Største soverommet, blir ikke soverom!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2014
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking Største soverommet, blir ikke soverom!

Vi er i gang å få realisert drømmen om å bygge hus, og jeg er dermed klar for drømmen om et dedikert rom til film og musikk! Etter noe om og men, så er fruen overtalt og det største soverommet i huset får noen oppgraderinger.
    Jeg var litt skeptisk i begynnelsen med tanke på målene 3,65mx3,654m, om at det da skulle bli litt lite. Men det er det jeg har å jobbe med, så det er bare å gjøre det beste ut av det!

Som mange vet, er det mye det skal brukes penger på under husbygging, men her er et par ting jeg prioriterte:

Alle kabler skjult i veggen.

Gulvteppe

Isolasjon i taket og alle vegger(Gikk bort i fra rom i rom, pga den lille størrelsen på rommet. Det er lite nok som det er)

Gikk for 106" lerret(2.35:1) pga anbefalt sitteavstand og med tanke på å få plass til gulvstående høytalere. Noen som har en formening om det virker passelig?

Det er 2 vindu og en altandør bak i rommet, men jeg tenkte å henge opp noen tunge gardiner som dekker hele veggen, som tar all lys og i tillegg kan absorbere lyd.

Veggen lerrete er på blir kledd med scenemolton.

Huset skal stå ferdig til juletider, så jeg gleder meg som en unge til å komme i gang.

TIPS MOTTAS MED TAKK
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -hjemmekino-jpg   -hjemmekinotop-jpg  

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet! Dette blir spennende!

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Spennende!

Ser at målene dine er noe uheldig, men er det dette man har å gå utifra så er det det man har. I alle de 4 hjørnene i rommet har du mulighet til å få bygd inn hjørenabsorbenter inn i veggene. Dette vil hjelpe mye på rommodes. De bør gå fra gulv til tak. og ha min dybde på 50cm.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2014
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips, men jeg er redd for at det kan bli vanskelig å sette opp hjørneabsorbenter. Vinduene og altandøren tar omtrent hele veggen bak skjønner du. For min del kunne vi ofret de for et bedre lydbilde, men der satt jaggu kjerringa seg på bakbeina. Vil det ha samme effekt å ha noen tunge gardiner fra gulv til tak der i steden for?

Et annet dilemma siden det er såpass lite rom; vegghøtalere eller stativ-/bokhyllehøytalere?

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer! Misunner deg allerede

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Store vinduer er nok ikke optimalt både for eventuell projektor eller for klangen.

Når det er sagt så er det uhyre få som har et optimalt rom. Trikset ligger ene og alene i og prøve seg så dette blir nok bra saker :-D
    Angående rom og høyttalere er det mange filosofier, Og en av de sier at om man såvidt kan få de inn døra så er de omtrent store nok.
    Jeg har selv et 2.7m bredt rom og har skvist inn en front serie av Dali mentor høyttalere (absolutt ikke små høyttalere) og to 12" subwoofere, kan knapt stikke en hånd imellom høyttalere der framme og overraskende nok fungere.

Små høyttalere eller vegghengte høyttalere kommer litt ut på estetikk og lyd signatur du er ute etter, med et dedikert rom ville jeg gjerne prøvd med gulv høyttalere, de spiller gjerne litt høyere og kraftigere enn små til samme prisen, det er også min personlige preferanse.

Lykke til på ferden inn AV og kanskje enda mer viktig lykke til med husbygging :-)
    Sist endret av TorTorden; 04-26-2014 kl 02:55
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mmoldoee Vis post
    Takk for tips, men jeg er redd for at det kan bli vanskelig å sette opp hjørneabsorbenter. Vinduene og altandøren tar omtrent hele veggen bak skjønner du. For min del kunne vi ofret de for et bedre lydbilde, men der satt jaggu kjerringa seg på bakbeina. Vil det ha samme effekt å ha noen tunge gardiner fra gulv til tak der i steden for?

Et annet dilemma siden det er såpass lite rom; vegghøtalere eller stativ-/bokhyllehøytalere?
    Dette kommer litt ann på hvor langt du vil ta det. Det finnes jo THX system som er vegghengte som vil fungere i utgangspunktet meget godt til film. men ikke fullt så bra til musikk i 2 kanaler. De systemene koster også en hel del penger.

Om du har tenkt å gå for en reciver ( hjemmekino forsterker) høyttaere og subwoofer(e) så kan du gå for gode stativht, siden du alikevel kommer til å dele da av ved 80hz. Men da MÅ du ha subwoofer som ofte er annbefalt.

Skal du ikke ha sub ( noe jeg mener helt bestemt at du bør på film) så Må du ha gulvstående.

Tenker du å kjøre filmoppsettet sammen med musikkavspilling i 2 kanaler, eller vil du ha en forsterker til film og en forsterker til 2kanalsoppsett?
    Er dette et fellesrom eller er det et gutterom?
    Så kommer det ann på hvor dyp lommeboken er og på hvor langt du ønsker å dra den.

Ingenting er som et eget rom, og du kan bare glede deg.
    Lyd og rom vil uansett være å inngå kompormier og plassere ting der det gjør minst skade for lyden. Men i et eget rom så vil du ha/få mye flere måter å integrere lyden ( høyttalere, sweetspot, subwoofere, romakustikk ) med rommet. Men dette forutsetter at du får lov til å plassere ting der de låter best og at ikke fruen skal bestemme at de skal stå klint inntil forntvegg og hjørne.

Dette er noe du også må få klarhet i FØR du velger høyttalere. For det er forskjell på å plassere en ht 70 cm inn i rommet og helt inntil frontvegg.
    Det er mye å tenke over, men dette er da en hobby...?

Gardiner hjelper noe et godt stykke opp i frekvens, og det hjelper for flutterekko (jalling) I bassen hjelper det nok lite desverre.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2014
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette er noe jeg har ønsket meg i åresvis. Bor i boretslag nå og der er det ikke så populært med mye bass og høy lyd, så dette blir som å gå fra helvette til himmelen lydmessig!

Rommet blir vel mer eller mindre et gutterom, men det er bare flott om andre også vil ta det i bruk. Se en god film eller høre igjennom noen vinylplater

Det blir en reciver til å begynne med, men er det ikke en innstilling på de fleste recivere at du kan spille stereo i steden for surround? Eller er det fordel med en egen forsterker til 2kanalsoppsett?

Gulvhøytalere fremme og sub er et "must", men det er bak jeg har vanskeligheter for å bestemme meg om stativ- eller vegghøytalere. For sofaen burde stå mer eller mindre helt bak i rommet for å komme nærmest mulig THX sin anbefalte sitteavstand for 106" 2.35:1 lerret. Føler 2.35:1 er overlegent bedre en 16:9 for å få kinofølelsen?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har absolutt ikke noen problemer og nyte musikk med en receiver, men det spørs vel mye om hvem som spørres og hva man selv har av preferanser og ikke minst forventninger.

Og gå for et 2.35 lerret setter fort noen ekstra krav, spessielt på projektoren som da egentlig må ha en motorisert linse for og kunne bytte mellom 16/9 materiale, det er jo også langt fra en ekte standard, mange filmer er et litt annet format enn bare 2.35 og det er jo mer enn film man kan bruke et slikt rom til, sport, spill, konserter osv osv og måtte hele tiden manuelt justere zoom og fokus hver gang man bytter mellom materiale vil bli gammelt fort, en projektor med motorisert linse koster fort ca 27k+ f.eks, jvc DLA-x35.

Jeg ville først heller prøvd et 16:9 lerret og heller maskert med noen stoff rammer eller liknende, det trenger ikke koste mange hundre lappene og øker fleksibiliteten av hva man kan bruke rommet til. Og sort maskere selve rommet har mye mer og si enn selve lerrets formatet i min mening.
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2014
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Jeg har absolutt ikke noen problemer og nyte musikk med en receiver, men det spørs vel mye om hvem som spørres og hva man selv har av preferanser og ikke minst forventninger.

Og gå for et 2.35 lerret setter fort noen ekstra krav, spessielt på projektoren som da egentlig må ha en motorisert linse for og kunne bytte mellom 16/9 materiale, det er jo også langt fra en ekte standard, mange filmer er et litt annet format enn bare 2.35 og det er jo mer enn film man kan bruke et slikt rom til, sport, spill, konserter osv osv og måtte hele tiden manuelt justere zoom og fokus hver gang man bytter mellom materiale vil bli gammelt fort, en projektor med motorisert linse koster fort ca 27k+ f.eks, jvc DLA-x35.

Jeg ville først heller prøvd et 16:9 lerret og heller maskert med noen stoff rammer eller liknende, det trenger ikke koste mange hundre lappene og øker fleksibiliteten av hva man kan bruke rommet til. Og sort maskere selve rommet har mye mer og si enn selve lerrets formatet i min mening.
    Du har jo et poeng der. Dette kommer til å bli et dilemma som fører til søvnløse netter! Det er jo en kjent sak at slike ting skal vurderes akkurat ved leggetid.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2014
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen andre med erfaringer fra både 2.35 og 16:9 lerret? Hva ville dere gått for? Er veldig usikker selv nå, med tanke på at rommet skal brukes til film, konserter, spill og fotball. 2.35 ser såpass bra ut til film at jeg tror kanskje det er verd bryderiet med å justere linsen manuelt?

Intermediate matsijatsi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen andre med erfaringer fra både 2.35 og 16:9 lerret? Hva ville dere gått for? Er veldig usikker selv nå, med tanke på at rommet skal brukes til film, konserter, spill og fotball. 2.35 ser såpass bra ut til film at jeg tror kanskje det er verd bryderiet med å justere linsen manuelt?
    Jeg har ikke prøvd 2:35 og har ikke foreløpig projektor som har motorisert justering, men jeg har 16:9, og skal gå til 2:35.1 når den nye kinoen blir ferdig, i starten vil jeg måtte justere selv, men det er jo stortsett bare animasjonsfilmer og avatar jeg har sett som kjører 16:9 resten kjører jo noe lignende 2:35, på neste projektor derimot skal jeg bytte til noe lignende denne ( http://www.avshop.no/PT-AT6000E-LCD-...0563/p10516712 ) som har motorisert, men av hva jeg har hørt så er gleden stor ved et 2:35 lerret så jeg skal vel klare "lide" meg med litt justering i ny å ne.

Føl litt på hva du selv ønsker så blir det nok bra
    Marantz SR7010 - Parasound HCA 2205-AT
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4
    2x SVS PC12-NSD DSP - HTPC-Kodi - JVC DLA-X500R - DreamScreen V4 ProCurve 114"

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2014
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matsijatsi Vis post
    Jeg har ikke prøvd 2:35 og har ikke foreløpig projektor som har motorisert justering, men jeg har 16:9, og skal gå til 2:35.1 når den nye kinoen blir ferdig, i starten vil jeg måtte justere selv, men det er jo stortsett bare animasjonsfilmer og avatar jeg har sett som kjører 16:9 resten kjører jo noe lignende 2:35, på neste projektor derimot skal jeg bytte til noe lignende denne ( http://www.avshop.no/PT-AT6000E-LCD-...0563/p10516712 ) som har motorisert, men av hva jeg har hørt så er gleden stor ved et 2:35 lerret så jeg skal vel klare "lide" meg med litt justering i ny å ne.

Føl litt på hva du selv ønsker så blir det nok bra
    Ja, får gå i tenkeboksen. Følger med i tråden din. Det blir en rå loftstue!

Intermediate matsijatsi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, får gå i tenkeboksen. Følger med i tråden din. Det blir en rå loftstue!
    Gjør det
    Takk for det, Kult at du følger med
    Marantz SR7010 - Parasound HCA 2205-AT
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4
    2x SVS PC12-NSD DSP - HTPC-Kodi - JVC DLA-X500R - DreamScreen V4 ProCurve 114"

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel for mitt vedkommende så var valget langt enklere siden rommet mitt er så smalt at det er bredden som setter stopp på bildet størrelsen og med 2.35 lerret ville et 16:9 bilde knapt blitt større enn en tv.

Jeg ville dog selv fortsatt anbefalt 16:9 pga fler bruk av rommet.
    Om du dermed er helt sikker på at det kun vil gå i film eller kan få inn en 120"+ stort lerret så kan nok et 2.35 lerret være en god ide.
    Denon AVR-4520 CI

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2014
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet er 3,65m bredt, så jeg tror jeg går for ett 106" 16:9 lerret. Så har jeg litt plass å plassere gulvhøytalerene på

Tenkte å ha scenemolton bak lerrete. Er det noen som har prøvd å stifte det i gipsen i stede for å lime det fast? Vurderer dette om resultatet blir bra. Så er det litt lettere å gjøre noe med om det skal bort en gang.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2014
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten oppdatering:

Jeg har bestemt meg for å lage et møbel. En slags TV-benk/sub kasse med 12"x2, med plass til senteren i midten og litt dill i(vinylplater, spill og filmer). Den skal males i så matt svart som mulig, evt trekkes i scene molton. Gulvhøytalerene får en liten stand på 5cm og de skal kles i scene molton i likhet med veggen bak.

Det skal trekkes eget rør i veggen for hver kabel, så det ikke blir noen forstyrrelser.

Syns det så bra ut på tegningene:
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -hjemmekino2-jpg  

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut og benken høres ut som et meget interessant prosjekt, veldig morro om du hadde orket og dokumentere det og lykke til :-D
    Denon AVR-4520 CI

Lignende tråder

1. Blir ikke kvitt bildeforstyrrelser..
    By Egon in forum TV-apparater
    Svar: 1
    Siste melding: 09-01-2012, 23:04
  2. – TIVO blir ikke tilgjengelig
    By nordic45 in forum Satellitt
    Svar: 2
    Siste melding: 10-13-2011, 20:38
  3. blir ikke klok på rx-v1800'n!
    By grumle in forum Receivere/forsterkere