Spikerslag i tak og feste av nye vegger

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spikerslag i tak og feste av nye vegger

Hei,

Jeg er i ferd med å pusse opp en kjellerstue med murvegger til bruk som kino og har noen spørsmål. For å spare plass skal jeg ikke lage rom-i-rom, men har tenkt å lekte ned taket med lydbøyler og dobbel gips, samt lekte ut veggene og legge dobbel gips.

Spørsmål 1:
    Jeg har planlagt å feste mye greier i taket, bl.a. PJ, gardinskinner til sceneteppe, spotskinner, akustikkplater og kanskje noen høyttalere. Det hadde derfor vært meget praktisk med et tak hvor jeg har spikerfeste over alt, men dette får man jo ikke med dobbel gips. Forslag til løsning? Skal jeg kubbe masse spikerfester på oversiden av gipsen først, eller kanskje bytte ut et gipslag eller begge med sponplater? Huntonittplater?

Spørsmål 2:
    Hvor og hvordan skal jeg feste reisverket til de nye veggene? I denne artikkelen fra Dinside anbefaler de å feste til eksisterende murvegg enten med med vinkeljern med gummiforing eller motorfester. Det virker jo litt dumt å feste de i veggen da man helst ikke vil ha kontakt mellom ny og gammel vegg, så er det andre løsninger dere heller vil anbefale?
    http://www.dinside.no/926981/lydisol...opp-reisverket

Hjelp!
    Sist endret av Aabø; 03-19-2014 kl 12:23

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sp1. Det burde være greit å kubbe litt på oversiden av gipslagene.

Sp2. Jeg kom tilfeldigvis over akkurat samme artikkel på Dinside. Jeg begynte med mitt prosjekt i juletider og løsningen min for lydisolering er veldig lik slik artikkelen beskriver. Jeg tror ikke det er noen dum løsning. Dersom man ønsker å ha takhøyde så vil man unngå rom i rom. Denne løsningen er den nest beste slik jeg ser det. Du er nødt til å feste reisverket i ytterveggene, men du "frikobler" de fra ytterveggene med gummifester for motor el. Jeg kommer til å feste de med Genie-clip da jeg tenker at motorfester er ment for litt høyere frekvenser enn jeg ønsker å isolere for i kinoen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Kubbing over gipslagene kan bli litt problematisk da jeg har tenkt å henge taket i lekter som går parallelt med de gamle takbjelkene og kun bygger ned en eller to cm under takbjelkene for å spare takhøyde. Dette gjøres ved først å kubbe i mellom eksisterende bjelkelag og så feste lydbøylene i disse, se bilde (rappet fra Bein sin byggetråd).

Spikerslag i tak og feste av nye vegger-tak-jpg
    Spikerfeste skal vel kubbes mellom lektene i lydbøylen? Men da vil de komme inntil eller veldig nære bunnen av bjelkelaget, ettersom lektene såvidt vil ligge lavere enn disse! Dere som har lagt lekter for lydhimling parallelt med bjelkelaget, hvordan har dere festet spikerslagene?

PS: Genie-clip var et godt tips for feste av reisverket i ytterveggene! Dette blir nok løsningen jeg velger.

Men før jeg bestemmer meg; jeg har tidligere sett forslag her inne hvor toppsvillen for ny vegg skulle festes i den nye lydhimlingen. Men da får vel ikke lydbøylene i taket gjort jobben sin ordentlig ettersom hele taket vil stives opp av reisverket? Alternativt har jeg sett forslag hvor veggen bygges før lydhimlingen toppsvillen festes med lydbøyle til de originale takbjelkene? Jeg synes begge disse løsningene høres tvilsomme ut, men det ville vært fint å få bekreftet at dette ikke vil være bedre løsninger enn å feste reisverket i eksisterende murvegg med genie-clip.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter litt sjekking har jeg funnet ut at GenieClip-sakene ikke funker for meg likevel, ettersom de bygger for mye og at man må fylle hele veggen med dem.

Da er jeg tilbake til den opprinnelige problemstillingen. Hvor skal man feste de nye, utforede veggene?
    a) Feste reisverket i eksisterende murvegg med gummierte vinkeljern, motorfester e.l., som foreslått av Dinside?
    b) Feste toppsvillen i den nye lydhimlingen (som er festet i originale takbjelker med lydbøyler)?
    c) Feste toppsvillen i originale takbjelker med lydbøyler?

