Snekkerboden

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Snekkerboden

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Snekkerboden

Hei godtfolk!

Flyttet i nytt hus og fått meg en snekkerbod som jeg tenker å gjøre om til en liten hjemmekino.
    Jeg kommer til å lage en byggetråd når jeg har satt i gang, men akkurat nå trenger jeg litt råd før oppstart.

Bygget er en utvendig tidligere snekkerbod med nærmeste naboer ca 20 meter unna, så akkurat nå tenker jeg at jeg ikke å jobbe rommet helt lydtett, men det må dempes nok til at naboer ikke klager

Rommet (på ca 12 kvm) og fasongen byr på noen utfordringer.
    Tenker å legge gipsvegger og skjule alt av kabler langs vegger eller tak.

Rommet er ganske smalt og langs kantene er en mursteinkant på 9,5 cm. Kan jeg legge bunnsvill på disse kantene for slippe å miste cm i bredden? Hva gjør jeg da evt for å feste gipsveggen nedenfor kanten? Vet at det da ikke kan regnes som rom i rom da bunnsvill blir hvilende på nåværende veggen, men som sagt er det noe jeg tror jeg kan leve med.

Rommet har 3 vinduer som også er en liten utfordring. Skjønner jeg vil få problemer med fuktighet om jeg pakker vinduene inn, så mulig jeg lager "plomber" jeg kan sette inn når det er behov og fjerne når kinoen ikke brukes.
    Skråtak med ganske stor høyde på høyre side. Tenker å løfte himlingen litt høyere, fjerne plankene og bytte de ut med høytalerstoff og lydplater.

Høytalermessig går jeg for 7.1 system ,men er litt usikker på hvordan jeg best får plassert bakhøytalerene. Stativ bak sofa/stolene?

Blir nok et prosjekt over tid pga. fam og økonomi, men gleder meg stort til å få en egen kino
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Snekkerboden-img_7011-jpg   Snekkerboden-img_7013-jpg   Snekkerboden-img_7014-jpg   Snekkerboden-img_7016-jpg   Snekkerboden-img_7025-jpg  

Snekkerboden-img_7023-jpg  

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt å se at folk gyver på med stor iver i så små rom! Kan sikkert bli en koselig liten to-stols kino, men som du selv sier så er det en del utfordringer her. Du nevner ikke noe om dette er et isolert bygg. Er det isolert mur? Er gulvet isolert? I så fall så blir det litt enklere. Ligger muren under bakken?
    Jeg tror muligens jeg hadde revet panelen og lektet helt inn til murkanten. Det isolerer bedre, og med dobbel gips og spon/MDF vil du få litt bedre lyddemping til omgivelsene. Er spent på hvordan du skal løfte himlingen. Flytting av bjelkene vil bli mye arbeid...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Einig med Hunsbedt i at å riva panelen og lekta til murkant, isolera og kle på ny ser ut som det beste alternativet. Utan at eg veit særlig om bygget.

Når det gjeld vindu, så vil det fort verta fuktproblem dersom du "plomberer" desse permanent. Ei grei løysing på dette kan jo vera det du nemner med å setja noko som dekker inn i vindua når rommet er i bruk. Sjølv har eg 2 stk. 50x50 vindu eg grubla lenge på korleis eg skulle f gjort noko med. Dette løyste seg når eg fekk sofaen i hus. Ei sofapute dekkjer akkurat vinduet når eg ser film. Enkelt og greit Gløymer eg puta i vinduet over litt tid, får eg imidlertid ein del kondens der.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja Hunsbedt, blir nok 2 stoler og kanskje en sakkosekk for barna bygget er isolert ja (er jeg blitt fortalt,men ikke fått sett i veggene enda).høyre siden av bygget ligger delvis under veranda (skal ta flere bilder). Gulvet skal støpes da det pr nå er sprekker og veldig skjevt. Tenker til slutt litt varme i gulvet og vegg til vegg teppe. Tenker å korte ned bjelkene så de kan flyttes lengre mot toppen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal til å støpe nytt gulv og lurer på om jeg bør la det være 1 cm (eller noe slikt) kant rundt slik at gulvet ikke har kontakt med veggene? Da blir oppfølgingsspørsmålet, hva gjør jeg med bunnsvillen da? Hadde tenkt (som foreslått) å legge bunnsvill inntil murkanten, men med 1 cm glippe vil jo glippen havne unter bunnsvillen.

Hva er det smaleste det er safe å ha som bunnsvill? Ønsker jo å ha mest mulig bredde (rommet er jo smalt nok som det er) og kan for lite om hva som er standard kontra hva som er minstekrav.

Mvh en i oppstarten

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanlig å legge 1 cm isopor langs alle vegger som er i kontakt med det området som skal støpes. Dette for å gi gulvet plass til å utvide/trekke seg sammen i forhold til sommer/vinter ekspansjon samt varmekabler. Da blir det ingen spenninger i gulvet og du unngår sprekkdannelse. Du reduserer også forplanting av lyd fra gulvet til nåværende vegger.

Lettvegger er vel det smaleste som er å anbefale med tanke bunnsvill. Ser at det er endel på byggebolig som har bygget lettvegger med 2x4 vridd 90 grader slik at stendere bare bygger 2". Da blir svillen tilsvarende.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for lettforståelig svar Regnep! Om gulvet da legges (som det bør) med isopor langs kant, kan jeg da legge vridd bunnsvill over denne "glippen" i kanten? Vil de være stabile selv om det er en glippe under?

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det burde ikke by på noe problem. Tror du kan slippe unna med 2x2" bunnsvill. Husk å ta ned gradene som ofte oppstår langs med isoporen. Overflødig isopor fjerner du med kniv når betongen er tørr. Om du velger å feste svillen med plug og skrue kan du vurdere å trekke hullet i svillen litt inn på gulvet slik at du minsker faren for at betongen sprekker når du skrur til. Hører at noen limer med tec7 eller liquid nails men da blir det vanskelig å justere om du ombestemmer deg dagen der på.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jeg helt glemte at jeg startet en tråd og fortsatte på en ny...beklager!

her er iallefall link til tråden jeg nå tenker å oppdatere videre utover:

http://avforum.no/forum/av-rom-konst...kkerboden.html

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •