Spørsmål til rom-i-rom konstruksjon / eksisterende strømpunkter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål til rom-i-rom konstruksjon / eksisterende strømpunkter

Jeg har et spørsmål om rom-i-rom konstruksjon.

Jeg har et lite rom hvor jeg vurderer å bygge hjemmekino. Rommet har betong vegger. Jeg vurderer å bygge ut veggene for å oppnå lyddemping. I rommet er det et strømpunkt i taket for lys og flere stikkontakter langs veggene. Strøm til disse går inni veggene og er en del av en strømkrets som også dekker deler av et annet rom.

Jeg har hørt at det ikke er tillatt å bygge over strømpunkter (at det skal være tilgang til disse via deksel). Stemmer dette?

Hva gjør man i så fall i forhold til eksisterende strømpunkter? Jeg ser for meg at det er mulig å flytte kontaktene ut på den nye veggen, men hvordan gjøre dette slik at lyddemping blir ivartatt?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bump. Håper det er noen av dere som har gjort dere noen erfaringer med ombygning av eksisterende rom.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL Vis post

Jeg har et lite rom hvor jeg vurderer å bygge hjemmekino. Rommet har betong vegger. Jeg vurderer å bygge ut veggene for å oppnå lyddemping. I rommet er det et strømpunkt i taket for lys og flere stikkontakter langs veggene. Strøm til disse går inni veggene og er en del av en strømkrets som også dekker deler av et annet rom.

Jeg har hørt at det ikke er tillatt å bygge over strømpunkter (at det skal være tilgang til disse via deksel). Stemmer dette?

Hva gjør man i så fall i forhold til eksisterende strømpunkter? Jeg ser for meg at det er mulig å flytte kontaktene ut på den nye veggen, men hvordan gjøre dette slik at lyddemping blir ivartatt?
    Det enkleste er hvis de har forbindelse med et annet rom og rett og slett kutte ut punktene og fjærne de, det gjorde jeg når jeg bygget mitt rom i rom.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL Vis post

Det stemmer. Du har ikke lov til å bygge inn strømpunkter uten tilgang fra utsiden. Poenget er når du skal bytte ledninger. Hvis ledningene går til en skjult innebygd boks, får du kablene hverken inn eller ut. Å lage åpninger i rom-i-rommet for å komme til el-bokser vil bare ødelegge poenget med rom-i-rom.

Mitt forslag vi være at du kobler fra eller fjerner det elektriske anlegg som blir bygget inne og bygge helt nytt anlegg i rom-i-rommet. Hvis delen av kursen som deles med et annet rom går i rør fra og til to boks du har tilgang til, så kan du bare bruke dette som i dag.

Anbefaler deg vel på det sterkeste å ta kontakt med en elektriker for å få råd om hvordan dette kan løses.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Lignende tråder

1. Svar: 3
    Siste melding: 09-21-2013, 18:28
  2. Jording av eksisterende kurs
    By Galnes in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 16
    Siste melding: 12-15-2011, 12:45
  3. Kabling av eksisterende hus
    By hovik in forum AV-automatisering og distribusjon i hjemmet
    Svar: 11
    Siste melding: 02-10-2009, 00:46
  4. Isolere eksisterende dør