Gulv i rom-i-rom i betongkjeller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer Janajoh sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Gulv i rom-i-rom i betongkjeller

Hei!

En kompis har kjøpt seg et rekkehus hvor det ligger et betongrom i kjelleren (uten vinduer).

Her vil han lage et rom-i-rom kinorom.

Har tålig kontroll på det meste men lurer på hvordan folk har gjort det med gulvet her. Viktig at det ikke bygger så mye opp for han har ikke så mye høyde å ta av.

Alle tips mottas med største takk!

Mvh
    Jan

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos meg brukte jeg følgende:

1. Fuktsperre (0.2mm)
    2. Silencio trinnlydplater (2*6mm)
    3. 22mm gulvspon
    4. Teppefliser (ca 5mm)

Dette bygger totalt i underkant av 40mm.

Det er flere som har lagt teppefliser direkte mot betonggulvet. Det er imidlertid ikke en like god "lydmessig" løsning, men høyden påvirkes knapt.

3. Liker eha har likt denne posten
    Newcomer Janajoh sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak Vis post
    Hos meg brukte jeg følgende:

1. Fuktsperre (0.2mm)
    2. Silencio trinnlydplater (2*6mm)
    3. 22mm gulvspon
    4. Teppefliser (ca 5mm)

Dette bygger totalt i underkant av 40mm.

Det er flere som har lagt teppefliser direkte mot betonggulvet. Det er imidlertid ikke en like god "lydmessig" løsning, men høyden påvirkes knapt.
    Aldeles nydelig! TAKK for svar Det fungerte bra hos deg regner eg med?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Janajoh Vis post
    Aldeles nydelig! TAKK for svar Det fungerte bra hos deg regner eg med?
    Ja, jeg føler at det funger brillefint

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei Ak, når du sier at det ikke er en like bra "lydmessig" løsning å legge teppeflisen rett på betongen, tenker du da på akustikken eller lydisoleringen?

Active Pip sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    457
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man trenger vel heller ikke 22 mm gulvspon når det legges på betong gulv ? Vil ikke f eks et billig laminatgulv eller lignende gjør noenlunde samme nytte ? Da sparer man noen millimeter der og ;-)

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aabø Vis post
    Hei Ak, når du sier at det ikke er en like bra "lydmessig" løsning å legge teppeflisen rett på betongen, tenker du da på akustikken eller lydisoleringen?
    Tar sjansen å svare for Ak. Han mente nok for lydisoleringen. Trinnlydplatene demper en del av vibrasjonen som eller ville ha gått rett i betongen. Hvis man ikke har separat såle/gulv i betong, vil lyd/vibrasjon enkelt gå videre gjennom betongen til alle rom som er på samme plan. Også opp igjennom betongveggene. Derfor er dette viktig hvis man tenker på å bygge kino i kjeller.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pip Vis post
    Man trenger vel heller ikke 22 mm gulvspon når det legges på betong gulv ? Vil ikke f eks et billig laminatgulv eller lignende gjør noenlunde samme nytte ? Da sparer man noen millimeter der og ;-)
    Man kan gjøre hva man vil, bare det er en løsning som hindrer fukt og andre skader. Kommer an på hva du ønsker. Akustisk sett er det mye bedre med teppe, synes jeg. Laminat eller parkett, evt skifer, da må man ha et løst teppe for å dempe blant annet førsterefleksjon fra gulvet. Det er mange meninger om dette, så du må velge hva som er best for deg.

Hvis du ønsker å hindre lydspredning til andre deler av huset stilles helt andre krav. Da ville i hvertfall ikke jeg tvilt med å velge løsningen som Ak har gitt ovenfor...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Active Pip sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    457
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Man kan gjøre hva man vil, bare det er en løsning som hindrer fukt og andre skader. Kommer an på hva du ønsker. Akustisk sett er det mye bedre med teppe, synes jeg. Laminat eller parkett, evt skifer, da må man ha et løst teppe for å dempe blant annet førsterefleksjon fra gulvet. Det er mange meninger om dette, så du må velge hva som er best for deg.

Hvis du ønsker å hindre lydspredning til andre deler av huset stilles helt andre krav. Da ville i hvertfall ikke jeg tvilt med å velge løsningen som Ak har gitt ovenfor...
    Tenkte ikke på å skippe teppet eller trinnlydsplater, men siden høyde var et moment så tenkte jeg man kanskje kunne spare noen cm ( og kanskje noen kroner ) på å legge noe som bygger og koster mindre enn gulvplater da man vanligvis ikke trenger den tykkelsen oppå et betong gulv. ;-)

Det er vel også vanlig at når man støper gulv oppå grovstøpen så legges det både isolasjon og fuktsperre under finstøp og da skal det vanligvis ikke være nødvendig med enda et lag med fuktsperre. På den andre siden, om man ikke er sikker på hva som er under så hadde i alle fall ikke jeg gamblet på å droppe fuktsperren.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nedstøpte varmekabler i kjellergulvet og kan derfor ikke bruke Silencio trinnlydplater på betongen. Jeg har imidlertid vurdert noen tynne, tekniske trinnlydmatter i gummi (?) http://www.logoclic.info/nb-pro-acoustic-strong

Tror dere et lag med dettte i bunn og en billig parkett over før teppefliser vil hjelpe på lydvandringen i betongen?

Jeg fant noe interessant info her:
    http://www.treteknisk.no/Fokus_36_IroGS.pdf.file

Her står det bl.a. "En viktig egenskap hos gulvbelegg er resonansfrekvensen f0. Resonansfrekvensen f0 til et gulvbelegg er ved den frekvensen man begynner å få reduksjon i trinnlydsnivået. Ved lavere frekvenser enn f0 vil gulvbelegget gi liten innflytelse på trinnlydsnivået. For frekvenser over f0 vil gulvbelegget gi en reduksjon i trinnlydsnivået. Velegnede gulvbelegg har en resonansfrekvens som ofte ikke er lavere enn ca. 250 Hz. Tynne parkettgulv/ laminatgulv må ha underlag av dempesjikt (skumplast, korksmulepapp eller lignende) for å gi en viss trinnlydforbedring. Disse har typisk resonansfrekvens mellom 250-400 Hz (ved 7-15 mm parketttykkelse og 3 mm dempesjikt) og gir en viss effekt i mellom- og høyfrekvensområdet, men derimot liten eller ingen effekt i lavfrekvensområdet."

Det er vel bassen fra musikken som vil løpe i betongen, så da er det vel meningsløst å legge en tynn trinnlydmatte med laminat over før teppe? Spørsmålet er da hvor mye bedre denne tekniske gummimatten er i forhold til eksempelet som brukes i teksten (skumplast, korksmulepapp e.l.) for å ta bassen.
    Sist endret av Aabø; 10-01-2015 kl 09:12

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Tar sjansen å svare for Ak. Han mente nok for lydisoleringen. Trinnlydplatene demper en del av vibrasjonen som eller ville ha gått rett i betongen. Hvis man ikke har separat såle/gulv i betong, vil lyd/vibrasjon enkelt gå videre gjennom betongen til alle rom som er på samme plan. Også opp igjennom betongveggene. Derfor er dette viktig hvis man tenker på å bygge kino i kjeller.
    Det var eksakt det jeg mente

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nedstøpte varmekabler i kjellergulvet og kan derfor ikke bruke Silencio trinnlydplater på betongen. Jeg har imidlertid vurdert noen tynne, tekniske trinnlydmatter i gummi (?) http://www.logoclic.info/nb-pro-acoustic-strong

Tror dere et lag med dettte i bunn og en billig parkett over før teppefliser vil hjelpe på lydvandringen i betongen?

