Den perfekte virtuelle hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Den perfekte virtuelle hjemmekino

Jeg har lenge gått å fundert på hvordan "den perfekte hjemmekino" ville være eller "bygge kino uten fysiske begresninger" ville blitt. Svulstige ord kanskje, men forslaget mitt er å starte en tråd med hvordan vi ville bygget opp et slikt rom.

Først av alt: Er det hensiktsmessig at vi diskuterer dette, eller er det så mange fundamentalt forskjellige løsningsmåter for hjemmekinoer at denne tråden bare blir tull? Og så hadde jeg tenkt at denne diskusjonen ikke skal vri seg over i en diskusjon om elektronikk. I all hovedsak skal det være rommet som skal være i fokus, ikke utstyret (-- selv om man fort støter borti dette mhp. valg av lerretstype).

Kanskje vi kan lage sketchup-tegninger som vi deler her på forumet etterhver som forslag (forḧåpentligvis) ramler inn? Målet mitt med tråden er å dele gode erfaringer og å kunne være til inspirasjon for flere på bygging av hjemmekinoer.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så mine forslag til "spec":

• 2 rader, 5 - 8 personer, plattform på bakerste rad
    • Skal være minst et 7.1 anlegg
    • Lerret, men ikke fast bestemt på akustisk duk eller ikke. Jeg hadde tenkt størrelse i området 100"-130"
    • Synsvinkel skal være ihht THX, dvs. en eller annen plass mellom 28-40 graders synsvinkel
    • Teknisk rom, men plassering i forhold til hjemmekino er åpent

Har jeg allerede tatt form mange spesifikke valg?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tråd tittelen på 'virtuell' tenkte jeg først på noe helt annet som f.eks en oculus rift, et bra headsett og en buttkicker :-P

Min andre tanke er kanskje om du kunne burde stukket nesa innom kinoen til BEF, han er vel meget tett opp mot hva du forestiller deg og har kanskje tatt lyden et par skritt ekstra
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, ja kanskje vi kan bare legge ned tråden og si "Se på BEF, han har den kinoen vi snakker om".

Har du forresten en bedre ordlyd enn "virtuell"? Var ikke helt enkelt å lage en enkel men fengende tittel...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    "Kompromissløs" og "referanse" kan funke?

Når det gjelder oppbygningen av et "perfekt" rom må en alltid ta høyde for rommets utgangspunkt, altså fysiske mål. Det kan derfor være greit å være litt mer begrensende hva angår denne type fysiske mål; "det perfekte rom på 25kvm" f.eks.

Noen råd jeg har snappet opp kan være f.eks.;

• Et rom bør helst være avlangt, ikke firkantet
    • Subber bør ikke plasseres i hjørnene
    • Jo flere subber jo bedre, gjerne plassert på ulike steder i rommet ikke bare i front
    • Diffusjon rundt lytteposisjon, absorbsjon av førsterefleksjon
    • Pass på at mengden absorbsjon ikke dreper dynamikken i rommet
    • Bassfeller i alle hjørner
    • Bygg baffelvegg om du velger en lydtransparent løsning

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi kan jo kanskje begynne der: Jeg ser for meg et avlangt rom for å få plass til to seterader. Dersom jeg skal ta utgangspunkt i min egen hjemmekino, dvs. 3 seter og 106" lerret, så må man ha en bredde (innermål) på ca 4,5m. For å få god plass til en ekstra seterad, trenger vi et rom på 6m innvendig etter mine mål. Da snakker vi 27 kvm, så der er ikke så langt fra 25 som ble nevnt.

Jeg syns man må ha en sweetspot, altså et oddetall seter i bredden. En løsning kan være 3 (brede) seter på 1. rad og 4 stk litt smalere (men fortsatt reclinere) på 2. rad? For de av dere som har slik: Hvor mye bredde tar en 4-seter type recliner?

Hvis vi antar 240cm takhøyde for et øyeblikk (fordi de aller fleste er begrenset av dette), vil da et rom på 240cm : 450cm : 600cm gi et forhold på 1 : 1.87 : 2.5. Figuren under er tatt fra master handbook of acoustics og viser fordelaktige forhold mellom dimensjonene i et lytterom. Det nærmeste vi kommer er C 1 : 1.6 : 2.33. For å få dette med å passe med vårt rom må da rommet blir høyde 257cm : bredde 412cm : lengde 600cm (=ca 25kvm). Det er kanskje ikke gunstig å smalne inn på rommet, men for å utvide bredden og ivareta forholdene må man ha enda mer takhøyde og lengde på rommet.

Den perfekte virtuelle hjemmekino-table13-5-png

Newcomer laslot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man tar utgangspunkt det gyldne snitt med 2.4m takhøyde (2,4m x 3,88m x 6,28m), får man et rom på 24,4 m3. Om man da følger 38% regelen for sweetspot med en baffelvegg 1m ut i rommet blir avstanden til lerretet 3m. Blir kanskje litt trangt med tanke på stolene?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av laslot Vis post
    Om man tar utgangspunkt det gyldne snitt med 2.4m takhøyde (2,4m x 3,88m x 6,28m), får man et rom på 24,4 m3. Om man da følger 38% regelen for sweetspot med en baffelvegg 1m ut i rommet blir avstanden til lerretet 3m. Blir kanskje litt trangt med tanke på stolene?
    Med målene du nevner blir det 58.5m3 (24.4m2). Men det var kanskje det du egentlig mente?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM Vis post
    Med målene du nevner blir det 58.5m3 (24.4m2). Men det var kanskje det du egentlig mente?
    Selvfølgelig . Jobber med betongproduksjon, så jeg har litt m³ på hjernen... Yrkesskade
    Sist endret av laslot; 03-28-2014 kl 13:31

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som betyr at det finnes andre idealer/forhold enn hva som står i tabellen over? Hva er forholdstallene for et rom med det gylne snitt?

Fordi felles for alle disse i den listen over er at alle er forholdsvis smale i forhold til takhøyden. Dersom man skal ta utgangspunktet i disse tallene, må man ha veldig høy takhøyde for å få tilstrekkelig bredde i rommet.

Her er forresten et forhold mellom bredde og lengde (mot høyde) som sies å gi de beste akustiske forhold:

*edit* Bare for å avklare en ting: Det finnes ingen rett eller galt når det gjelder romstørrelser, bare bedre og verre. Jeg prøver ikke å si at disse forholdene må følge absolutte regler, men at disse har vist seg å være enklere å kontrollere enn en del andre romforhold.

Den perfekte virtuelle hjemmekino-figure_13-20-png
    Sist endret av Midas; 03-28-2014 kl 17:03

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forholdstallet for gyldne snitt er 1,618.......

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, så da mener du at forholdet mellom bredde og lengde skal være 1,6818? Hva med høydeforholdet?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tar utgangspunkt i minste mål, i dette tilfellet høyden og multipliserer med 1,618.. Og får bredden. Så multipliserer du bredden med 1,618 og får lengden.

Lignende tråder

1. Virtuelle briller (Occulus drift)
    By Counterpointer in forum AV gadgets og portabel AV
    Svar: 17
    Siste melding: 10-12-2013, 20:32
  2. "KVM switch" for virtuelle maskiner?
    By Galle in forum Generell video
    Svar: 13
    Siste melding: 05-26-2010, 22:30
  3. Virtuelle hjemmekinoråd...
    By JR in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 2