Montering av lyddør

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Montering av lyddør

Har montert ei lyddør men sliter med at den ikke demper nok, forhåpentligvis er dette pga lekkasje utenfor døra og ikke at døra fungerer tilfredstillende.

Har brukt tetningsskum rundt dørkarm og trodde det skulle være greit men har blitt litt itvil nå om jeg heller burde brukt isolasjon eller noe annet?

Gode tips til hvordan jeg evt skal kunne lokalisere evt lekkasje?

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal ikke uttale meg helt sikkert her, men jeg mener at tetningsskum av den typen man bruker mellom foringer/karmer og stenderverk, er dårlig egnet til lyddemping. Ofte er det vanskelig å legge en korrekt "stripe" med skum, slik at noen steder blir det alt for mye, mens andre steder er det såvidt tett. Til og med proffene kan gjøre en dårlig jobb med dette. Jeg ville mye heller ha brukt dyttestrimler av Glava/tilvarende til dette. Selv brukte jeg begge deler i mitt hus. Etter at snekkerne hadde skummet vinduer og dører, tettet jeg de siste cm med Glavaremser mellom foringene og karm. Og bruker man for mye skum, og må kutte bort det som tyter ut, mister skummet mye av isoleringsevnen, og vil sikkert også lekke lyd. Man må absolutt unngå å skjære i skummet, derfor er det viktig at man ikke bruker for mye siden det da vil ekspandere veldig mye (og kanskje også presse inn foringer...).

Det er ikke så lett å finne lekkasjer hvis disse er små. Lekker det mye kan man sjekke etter trekk. Ta bort listene, og bruk ørene for å finne lydlekkasjer. Hvis det kommer mer lyd fra dørkarm enn fra midten på døra er saken klar. Enkleste måten å fikse det på (hvis det er skummet), er muligens å legge på en stripe med silikonfugemasse på vegg og på karm, og så sette på igjen listene. Prøv å få det så tett som mulig mellom karm og vegg, da stopper du det meste av lyd, bortsett fra lyd under 100 Hz. Men slik (subbass) stopper heller ikke lyddøra helt...

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill!!

Utifra det du skriver kan nok skummet være en sterkt medvirkende årsak, jeg er alt annet enn proff og har også skåret av der hvor det ble for mye så skummet har nok også fått svekke effekt, var ikke klar over dette. Får kanskje begynne på ny og fjerne skummet og legge inn glava istedet. Bør glava isåfall presses sammen så mye jeg får plass til eller ligge helt løst?

Bass regner jeg ikke med blir stoppet av døra uansett, det viktigte var å få ned den generelle lyden, det er den som er problem for resten av huset og ikke minst barnesoveromma som ligger i samme etasje

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ikke ha fjernet skummet, det blir en forferdelig jobb. Har du skåret i skummingen har dette mest å si for varmeisoleringen. Hvis du ikke har listet karmene, så legg på godt med silikon på foring og veggplater slik at det blir tett. Hvis du ikke vil ta av listene (om disse allerede er satt opp), kan du fuge rundt alle kanter på listene med akryl eller overmalbar silikon. Da blir det tett, og det er det viktigste for å unngå lydlekkasje.

Dyttestrimler av Glava skal ikke pakkes for hardt. Det går ut over både isoleringsevne og lydisolering.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Tromsø
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville ikke brukt silikon eller akryl. Akryl masse må du mette flere ganger. Den tørker og krymper. Helt kurant jobb og fjerne skummet med en isolasjons kniv. Så dytter du med løst med glava men så det fyller godt også fuger du med Sika AT connection. Den er overmalbar og krymper ikke

Lignende tråder

1. Hvor kjøpe billig lyddør og andre kinorom relaterte byggevarer?
    By JosRuu in forum Produkt -og prisjakt Alt Annet
    Svar: 4
    Siste melding: 07-24-2011, 11:39
  2. Lyddør - hjelp!
    By stapedius in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 3
    Siste melding: 04-14-2008, 00:54
  3. Skråskjært lyddør, hvor?
    By ole b in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 0
    Siste melding: 01-02-2008, 22:47
  4. lyddør
    By overland in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 3
    Siste melding: 07-16-2007, 20:35
  5. Hvor kjøper man en lyddør / lydtett dør / lydisolert dør ?
    By lpe in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 10
    Siste melding: 12-14-2006, 11:59

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •