Prosjekt: Bygge rom til AV i kjeller.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prosjekt: Bygge rom til AV i kjeller.

Hei

Jeg har for ikke lenge siden bygget nytt hus og ønsker å innrede kjellerstuen (som ikke står ferdig enda) med gode muligheter for forskjellige slags aktivitet, men med fokus på AV. Jeg har forsøkt å lese meg opp litt, men jeg sitter enda med så mange spørsmål at jeg fant ut at det nok er bedre for meg å lage en tråd her og håpe på at noen kan guide meg gjennom prosessen. I første omgang så handler det om å kjøpe de rette materialene og ha i rommet.

Vedlagt ligger en plantegning og jeg kan gjerne ta litt bilder dere nede også hvis det er ønskelig. Plantegningen viser dog det meste. Døren som er avbildet til boden mot høyre er fjernet og man må nå gå gjennom den andre boden for å komme inn her.
    Jeg ser denne veggen som den eneste naturlige å ha et lerret på (rød strek), men den type komponenter vil jeg komme tilbake til senere. Det jeg ellers har å forholde meg til er at vegger og tak er isolerte og plateklare. Gulvet er støpt og har vannrør for varme ferdig montert. Hele rommet ligger under bakkenivå med unntak av de små vinduene i den ene enden som også kommer frem på tegningen. Jeg ser jo nå i etterkant at dere stort sett anbefaler Rockwool til denne type rom, men jeg fikk med ekstremglava og ønsker derfor å bruke det jeg har med mindre dere sier at jeg er komplett idiot. De to rommene som er direkte over dette rommet er kjøkken og stue, og hvis det trengs støydemping i noen retning så er det her. Om det bråker i boder, gang i kjelleretasjen er irrelevant. Kan også nevne at det ligger støydempende matter med vannrør i i etasjen over også. Tror disse ble kalt for Silencio? Jeg vil tro at det kanskje først og fremst er demping for tramping på golvet uten at jeg vet dette sikkert.

Jeg har også fått elektriker til å legge klart for spotter i tak. Tanken min er å gå for to kurser. Tre spotter som monteres "over" lerretet og har sin egen dimmer og resten av rommet på sin egen. Planen min er at forsterkere, spillkonsoller og apparater skal stå på hjørnet rett til venstre der sofaen er tegnet inn i "L'en" (rød firkant). Har også lagt klart rør fra dette feltet og opp til projektor i taket, selv om jeg ikke helt vet hvor jeg bør plassere den.

Videre er planen min å gå for gips med tapet på vegger og teppe til gulv. Taket har jeg ikke peiling på hva jeg skal finne på så kom gjerne med tips. Bør jeg bare bruke gips her også? Det er altså i denne retningen jeg ønsker meg den beste støydempingen.

Siden rommet er såpass stort hadde jeg ikke tenkt å ha innfelte høyttalere i vegger. Det er også viktig å huske at rommet ikke er tenkt til å være en kino, men et rom der det også vil bli spilt poker, har LAN-party og ser fotball. Spill er også et viktig moment.

Håper på innspill fra dere om alt mellom himmel og jord, for her er ingenting skrevet i stein.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Prosjekt: Bygge rom til AV i kjeller.-plan-png  

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg bestemt for å la lektene ligge i taket og gå for dobbelt lag med gipsplater. Pga de platene som ligger under laminatet i stua over så kan jeg knapt høre at noen labber på gulvet over meg når jeg står i TV-stua i kjelleren. Håper at dette skal gjøre susen i andre retningen også. Legger inn bilder her når vi setter i gang med jobben neste uke.

