som jeg må ta hensyn til og hun har aldrig våknet av lyden fra film og jeg spiller mer enn høyt nokk. Jeg klarer å dempe 35 db siden det er det døren demper men jeg er meget fornøyd med dempingen i kinoen.

Man hører jo musikke og film utforbi rommet men det skal mye til før det begynner og bli forstyrrende for andre.
    Sist endret av bakkelitt; 05-23-2014 kl 00:38

Lignende tråder

1. Veggpanel for høyttalertilkobling
    By Tiwas in forum AV møbler
    Svar: 3
    Siste melding: 02-23-2013, 01:10
  2. Kjøpe veggpanel for 7.2 anlegg
    By torgeir.a.sandmo in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 14
    Siste melding: 08-13-2012, 15:28
  3. Veggpanel bak anlegget
    By TittenteiOslo in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 0
    Siste melding: 10-10-2009, 12:27
  4. Veggpanel for coax og nettverk (TP) ...
    By thomaa in forum Produkt -og prisjakt Alt Annet
    Svar: 2
    Siste melding: 04-10-2007, 21:35
  5. Gips eller spon?
    By Gøran in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 5
    Siste melding: 12-10-2005, 15:27

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg