Hvilken størrelse har din kino? Bredde-Lengde-Høyde. Før/etter Lydisolering/Lydtiltak

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool Hvilken størrelse har din kino? Bredde-Lengde-Høyde. Før/etter Lydisolering/Lydtiltak

Hei folkens

Lurer på hvilken størrelser folk har på kinoene sine her ute på forumet.

Hva blir for lite ?

Mål før og etter lydisolering/lydforbedring ble gjennomført...

Ikke alle skriver målene sine, så jeg er litt nysgjerrig.

Skal flytte i nytt rekkehus snart.
    Får tilgang til ett rom på 4,2 x 4,2 x 2,4m. Rommet blir da Ca 17,5 m2.
    Tenker at dette ikke er det beste utgangspunktet, men vi får forsøke å gjøre det beste ut av det.

Må lydisolere bra siden jeg har naboer vegg i vegg + bor med familie.

Så hva er størrelsene på kinoene deres der ute folkens ??

Tenker det er flere en meg som lurer på om de har stort nok rom, for å sette igang et prosjekt med å konstruere en liten hjemmekino.
    Sist endret av normale74; 04-07-2014 kl 13:47

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 4,6 x 4,8 x 2,25. Føles ikke trangt.

Edit: feil mål.
    Sist endret av Aabø; 04-05-2014 kl 18:57

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Nes komune
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 2,9 x 4,8 x 2,0 og føler at rommet ikke begrenser seg så mye for lyden som en skulle tro. Ved og dempe førstereflekskjoner og generel demping ellers løser noen av problemene på et lite rom.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aabø Vis post
    Jeg har 4,8 x 4,6 x 2,35. Føles ikke trangt.
    Takk for respons. Har du ca 22m2 etter du har laget rom i rom, eller gjennomført andre tiltak for å lydisolere?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tollern Vis post
    Jeg har 2,9 x 4,8 x 2,0 og føler at rommet ikke begrenser seg så mye for lyden som en skulle tro. Ved og dempe førstereflekskjoner og generel demping ellers løser noen av problemene på et lite rom.
    Oi, da har du mindre rom en det jeg vil få. Spør deg også. Er dette størelsen du har, etter du har gjenomført noen tiltak for å lydisolere? Hvor stor skjerm har du, sitteplasser og hvilket oppsett har du for lyd osv? :-)

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet du har tilgjengelig er stort nok for en OK hjemme kino. Det jeg ser som et problem er 4,2 x 4,2meter, det er kvadratisk og vil gi deg utfordringer med mange rom noder. Enkelt sagt, du vil slite med bass responsen. Du bør utforme rommet slik at det blir mer rektangulært.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av normale74 Vis post
    Takk for respons. Har du ca 22m2 etter du har laget rom i rom, eller gjennomført andre tiltak for å lydisolere?
    2,35 var feil. Det skal være 2,25 som er det jeg vil få etter å ha laget lydhimling. Jeg har ikke rom i rom pga tre ytterkjellervegger som stort sett ligger under terreng, så lydisolering i de retningene er ikke nødvendig.

Har 106" 16:9 lerret og 10 sitteplasser (4+6). Bakre rad er klint inntil bakveggen.

PS: kvadratiske rom er egentlig dårlige utgangspunkt pga 'room modes'. Jeg kjøpte en Antimode-boks som hjalp masse i bassen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Nes komune
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Rommet mit var dessverre ikke større så lydisoleringen består av 5 cm isolasjon i veggene under mdf veggplater. Har tre sitteplasser men mulighet til flere bak hvis jeg ikke hadde inngangen til badet bakerst i mitt rom. Kjører ett oppsett på 7.2 med mulighet for utvidelse til 9.2. Lærette er på 92". Kinoen min ligger også under min kino. Vet ikke hvordan manlinker til det her.

Intermediate Willms sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    591
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3,72 x 3,74 x 2,40

Skulle så gjerne hatt en meter til i lengden, men det får jeg ikke gjort noe med.
    Har to seterader i rommet, hvorav den bakerste er hevet 22 cm. Går fint, men fremste rad er forbeholdt barna.
    Min byggetråd

Onkyo TX-NR717 - Rotel RB-1070 - Klipsch RF-62, RC-62, RS-42, XTZ 99 w12.16 - BenQ W1300 - 100" DreamScreen V5 Basic DynaGrey

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF Vis post
    Rommet du har tilgjengelig er stort nok for en OK hjemme kino. Det jeg ser som et problem er 4,2 x 4,2meter, det er kvadratisk og vil gi deg utfordringer med mange rom noder. Enkelt sagt, du vil slite med bass responsen. Du bør utforme rommet slik at det blir mer rektangulært.
    Hei

Har hørt det, men siden dette er et nøkkelferdig rekkehus og vi tar over det om 1 mnd. Kan vi dessverre ikke forandre oppsettet/størrelse på rommet så mye.
    Kanskje en kan ha det litt kortere og lage en falsk vegg, en såkalt baffelvegg. Men størrelsen vi sikkert være ganske kvadratisk enda..
    Må bare gjøre det beste ut av det :-)

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3,9 x 6,02 x 2,02

Skulle gjerne hatt større takbøyde, men man tager hva man haver...
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    6,24(B) x 3,7(L) x 2,328(H). Totalt ca 23 m^2.

Bredden utnyttes ikke fullt, så om rommet hadde vært 4-4,5m bredt så hadde det også gått fint. Sitteavstand ca 3,2m på 106" lerret (som makser zoom i prosjektor).

Størrelsesmessig og sitteavstandsmessig er jeg fornøyd. Romformen med stråtak på venstre side gjør at jeg ikke har nevneverdige problemer med romnoder. Men rommet skulle vært 1m lengre slik at jeg hadde sluppet å sitte så nære bakvegg. Det hadde gitt bedre akustikk (slipper å sitte i bassgain-området til bakvegg) og gitt meg muligheter til å få til bak surround i tillegg til side bak surroud.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har vel jeg den minste hjemmekinoen sålangt her (Men vet at noen her har mindre).

Min er bygd på "romirom" løsning, og mine beskjedne mål på rommet jeg sitter igjen med er:
    3,25 L x 2,83 B x 2,17 H, så et lite rom på ca 9,2 kvm.
    Eneste minuset er at jeg foreløpig bare har 3 sitteplasser :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av A.Hansen Vis post
    Da har vel jeg den minste hjemmekinoen sålangt her (Men vet at noen her har mindre).

Min er bygd på "romirom" løsning, og mine beskjedne mål på rommet jeg sitter igjen med er:
    3,25 L x 2,83 B x 2,17 H, så et lite rom på ca 9,2 kvm.
    Eneste minuset er at jeg foreløpig bare har 3 sitteplasser :-)
    Kan jeg spørre hvor stort bilde du har? sitteavstand osv :-) Fornøyd med lyd og bilde ? Når jeg leser at du har 9,2 m2 så øyner jeg håp for oss...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 84" lerret. Sitteavstand ca 2,20 +/-. Kjører med 7.2 surround. Bygde inn bak og side høyt. Bygde egene kasser til disse imellom stenderne så det skulle bli lydtett. I front har jeg bygd kassene utenpå veggen rundt lerretet til senter og fronthøyt i en høyde slik at jeg fikk subbene under kassene i front.

Er kjempefornøyd sålangt.

Jeg ville ikke sett en fotballkamp på denne avstanden med så stort lerret da jeg tror det kan bli slitsomt, men på film og spesielt 3D film synes jeg det må være såpass stort.

Dette er jo ikke ideelt med tanke på 7.2 oppsett vil noen si... Men på film med 7.2 lydspor fungerer det utrolig bra.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av normale74 Vis post
    Hei

Har hørt det, men siden dette er et nøkkelferdig rekkehus og vi tar over det om 1 mnd. Kan vi dessverre ikke forandre oppsettet/størrelse på rommet så mye.
    Kanskje en kan ha det litt kortere og lage en falsk vegg, en såkalt baffelvegg. Men størrelsen vi sikkert være ganske kvadratisk enda..
    Må bare gjøre det beste ut av det :-)
    Det vil hjelpe veldig om du endrer formen på rommet med bruk av falsk vegg på den ene siden. Får du rommet til å bli 4,2 x 3,7m er det mye bedre!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil hjelpe veldig om du endrer formen på rommet med bruk av falsk vegg på den ene siden. Får du rommet til å bli 4,2 x 3,7m er det mye bedre!
    Kan tenkes at vi bygger en baffelvegg :-) Får skjult front systemet og forandret rommet i samme slengen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde problemet med room modes primært dreide seg om bass, som uansett blåser gjennom lettvegger. Spiller det da så mye rolle om man setter opp en slik falsk vegg?

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,225
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man har ganske mange room modes i et rom og alle modene du har vil bli flere. DVS klarer du å knekke den første moden i et rom så slipper du de påfølgende doblingene også.

Se gjerne på denne som viser deg utgangspuktet på hvor nodene dine kommer i forhold til størrelsen. Husk på at dette blir regnet ut i et rom uten møbler og med flatt tak. Har du skråtak så forandre det hele seg dramatisk mye.

http://www.hunecke.de/en/calculators...igenmodes.html
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep Vis post
    Man har ganske mange room modes i et rom og alle modene du har vil bli flere. DVS klarer du å knekke den første moden i et rom så slipper du de påfølgende doblingene også.

Se gjerne på denne som viser deg utgangspuktet på hvor nodene dine kommer i forhold til størrelsen. Husk på at dette blir regnet ut i et rom uten møbler og med flatt tak. Har du skråtak så forandre det hele seg dramatisk mye.

http://www.hunecke.de/en/calculators...igenmodes.html
    Fin kalkulator, fint at så mangen der ute har så mangen fine tips for å få bra resultat :-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Høyde og bredde kanaler
    By Djspritus in forum Høyttalere
    Svar: 7
    Siste melding: 10-16-2012, 22:27
  2. Størrelse vs. riktig forhold mellom høyde, bredde og lengde
    By ttorneby in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 1
    Siste melding: 10-15-2011, 23:29
  3. Høyde/bredde kanaler?
    By mr x in forum Receivere/forsterkere