Jeg fant noe interessant info her:
    http://www.treteknisk.no/Fokus_36_IroGS.pdf.file

Her står det bl.a. "En viktig egenskap hos gulvbelegg er resonansfrekvensen f0. Resonansfrekvensen f0 til et gulvbelegg er ved den frekvensen man begynner å få reduksjon i trinnlydsnivået. Ved lavere frekvenser enn f0 vil gulvbelegget gi liten innflytelse på trinnlydsnivået. For frekvenser over f0 vil gulvbelegget gi en reduksjon i trinnlydsnivået. Velegnede gulvbelegg har en resonansfrekvens som ofte ikke er lavere enn ca. 250 Hz. Tynne parkettgulv/ laminatgulv må ha underlag av dempesjikt (skumplast, korksmulepapp eller lignende) for å gi en viss trinnlydforbedring. Disse har typisk resonansfrekvens mellom 250-400 Hz (ved 7-15 mm parketttykkelse og 3 mm dempesjikt) og gir en viss effekt i mellom- og høyfrekvensområdet, men derimot liten eller ingen effekt i lavfrekvensområdet."

Det er vel bassen fra musikken som vil løpe i betongen, så da er det vel meningsløst å legge en tynn trinnlydmatte med laminat over før teppe? Spørsmålet er da hvor mye bedre denne tekniske gummimatten er i forhold til eksempelet som brukes i teksten (skumplast, korksmulepapp e.l.) for å ta bassen.
    Jeg kjenner ikke det produktet som er linket til, men poenget er uansett å lydisolere betongen så mye som mulig fra resten av gulvet. Laminat + teppe høres uansett ut som en litt merkelig kombinasjon synes jeg. Jeg benyttet Hunton Silencio hos meg, rett mot betongen (jeg har ikke varmekabler), men jeg kan ikke se at dette er et produkt som ikke kan benyttes. Står det noe spesifikt noen plass?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner ikke det produktet som er linket til, men poenget er uansett å lydisolere betongen så mye som mulig fra resten av gulvet. Laminat + teppe høres uansett ut som en litt merkelig kombinasjon synes jeg. Jeg benyttet Hunton Silencio hos meg, rett mot betongen (jeg har ikke varmekabler), men jeg kan ikke se at dette er et produkt som ikke kan benyttes. Står det noe spesifikt noen plass?
    Laminat + teppe er et alternativ fordi laminaten er tynnere enn vanlig gulvspon. Om man skal ha [betong-tynt underlag-gulvspon-teppe] kan man spare litt ved å bytte gulvspon (22 mm) med laminat (7mm). Dette fordrer at underlaget er stivt nok (f.eks. tynne gummimatter av typen jeg linket til over eller Pergo Soundbloc, plast, papp, kork, foam, etc) og vil ikke virke med mykere underlag som Silencio som trenger kantstøtte. I slike tilfeller mangler laminaten bæring.

Når det gjelder Hunton Silencio så er dette et produkt som er veldig varmeisolerende (noe av poenget med produktet). Å legge slike produkter over eksisterende varmekabler vil ødelegge effekten av kablene og kan potensielt være skadelige for dem. (Har dessverre ikke noen link som sier dette, men det er en kjent sak at man ikke isolerer over varmekabler...)

Edit:
    Leste nettopp at Silenco har høy dynamisk trykkstivhet og at parkett, spon og heltre kan legges direkte oppå uten kantavstivning. Da bør det vel funke å legge laminaten rett oppå, og så teppe på toppen der igjen? I tillegg har jeg blitt usikker på om de er så varmeisolerende som jeg trodde. Kanskje de kan legges rett på varmekabler likevel?
    Sist endret av Aabø; 10-05-2015 kl 11:35

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakket nettopp men Hunton. De sa det var mulig å legge Silencio over eksisterende varmekabler. Man ville få litt redusert effekt av kablene, man måtte ikke gå over 8mm tykkelse og man måtte ha plast mellom betong og plater.