Håper enda noen enda at noen har tips til meg hvis de ser åpenbare ting jeg bør gjøre/ikke gjøre.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med god hjelp denne uken er kjelleren kommet godt i gang. Det er lagt dobbelt gips i taket og veggene er på begynt. Håper å få gipset resten i morgen.
    Prosjekt: Bygge rom til AV i kjeller.-2014-03-05-15-51-37-jpg Prosjekt: Bygge rom til AV i kjeller.-2014-03-05-15-52-00-jpg
    Bildet er tatt fra veggen der lerretet skal henge.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir spenende å følge videre! Det er litt sent å komme med råd angående himlingen nå, men siden den mest kritiske støydempingen er mellom etasjene, ville jeg hengt opp doble gipslater i lydbøyler. Det er en betydelig forbedring med gipsen hengede i lydbøyler i forhold til direkte montert mot lektene. Dette er vel uansett for sent å gjøre noe med nå. Videre ville jeg ikke punktert gipsplatene med hull for downlights. Dette vil svekke lydisolasjonen ytterligere. Da ville jeg heller valgt å beholde gipsen intakt og bygge nedsenkede spottkasser langs veggene. Dette finner du mange eksempler på i de mange byggetrådene her på forumet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill. Jeg fant som sagt ut at de platene som varmerørene ligger i etasjen over er svært støydempende og er fornøyd med de foreløpige "testresultatene" på dette området (særlig da ovenfra og ned).

Jeg skal se på muligheten for nedsenkede spottkasser.

Den veggen jeg skal ha lerretet på har potensiale til å bli UHYRE stor! Gleder meg som en unge til å se åpningskampen i VM på denne skjermen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har gjort ferdig gipsen i dag. Jeg ser et helt vanvittig potensiale på den filmveggen altså! Men lyden blir kanskje vanskelig i et slikt rom?
    Prosjekt: Bygge rom til AV i kjeller.-2014-03-11-15-15-06-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kona har også en del hun skulle sagt her, siden rommet ikke bare er en kino, men et sted for unger og annen aktivitet. Det ble ikke så godt mottatt å bygge spottkassene lenger ned, så jeg for bare gjøre som hun sier der. Vi bor langt uti granskogen så vi trenger ikke tenke så mye på sjenanse når det gjelder lyd.

Som dere selvsagt allerede har skjønt så er jeg 100% uerfaren i faget. Jeg sitter nå og prøver å planlegge rommet videre. Som dere kan se på veggen her så kunne den fint kjørt 2,35:1, men samtidig så vet at brorparten av materialet som vil bli vist vil være i 16:9. Har dere da noen tips til hvordan jeg kan få til både pose og sekk? Jeg har sett på mulighetene for å male veggen med spesialmaling, men jeg har ikke særlig lyst på en så stor helt lys vegg i et ellers mørkt rom. Jeg kan ikke forstå annet enn at det må bli teit.

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe som slår film i 2.35 format, da får man ordentlig kino følelse.
    jeg fikk i pose og sekk ved å kjøpe et ekstra stort lerret i det formatet og når jeg ser film som er i 16.9 format så får jeg sorte striper på sidene, men det gjør ikke noe syns jeg.De 2 små i huset klaget litt i begynnelsen at bilde ikke var så stort som når jeg så film!
    Minuset med denne løsninger er at du må ha prosjektor med motorisert linse, og de koster noe mer.
    men du verden for en opplevelse når trykker på knappen og bilde bretter seg helt ut på sidene på lerrete. Da angrer du ikke
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk også å sette av plass til høyttalere på siden og under lerettet. På plantegningen ser det ut som du må sette venstre høyttaler litt inn for å unngå døra. Et gigantisk lerret vil også kreve sin projektor for å fylles. Ettersom dette rommet ikke ser ut til å bli noen bat-cave vil du ønske grått lerret. Om du da skal ha noe større enn 120" (16:9) kan det bli dårlig utvalg på "rimelige" projektorer med nok lysstyrke.

Det ser også ut som sofaen din blir klin inntil bakvegg med ca 8 meter frem til lerretet. Selv med hele veggen fylt av bilde blir det veldig lite kinofølelse fra denne avstanden, og lyden blir heller ikke bra fordi du mangler luft bak hodet. Jeg ville gått for lerret i str 106-120" og så basert meg på å trekke den inntegnede fremste toseteren rett inn i midten av rommet som "sweetspot" når filmen ruller. Jeg sitter 3.20m fra et lerret på 106" (16:9) og det er fin-fint.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar igjen.