Hjelp!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Tromsø
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags dimensjoner skal du bygge veggen i? Finnes mye rart av gips anker og mollyplugger som kan bære opptil 25kg, kanskje mer. Pluss at akustik platene kan du lime med maxi bond. Vet ikke vekten på akustikk platene eller noe av det andre du skal henge i himlingen.
    Lg55lm860w - Denon AVR X4100 - Dali zensor 5 5.0 - Dali Sub E-12F - Xbox one

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder feste i taket tror jeg at jeg dropper de parallelle lektene og heller henger opp taket på standardmåten for lydbøyler, med lektene på tvers av takbjelkene. Da mister jeg ca tre cm takhøyde, men kan kubbe spikerslag mellom lektene for oppheng. Vet det finnes gode festeplugger, men vil nok ikke få sove om natta med projektoren hengende kun i gipsen .

Veggen skal bygges med 48x48mm stendere og to lag gips utenpå, men det er forsåvidt ikke så relevant for veggen skal uansett ikke bære taket som vil henge i lydbøyler. Spørsmålet er altså hvor denne veggen skal festes.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Tromsø
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er det en dårligere løsning og bygge veggen før lydhimlingen? Vist du skal bygge veggen uten og feste den i murveggen, så ville jeg gått litt opp på dimensjon på stenderne til min 1,5'' x 3'' vist mulig

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at veggen bygges først er forsåvidt ikke noe problem i seg selv, men det jeg tror er en dårlg løsning er å feste toppsvillen i eksisterende takbjelker. Da blir det lydbro mellom tak og ny vegg, noe som er fy-fy. På den annen side blir det lydbro mellom ny og gammel vegg dersom jeg fester reisverket i murveggen, som igjen er fy-fy. Feste av toppsvill i lydhimlingen saboterer antakelig lydbøylenes funksjon i taket, så det er vel også fy-fy. Men et eller annet sted må vel de nye veggene festes, så spørsmålet er hva som er minst ødeleggende for lydisoleringen?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Tromsø
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg ville festet toppsvillen i eksisterende takbjelker og lagt en 10mm elastisk fuge mellom himling og vegg. Du får svillmembram som kan brukes mellom svill og takbjelker(vet ikke om det vil spille no stor rolle på lydisolering)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tips. Kanskje det er slik at å feste i taket gir lydlekkasje primært oppover mens feste i vegg gir lydlekkasje primært sidelengs. Isåfall må man vurdere hvilken retning lydisoleringen er viktigst.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et liknende utgangspunkt. Hos meg har jeg tenkt å henge opp himlinga først. Jeg vil kubbe mellom lektene for spikerfester. Himlingen vil bygge helt ut til leca-veggene minus glippe som fylles med bunnfyllingslist og elastisk fugemasse. Veggene vil jeg bygge i 48x48. Toppsvillen vil jeg feste i himlinga. Jeg vil ikke ha noen direkte kobling mellom veggkonstruksjonen og leca-vegg eller takbjelker. Men for å stive opp, og eventuelt rette opp, vil jeg feste 48x48 bjelkene ca midt på leca-veggene med dempeklips, muligens den typen Hunsbedt har beskrevet i sin tråd nå. Da håper jeg det blir en både stiv og stødig nok konstruksjon. Dette blir et kompromiss. Det ville sikkert vært bedre å benytte 48x198 bjelker som i seg selv antakelig er stive nok til å kunne droppe dempeklipsene. Men jeg velger å benytte 48x48 da jeg ikke vil bruker mer bredde enn absolutt nødvendig.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men tror du ikke det vil ødelegge lydbøylenes effekt om du fester toppsvillen i himlingen? Instruksjonene sier ganske klart at himlingen må henge fritt! Om veggene støtter taket opp eller drar det ned vil vel ikke himlingen få bevege seg slik det skal?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aabø Vis post
    Men tror du ikke det vil ødelegge lydbøylenes effekt om du fester toppsvillen i himlingen? Instruksjonene sier ganske klart at himlingen må henge fritt! Om veggene støtter taket opp eller drar det ned vil vel ikke himlingen få bevege seg slik det skal?
    Du har sikkert rett I at det ikke blir 100% optimalt på denne måten. Men jeg vet ikke hvordan jeg ellers skal gjøre det. Det måtte isf være å ha en liten glippe mellom toppsvillen og himlingen og heller feste toppsvillen til lecaveggen også i toppen med slike dempeklips. Kanskje det er en bedre løsning?
    Jeg ønsker i hvertfall ikke å feste veggen i bjelkelaget. Det tror jeg blir en dårligere løsning.