Varmeledingsevnen til Silencio-platene er oppgitt til 0,05 Lambda (w/mk). På linken under er trefiberplater korrekt oppgitt til samme verdi (0,05), noe som betyr at et lag på 13,5 cm plater vil tilsvare 10cm med Glava A37. Da skulle vel 8 mm plater tilsvare ca 6mm med Glava A37, noe som bør være greit.

Hva er Lambda-verdi? | Bolig Enøk

En mulig oppbygning kan vel da være som følger:
    1. Betonggulv med varmekabler
    2. 0.2mm diffusjonssperre (egentlig fy-fy ettersom det er fuktsperre i betongen under varmekablene?)
    3. Silencio trinnlydplater (4/6/8 mm maks)
    4. Billig laminat (7mm) som erstatning for tykkere sponplater
    5. Teppe

Her har vi da 14mm under teppe. Alternativt kan diffusjonssperre og Silencio byttes ut med noe teknisk akustikkmatter som Logoclic Acoustic eller Pergo Soundbloc.

PS: På Hunton sine sider fant jeg følgende:
    - På Silencio 4,6 og 12mm kan laminat og parkett legges direkte. På trebjelkelag må man alltid benytte en tung plate over Silencio 24 eller 36mm for å ytterligere redusere trinnlyd (lave frekvenser), benytt gjerne en Fermacell 10mm mellom Silencio og parkett/laminat. Trykkfordelingsplaten anbefales også på tunge dekker av betong, hulldekke, lettbetong el. Laminat kan ikke legges direkte på Silencio 24 eller 36mm da laminat ikke er trykkfordelende nok eller har tykkelse som kreves. Parkett med tykkelse minimum 14mm kanlegges direkte på alle varianter av Silencio.

Edit: Regnefeil.
    Sist endret av Aabø; 10-06-2015 kl 09:09

16. Liker runes har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser at de fleste underlag i gummi etc har en trinnlydsdemping på 17 til 20 dB. Jeg finner imidlertid ingen dB-data for Silencio-platene i ulike tykkelser. Noen som har data?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser at de fleste underlag i gummi etc har en trinnlydsdemping på 17 til 20 dB. Jeg finner imidlertid ingen dB-data for Silencio-platene i ulike tykkelser. Noen som har data?
    Jeg fant heller aldri dette, og tro meg, jeg lette. Det eneste jeg fant var det samme som står en del andre plasser også; "Ett lag med 6mm skal kunne gi 25 db demping på 265mm hullbetongdekke og 14mm parkett over".

Ellers så fant jeg denne: Hunton Silencio
    Der står det imidlertid kun data for 24mm og 36mm.

Forøvrig så stusser jeg på at du skal trenge diffusjonssperre mot betongen så lenge du har fuktsperre i betongen også. Dette kan du forøvrig enkelt sjekke om du kontakter Hunton igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sendt mail til Hunton om både demping i dB og behov for fuktsperre, så får vi se hva de sier.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er svaret fra Hunton:

"Hei.

Vi har ikke oppgitt dette for våre produkter da sluttresultatet er avhengig av flere faktorer enn trinnlydsplata alene.
    Det er den samlede konstruksjonen som gir demping.
    Hovedprinsippet er at når man har etasjeskille av betong så oppnår man gode resultater med tynne Silencio plater. 6mm eller 12mm er som regel det optimale.

Har du fuktsperre i betongen og kontroll på at det ikke er fuktighet i laget over denne ser jeg ikke noe problem med å ikke legge ny fuktsperre."

Ser ut som fuktsperren kan droppes, men ble ikke noe klokere om dempingen.

Lignende tråder

1. Lydisolere gulv
    By jokke8080 in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 2
    Siste melding: 12-17-2009, 14:26
  2. Flytende gulv
    By ohaga in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 2
    Siste melding: 07-23-2009, 22:13
  3. Høytaler kabler i gulv, med kontakter i gulv
    By Mr_No in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 1