Jeg er veldig usikker på om jeg kan ta meg råd til en god projektor med motorisert linse. Jeg har hele tiden tenkt at Sony VPL-HW55ES bør være fin til det bruket jeg har tenkt, og den har jo ikke motor etter hva jeg har lest. Og det er jo helt klart at for min del så kommer 16:9 til å være det mest brukte formatet da spill og fotball blir brukt mer enn film her i huset. Likevel er det fryktelig fristende å legge til rette for 2.35. Det jeg lurer mest på akkurat i den forbindelse er hvorvidt noen er kjent med malingtype for vegg som skal brukes til projektoren? Jeg har jo hele tiden forestilt meg rammelerret, men denne veggen vil jo bli fylt med "kinomateriell" uansett. Jeg har sett litt prosjekttråder her, men ikke noen enda som har gått for bildet rett på vegg og regner kanskje med at det er en grunn til det?

Møbleringen i rommet blir ikke som på plantegningen. Planene mine for rommet har endret seg litt ettersom jeg har oppholdt meg der nede og jobbet. Jeg ser for meg at det blir noen seter eller sofa som står ved "den røde boksen" på tegningen. Slik at til den gode filmopplevelsen så er det ca den posisjonen som blir gjeldende. Det siste bildet jeg har tatt er fra denne posisjonen. Da vil jeg, som du sier Aabø, bli sittende 3-4m fra skjermen. Jeg tror heller ikke det gjør noe å dra bildet litt ut mot høyre for å få mer vegg, men ikke for langt da det kan bli aktuelt med mye folk på likt i forbindelse med fotballkamper. I mine ører høres da ett 120" lerret i minste laget ut. Hele veggen er jo på drøye 500x235cm. Lyd for jeg komme tilbake til når jeg har lest meg opp litt, men jeg kan ikke helt se at det skal bli et problem med størrelsen på høyttalere.

Dessverre ser jeg jo i etterkant at jeg har vært temmelig slett i planleggingfasen. Glemte å legge rør til høyttaler kabler i veggene...

Hele opplegget står litt i stampe akkurat nå, da vi av praktiske årsaker bestemte oss for å sette inn en ytterdør bakerst i rommet og vi venter på at denne skal komme.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går var jeg en tur innom HiFi Klubben i Kristiansand og fikk hele planen min snudd mer eller mindre på hodet. Jeg gikk for å få en pakke med jeg trenger av utstyr og råd for hvordan jeg kan plassere ting for å utnytte rommet best mulig. Det går stadig opp nye lamper i forhold til hvor blåst jeg er på disse tingene.

Jeg har endret plantegningen nå til hvordan rommet faktisk fremstår og med tegninger på hvor utstyret er tenkt plassert.

Den nye planen består i å plassere lerretet i motsatt ende av rommet. Karen jeg snakket med mente det var mest hensiktsmessig med tanke på lyd. Å ha det slik jeg planla i utgangspunktet ville gjøre at lyden slo tilbake på en uheldig måte og han mente også at det var en bakdel at det var en lettvegg. Et motorisert lerret i motsatt ende av rommet (grønn strek) og med høyttalere plassert ved siden av dette. "Kontrollskapet" blir også flyttet inn i "L'en" som vist på tegningen. Dere reagerer kanskje på at døra da blir veldig i veien, men det er ikke planen at denne døra skal brukes til mer enn når møbler og andre gjenstander skal inn og ut av kjelleren. Den vil stort sett forbli låst.

Jeg fikk også en liste med varer som jeg ble anbefalt: www.hifiklubben.no/tilbud/4BC34354

Hva syns dere om både romløsning og varer?
    Jeg synes kanskje den forsterkeren virker litt overkill, men ellers er ting omtrent det jeg hadde tenkt meg.
    Prosjekt: Bygge rom til AV i kjeller.-plan-png
    Sist endret av blank_file; 04-30-2014 kl 14:57

Lignende tråder

1. bygge kinorom i kjeller
    By nicolai83 in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 0
    Siste melding: 08-20-2013, 10:54
  2. Prosjekt kjeller kino
    By pser in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 78
    Siste melding: 05-20-2012, 07:24
  3. SimonV's hjemmekino i kjeller prosjekt