TBardalens kinorom - Endelig i gang!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  4
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Tønsberg
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TBardalens kinorom - Endelig i gang!

For et år siden kjøpte jeg og min samboer et hus sammen - tilfeldigvis med plass til kinorom i kjelleren sånn på sikt.
    Rommet måler 4x4,5m og består av solid betong i alle vegger og i gulvet, men ikke opp til stua. Der er det nå veldig lytt, noe som er førsteprioritet og få orden på. Siden rommet ellers er så solid blir det ikke noe rom-i-rom-løsning eller nye vegger innvendig. Blir å male veggene og gjøre de akustiske tiltak som trengs rett på betongen istedet .

Legger ut et bilde som viser hva og hvordan jeg har tenkt rommet:
    TBardalens kinorom - Endelig i gang!-utkast011-jpg

TBardalens kinorom - Endelig i gang!-utkast012-jpg

Har ikke tegnet opp inngangsdøren til rommet enda, men den er mellom bakvegg og der den treramma på venstre vegg (sett forover i kinoen) slutter. Den døren man ser bakerst i rommet er inn til en bod/teknisk rom bak hvor jeg skal prøve å plassere projektor for å eliminere støy og varne fra denne, samt plassere annet relevant utstyr som ikke trenger å stå i samme rom. Der står allerede brannmur, filserver etc. etc. nå

Har tjuvstartet litt med riving av eksisterende tak, da mest for å kunne se hva som befinner seg i etasjeskillet. Bjelkene der er massive! Mer massive enn jeg kunne gjettet på. 4x8" bjelker ligger der, men det er kanskje normalt i et hus fra 1962?
    Planen med taket er uansett å montere opp en bjelke på bakvegg og en på frontvegg som jeg lar nye takbjelker hvile på, og gir det nok rom oppover slik at det er mekanisk frikoblet fra gulvet oppe. Under blir det kanskje ikke så overraskende 2 lag med gips med fugemasse mellom gips og vegg hele veien rundt. Mellom selve gipsplatene får vi se hva jeg skal guffe på med. Mulig jeg tester noen teorier jeg har rundt det emnet

Har anskaffet meg lydtransparent lerret som i 16:9 vil gi meg 85" stort bilde. Føler det duger når øya på første rad ikke er mer enn to meter unna. Lydoppsettet ser jeg for meg blir 5.1. Reciever, høyttalere, projektor og annet dill må handles inn. Blir ikke det dyreste og flotteste. Kjøper gjerne brukt på finn eller fra noen her inne for å spare kronasjer.

Vedr. høyttalere blir det nok noe DIY-opplegg. 3 like store fronter, 3-veis med diskanthorn, 8-10" mellomtone og 15" bass tror jeg kan funke! Om de blir aktive eller passive aner jeg ikke enda. Sånne ting må jeg bare finne ut av etterhvert som veien blir til.

Synspunkter er alltid velkomne Tips og råd like så!
    Sist endret av tbardalen; 10-12-2017 kl 21:10
    Mvh
    Tony Bardalen

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor langt er det fra lerret til bakvegg? Det ser ut som om det blir ekstremt trangt med to sofaer. Jeg tror det hadde vært en bedre løsning med en stk buet treseter istedenfor. Du vil få både bedre lyd (dårlig løsning for de bak å sitte rett inn i veggen), og bedre bilde, siden man da kan sitte lengre bort fra lerret. To meter fra 85" er veldig nært, og strukturen fra lerretetet blir muligens synlig.

3. Liker Johnnygrandis har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Tønsberg
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra lerret til bakvegg vil det være 4 meter. Sofaplasseringer er ikke 100% spikret enda, men vil teste det når tak og frontvegg er så ferdig at jeg kan plassere sofaene i rommet og teste hvordan dette vil bli. Kan være suksess, kan og bli det stikk motsatte Har tatt høyde for å kun nøye meg med 3-setern foran dersom det blir helt krise.
    Mvh
    Tony Bardalen

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Tønsberg
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja nå forventes det kanskje en fiks ferdig kino her tipper jeg! Nei, det er det ikke. Et par barn og andre husprosjekter senere så har jeg endelig fått innvilget tillatelse til å starte på på rommet som fruen faktisk refererer til som "kinorom", selv om jeg velger å kalle det et "flerbruksrom".

Anyway... Har gjort en del drittarbeider allerede. Revet tak til beinet og fjernet all isolasjon i bjelkelaget. Har også byttet det råttne vinduet svigerfar mente man bare kunne bytte ut litt av treverket i Har nå endelig fått et vindu som er en godkjent rømningsvei verdig!

Lørdag førstkommende blir en del av det nye taket handlet inn. Gips og nytt bjelkelag skal på plass. Blir et lag gips på undersiden av undergulvet til rommet over som tilfeldigvis er husets stue. Her burde (må) det være tyst Handler også en bøtte med GreenGlue som blir brukt både i dette laget og mellom de to lagene med gips som skal utgjøre selve taket til slutt.
    Mvh
    Tony Bardalen

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Tønsberg
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her i gang med å spa litt jord for å lage en lysgrav og nok spillerom til å få bytta ut vinduet med noe større og bedre (og forhåpentligvis noe som ikke lekker!). Blir godkjent rømningsvei ut av dette til slutt.

Lite visste jeg at massene stort sett bestod av kampesteiner!

Et par stykker...

Så var det å fjerne vinduet

For at dette skal flukte pent med taket måtte jeg bygge toppen noe ned. Siden jeg er for løsninger som sparer tid og knot gikk jeg for litt impregnert 2x4" i stedet for å mure en kant som først var planen. Ikke er jeg noen utpreget murer heller, så tror det var lurt. Limt og skrudd den øverste fast i hva jeg refererer til som bunnsvill på huset. Sikkert ikke det det heter, men er det eneste ordet jeg kan for den nederste stokken som ligger oppå grunnmuren :P

Nedbyggingen ble til slutt 2stk 2x4" liggende horisontalt på hverandre så den bygger 4x4", pluss tilsvarende på innsiden med bjelkene festet 90 grader snudd i fohold til de første. Hele konstruksjonen ble da 4x8". Rimelig solid. Her vises en type kuldebrobryter jeg lagde av noen remser med selvklebende skummateriale jeg hadde på rull. Aner ikke om det har noe for seg, men jeg velger å tro det

Her er den samme bjelken skrudd på plass og fuget i topp mot bunnsvillen:

Viser vel litt bedre hvordan konstruksjonen ble her når alt er skrudd sammen til slutt.

Så var det å fjerne det som skulle til av mur. Målte opp og snittet i muren med vinkelsliper påmontert diamantblad for å få rette kanter. Dette ble da resultatet. Hadde greit flaks på nederste bit da det viste seg at jeg traff nøyaktig midt mellom to rader av de betongblokkene muren er laget med. Trengte da kun å meisle ut på siden så var det bare å vippe ut det som skulle bort:

Vindu vatret opp og skummet på plass. Gjenstår litt murerarbeid her. Det innvendige tar jeg nå i høst, men det utvendige venter jeg med til våren. Den tid den sorg

Vinduet bestilte jeg på Sparevinduer.no. 99cm bredt og 80cm høyt, noe som skulle tilsvare minimumskravet for rømningsvei så vidt jeg kunne regne meg frem til. Vinduet er i PVC med ekstra lydisolerende glass, og det er både sidehengslet og kan vippes ut i topp
    Sist endret av tbardalen; 10-16-2017 kl 09:03
    Mvh
    Tony Bardalen

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Tønsberg
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting jeg har fått gjort er å rive taket og ribbe det for isolasjon. Alt er nå borte, og planen er å spenne opp et nytt bjelkelag slik jeg har sett noen andre her inne har gjort. RuneW blant annet i sin kino. Siden veggene i rommet mitt er mur fester jeg ei ramme av 2x4" langs toppen av veggene rundt hele og spenner 2x6" over rommets bredde.

Men før jeg kommer så langt skal det et lag gips mot eksisterende undergulv i etasjen over. Tilfeldigvis stua. Vil bruke GreenGlue mellom gips og gulvsponet.

Litt diverse fra den koselige jobben det var å rive jævelskapen...

Mmmmmmm:

Har startet med noe fuging for å tette de sprekkene jeg kan finne.

Ser sikkert at jeg har vært dritnøye med fingeren i etterkant

Uansett så har jeg støtt på en utfordring jeg trenger litt bistand med. Huset har tidligere hatt radiatorer med sentralfyr som oppvarming og dette har selvfølgelig lekket ved en anledning for mange herrans år siden. Gulvsponet har selvfølgelig svellet og er ikke mye å spare på. What to do?? Kan frese av det overskytende med feinsaga for å få det plant og kline fast gipsplata uten å tenke mer på det. Eller, så kan kanskje sponet settes inn med noe spennende som trekker inn og herder? Tenket et halvt nanosekund på Polyester, men så tenkte jeg umiddelbart på at jeg har lyst til å få lov til å fortsette med rommet her også

Mvh
    Tony Bardalen

8. Liker lygren har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Tønsberg
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden sist har jeg også gått mange runder med meg selv og havnet på en romløsning jeg føler meg komfortabel med og som jeg mener fungerer best mulig i forhold til hva rommet skal brukes til. Så noe slikt som dette er det jeg havnet på:

Helt til venstre i bildet er inngangsdøren til rommet, angitt med en firkant på gulvet for å indikere dette. "Døren" nærmest, eh... deg, er inn til en bod/teknisk rom. Hvor lerret havner gir seg selv håper jeg Bak i rommet havner da en typ arbeidspult man kan sitte å jobbe på. Som det har blitt påpekt tidligere så er ikke bakerste rad helt optimalt plassert mtp lyd, men jeg tror ikke det spiller stor rolle - av mange ulike årsaker. Det kommer til å bli brukt til så mye forskjellig dette rommet så noen kompromisser på jeg bare gjøre.
    Mvh
    Tony Bardalen

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Tønsberg
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare fortsetter denne monologen, jeg

Vedrørende utfordringen min med det oppsvella gulvsponet så tror jeg løsningen blir å dra feinsaga over for å plane ut oppsvulmingen, noe 2x4" med masse trelim og få skrudd det opptil og i bjelkelaget for å stive av mest mulig. Burde duge.

Har i kveld fått tømt en boks med byggskum inne i sprekker her og der, så da blir det forhåpentligvis tett! Er store mellomrom mellom bæring i yttervegg og gulvsponet som jeg ville ha helt tett før jeg gjorde noe mer.

Hehe... her kom jeg til den andre gjennomføringen for radiatorer. God planlegging av husbygger resulterte tydeligvis i rør som gikk akkurat der en bjelke skulle gå.

En "kårt pråsess" senere:

En liten oversikt over nåværende status. Har her gjort noen oppstrøk med prøvebokser på noen farger jeg lekte meg litt med. På bildet vises en ganske røff lillafarge fra Nordsjö samt en litt for fresk blåfarge. Det blir ingen av de :

Byggskummet jeg brukte var noe jeg kjøpte siden jeg først var på Jula. Virker helt kurrant! Står faktisk noe om "støydempende" på det også, og det er som musikk i en kinobyggers ører Hvor reelt det er aner jeg jo ikke. Aner ikke om det er noe bra i forhold til andre merker engang.

Mvh
    Tony Bardalen

11. Liker duffus, Daffyd83 har likt denne posten

Lignende tråder

1. Linksys E4200 - Ikke god nok - foreløpig
    By rolfma in forum Generell HTPC
    Svar: 1
    Siste melding: 06-20-2012, 11:57
  2. Kinorom - akkustikk
    By Romfrosk in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 5
    Siste melding: 06-21-2011, 20:15