http://www.hilti.com/holcom/page/mod...lProdOid=13536
    Sist endret av OleM; 03-28-2014 kl 12:27

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM Vis post
    Du har sikkert rett I at det ikke blir 100% optimalt på denne måten. Men jeg vet ikke hvordan jeg ellers skal gjøre det. Det måtte isf være å ha en liten glippe mellom toppsvillen og himlingen og heller feste toppsvillen til lecaveggen også i toppen med slike dempeklips. Kanskje det er en bedre løsning?
    Det er slik det er anbefalt å gjøre det i artikkelen fra Dinside, men de fester faktisk ikke toppsvillen; bare ett festepunkt litt lenger ned i reisverket. Jeg begynner å tro at dette er den beste løsningen. Den dårligste tror jeg er å feste toppsvillen direkte i lydhimlingen.

Fra Glava sin bruksanvisning for lydbøyler:
    - Det skal ikke være noen form for mekanisk innfesting i vegger.
    - Lekter bør ha min 10 mm klaring til eksisterende vegger. Platekledningen 6-8 mm.
    - I spalten legges Glava Rundlist og det fuges med elastisk fugemasse.

http://www.glava.no/sitefiles/1/doku...dDok_834_1.pdf

Newcomer Vidar sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Jeg er i sluttfasen av et slikt bygg med lecavegg og har gjort noe tilsvarende OleM. Litt større dim på reisverket til veggene, 48x68, kubber horisontalt for å få feste til panel (ett lag gips først). Monterte taket først i lydbøyler med en liten cm klaring mot leca som er fuget. Bygget veggene et par cm kortere enn takhøyden og la inn en kile mot taket for ca. hver meter. Da står veggen støtt og stivt uten noen innfesting mot leca. Da unngår jeg lydforplanting langs den. Innbiller meg at ved å kile mot taket så får taket en viss mulighet for vandring. Tenker òg at lydbøylene i taket vil ta opp endel av lyden som forplanter seg oppover veggen. Men noen erfaring på hvordan dette virker har jeg dessverre ikke siden rommet ikke er helt ferdig. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vidar Vis post
    Hei.
    Jeg er i sluttfasen av et slikt bygg med lecavegg og har gjort noe tilsvarende OleM. Litt større dim på reisverket til veggene, 48x68, kubber horisontalt for å få feste til panel (ett lag gips først). Monterte taket først i lydbøyler med en liten cm klaring mot leca som er fuget. Bygget veggene et par cm kortere enn takhøyden og la inn en kile mot taket for ca. hver meter. Da står veggen støtt og stivt uten noen innfesting mot leca. Da unngår jeg lydforplanting langs den. Innbiller meg at ved å kile mot taket så får taket en viss mulighet for vandring. Tenker òg at lydbøylene i taket vil ta opp endel av lyden som forplanter seg oppover veggen. Men noen erfaring på hvordan dette virker har jeg dessverre ikke siden rommet ikke er helt ferdig. :-)
    Jeg bygget veggen med 5mm klaring til taket. Fylte mellomrommet med tec 7 holdt toppsvillen på plass med bøyler til det hadde satt seg.
    Må rive huset før veggen faller ned! Kan ikke si det har gått over lydempinga heller.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grimrippa Vis post
    Jeg bygget veggen med 5mm klaring til taket. Fylte mellomrommet med tec 7 holdt toppsvillen på plass med bøyler til det hadde satt seg.
    Må rive huset før veggen faller ned! Kan ikke si det har gått over lydempinga heller.
    Da har jeg lest byggetråden din. Det så veldig lovende ut, men det mangler bilder av den ferdige kinoen .

Når det gjelder veggene har du altså fjernet festene til murveggen og lar disse stå av seg selv, med 5-7mm klaring til lydhimlingen som er fylt med tec7. Gjelder dette også veggen hvor du har lyddøra, eller er det mer omfattende innfesting der? Det er vel denne veggen som blir mest utsatt for bevegelser.

I og med at vegger står i vinkel med andre vegger vil vel konstruksjonen stå av seg selv uten feste i eksisterende vegg. Kanskje du har rett i at ytterligere fester ikke er nødvendig? Litt fristende å prøve dette selv for å unngå unødvendige lydbroer, men selvfølgelig litt kjedelig om hele dritten skulle flytte på seg. Jeg er også litt skeptisk til at tec7-limingen til lydhimlingen vil skape tilstrekkelig uavhengighet mellom vegg og tak til at lydhimlingen kan fungere 100%.

PS: Er du fornøyd med den Flexit Aero lydventilen du satt inn? Hvor høy blir lyden ute når du guffer på med lyd i kjelleren? Jeg har vurdert å bruke denne selv, men er usikker på om lydisolasjonen mot nabohuset åtte meter unna blir god nok.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilder kommer Bare no småtteri igjen Stenderverket var festet med vinkler, og fyllt tec7 mellom toppsvill og tak. Når alt var herdet, fjernet jeg alle vinkelene. Ja dette gjelder også ved lyddøra. Alt står så beint at dette vil ikke flytte på seg. 27kg cm/2 sier litt, og nesten hele lengden og bredden på toppsvilla er limt, så skal dette holde noen kilo. Itillegg er stenderverket "låst" sammen og holder hverandre oppe. Lydlekkasjen høres primært fra vinduene og døra når den står oppe. Høres nå slikt ut når jeg befinner meg rett over. Kan ikke si jeg hører noe særlig nedenifra, så regner med at den fungerer 100%. Om ikke 100%, så er det så lite at mine ører ikke hører det Har ikke lyttet utenifra ved ventilen, men kommer tilbake til deg når jeg har testet det ut

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her går det fremover i sneglefart...

Det har blitt litt endring i planene, og jeg har bestemt meg for bare å lekte ut en enkelt vegg i kjelleren for å spare penger og gulvplass, altså kun den ene murveggen som grenser inn mot resten av kjelleren (de tre andre murveggene er yttervegger mot terreng).

Angående festemetode så tok jeg kontakt meg Glava og fikk følgende svar på spørsmål om jeg burde bygge lydhimling eller lydvegg først og hvor jeg burde feste veggen:

Takker for Deres henvendelse. Hvis det er snakk om en lettvegg, så ville vi valgt og sette opp lydhimlingen først. Deretter kan du sette opp lettveggen, som spennes mellom tilstøtende vegger. Viktig at denne ikke ligger og presser opp mot lydhimlingen, og man kan legge for eks svilleunderlag som et dempesjikt mellom toppsvill og taket, og det samme for bunnsvill.

Ved en tyngre skillevegg bør denne vurderes og settes opp før lydhimlingen, men det kan da bli nødvendig med ytterligere lydisoleringstiltak osv.

Som dere ser så understreker de viktigheten av at den nye veggen ikke presser opp mot lydhimlingen. Jeg vil derfor gjøre som de anbefaler og feste ny vegg i tilstøtende vegger (yttervegger). Da har den nye veggen ingen fast kontakt mot lydhimlingen eller den eksisterende veggen inn mot resten av kjelleren, kun ytterveggene hvor lyddempingen er minst kritisk.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå strippet kjelleren og er klar til å bygge, men har plutselig fått kalde føtter. Er det noen snekkerkyndige her som kan mene noe om det kan bli suksess å sette opp en lettvegg som kun festes i gulv og tilstøtende vegger?

Veggfakta:
    - veggen blir 4.8m lang
    - den bygges med 70 mm stålprofiler med dobbel gips på en side
    - veggen festes i betonggulv og tilstøtende betongvegger
    - bygges med 1 cm glipe mot lydhimling som fuges (veggen festes altså ikke i taket!)
    - åpning til 80 cm bred lyddør som blir stående på betonggulvet så bunnsvillen blir ikke kontinuerlig (da kan man vel egentlig ikke si at veggen "spennes" mot tilstøtende vegger lenger...)

Etter å ha lagt planene frem for en kompis (som ikke er snekker!) så mente han at veggen vil gi etter om jeg lener meg mot den så lenge den kun er festet i taket med en fuge. Han mente jeg måtte feste den i takbjelkene og så bygge lydhimlingen etterpå, altså motsatt av anbefalingen til Glava over. Men da blir det lydbro mellom vegg og gulvet over, og det vil jeg jo ikke.

Hjelp!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Mørkere vegger, men hvilke vegger burde males?
    By fred_stian in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 1
    Siste melding: 01-17-2013, 13:01
  2. Hvor langt fra veggen skal eg legge spikerslag til lerret?
    By Hootie in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 0
    Siste melding: 10-29-2010, 20:29
  3. Svar: 8
    Siste melding: 05-13-2010, 08:59
  4. Lyd inn i vegger
    By Cracchus in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 4
    Siste melding: 07-25-2007, 09:45
  5. Teppe på vegger?
    By EspenH in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 4