Hjemmekino i kjeller. Hvilke forbedringer kan gjøres?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer Piit sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino i kjeller. Hvilke forbedringer kan gjøres?

Hei!

Jeg har kjelleren hjemme som rom, og det skal snart pusses opp litt. Siden jeg har blitt litt bitt av hjemmekino-basillen etter at jeg kom over avforum.no, så har jeg litt lyst til å tilpasse kjelleren for dette når den først skal gjøres i stand.

Jeg har ikke noe high-end-utstyr og kommer heller ikke til å ha det i løpet av den tiden jeg fortsatt bor hjemme. Dette er hva jeg har foreløpig: H/K AVR230 Reciver, H/K DVD22 DVD-spiller og Proson Reality 63MK2 fronthøyttalere. Center- og bakhøyttalere i samme serien kommer i løpet av de neste par ukene. Prosjekter og lerret i budsjettklassen er også på plass om en måned eller to om alt går etter planen. 8)

MEN, så til det jeg lurer på. Med et såpass billig anlegg, iallfall til mange andre her på forumet, vil det i det hele tatt lønne seg å legge i litt penger på å optimalisere rommet litt? Jeg tenker da på å legge gulv på lydbøyler som jeg har sett en del her på forumet. Taket trenger også isolasjon med tanke på de som bor i etasjene over. Også har jeg lurt på om det kan lønne seg å legge gipsplater med isloasjon bak på veggene, med tanke på at det kun er murvegger.
    Rommet er 8x5m.

Kom gjerne med tilbakemeldinger om hva dere syns.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann

Med den romstørrelsen så er bare å isolere, det blir mye mere varmt og koselig med ett kjellerom som er godt isolert. Kanskje du bør dele av lengden for å få den lydmessig bedre? Hvordan er takhøyden?

Newcomer Piit sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tenker jeg det blir islolering all the way. Oppdeling av rommet tror jeg kan bli litt vanskelig med tanke på hvor dører sitter osv.
    Takhøyden er ca. 2.30m

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at de forskjellig pj'er kaster over/under linse sentrum. eks 5120 kaster ca 40 cm under linsesentrum ved takmontasje og 200 cm bredt bilde. Hvor mye dette er for de enkelte andre vet jeg ikke. AE700 kaster over og under, det vet jeg.

Newcomer Piit sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du forklare dette litt nærmere? Har nemlig planer om å gå til innkjøp av 5120.

Og hva anbefaler dere av isolasjon? Leser om både rockwool og glawa. Spiller det noen rolle hva man bruker?
    Er 19 år, er langt fra en snekker og har planer om å gjøre dette selv, så det kan bli spennende.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver:

Tak høyde 230 cm, 5120 motert 20 cm ned blir 210 cm til linsen fra gulvet. Bilde på 200 cm i bredden gir ca 40 cm offset dvs. bilde øvre kant begynner på 210 - 40 altså 170cm. 16:9 bilde er ca 120 høyt ved 200 bredde som da tilsier at bilde starter 170 - ca.120 = ca.50 cm over gulvet.

Hmm... mine pedagogiske evner er ikke de beste men håper det var noe avklarende.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Piit
    Kan du forklare dette litt nærmere? Har nemlig planer om å gå til innkjøp av 5120.

Og hva anbefaler dere av isolasjon? Leser om både rockwool og glawa. Spiller det noen rolle hva man bruker?
    Er 19 år, er langt fra en snekker og har planer om å gjøre dette selv, så det kan bli spennende.
    Hvis jeg kan gi deg noen råd; 19 år er nok det, for å få til noe selv. Ta deg god tid, få tak i ordentlig verktøy (superviktig), og ikke ta noen snarveier. Skal en list være 240,3 cm og gjerdes i 45 grader, så må den være 240,3 cm og 45 grader.... Det er den eneste måten den lista kan bli pen på. Jeg snakker av erfaring, og det å være nøye kommer du ikke til å angre på, tro du meg :wink: . Lykke til.

Newcomer Piit sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Tak høyde 230 cm, 5120 motert 20 cm ned blir 210 cm til linsen fra gulvet. Bilde på 200 cm i bredden gir ca 40 cm offset dvs. bilde øvre kant begynner på 210 - 40 altså 170cm. 16:9 bilde er ca 120 høyt ved 200 bredde som da tilsier at bilde starter 170 - ca.120 = ca.50 cm over gulvet.
    Tusen takk, det var oppklarende! Det er tatt med i vurderingen.

Sitat Opprinnelig postet av akto
    vis jeg kan gi deg noen råd; 19 år er nok det, for å få til noe selv. Ta deg god tid, få tak i ordentlig verktøy (superviktig), og ikke ta noen snarveier. Skal en list være 240,3 cm og gjerdes i 45 grader, så må den være 240,3 cm og 45 grader.... Det er den eneste måten den lista kan bli pen på. Jeg snakker av erfaring, og det å være nøye kommer du ikke til å angre på, tro du meg . Lykke til.
    Takk for gode tips, de kommer godt med. Skal ta meg god tid. Setter sannsynligvis ikke i gang med selve byggingen før like over nyttår. Skal gå i planlegginsfasen nå!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •